تأثیر رنگ مبلمان

تأثیر رنگ مبلمان بر روی دکوراسیون داخلی

تأثیر رنگ مبلمان بر روی دکوراسیون داخلی - وبسایت رابو

سبک زندگی انسان در ارتباط نزدیک با نوع چیدمان و دکوراسیون منزل است. نوع دکوراسیون منزل بر روی خلق‌وخوی افراد تأثیر می‌گذارد و می‌تواند سلامت، تندرستی، نشاط، بهره‌وری و … ایجاد کند. دکوراسیون منزل ابعاد گسترده‌ای دارد و شامل مبلمان، نور، رنگ و … است. دکوراسیون مناسب با متراژ و سلیقه‌ی افراد ساکن در خانه می‌تواند میزان عملکرد، کیفیت و تقویت دید زیبایی‌شناختی را بهبود بخشد.

فضای خانه در هر ساختمان و ملک متفاوت است و طراحی مختلفی دارد. شکل و فرم فضای خانه اطلاعات زیادی درباره‌ی چگونگی چیدمان وسایل خانه و انتخاب رنگ می‌دهد به همین دلیل است که دکوراسیون فضای بزرگ بسیار متفاوت از فضای کوچک است. دیوارها، پنجره‌ها و کف مختصات فضای خانه را شکل می‌دهند و آن را جدا از سایر قسمت‌های ساختمان می‌کنند و خود بر روی دکوراسیون خانه بسیار تأثیرگذار هستند؛ برای مثال دیوار از طریق رنگ و نوع بافت یا گچ‌بری خاص می‌تواند تأثیر به سزایی بر روی دکور خانه بگذارد. همچنین کف خانه هم می‌تواند به‌وسیله‌ی کف‌پوش، پارکت، سرامیک یا موکت پوشیده شود و نقش پررنگی در دکور و چیدمان منزل داشته باشد.

پنجره‌‎ها بر نوع چیدمان مبلمان در فضای داخلی خانه تأثیرگذار هستند؛ برای مثال میزی که روی آن مانیتور یا تلویزیون قرار داشته باشد، به دلیل تابش مستقیم نور خورشید بر صفحه‌ی آن نمی‌تواند روبه‌روی پنجره قرار بگیرد. پنجره‌ها به‌طور کلی سه نقش مهم در معماری داخلی و دکوراسیون منزل دارند:

  • ورود نور به داخل خانه
  • عبور هوا
  • چشم‌انداز محیط بیرون یا داخل ساختمان

برای طراحی داخلی ساختمان علاوه بر توجه به فضا، هندسه و متراژ خانه، چگونگی انتخاب وسایل و لوازم‌خانگی نیز از اهمیت دوچندانی برخوردار است. وسایل و لوازم‌خانگی بسیار متنوع هستند و شامل مبلمان، لوستر، فرش، وسایل برقی و غیربرقی و … هستند. برای طراحی سالن پذیرایی خانه مبلمان از اهمیت بالایی برخوردار است. واژه مبل ریشه در زبان فرانسوی دارد و در معماری داخلی معنای گسترده‌ای دارد و شامل وسایل و ادوات مختلف است. در طراحی داخلی مبلمان به هرگونه وسایل و اشیا کاربردی و تزیینی موجود در فضای داخلی مانند میز، تختخواب، وسایل دکوری، قفسه‌ها و … می‌شود که براساس کاربری فضا مانند مسکونی، اداری و رستوران انتخاب می‌شود، گفته می‌شود.

مبلمان اقسام و انواع مختلف دارد. برای ساخت آن از انواع مواد چوبی مرغوب و باکیفیت، فلز، پارچه و پلاستیک استفاده می‌شود. مبلمان فضای داخلی از نظر ساخت و مواد به کار رفته با مبلمان فضای خارجی بسیار متفاوت است زیرا در فضای خارجی عواملی همچون باد، باران و برف وجود دارد. مبلمان باکیفیت همچون گنجینه‌ای باارزش در طول سالیان دراز است و فرم و ظاهر آن با گذشت چندین سال تغییر نمی‌کند. خرید مبلمان باکیفیت یک حرکت مقرون به صرفه است و نیاز به خرید دوباره‌ی آن تا چندین سال پیش نمی‌آید.

 انتخاب مبل کار آسانی نیست و نیاز به توجه و بررسی رنگ، مدل و نوع مواد به کار رفته در آن را دارد. بهتر است پیش از خرید مبلمان نکات زیر در نظر گرفته شود:

  • شناسایی کاربری فضا و نیاز کاربران و انتخاب مبلمان براساس آن فضا.
  • رنگ و طراحی مبلمان متناسب با فضای مورد نظر.
  • تناسب طرح مبلمان با سبک معماری بنا و سایر لوازم منزل.
  • توجه به ارگونومی مبل.
  • تناسب ابعاد مبلمان با ابعاد فضا و انسان.

اگر فردی علاقه‌مند به دکوراسیون مینیمال و مدرن است بهتر است سراغ انواع مبل‌های راحتی، مدرن و امروزی برود. این مبل‌ها در هزاران رنگ و مدل طراحی و تولید می‌شوند و همه‌ی سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند. مبل‌های راحتی بیشتر از پارچه ساخته می‌شوند و در ظاهر آن‌ها چوب کمتری به کار می‌رود. ست کردن این مبل‌ها با سایر وسایل منزل همچون پرده و فرش بسیار راحت است.

مبل‌های راحتی را می‌توان به کمک کوسن‌های رنگی و شال‌های مبل تزیین کرد و به فرم‌های مختلف درآورد. برای مثال اگر مبل راحتی به رنگ خاکستری است در روزهای سرد سال با یک شال نارنجی یا سبز می‌توان پاییز را به منزل آورد و تنوع ایجاد کرد. در حالی که همین مبل را در روزهای گرم تابستان می‌توان با کوسن‌های رنگ قرمز و زرد تزیین کرد و از یک مدل جدید لذت برد. مبلمان راحتی مناسب خانه‌های با متراژ پایین است و می‌توان با یک پرده‌ی ساده و روشن آن‌ها را ست و فضای نشیمن زیبا و دل‌نشینی ایجاد کرد.

مبلمان کلاسیک طراحی و فرم متفاوتی از مبلمان راحتی و مدرن دارد. عموماً از این سبک مبلمان در دکوراسیون‌های کلاسیک، فرانسوی و فاخر برای خانه‌های با متراژ بزرگ استفاده می‌شود. مبل‌های کلاسیک دارای چوب‌های خاص و پارچه‌های فاخر مانند مخمل و ابریشم هستند و می‌توان آن‌ها را با پرده‌های خاص و شلوغ ست کرد. رنگ طلایی، بنفش و قرمز در مبلمان کلاسیک بیش از سایر رنگ‌ها دیده می‌شود و می‌توان آن‌ها را با فرش‌های اصیل و پرنقش‌ونگار ایرانی ست کرد.

در انتخاب مبلمان از هر نوع باید به طیف رنگی آن توجه کرد. عدم تناسب رنگ در میان وسایل یک منزل تشویش و حواس‌پرتی ایجاد می‌کند. بهتر است از طریق تناسب رنگ‌ها و استفاده از یک طیف رنگی مناسب با روحیه افراد ساکن در خانه آسایش و آرامش ایجاد شود.

در دکوراسیون داخلی می‌توان به کمک رنگ‌ها تضاد و تنوع ایجاد کرد. استفاده از رنگ‌ها برای ایجاد تفاوت و توجه را کنتراست می‌گویند. هر رنگ نسبت به یک رنگ دیگر تفاوت‌هایی دارد اما برخی از رنگ‌ها مانند آبی، زرد و قرمز نسبت به یکدیگر تفاوت زیادی دارند. با استفاده از این تفاوت رنگی می‌توان برخی از اشیا و وسایل را در خانه برجسته‌تر کرد. برای مثال بر روی یک مبل آبی‌رنگ کوسن قرمز از جلوه‌ی بیشتری نسبت به کوسن نارنجی برخوردار است.

البته در انتخاب رنگ‌ها و بازی با آن‌ها باید دقت زیادی به خرج داد. به همین دلیل بهتر است پیش از خرید مبلمان حتماً به رنگ پارچه و رنگ چوب به کار رفته توجه کرد. برای خرید و سفارش مبلمان و هرگونه وسیله‌ی تزیینی مسئله کیفیت و قیمت ذهن مخاطب و خریدار را در قدم اول درگیر می‌کند.  خرید اقساطی یکی از راه‌حل‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا مبل دلخواهتان را در کمترین زمان ممکن تهیه کنید.

منبع : فرارو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *