خوابی آرام را در رختخوابی مناسب تجربه کنید!

 

خوابی آرام را در رختخوابی مناسب تجربه کنید!

 

خواب آرام و بی‌دغدغه، آرزوی هر فردی است و تأمین نمی‌شود مگر در یک اتاق خواب مناسب و سالم با امکانات خواب اصولی و بهداشتی. محیط خواب باید آرامبخش و دور از مشغله‌‌های روزمره باشد تا به این طریق، توان از دست رفته بدن در طول خواب به آن بازگردد. زمانی که ‌خوابیده‌اید، بدن شروع به کارهای مهمی مانند رشد و ترمیم بافت‌ها می‌کند. پس اهمیت دارد حدود 8 ساعتی را که در طول شب می‌خوابید، با آرامش سپری کنید تا صبح روز بعد، جسم و روحتان شادابی متفاوتی را تجربه کند.

اتاق خواب رویایی

برای داشتن یک اتاق خواب مناسب که امکان چند ساعت خواب بی‌دغدغه در آن مهیا شود، بهتر است میز کار یا میز کامپیوتر را از اتاق خوابتان خارج کنید. اتاق خواب باید برای خوابیدن مورد استفاده قرار گیرد و انجام هر کاری غیر از خوابیدن در این اتاق می‌تواند شما را بدخواب یا حتی بی‌خواب کند. اگر جای دیگری برای گذاشتن میز کار یا میز کامپیوترتان ندارید، فایل‌های خود را طبقه‌بندی کنید و در گوشه‌ای قرار دهید.

از قرار دادن هرگونه وسیله الکترونیکی مانند کامپیوتر، تلویزیون و تلفن‌همراه در اتاق خواب خود و کودکتان خودداری کنید. این گونه وسایل، خواب را مختل می‌کنند و باید در فضای خارج از اتاق خواب قرار گیرند. فعالیت و تحریک زیاد مغز در زمان خواب روی کیفیت خواب اثر می‌گذارد. حتی خاموش بودن این وسایل در اتاق خواب، روی توانایی مغز برای رسیدن به آرامش تأثیر می‌گذارد.

برای جلوگیری از ورود نور و صداهای بیرون به داخل اتاق، از پرده‌های ضخیم و پنجره‌های دوجداره استفاده کنید.

اگر حساسیت یا بیماری تنفسی دارید، از تشک‌ها و سرویس خوابی استفاده کنید که از الیاف طبیعی تهیه شده‌اند و مواد ضد حساسیت دارند تا شما را دچار آلرژی و حساسیت نکنند.

دمای اتاق خواب را نه زیاد گرم و نه زیاد سرد نگه دارید. بهترین دمای مناسب برای اتاق خواب، حدود 16 تا 21 درجه سانتی گراد است. تهویه اتاق خواب نیز باید مناسب باشد. اتاقی را برای خوابیدن انتخاب کنید که پنجره داشته باشد تا با باز کردن آن، هوای اتاق را تغییر دهید یا از دستگاه تهویه استفاده کنید.

اگر خواب سبکی دارید، هرگز از نور یا چراغ خواب یا ساعت زنگ‌دار استفاده نکنید و اگر به تاریکی عادت ندارید، از یک چراغ خواب کم نور استفاده کنید.

در اتاق خواب از رنگ‌های تیره استفاده کنید. رنگ‌های تیره به فضای اتاق خواب، آرامش خاصی می‌دهد و به زود خوابیدن شما کمک می‌کند.

ویژگی‌های یک رختخواب مناسب

با توجه به این که یک سوم عمر‌مان در خواب می‌گذرد، یک تختخواب خوب از مهم‌ترین وسایل خواب راحت به شمار می‌رود و می‌تواند روی کیفیت خواب ما اثرگذار باشد. کیفیت تشک، ملافه و بالش هم در فراهم کردن یک اتاق خواب مناسب بی‌تاثیر نیست. برای تهیه این وسیله‌ها از الیاف طبیعی و غیر شیمیایی و غیرسمی استفاده کنید که ایجاد حساسیت نکند. استفاده از الیاف نخ طبیعی بخصوص برای افراد حساس بهترین گزینه است. برخی تشک‌ها هم از جنس لاتکس طبیعی هستند که از جمع شدن میکروب، باکتری‌ و مایت‌های گرد و غبار جلوگیری می‌کنند.

بهترین الیاف مورد استفاده برای بالش، نخ‌های زیستی است که برای ملحفه و پتو هم بهترین به‌شمار می‌رود. گزینه‌های مناسب دیگری که برای رختخواب‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسیار راحت هستند، بامبو و بوته شاهدانه‌اند که به عنوان الیاف طبیعی، راحتی و زیبایی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

انتخاب تختخواب

نخستین گام برای خرید وسایل اتاق خواب، خرید تختخواب است. در خرید به ابعاد تخت و اتاق خواب توجه کنید. تختی انتخاب کنید که روی آن راحت باشید و طول و عرض آن مناسب قد شما باشد. عرض تخت‌های تک‌نفره 90 تا 110 سانت و تخت‌های دو نفره 135 تا 150 است. ارتفاع تختخواب از سطح زمین هم باید به اندازه‌ای باشد که براحتی روی آن قرار گیرید و راحت پایین بیایید. بهترین ارتفاع 35 تا 40 سانتی متر است. این تنها ظاهر تختخواب است، ولی نکات مهمی که بیشتر باید به آن توجه داشته باشید، اصول بهداشتی است. اگر تختخواب چوبی انتخاب می‌کنید دقت داشته باشید چوب آن بو ندهد، چرا که به‌مرور ممکن است شما را دچار مشکل کند، بخصوص اگر فردی حساس هستید.

تشک

تشک از مهم‌ترین ملزومات یک رختخواب راحت به شمار می‌رود. امروزه بیشتر تشک‌ها اسفنجی یا فنری هستند. در خرید آنها نهایت دقت را به خرج دهید تا به دام انواع تقلبی آن نیفتید. تشکی که می‌خرید، باید فنرهای محکم و قوی داشته باشد و الیاف آن ضد حساسیت و ضد باکتری باشد. همیشه تصور می‌کنیم تشک سفت بهتر است ولی گاهی تشک‌ها آنقدر سفت هستند که اجازه انعطاف‌پذیری به ستون فقرات شما نمی‌دهند و بیشتر باعث آسیب می‌شوند. برخی تشک‌ها هم آنقدر بی‌استحکام هستند که باعث می‌شوند ستون فقرات انحنا و خمیدگی زیادی پیدا کنند. استحکام تشک باید به اندازه‌‌ای باشد که در عین حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات، به شما اجازه حرکت هم بدهد. تشک باید بزرگ تر از قد شما و متناسب با اندازه تخت باشد.

از قرار دادن هرگونه وسیله الکترونیکی مانند کامپیوتر، تلویزیون و تلفن‌همراه در اتاق خواب خود و کودکتان خودداری کنید چرا که این گونه وسایل، خواب را مختل می‌کنند.​

اگر بیش از 10 سال از یک تشک استفاده کرده‌اید یا وقت بیدار شدن از خواب احساس خستگی و کوفتگی در بدنتان دارید یا تشکتان از حالت طبیعی خارج و گود یا برجسته شده، باید به فکر خرید یک تشک جدید باشید. کمردرد، خستگی پس از استراحت، خوب نخوابیدن و کوفتگی بدن می‌تواند از نشانه‌های خراب شدن تشک باشد.

نازبالشی زیر سر شما

بسیار اهمیت دارد چه بالشی را زیر سرتان می‌گذارید. کیفیت بالش، ارتباط مستقیم با کیفیت خواب شما دارد. پیش از دهه 1950 و اختراع الیاف امروزی، مردم بالش‌های خود را از مواد موجود در طبیعت پر می‌کردند و معمولا بالش‌های قدیمی از پر غاز، پنبه، لاتکس طبیعی و پشم پر می‌شدند. هر یک از این الیاف طبیعی، خواب متفاوتی برای شما به ارمغان می‌آورد. به عنوان مثال، الیافی مانند پشم با گرفتن رطوبت سر، خواب عمیق‌تری ایجاد می‌کند. بالش‌هایی که از لاتکس و پوسته گندم سیاه پر شده‌اند، از گردن و شانه‌های شما موقع خواب محافظت می‌کنند. به عبارتی، انتخاب بالش مناسب برای خواب همانند انتخاب مسواک مناسب برای دندان‌هاست.

اندازه متناسب بالش به اندازه رختخواب شما بستگی دارد. اگر به پشت می‌خوابید بهترین بالش، یک بالش تخت با قطر متوسط است که براحتی انحنای طبیعی ستون فقرات فوقانی را حفظ کند و حمایتی برای زیر سر، گردن و شانه‌هایتان باشد.

اگر عادت به دمر خوابیدن دارید باید بالش نرمی زیر سرتان بگذارید که به سر و گردنتان اجازه حرکت به طرفین را ندهد. چنانچه بیشتر اوقات به پهلو می‌خوابید، باید از بالشی استفاده کنید که گردن داخل آن قرار گیرد و از آن محافظت نموده، یک سطح صاف برای خوابیدن شما ایجاد کند.

پس از اندازه، مهم‌ترین چیزی که در انتخاب بالش مناسب اهمیت دارد، الیاف یا جنسی است که بالش از آن پر می‌شود. به عنوان مثال، بالش اسفنجی‌شکل ثابتی دارد و در طول شب تغییر شکل نمی‌دهد. متکای پر بسیار نرم است و می‌توانید براحتی آن را مچاله کنید.

بالش‌های پنبه‌ای، قدیمی‌ترین نوع بالش‌هایی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر مادربزرگ‌ها از این نوع بالش زیر سر می‌گذاشتند. پنبه، الیافی طبیعی و خالص است و چنانچه از پنبه‌های زیستی برای پر کردن بالش استفاده شود، بهترین نوع مواد داخلی بالش برای افرادی است که از حساسیت رنج می‌برند. پنبه در هوای گرم قابلیت گردش هوا را دارد و در فصول گرم سال، هوای خنک‌تر و شب‌های راحت‌تری را می‌توانید با این بالش‌ها تجربه کنید.

بالش‌های پشمی هم بالش‌های راحتی برای خوابیدن هستند و در زمان استراحت، باعث خنک نگه داشتن سر می‌شوند و خواب عمیق را طولانی‌تر می‌کنند. این الیاف طبیعی میزان رطوبت را در بالش کاهش داده از ایجاد قارچ و کپک در بالش جلوگیری می‌کند. مایت‌هایی که در رختخواب مشاهده می‌شوند در بالش‌های پشمی پیدا نمی‌شوند و برای افراد دارای حساسیت گزینه مناسبی هستند. بالش‌های پشمی به خاطر سبک و پف‌دار بودن، جایگزین مناسبی برای بالش‌های پر به شمار می‌روند. بالش‌های حاوی الیاف طبیعی که با عنوان بالش‌های ضدآلرژی به فروش می‌رسند، از لحاظ ناخالصی‌هایی که باعث بروز آلرژی می‌شوند، تصفیه و پاک شده‌اند و برای افراد مبتلا به حساسیت بسیار مناسب‌اند.

بالش‌های حاوی مواد لاتکس طبیعی به خاطر قابلیت انعطاف‌پذیری بالا، حمایت خوبی برای سر و گردن هستند و طول عمر زیادی دارند. لاتکس طبیعی رطوبت را جذب، حرارت را تنظیم و باعث گردش هوا می‌شود و از رشد قارچ و کپک جلوگیری می‌کند.

بالش‌های ابریشمی قدمت 3 هزار ساله دارند و در گروه بالش‌های تجملاتی قرار می‌گیرند که از هوا هم سبک‌تر هستند و با الیاف بلندی که دارند، محکم‌ترین الیاف طبیعی به شمار می‌روند. ابریشم با سر و گردن و شانه‌های شما سازگاری دارد و دمای بدن شما را تنظیم می‌کند.

بالش‌های پر شده از گندم سیاه یا پوست ارزن ـ که بیشتر مورد استفاده مردم آسیا قرار می‌گیرد ـ به درمان سفت‌شدگی‌ گردن، درد شانه، کمردرد، بی‌قراری، سردرد و خروپف کمک می‌کند. دلیل آن هم این است که این نوع بالش‌ها دقیقا قالب سر، گردن و شانه‌ها را به خود می‌گیرند. این بالش‌ها سر را تا امتداد مناسبی بالا می‌آورند و گردن و سر شما را در قالب ایجاد شده قرار می‌دهند و ثابت و محکم نگه می‌دارند. تنها عیب بالش‌های پر شده با گندم سیاه یا پوست ارزن، سر و صدای آن است.

امید است با رعایت اصولی که اشاره کردیم، اتاق خواب مناسب و اصولی برای خود فراهم کنید و خواب خوبی داشته باشید.

خواب روی ابرها با تشک‌های بادی

برخلاف عقیده بسیاری از افراد، تشک یکی از مهم‌ترین لوازم منزل است چرا که به طور مستقیم با سلامت اسکلت و عضلات شما در ارتباط است. ما یک‌سوم عمر خود را در خواب به سر می‌بریم بنابراین بهتر است یک‌سوم عمر خود را در تشک استانداردی طی کنید تا خواب ‌آرام و سالمی داشته باشید. بنابراین اگر تشک شما چند سال عمر کرده، گود شده یا قلمبه قلمبه شده است وقت آن رسیده که به فکر خرید یک تشک جدید باشید. البته طیف گسترده تشک‌های موجود در بازار باعث می‌شوند تا شما برای خرید تشک جدیدتان دچار شک و تردید شوید.

در کنار انواع تشک‌های ابری، پنبه‌ای، پر، فنری و… با آن‌که تشک‌های بادی چند سالی است به بازار وارد شده، همچنان اما و اگرهای زیادی درباره استفاده از انواع آنها در میان مردم وجود دارد. این درحالی است که بسیاری از متخصصان معتقدند این تختخواب‌ها از خواب‌رفتگی اعضای بدن مثل دست یا پا در موقع خواب جلوگیری کرده و نقش موثری در آرامش کامل هنگام خواب و در نتیجه بیدار شدن فرد با انرژی و نشاط دارند. کمک به درمان بیماری‌های آرتروز، دیسک کمر، پا درد، روماتیسم، پوکی استخوان و ضعف عضلانی هم از نقاط مثبت دیگر استفاده از این نوع تشک‌ها هستند.

به طور کلی تخت‌ها و تشک‌های بادی نرم، کم‌وزن و کم‌حجم هستند، در ضمن قابلیت جابه‌جایی آسان دارند و حالت ارتجاعی بسیار بالای آنها (400 درصد بالاتر از تشک‌ها و تخت‌های فنری) باعث شده تا توجه افراد مختلف از هر سن و شرایط را به خود جلب کنند. این تشک‌ها در واقع کیسه‌های هوایی هستند که در بین چند لایه ابر و فوم محصور شده‌اند. البته برای استفاده از این تشک‌ها باید حتما عادت به تشک‌های نرم داشته باشید چون هرچقدر هم که لایه‌های فوم متراکم باشند بر اثر وزن شما فرو می‌روند و کیسه‌های هوا و لایه پارچه‌ای روی آن تمام پستی و بلندی بدن شما را پر می‌کند و یک فشار تقریبا یکسان به تمام بدن وارد می‌کند، بنابراین بهتر است برای انتخاب این تشک‌ها کاملا حساب شده عمل کنید و تحت تاثیر قرار نگیرید. در صورت انتخاب این تشک‌ها هم بهتر است مدلی را خریداری کنید که لایه فوم روی آن تراکم بالایی داشته باشد. خوبی این تشک‌ها این است که می‌تواند مانند یک تشک پنبه‌ای عمل کند، اما این تشک‌ها و تشک‌های آبی که به جای هوا از مایع برای پر کردن کیسه داخل آن استفاده شده است به خاطر این‌که کاملا به بدن شما می‌چسبند و اجازه جریان هوا را نمی‌دهند باعث عرق کردن بدن در زمان خواب می‌شوند.

منبع : فارست

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *