اتاق نشیمن سنتی ایرانی 

اتاق نشیمن سنتی ایرانی را چطور طراحی کنیم؟

اتاق نشیمن سنتی ایرانی را چطور طراحی کنیم؟ - وبسایت رابو

اتاق نشیمن تقریبا در خانه همه ما وجود دارد و نقش فعالی هم در رفت و آمدهای شخصی و خانوادگی ایفا می کند. حتی اگر این اتاق را نداشته باشیم و منزلمان یک فلت یا سوئیت کوچک باشد، می توانیم با تغییر شکل وسایل و چیدمان ویژه، این اتاق را خلق کنیم. اتاق نشیمن جایی است که اعضای خانه در آن دور هم جمع می شوند، فعالیت های اصلی روزانه مان را در میان دیوارهایش انجام می دهیم، گاهی حتی از فضایش به عنوان غذاخوری استفاده می کنیم و موارد دیگر. به تعداد خانه دارهای دنیا، استفاده متفاوت از اتاق نشیمن وجود دارد و بعضی ها هم اتاق نشیمن سنتی را برای خانه هایشان انتخاب می کنند. برای داشتن یک اتاق نشیمن سنتی، هم می توانید وسایل جدیدی بخرید و هم وسایل فعلی تان را به صورتی جدید بچینید. حتی اگر دوست دارید، می توانید رنگ دیوارها را نو کنید و در معماری داخلی خانه تان دست ببرید. در این مطلب، چند راهکار را برای ایجاد یک اتاق نشیمن سنتی بررسی می کنیم.

برای طراحی اتاق نشیمن سنتی، لزوما نباید نگاهی قدیمی داشته باشید

سنتی بودن به معنای قدیمی بودن نیست. البته اگر به بسیاری از اتاق های پذیرایی خانه های پدرها و پدربزرگ ها نگاه کنید، می توانید بفهمید که هر چیزی هستند غیر از سنتی! می توانید بدون این که وسایل از مد افتاده و مربوط به چند دهه پیش را وارد فضا کنید، با داشتن چند المان یا یک مدل چیدمان خاص، یک اتاق نشیمن سنتی طراحی کنید و از حضور در آن لذت ببرید. بنابراین این تصور را که باید در عتیقه فروشی ها به دنبال وسایل قدیمی بگردید و چیزهایی را پیدا کنید که حداقل پنجاه سال از عمرشان گذشته کنار بگذارید و سعی کنید جواب این سوال را پیدا کنید:
«من به چه عناصر و وسایلی که یادآور سنت های معماری هستند علاقه دارم؟»
بعد از پیدا کردن جواب، به دنبال آن ها بروید. آیا از مبل های وینتج -عتیقه، سبک قدیمی- خوشتان می آید؟ در بازار مبل هایی را پیدا کنید که طراحی و پارچه هایی مشابه آن ها دارند. به نقش و نگارهای سنتی ایرانی علاقه دارید؟ فروشگاه های آنلاین و مغازه ها پر هستند از انواع وسیله های تزئینی و کاربردی با طرح های ایرانی. به راه های خلاقانه فکر کنید و خودتان را محدود به وسایل همیشگی نکنید. یک طرح سنتی می تواند در آباژورها و حتی سقف خانه هم کار شود.

عناصر سنتی را وارد فضا کنید

هر عنصری که یادآور فرهنگ و سنت قدیمی است، می تواند قدمی باشد در راستای ایجاد اتاق نشیمن سنتی. مثلا حصیرهایی که در شمال یا جنوب کشور بافته می شوند، یک گلدان با طرح و نقش قدیمی و حتی بشقاب هایی که چندین سال است در کمدها خاک می خورند و حالا می توانند دیوارکوب شوند. یکی از چیزهایی که داشتن یک اتاق نشیمن سنتی را آسان تر می کند، این است که حتما لازم نیست فضایی ایرانی داشته باشد. وسایل سنتی و کلاسیکِ کشورهای دیگر را هم (اگر به آن ها علاقه دارید)، می توانید وارد فضا کنید و حس و حالی جذاب و دیدنی به پذیرایی خانه بدهید. مثلا این ها:

  • عروسک های ماتروشکا
  • سوزن دوزی های افغانی
  • پارچه های هندی
  • مجسمه بودا
  • کوزه ها و کاسه های سفالی
  • عروسک های بافتنی
  • حصیربافی های عربی
  • چینی های فرانسه و سوئد
  • قابلمه ها و دوری های سبک کشورهای حاشیه خلیج فارس

مبل هایی با پارچه های ایرانی مشخصه اتاق نشیمن سنتی

نقش و نگارهای ایرانی، می توانند اتاق نشیمن سنتی را برای شما به ارمغان بیاورند. از طرفی، معمولا مبل ها بزرگترین وسایل داخل اتاق نشیمن هستند (از نظر فیزیکی و بصری)، پس ایده بدی نیست که سنتی سازی را از آن ها شروع کنید.
این کار، می تواند با طرح های سنتی شروع شود. مثلا کوسن هایی که طرح کاشی کاری های قدیمی مساجد یا گل و بته های ایرانی و مرغ های معروف روی مینیاتورها را دارند، یا رانرها و پتوهای مبلی با رنگ هایی که یادآور هنر سنتی ایران هستند (فیروزه ای، سبز یا لاکی).
اگر می خواهید طرح و نقش استفاده کنید، بهتر است مراقب اندازه این رنگ ها باشند. یک انفجار رنگ، در یک فضای مینیمال به نظر بی نظیر می رسد اما ممکن است با کیفیت و حجمی برابر، در اتاق پذیرایی که پر از رنگ های متفرقه است به چشم نیاید و حتی فضا را شلوغ و صاحب خانه را بد سلیقه جلوه بدهد.

سنتی و گرم، مثل اتاق نشیمن

شومینه به خودی خود یک المان کلاسیک محسوب می شود و می تواند (بسته به مدل طراحی اش)، اتاق شما را به یک اتاق نشیمن سنتی تبدیل کند. یکی از راه های سنتی کردنن فضا، ایجاد تغییر در سیستم گرمایش است. فراموش نکنید که شومینه، اتاق هایی با سقف خیلی بلند یا مساحت خیلی زیاد (یا اتاق های نشیمنی که پنجره های بزرگ دارند) را به خوبی گرم نمی کنند و باید سیستم گرمایش سراسری مثل شوفاژ را برای این فضاها در نظر بگیرید.
اما اتاق های نشیمن با اندازه متوسط، هم به خوبی با شومینه گرم می شوند و هم حس و حالی سنتی پیدا می کنند. علاوه بر این، در فصل های گرم از شومینه تان می توانید به عنوان یک طاقچه برای مجسمه ها و اکسسوری های تزئینی خودتان استفاده کنید.

اتاق نشیمن سنتی با چیدمان مبل ها

یکی از ویژگی های یک اتاق نشیمن سنتی، مدل خاص چیدمان مبل هاست. در اتاق های ایرانی، معمولا مبل ها رو به میان اتاق و در یک مجموعه تکی چیده می شوند. یعنی حتی امروز و با وجود ترند شدن انواع مختلف دکوراسیون، کمتر اتاق نشیمن ایرانی را می بینید که مبل ها در فضای آن پراکنده باشند.
یک ست مبلمان، معمولا در خانه های ایرانی کنار هم و به صورت مرکزگرا چیده می شود و اگر اتاق نشیمن سنتی بزرگ باشد یا دو ست مبلمان در آن موجود باشد، ست دوم با فاصله و رو به مرکز دوم چیده خواهد شد. برای داشتن یک اتاق نشیمن سنتی، قدم اول می تواند عوض کردن چیدمان مبل ها باشد.
بهتر است گوشه های خالی را با میزهای عسلی، آباژورها و حتی المان های سنتی (ایرانی یا خارجی) پر کنید و آن ها را خالی نگذارید. بعد از مبل های مرکزگرا، اتاق نشیمن سنتی را با خالی نبودن می شناسیم.

چوب های گرم و صمیمی

حضور چوب به تنهایی، می تواند شروعِ طراحی یک اتاق نشیمن سنتی باشد. در بیشتر اتاق هایی که دکوراسیون قدیمی دارند، چوب نقش مهمی دارد. در وسایل، اکسسوری ها، کفپوش و حتی دیوارکوب. اگر می خواهید یک اتاق نشیمن سنتی به سبک اروپایی داشته باشید و البته دستتان هم در بازسازی خانه باز است، می توانید دیوارها یا کفپوش را از چوب انتخاب کنید. یک فرش ایرانی خوشرنگ بر کفپوش چوبی، اتاق نشیمن شما را گرم و دوست داشتنی می کند. علاوه بر ایجاد حس و حالی کلاسیک، چوب به شدت گرم است و اتاق های چوبی، پذیرا و صمیمی هستند.
با انتخاب مبل ها، میزها، صندلی ها و کفپوش های چوبی به خانه حس و حالی گرم و دوست داشتنی بدهید. فراموش نکنید که نگهداری از چوب، سخت تر از نگهداری از سرامیک یا کاشی سیمانی است و در بعضی از مناطق نمی توان به دلیل آب و هوا از آن استفاده کرد.

منبع : خوگر نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *