اصطلاح اکسنت در دکوراسیون

اصطلاح اکسنت در دکوراسیون چه معنایی دارد؟

اصطلاح اکسنت در دکوراسیون چه معنایی دارد؟ - وبسایت رابو
یکی از آرزوی های بزرگ هر کسی داشتن خانه شخصی است. خانه ای که بتواند دکوراسیون آن را با نظر و سلیقه شخصی خود طراحی کند. مسلما همه افراد برای چیدمان و نورپردازی خانه و طراحی بهترین دکوراسیون خیلی وقت می گذارند، اما باز هم بعضی از خانه ها جلوه ای پر رونق تر از بقیه دارد. اما چه عاملی باعث جذابیت و تفاوت میان آنها می شود؟ درواقع می توان گفت علاوه بر رعایت اصول طراحی داخلی، توجه به مفهومی به نام اکسنت و گنجاندن  بعضی از عناصر شاخص در دکوراسیون، تاثیر شگرفی در برداشت ما از آن فضا دارد. به کار گیری درست و به جای این عناصر می تواند نمایی خیره کننده و دوست داشتنی بسازد. اما اکسنت یعنی چه ؟ چطور می توان یک عنصر شاخص را در دکوراسیون به کار برد؟
کلمه اکسنت از نظر لغوی به معنای لهجه یا تاکید بر یک بخش خاص از یک کلمه یا گفتار است. اما در حوزه دکوراسیون و طراحی داخلی، کلمه اکسنت به معنای رنگ یا عنصر شاخصی است که برای تاکید بیشتر، به اشکال مختلف در دکوراسیون گنجانده می شود. از این ویژگی برای برهم زدن یکنواختی محیط و ایجاد ریتم یا تضاد استفاده می شود. عناصر اکسنت می توانند در قالب رنگ دکوراسیون، مبلمان و لوازم جانبی یا به شکل عنصری برجسته در چیدمان خانه وجود داشته باشند. مثل یک قطعه مبلمان یا رنگی متفاوت که تمایز ایجاد می کند. در این مطلب علاوه بر جواب دادن به سوال اکسنت یعنی چه به بررسی بعضی از عناصر اکسنت در دکوراسیون و طراحی خانه می پردازیم.
اصطلاح اکسنت در دکوراسیون چه معنایی دارد؟ - وبسایت رابو اصطلاح اکسنت در دکوراسیون چه معنایی دارد؟ - وبسایت رابو

دیوار اکسنت یا دیوار شاخص در دکوراسیون

همانطور که در جواب سوال اکسنت یعنی چه گفته شد دیوار اکسنت دیواری است که از نظر رنگ، طرح یا جنس با بقیه دیوارها فرق داشته باشد. طراحی دیوار اکسنت یکی از بهترین روش ها برای برهم زدن یکنواختی دکوراسیون در هر اتاقی است. این دیوارها به دلیل زیبایی و انعطاف پذیری فراوانی که درطراحی دارند، همیشه محبوب خواهند ماند. چرا که برای شاخص و متمایز کردن دیوارها، گزینه های نامحدودی وجود دارد. در زمینه طراحی دیوار اکسنت با آگاهی از یکسری بایدها و نبایدها می توانید بهترین انتخاب و زیباترین طراحی را برای دیوار مورد نظر خود داشته باشید.

  • از انتخاب رنگ های جسورانه برای دیوار اکسنت نترسید. مادامی که رنگ انتخابی شما با دیگر عناصر اتاق هماهنگ باشد، می توانید با خیال راحت هر رنگی را که دوست  دارید، انتخاب کنید.
  • در زمان انتخاب رنگ برای دیوار اکسنت، کلیشه ای فکر نکنید بلکه گزینه های خلاقانه تر و فراتر از رنگ های ساده را در نظر بگیرید، مثل طرح های راه راه یا رنگ های گرم و زیبای متالیک که درخششی خیره کننده دارند.
  • فراموش نکنید که برای متمایز کردن دیوار،گزینه های نامحدودی وجود دارد و رنگ آمیزی تنها یکی از انتخاب های شما است. اگر خانه شما عنصر کانونی معماری ندارد، می توانید با استفاده از کاغذ دیواری یا کاشی کاری یا استفاده از سنگ و دیوارکوب های مختلف یک دیوار اکسنت چشمگیر بسازید. حتی یک دیوار گالری یا یک کتابخانه هم می تواند جایگزین دیوار اکسنت در اتاق باشد. راز طراحی دیوارهای اکسنت این است که آنها انعطاف پذیرترین سلاح تزئینی هستند و تنها قانون طراحی آن برجسته سازی یک دیوار است.
  • شاید اولین طرحی که از دیوار اکسنت به ذهن خطور می کند یک دیوار قرمز یا آبی است. در صورتی که در یک اتاق با پالت رنگی خنثی، انتخاب یک رنگ روشن یا رنگ قهوه ای برای دیوار اکسنت، باز هم می تواند کاملا تاثیرگذار و چشم نواز باشد.
  • به رنگ دیوارهای دیگر توجه کنید. در بیشتر اوقات انتخاب طیف های روشن تر یا تیره تر دیوارهای مجاور نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت. در یک اتاق سراسر سفید تضاد میان رنگ دیوار اکسنت و بقیه اتاق بسیار خیره کننده و مدرن به نظر می رسد. شما می توانید با انتخاب رنگ های خنثی مثل خاکستری یا بژ برای دیگر دیوارها، فضا را متعادل ترکنید. اما اگر ترجیح می دهید دیوار اکسنت را در اتاقی با دیوارهای سفید طراحی کنید می توانید با گنجاندن رنگ های میانی در فضا، تضاد موجود را ملایم تر کنید.
  • شاخص کردن سقف روشی فوق العاده منحصر به فرد برای تزئین اتاق است. برای این کار می توان از رنگ های ملایم یا حتی شاد استفاده کرد. یک گچبری سفید در اطراف آن، مرز میان سقف و دیوار را مشخص می کند و نمایی شیک به اتاق می دهد.
  • برای شاخص کردن، دیوار مناسب را پیدا کنید. عناصر برجسته معماری مثل شومینه یا طاقچه ها و فرورفتگی ها، همان ویژگی مناسب برای انتخاب دیوار اکسنت است. در دیوارهایی که پنجره دارند، نور تابیده شده در طول روز بر نمای دیوار اکسنت تاثیر می گذارد و آن را تیره تر نشان می دهد. بنابراین بهتر است به دنبال دیوار مناسب تری باشید.
  • استفاده از کاغذ دیواری انتخاب بسیارجالبی برای دیوارهای اکسنت است. تنوع فراوان در طرح و رنگ کاغذ دیواری ها دست شما را برای انتخاب باز می گذارد. همچنین در خانه های اجاره ای استفاده از کاغذ دیواری های موقت با قابلیت برداشت، انتخابی هوشمندانه برای شخصی سازی دکوراسیون خانه است.

اصطلاح اکسنت در دکوراسیون چه معنایی دارد؟ - وبسایت رابو اصطلاح اکسنت در دکوراسیون چه معنایی دارد؟ - وبسایت رابو

رنگ اکسنت یا رنگ شاخص و تاکیدی در دکوراسیون

رنگ اکسنت یعنی چه؟ رنگ های اکسنت، رنگ هایی هستند که برای تاکید بر یک طرح رنگی استفاده می شوند. این رنگ ها معمولا برجسته یا درخشان هستند و از آنها برای تاکید، تضاد یا ایجاد ریتم در طراحی و دکوراسیون فضا استفاده می شود. البته بسته به محیط اطراف، می توان از رنگ های متنوع تر مثل رنگ های ملایم و خنثی یا حتی سایه های تیره تر هم  استفاده کرد.
استفاده از رنگ های خیلی روشن و گرم مثل قرمز یا زرد، در مبلمان اصلی و بزرگ باید به شکلی اصولی و سنجیده انجام شود، در غیر این صورت جلوه ای کاملا طاقت فرسا ایجاد می کند. شاید اکثریت مردم شجاعت استفاده از رنگ های برجسته را نداشته باشند اما وقتی صحبت از انتخاب رنگ اکسنت به میان می آید، جسارت بیشتری پیدا می کنند.
استفاده از رنگ های اکسنت برای جان بخشیدن به فضای یکنواخت زندگی است. بالش ها، کوسن ها، فرش یا تابلوهای هنری عناصر خوبی برای گنجاندن رنگ های اکسنت هستند. همچنین در قسمت های پنهان تر مثل قاب آینه یا عکس ها می توان از رنگ های اکسنت استفاده کرد.

اصطلاح اکسنت در دکوراسیون چه معنایی دارد؟ - وبسایت رابو

مبلمان اکسنت یا صندلی و مبل شاخص در دکوراسیون

اما مبلمان اکسنت یعنی چه؟ مبلمان اکسنت، مبلمانی است که بین تمام عناصر یک اتاق هماهنگی و ارتباط برقرار می کند و نمای بصری چشمگیرتری می سازد؛ مثل یک چهارپایه رنگارنگ، یک صندوقچه قدیمی یا یک صندلی کناری. در این میان صندلی اکسنت، تک صندلی هایی هستند که از آنها علاوه بر نشستن برای ایجاد یک نقطه کانونی برجسته در اتاق استفاده می شود. انتخاب هوشمندانه صندلی اکسنت نمایی خیره کننده می سازد که بیننده را به درک بیشتر از عمق فضا دعوت می کند.
البته انتخاب صندلی اکسنت مناسب از میان هزاران نمونه صندلی، در سبک و رنگ و جنس های متنوع، فرآیندی چالش برانگیز است. برای آنکه انتخاب مناسبی داشته باشید، علاوه بر خلاقیت و دید هنری، باید چند نکته را مد نظر قرار دهید، از جمله: هدف از انتخاب صندلی، سبک طراحی اتاق، رنگ و روکش صندلی و فضایی که برای آن در نظر گرفته اید.

  • در وهله اول هدف از انتخاب صندلی اکسنت را مشخص کنید. شما ممکن است به صندلی های اضافه در اتاق نیاز داشته باشید یا شاید قرار دادن یک صندلی اکسنت در کنار کتابخانه، گوشه ای دنج برای مطالعه بسازد. تعیین هدف به شما کمک می کند که انبوهی از صندلی ها را کنار بگذارید و در محدوده کوچکتری به دنبال صندلی مورد نظر خود بگردید. مثلا برای کنار کتابخانه یا تماشای تلویزیون به یک صندلی راحت احتیاج دارید که ساعت ها در آن فرو بروید. اما اگر تنها به فکر ایجاد یک نقطه کانونی هنری و منحصر به فرد هستید، آنوقت اولویت شما زیبایی ظاهری صندلی خواهد بود.
  • تعیین سبک طراحی اتاق، یکی از مهمترین عوامل در انتخاب صندلی مناسب است. مثلا اگر سبک غیررسمی در اتاق دارید انتخاب یک صندلی چرمی با دسته های گرد و قاب چوبی، که یادآور مبل چسترفیلد است، کاملا با سبک شما مغایرت خواهد داشت. پس شما با توجه به سبک اتاق به راحتی می توانید صندلی مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته این روش هم مشکلاتی به همراه دارد چرا که ممکن است یک صندلی با سبک اتاق شما متناسب باشد، اما از نظر کاربردی با هدف مورد نظرتان مطابقت نداشته باشد. درواقع این دو عامل گزینه لازم و ملزوم یکدیگرند. البته بعضی از سبک ها را می توان با هم ترکیب کرد و از آنجا که در نهایت این فضا متعلق به شما است، می توانید به ندای قلب خود اعتماد کنید و اگر حس خوبی نسبت به یک صندلی با سبکی متفاوت دارید آن را بخرید.
  • کاملا پیدا است که رنگ عامل اصلی در انتخاب شما است چرا که اگر یک صندلی اکسنت فرم، عملکرد و سبک مورد نظر شما را داشته باشد اما رنگ آن با پالت رنگی اتاق هماهنگ نباشد، قطعا به درد شما نمی خورد. پس بهتر است به جای انتخاب یک رنگ خیلی خاص و کمیاب، رنگ های رایج تر را برای صندلی اکسنت خود در نظر بگیرید. به این ترتیب دستتان برای انتخاب بازتر می شود.
  • نکته دیگر این است که چوب  تقریبا در هر اتاق و با هر سبکی همخوانی دارد. اگر نمی توانید در مورد رنگ تصمیم بگیرید انتخاب صندلی های چوبی جلوه ای طبیعی به فضا می بخشد حتی اگر تنها پایه های صندلی از چوب باشند. برعکس، اگر فضای اتاق بیشتر از طیف خنثی برخوردار است، یک صندلی اکسنت روشن و به رنگی مثل سبزآبی می تواند توده ای از رنگ را به فضا تزریق کند و کل محیط اتاق را به شکلی تازه و جذاب تغییر دهد.
  • در مورد انتخاب روکش صندلی شما باید به بافت های مکمل موجود در اتاق هم توجه کنید. یعنی اگر کوسن ها و دیگر مبلمان اتاق بافتی سنگین دارند (مثل یک مبل چرم روی یک فرش کُرکی) پس باید صندلی اکسنتی با پایه های مخروطی و بافتی نرم و لطیف انتخاب کنید. اما اگر می خواهید صندلی اکسنت را روی کفپوشی از کاشی، چوب یا سیمان قرار دهید روکش آن باید مثل پارچه های بوکله، بافت غنی تری داشته باشد تا عمق بیشتری به اتاق ببخشد.
  • نکته دیگر در رابطه با اندازه صندلی و فضایی است که برای آن در نظر گرفته اید. گرچه هدف از صندلی اکسنت ایجاد یک نقطه کانونی در اتاق است اما انتخاب صندلی های خیلی بزرگ یا خیلی کوچک هم نتیجه معکوس دارد و فضا را نامتعادل می کند به خصوص در اتاق های کوچکتر. در اندازه گیری فضا و اتاق به یاد داشته باشید که هر صندلی هر چند کوچک، عمقی دارد. پس ابعاد آن را با توجه به زمانی در نظر بگیرید که کسی روی آن نشسته است و آنوقت ببینید چه متراژی از فضا را اشغال می کند. به این ترتیب از روان بودن حرکت و رفت و آمد میان مبلمان مطمئن می شوید به خصوص زمانی که در نظر دارید یک میز هم جلوی آن بگذارید.

حال که دانستیم اکسنت یعنی چه باید از خودمان یک سوال بپرسیم: آیا ما جسارت استفاده از این تکنیک و ترفند طراحی را داریم؟ اگر پاسختان مثبت است از کدام عنصر شاخص برای جذابیت بیشتر دکوراسیون خود استفاده می کنید؟

منبع : خوگر نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *