انواع رنگبندی مناسب مبلمان منزل

دکوراسیون و نماانواع مبل چیدمان رنگ مبل در خانه

بیشتر خانم‌های خانه داری که خودشان دکوراسیون منزلشان را دیزاین می‌کنند با این موضوع موافق هستند که نحوه چیدمان و ترکیب بندی رنگی که انتخاب کرده‌اند بین شش ماه تا یکسال دوام نخواد داشت از این رو در انتهای سال و با فرا رسیدن فصل بهار، در کنار امور خانه تکانی، دستی هم به چیدمان و ساختار خانه می‌کشند و گاهی نیز هزینه کرده و به دنبال خرید وسایلی نظیر مبل و سرویس خواب می‌روند. با این حال این تغییرات با توجه به مساحت و فضای خانه، مسائل مالی و اقتصادی و مواردی از این دست، محدودیت‌های را پیش پای شما می‌گذارد که امکان ایجاد تغییرات خاص و بزرگ را از شما سلب می‌کند. برای این که با چنین بن بستی مواجه نشوید باید به دنبال راه حلی بود که چالش روبرو را از میان بردارد.

ترکیب رنگ مبلمان منزل

تغییرات رنگی در خانه یکی از اولویت‌های اصلی و یکی از راهکارهای آسان و مرسوم در این زمینه است. با توجه به این که در مورد مسائلی رنگ و نحوه به کارگیری آن در دکوراسیون و انواع رنگ‌ها صحبت‌هایی انجام داده‌ایم، در این بخش به سراغ ترکیب رنگ مبلمان منزل رفته و با جزییات کامل آن را برای شما تشریح می‌نماییم.

پیش از هر چیز بهتر است هر کجا که سخن از رنگ به میان می‌آید با مطالعه یا مرور سرفصل‌های اصلی تئوری رنگ‌ها و این که کدام را می‌توان با هم ترکیب کرد، با تجهیزات کامل پا در میدان انتخاب بگذارید.

از آنجایی که بسیاری از رنگ‌ها در صورت قرار گرفتن در کنار هم فضا را ملتهب و یا برعکس دچار کرختی می‌کنند پس برای ترکیب رنگ مبل نیز تسلط و آگاهی از این موضوع لازم و ضروری به نظر می‌رسد. تنظیم رنگ پارچه و چوب و در عین حال تطابق آن با محیط یک فرایند حاضر و آماده نیست که شما آن را از بازار تهیه بفرمایید، در این بخش باید از هوش و ذکاوت خود در کنار اعمال سلیقه و به جریان انداختن خلاقیت‌های دکوراسیونی خود بهره برده تا این چهارچوب کلی و در عین حال مهم را به درستی برای خانه خود بسازید.

ترکیب رنگ مبلمان در خانه و رنگبندی مناسب مبل منزل

وجود سبک‌های دکوراسیونی متعدد از یک سمت و علاقه مندی به تغییر سبک موجود با یک دیزاین از سبک‌های دیگر نیز از جمله مجهولات این قضیه است. همچنین اگر منزل شما کاغذ دیواری شده است، ست کردن مبل با کاغذ دیواری هم به خودی خود یک مبحثی است که باید به آن پرداخت. با ارائه مطالبی که در ذیل به آن‌ها اشاره خواهیم کرد و از آن‌ها به عنوان نمونه نام خواهیم برد سر نخ داستان به دستان شما داده می‌شود تا به راحتی بتوانید با این موضوع کنار آماده و با حلاجی در ذهن خود بهترین ترکیب رنگ مبلمان منزل خود را بیابید و پیاده سازی کنید.

نقطه مقابل ست کردن در خانه ایجاد تقابل و تضاد میان رنگ‌ها است. وقتی به عبارت ترکیب رنگ مبلمان منزل فکر می‌کنیم چند موضوع در ذهن نقش می‌بندد. یک مورد مربوط به ترکیب کردن رنگ‌های مختلف در یک مبل است که راهکارهای متفاوتی برای خود دارد و دیگری ترکیب و ساختار چینشی رنگ‌ها است. برای این که بدانید ترکیب رنگ مبل در منزل با چه شرایطی امکان پذیر است موارد ذکر شده را بررسی خواهیم کرد.

ترکیب رنگ مبلمان در خانه و رنگبندی مناسب مبل منزلدکوراسیون و نماانواع مبل چیدمان رنگ مبل در خانه

ترکیب رنگ مبل برای شکل دهی به دکوراسیون خانه به صورت‌هایی می‌تواند شکل بگیرد؟

  • ایجاد تضاد
  • شکل دهی امواج رنگی در فضا
  • استفاده از طرح‌های قدیمی در رنگ بندی ( نوستالژی‌ها )
  • بازی با رنگ‌ها
  • استفاده متوالی از تک رنگ‌ها
  • ایجاد بالانس رنگی
  • ترکیب هر چیزی با رنگ سفید
  • بولد کردن نقاط کانونی به وسیله مبل‌ها
  • استفاده همزمان از یک طرح رنگی برای مبل‌ها و کاغذ دیواری
  • استفاده از قوانین 20 – 80

اولین بخش برای تشریح موارد فوق را با ایجاد تضاد رنگی آغاز می‌کنیم.

ایجاد تضاد برای دست یابی به ترکیب رنگ مبلمان منزل

ترکیب رنگ مدل‌های مبلمان منزل در خانه‌های بسیاری از شما به صورتی است که با خرید مبل‌های یک رنگ و یکدست، امکان ایجاد تغییرات گسترده وجود ندارد و در بهترین حالت با کوسن‌های مبل می‌توانید کمی تضاد را ایجاد کنید. اما پیش از خرید مبل بهتر است به مبل‌های دو رنگ نیز توجه کنید. این نوع مبل‌ها تنوع رنگی خانه شما را بالا می‌برد، امکان تغییرات را در دسترس قرار می‌دهد و با خیالی آسوده راه را برای به دست بردن در جزییات باز می‌کند. از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین تضادهای رنگی کنار هم نشستن رنگ‌های سیاه و سفید است که البته برای استفاده از آن‌ها باید دقت و وسواس لازم را رعایت کرد. بهتر است رنگ‌های خالص و اصلی برای ایجاد تضاد در کنار هم قرار نگیرند؛ زیرا محیط را از حالت عادی خارج می‌سازند. راه کار این است که از رنگ‌های سایه‌ای و هم خانواده کمک گرفته شود. اگر مدل‌های دو رنگ مبلمان را برای منزل خود انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد ما به شما خرید مبلمان راحتی دو رنگ است که شاهد استقبال مردم از آن‌ها هستیم. در مدل‌های دو رنگ مبل راحتی معمولا کاناپه‌ها یک رنگ و مبلمان تک نفره نیز به رنگی دیگر انتخاب می‌شوند.

دکوراسیون و نماانواع مبل چیدمان رنگ مبل در خانه

شکل دهی امواج رنگی در فضا

اگر نمی‌خواهید اشکال خانه خود را جا به جا کنید با جابه جایی رنگ‌ها می‌توانید تأثیر مورد نظر را با این عمل نیز احساس کنید. برای این که موج رنگی مورد نظر را در خانه شکل بدهید باید بدانید رعایت نکات فنگ شویی  در خانه برای این بخش جز امتیازات مثبت محسوب خواهد شد.  به جریان انداختن انرژی رنگ‌ها به کمک فنگ شویی در خانه یک متد جدید و کاملاً حساب شده است که خانه شما را بسیار خاص و جدید نشان خواهد داد.  امواج رنگی را با چرخ رنگی ( تئوری رنگ ) از سایه‌های سبک به سمت سایه‌های سنگین حرکت دهید. یعنی با ایجاد یک گرادیانت رنگی از یک یا چند رنگ، می‌توانید نگاه‌ها را از یک سمت به سمتی که مورد نظر شماست بچرخانید. هر چه فضای منزل بزرگ‌تر باشد شکل دادن نظریه فوق آسان‌تر خواهد بود.

ترکیب رنگ مبلمان منزلدکوراسیون و نماانواع مبل چیدمان رنگ مبل در خانه

استفاده از طرح‌های قدیمی در رنگ بندی ( نوستالژی‌ها )

یکی دیگر از راه‌های ترکیب رنگ مبلمان منزل استفاده از بافت‌ها و رنگ‌های قدیمی‌تر در ساختار رنگی منزل بوده که هدف ما رنگ‌های مبلمان است. مبل‌ها قدیمی اگر چه ساختاری کلاسیک گونه داشته‌اند اما رنگ‌های هر دوره نماد و شناسه‌ای برای معرفی دکوراسیون در آن زمانه بوده است. استفاده از این نوع رنگ‌ها برای مبل‌های خانه نیز می‌تواند شما را به راه‌های جدیدتری برای دست یابی در دیزاین جدیدتان برساند. با این کار علاوه بر زنده کردن نوستالژی‌های خود خانه‌ای متفاوت را برای خود و اعضا خانواده فراهم کرده‌اید. در اصطلاح با یک تیر دو نشان را هدف گرفته‌اید.

ترکیب رنگ مبلمان منزل

بازی با رنگ‌ها

ترکیب رنگ مبل منزل زمانی حساس‌تر خواهد شد که خنثی بودن رنگ‌های محیط باعث می‌شود تا مبل‌ها نقش تعیین رنگ فضای منزل را به دوش بکشند. برای این که از این چاله خارج شوید و درون چاهی دیگر به نام انتخاب رنگ برای منزلتان سقوط نکنید پیشنهاد می‌کنیم بازی با رنگ‌ها را امتحان کنید. شاید این موضوع در ابتدا کمی دشوار باشد، اما راه حل‌های امروزی باعث می‌شود تا با کمترین هزینه پیش از اقدام به خرید مبل‌ها با انواع ترکیب‌های رنگی آشنا شوید. وجود نرم افزارهای طراحی و همین طور تهیه تصاویر نمونه‌های دکوراسیون مبلمان در اینترنت موید این حرف در مورد آشنایی با انواع ترکیب رنگ مبلمان منزل خواهد بود. همین بازی با رنگ‌ها در مرحله بعدی یعنی  چیدمان نیز کمک فراوانی به شکل گیری یک ذهنیت واحد در ساختار خانه می‌شود.

ترکیب رنگ مبلمان منزل

استفاده متوالی از تک رنگ‌ها

با به کار گرفتن از یک رنگ در محیط خانه نمی‌توانید جرقه‌های خلاقیت را در ذهنتان روشن کنید تا بتوانید نوین‌ترین ترکیب رنگ مبلمان منزل را برای خانه خود انتخاب کنید. اما همین که از تک رنگ‌ها به صورت گسترده و متوالی یعنی به طوری که در کنار هم قرار بگیرند استفاده کنید نقص و کمبود ذکر شده را می‌توانید پوشش داده و در همین وضع از آن به عنوان یک نقطه قوت می‌توانید بهره مند شوید. حتی مبل‌های چرم نیز می‌تواند این قضیه را سر و سامان دهد به شرط آن که از ترکیب رنگی مناسب استفاده کرده باشید. رنگ‌های روشن انتخاب و پیشنهاد اول ما برای تک رنگ‌ها در این بخش است.

همچنین بخوانید:  ایده‌هایی جذاب برای ست رنگ بنفش در طراحی دکوراسیون خانه

ترکیب رنگ مبلمان منزل

ایجاد بالانس رنگی

ترکیب رنگ مبلمان منزل بدون رعایت تعادل و بالانس امکان پذیر نیست. برای ایجاد تعادل رنگی روش‌های گوناگونی وجود دارد یکی از این راه‌ها شناسایی رنگ‌های بی اثر در محیط و خرید مبلمان با رنگ‌های شاد است تا حال و هوای خانه را به سمت تعادل بکشاند. البته این موضوع در خانه‌های که از سبک مینیمال استفاده می‌کنند فرق می‌کند. در دکوراسیونی به سبک مینیمال تعادل یعنی حفظ رنگ‌های روشن و تاریک و سفید در کنار هم است تا میزان سردی فضا و یکنواختی بیش از حد از بین برود.  تعادل رنگی در دکوراسیونی که از مبل‌های سلطنتی یا کلاسیک استفاده می‌شود باید به سمتی پیش برود که مبل‌ها در خانه بیشتر به چشم بیایند یعنی رنگ بندی مبلمان سلطنتی با توجه به زرق و برق آنها باید طوری باشد که خانه اغراق آمیز و فانتزی به نظر نرسد و برعکس خانه باید لوکس‌تر و سنگین‌تر دیده شود. این تعادل رنگی مبلمان در بخش راحتی ساده‌تر و آشناتر خواهد بود.

ترکیب رنگ مبلمان منزل

ترکیب هر چیز ( هر رنگی ) با سفید

هنگامی‌که می‌خواهد به ترکیب رنگ ایده آل بهترین مبلمان منزل خود دست یابید وقتی به سمت هر رنگی می‌روید ممکن است این موضوع ذهن شما را درگیر خود کند که در آینده آیا این رنگ موجب دلزدگی ما خواهد شد یا خیر ، این مشکل یا دغدغه نیز راه حل خاص خود را دارد. ترکیب رنگ‌ها با سفید. اگر شما هر وسیله‌ای را با هر رنگی در کنار یک تکه یا وسیله تزیینی سفید قرار دهید اسب‌های رام‌نشدنی رنگی را به خوبی مهار کرده‌اید. در رنگ بندی‌های لوازم نیز این گونه است که اگر وسیله‌ای را بخواهید رنگ کنید اگر رنگ سفید به ان بیافزایید کمرنگ‌تر شده و به رنگ پایه لطافت بیشتری می‌بخشد. همین کم اثر شدن رنگ پایه سنگ‌بنای مدهای اخیر در صنعت دکوراسیونی است که با استقبال جوامع رو برو شده است.

ترکیب رنگ مبلمان منزل

بولد کردن نقاط کانونی با رنگ مبل‌ها

گاهی اوقات دیوار را یک نقطه برای جلب توجه در نظر می‌گیرید، گاهی یک وسیله آنتیک را وسیله‌ای برای جذب نگاه‌ها می‌کنید، گاهی ممکن است نیاز باشد تا نگاه‌ها به سمتی جز هدف مورد نظر شما به گردش درنیاید. همه این موارد برای ساختن نقطه یا نقاط کانونی به وجود می‌آیند، اکنون به این موضوع توجه کنید که نقطه کانونی خانه شما مبل‌هایی باشد که قرار است ترکیب رنگ مبلمان منزل شما را شکل بدهند. هر چه این رنگ‌ها خاص‌تر یا متفاوت‌تر باشد میزان جلب توجه را بالا برده و موثرترین عمل می‌کند. از طرف دیگر نکته‌ای که مهم است این است که به کلیت فضا آسیب وارد نکند. مثلاً آیا صحیح است که یک مبل راحتی با دو رنگ آبی و قرمز در کنار هم قرار بگیرند؟ پس در این زمینه هم باید توجه لازم را داشت که اصول حرفه‌ای طراحی و چیدمان رنگ‌ها نیز به درستی در خانه اجرایی شود. بولد کردن یعنی بزرگ‌تر و بیشتر دیده شدن است، مبل‌ها با چینش و انتخاب ترکیب رنگشان به راحتی این قابلیت را در خود بروز می‌دهد.

ترکیب رنگ مبلمان منزل

استفاده از یک طرح رنگی برای کاغذ دیواری و طرح مبلمان

پیاده سازی و اجرای چنین ایده‌ای کاری آسان اما زمان بر خواهد بود. ابتدا باید مبلمان مورد نظر خود را سفارش داده و سپس با مراجعه به یک طراح و یا دفتر دکوراسیونی طرح کاغذ دیواری متناسب با مبل‌های خود را تهیه کنید. این گونه ست کردن برای مبل و دیوارها به تازگی مد شده است و مطمئناً طرفدارانی را نیز برای خود دارد، با این حال باید به جوانب این کار نیز نیم نگاهی داشته باشید. مثلاً پس از مدتی که نیاز به تغییر در مبل‌ها باشد و یا حتی تعویض کاغذ دیواری منزل، همه کارهایی که انجام شده یا دوباره باید صورت بگیرد و یا به کل فراموش گردد.

همچنین بخوانید:  مبل ال شکل چیست ؟ انواع مبلمان L شکل و نحوه استفاده و چیدمان

ترکیب رنگ مبلمان در خانه و رنگبندی مناسب مبل منزل

رعایت قوانین ۸۰-۲۰

این روش و پیاده سازی آن در خانه باعث می‌شود که به راحتی بسیاری از مواردی که در بالا ذکر شد را به چشم چالش نبینید. این قانون از ابتدا رنگ‌ها را به تفکیک محل قرارگیری و همین طور نوع وسیله به خوبی تعیین کرده و یک محیط خاص و دیدنی ایجاد می‌کند. مثلاً این قانون برای مبل راحتی توسط کوسن‌ها قابل پیاده سازی است. حتی مبل‌های تک نفره که کمی بیش از قانون بیست درصد را شامل می‌شوند نیز می‌توانند با رنگی متفاوت از سایر مبل‌ها به کار برده شوند. رنگ‌های مدرن و مینیمال برای مبلمان با این قانون زیباتر هم دیده می‌شوند. چرا که رنگ‌های حاصل شده از یک خانواده بوده و تفاوتشان در سایه‌هایشان است.

رنگ خاکستری در خانهدکوراسیون و نماانواع مبل چیدمان رنگ مبل در خانه و انواع رنگبندی مناسب مبلمان منزل

تا اینجا نکاتی را در رابطه با ترکیب رنگ مبلمان و انتخاب رنگ به هنگام خرید مبل ارائه دادیم. در ادامه سعی می‌کنیم تعدادی از رنگ‌هایی که در مبلمان معمول و پرطرفدار هستند را نیز معرفی کنیم تا با آن‌ها آشنایی داشته باشید.

رنگ‌های خنثی

رنگ‌های خنثی در هر زمینه‌ای کاربرد داشته و طرفداران زیادی نیز دارند. در بین این رنگ‌های خنثی، رنگ‌هایی نظیر طوسی، بژ و کرمی جزء پرطرفدارترین رنگ‌های خنثی به حساب می‌آیند که در مبلمان نیز کاربرد فراوانی داشته و بسیاری از افرادی که قصد خرید مبلمان دارند به سراغ این رنگ‌ها می‌روند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که رنگ‌های خنثی تبدیل به یکی از رنگ های پرطرفدار در مبلمان تبدیل شده و بسیاری آن‌ها را به عنوان رنگ مبل خانه خود انتخاب می‌کنند، این است که رنگ‌های خنثی به سادگی با سایر رنگ‌ها ست می‌شوند. برای نمونه طوسی را به سادگی می‌توانید با سایر رنگ‌های شاد ست کرده و محیطی زیبا در خانه خود ایجاد کنید. لازم به ذکر است که رنگ طوسی بیشتر در مبلمان راحتی کاربرد داشته و رنگ‌های بژ و کرمی، در کنار مبل‌های راحتی، در مبلمان استیل و کلاسیک نیز به وفور استفاده می‌شوند که نمونه‌هایی از آن‌ها را می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید.

رنگ خنثی استفاده شده در مبلمان
دکوراسیون و نماانواع مبل چیدمان رنگ مبل در خانه و انواع رنگبندی مناسب مبلمان منزل

قهوه‌ای

قهوه‌ای نیز یکی دیگر از رنگ‌های پرکاربرد در مبلمان بوده و در بین خانواده‌های ایرانی نیز طرفداران زیادی دارد. علت این امر نیز ست شدن راحت رنگ قهوه ای با دکوراسیون منازل ایرانی است. رنگ قهوه‌ای در انواع مدل‌های مبلمان کلاسیک، استیل و راحتی می‌تواند کاربرد داشته باشد.

رنگ سرمه‌ای

سرمه‌ای نیز یکی دیگر از رنگ‌های پرکاربرد در منازل و زندگی روزمره ایرانیان به حساب می‌آید و این رنگ را در وسایل خانه و در لباس و پوشاک افراد بسیار مشاهده می‌کنیم. سرمه‌ای با رنگ‌های بسیاری ست می‌شود و رنگی باوقار است که حضور آن در خانه، جلوه‌ای کلاسیک و لوکس به منزل خواهد بخشید.

رنگ‌های شاد در مبلمان

استفاده از رنگ‌هایی نظیر نارنجی، قرمز، صورتی و… در مبلمان شاید کمی غیرمعمول باشد، اما در دکوراسیون‌های امروزی شاهد افزایش استفاده از این رنگ‌های خاص در مبلمان هستیم. اگر شما هم جزء افرادی هستید که همواره به دنبال متفاوت بودن نسبت به بقیه هستید، پیشنهاد می‌کنیم رنگ مبل جدید خود را یکی از رنگ‌های شاد انتخاب کنید. مطمئن باشید از این کار پشیمان نخواهید شد.

رنگ مبل شاد قرمز رنگ
دکوراسیون و نماانواع مبل چیدمان رنگ مبل در خانه و انواع رنگبندی مناسب مبلمان منزل

به این ترتیب با کلیات ترکیب رنگ مبلمان منزل و نحوه به کارگیری روش های پیاده سازی آن‌ها آشنا شدید. امیدواریم که با بهترین مبلمان منزل از نظر رنگ برای خود آشنا شده باشید. نظر شما در مورد ترکیب رنگ مبلهای خانه چیست؟ بیشتر از چه رنگ‌هایی برای مبلمان خانه خود استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را با ما و خوانندگان توکامگ در میان بگذارید.

منبع : توک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *