طراحی اکسنت وال شیک برای اتاق خوابتان

طراحی اکسنت وال شیک برای اتاق خوابتان

طراحی اکسنت وال شیک برای اتاق خوابتان

دیوار کانونی یا اکسنت وال، دیواری است که بدون اینکه اتاق را بیش از حد شلوغ کند، طرح، رنگ و بافت برجسته ای به فضا می دهد. استفاده از این دیوار یکی از ساده ترین روش ها برای روشن تر کردن یا بزرگ تر نشان دادن فضا به حساب می آید، بدون این که نیازی به رنگ کردن کل اتاق باشد. برای طراحی و اجرای اکسنت والی شیک مناسب اتاق خواب، اصول ارائه شده در این بخش فوق العاده مفید خواهند بود.

اکسنت وال

انتخاب دیوار مناسب

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که معمولا افراد در مورد دیوار های کانونی مرتکب می شوند این است که از آن برای پوشاندن نقض دیواری که طرح یا رنگ نامناسبی دارد، استفاده می کنند. یک دیوار کانونی خوب نباید برای کاور کردن عیوب استفاده شود، بلکه باید به برجسته تر شدن نقطه کانونی یا طرح معماری کمک کند.

به طور مثال دیواری که تخت را مهار می کند، برای دیوار کانونی اتاق خواب انتخاب خوبی است اما لزوما تنها انتخاب نیست. دیوار شومینه اتاق خواب، یا دیواری که یک اثر هنری فوق العاده روی آن نصب است؛ می توانند انتخاب خوبی برای اکسنت وال باشند.

انتخاب رنگ

برای حفظ تعادل هارمونی در اتاق، رنگ دیوار کانونی باید در هماهنگی با بقیه دکوراسیون باشد. با انتخاب سایه رنگی تیره تر برای اکسنت وال (نسبت به رنگ دیوار اصلی) ظاهری تک رنگ یا مونوکروم در اتاق به وجود بیاورید. یک گزینه دیگر این است که یکی از روشن ترین رنگ های موجود در اثر هنری روی دیوار اتاق، روی الگوی روتختی یا پارچه مبل و یا سایر لوازم موجود مثل پرده، لامپ و فرش را انتخاب کنید.

متریال و تکنیک های تزئینی

رنگ آمیزی دیوار یکی از گزینه ها برای طراحی دیوار کانونی اتاق خواب است. البته متریال و تکنیک های تزئینی دیگری هم هستند که برای ساخت دیوار تزئینی می توانیم از آن ها بهره ببریم.

کاغذ دیواری

الگوی کاغذ دیواری را انتخاب کنید که با سبک و دکوراسیون اتاق تان هماهنگ باشد، مثلا از یک الگوی گل دار قدیمی یا یک طرح تزئینی (موتیف) دریایی برای اتاق خواب استفاده کنید. با کاغذ دیواری مخمل پرز دار یا موادی مثل پارچه گونی به دیوار بافت بدهید. کاغذ دیواری براق و متالیک زیبایی خاصی به فضای اتاق اضافه می کند.

پنل های پارچه ای

پوشاندن دیوار با پارچه و یا کار گذاشتن لایه نرم زیر یک طرح، واقعا چالش برانگیز است اما برای خلق ایجاد یک تغییر شگفت انگیز، ارزشش را دارد.

روش ساده تری که می توانید به جای کار گذاشتن لایه نرم یا آهار دار کردن دیوار انجام بدهید، وصل کردن پارچه های سبک به دیوار یا پوشاندن پنل های فومی بزرگ با پارچه و چسباندن آن ها به دیوار است.

چوب، سنگ یا روکش های آجری

شما می توانید ظاهر و حال و هوای دیوار را با پنل های پلی اورتان سبک و متصل به هم که ظاهر چوبی، سنگی یا آجر مانند دارند، به طور کامل تغییر دهید. این نمای چشم گیر می تواند برای اتاق خواب اصلی انتخابی فوق العاده باشد.

بسته به سبک و تم اتاق خواب شما، می توانید از پنل های چوبی مصنوعی با شکل و شمایل طرح های زیر استفاده کنید:

  • بامبو
  • چوب الوار رنگ و رو رفته به کار رفته در دیوار طویله
  • پنل های بلوط، گردو یا سرو
  • تخته چوب فیبری
  • پوسته درخت

پنل های سنگی مصنوعی

  • سنگ صحرایی
  • سنگ رودخانه
  • سنگ فرش
  • سنگهای روی هم چیده شده
  • گرانیت برش خورده
  • مرجان
  • صخره های دریایی کنار قلعه

پنل های آجری در رنگ های آجری واقعی مختلف

  • قرمز
  • نارنجی
  • قهوه ای مایل به زرد
  • قهوه ای
  • سفید رنگ شده

نصب پنل ها به راحتی و با استفاده از چسب و پیچ انجام می شود، در حالی که یک دیوار آجری یا سنگی واقعی به مهارت یک سنگ تراش نیاز دارد و معمولا هزینه بالایی هم روی دست تان می گذارد.

بافت دهی مصنوعی

تکنیک های تزئینی نقاشی می تواند به دیوار بافت و بُعد بدهد. رنگ های نقاشی را چند سایه روشن تر یا تیره تر از رنگ پایه دیوار انتخاب کنید. رنگ را با یک تینر جلا دهنده ترکیب کرده تا نازک و شفاف تر شود.

تکنیکی که برای براق کردن دیوار استفاده می کنید نتایج متفاوتی برایتان به ارمغان خواهد آورد. با رنگ آبکی که با مایه جلا دهنده مخلوط شده، طوری که انگار دیوار را می شویید، فرچه رنگ را به صورت دورانی روی دیوار بکشید تا زمانی که جلوه مرمری مورد نظرتان حاصل شود. همچنین می توانید از تکنیک اسفنج زدن استفاده کنید؛ یعنی یک اسفنج مرطوب را در لعاب براق فرو کرده و با حرکات کوتاه و ضربه ای به دیوار بمالید که هر روش دو ظاهر متفاوت به دیوار می دهد، یکی گچی یا دیگری سنگی مرمری.

برچسب زدن روی دیوار یا استنسیل کردن

برای تزئین دیوارهای کانونی، از برچسب های پلاستیکی یا وینیلی یا استنسیل ها برای نقاشی یک طرح روی دیوار استفاده کنید. برچسب های دیواری وینیلی انتخاب مناسبی برای آپارتمان ها یا خانه های اجاره ای هستند زیرا می توان آن ها را کَند و گاهی اگر سالم باز شوند، دوباره استفاده کرد.

نوع اتاق خواب

نوع ابزاری که برای دیوار های کانونی می توان استفاده کرد، بستگی به نوع اتاق خواب دارد. تکنیک های دشوارتر و مصالح گران قیمت باید به اتاق خواب های اصلی یا اتاق خواب مهمان که در آن دیوارها به احتمال زیاد سال ها دستکاری نمی شوند و طرح شان ثابت می ماند، اختصاص داده شود.

دکور اتاق خواب کودکان با بزرگ تر شدن شان به شدت تغییر می کند و برخی از تم های این نوع اتاق ها فقط برای یک یا دو سال مناسب هستند. دیوار های کانونی اتاق هایی که ممکن است دچار تغییر شوند، باید با یک رنگ روشن رنگ آمیزی شده و یا با برچسبهای دیواری قابل کَندن پوشانده شوند.

پس در کل دیوار های کانونی را می توان با آینه، رنگ آمیزی، عکس های قاب دار، قفسه های شناور یا هر نوع دکوراسیون دیواری دیگری تزئین کرد. با این حال سعی کنید از عناصر تزئینی شلوغ مثل استنسیل یا دیوارپوشهای بیش از حد پر کار استفاده نکنید، زیرا جلوه کلی را از بین می برند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *