از چه زمانی نشستن بر روی مبل را شروع کردیم؟!

از چه زمانی نشستن بر روی مبل را شروع کردیم؟!

از چه زمانی نشستن بر روی مبل را شروع کردیم؟! - مقالات فروشگاه اینترنتی مبلمان تختخوابشو لتو

شاید فکر کنید مبل یک کالای تجملاتی است که از خارج وارد ایران شده است و جزو کالاهای لوکس جدید است که ایرانیان در همین یکی دو قرن اخیر از آن استفاده می‌کنند.  اما باید بگویم که سخت در اشتباهید و این کالا نه تنها به هزاران سال پیش باز میگردد بلکه نشانه هایی دال بر استفاده ی اولیه ی ایرانیان از مبلمان و تخت وجود دارد. اگر علاقه دارید که بدانید ما از چه زمانی نشستن بر روی مبل را شروع کردیم؟ پس بهتر است با ما همراه باشید و این مقاله را تا آخر مطالعه کنید.

هزاران سال پیش وقتی مردم به دور هم جمع می‌شدند تا رئیس و بزرگ قبیله برای همه سخنرانی کند همه‌ی مردم عامه روی زمین می‌نشستند و رئیس روی سنگی می‌نشست تا برتری و بزرگی خودش را نسبت به بقیه مردم نشان بدهد که البته همین سنگ ها اجداد و نیاکان مبلمان امروزی ما می‌باشند.

صندلی ها و چهارپایه ها از هزاران سال پیش تا کنون به شکل های گوناگونی وجود داشته‌اند و مردم از آنها استفاده می کردند. کاوش های باستان شناسان نشان می‌دهد که قدیمی ترین چهارپایه ی ایران در حفاری های تپه ی چشمه علی در جنوب شرق تهران ( شهر ری ) توسط اریک اشمیت در سال ۶-۱۹۳۴ پیدا شده اما قدیمی ترین نمونه ی تصویری صندلی ما ایرانیان در نقش برجسته ای روی مهره ای از جنس یمانی آبی است که مربوط به دوره عیلامی ها نقش شده است که همین نقش ها نشان دهنده ی استفاده از تخت و صندلی در آن زمان بوده است.

چهارپایه هایی با شکل پنجه ی شیر، بارها و بارها در نقوش و حفاری‌های دوران هخامنشیان پیدا شده است.

البته ایرانیان اولین انسانهایی بودند که از تخت استفاده می کردند. آنها از صفحات مستطیلی بزرگ با پایه های کوتاه به عنوان تخت در زمان عیلامیان استفاده می کردند که همه ی این ها در حفاری های باستان شناسی در منطقه ی شوش از دوره ی عیلامیان پیدا شده است که می‌توان گفت همه ی این نشانه ها نشان دهنده استفاده از مبلمان و تخت در زندگی روزمره ی ایرانیان باستان است. در شاهنامه ی فردوسی نیز تخت های پر شکوه به تصویر کشیده شده اند. در بعضی از تصاویر مینیاتور به نمونه هایی از  صندلی برمی‌خوریم که با هنر منبت و معرق تزئین شده‌اند.

در ابتدا مبلمان و تخت فقط برای پادشاهان و درباریان بود و مردم عامه فقط روی فرش می نشستند اما در زمان قاجار و عصر پهلوی مردم مرفه نیز به این وسیله تجملاتی دست پیدا کردند و کم کم مبل در خانه های مردم پدیدار شد. ولی امروزه با توجه به رشد فرهنگی و آگاهی مردم، صنعت مبل پیشرفت زیادی کرده و در این ۵۰ ساله ی اخیر اغلب مردم خواستار حضور مبل در منزل هایشان شدند که البته هیچوقت مبل تا کنون نتوانسته جایگزین فرش در خانه های ما ایرانیان شود و همیشه فرش و قالیچه در کنار مبل زینت بخش خانه های ما بوده‌ است . امروزه مبلمان تقریبا در خانه ی هر ایرانی به راحتی پیدا می شود.

در این زمان شرکت ها و تولید کننده های بزرگی وجود دارند که هر روزه با مدل های مختلف در تلاش هستند تا بهترین و با کیفیت ترین محصولات را برای ما بسازند. در این حین گروه تولیدی لتو نیز با ساخت انواع مبلمان، مبلمان تختخوابشو، پاف، تاب ریلکسی و … مشغول به کار است و امید دارد هر روزه بهترین و با کیفیت ترین محصولات را بدست شما عزیزان برساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *