طراحی دکور رستوران شیک

قوانین طلایی برای طراحی دکور رستوران شیک

قوانین طلایی برای طراحی دکور رستوران شیک - وبسایت رابو

خلق فضایی زیبا و چشمگیر به شکلی که مشتری های بیشتری را به خود جذب کند، یکی از آرزوهای هر رستوران داری است. در واقع برای طراحی دکور رستوران شیک باید به عناصری مهمی در معماری توجه کرد که معمولا نادیده گرفته می شوند. در این مقاله می خواهیم در مورد عناصر مختلف برای طراحی دکور رستوران صحبت کنیم  و به شما بگوییم که هر یک از آن ها تا چه اندازه روی تجربه و رفتار مشتری ها تأثیرگذار است. پس در این مقاله با ما همراه باشید.

مهمترین عناصر برای طراحی دکور رستوران شیک

یکی از عوامل تأثیرگذار در طراحی دکور رستوران شیک، مخاطبان هدف شما است. در واقع رستوران دارهایی در کار خود بسیار موفق هستند که مخاطبان هدف خود را به خوبی می شناسند. بنابراین می دانند که چطور نظر آن ها را جلب کنند و برایشان تجربه ای شگفت انگیز از حضور در فضای رستوران رقم بزنند. آن ها به خوبی می دانند که چه عواملی مشتری ها را به رستوران برمی گردانند.
پس  برای آنکه بیشترین تأثیر را روی مخاطبان خود بگذارید باید در طراحی دکور رستوران دیدگاه مشتری ها و تجربه ای را که در آن ها ایجاد می کند، در نظر بگیرید. در واقع باید از دید آن ها به این موضوع نگاه کنید.

روایت طراحی در دکور رستوران شیک

در زمان طراحی دکور رستوران باید به دو نکته اساسی توجه کنید.  اولین مورد مفهوم و روایتی است که باید در طراحی فضا  وجود داشته باشد. در واقع عناصر و جزئیاتی که در طراحی به کار می برید باید بیانگر یک مفهوم و ایده اصلی باشند. به عبارتی هر یک از عناصر به کار رفته در طراحی دکور رستوران، باید در جای مناسب خود قرار بگیرند تا بدون آنکه ساختگی به نظر برسند نقش خود را به عنوان جزئی از یک کل به درستی ایفا کنند.
به عنوان مثال می توان با استفاده از صنایع دستی یا عناصر سنتی روایتی از تاریخچه غذاهای خوب و آشپزی را در فضای رستوران به نمایش گذاشت. همچنین استفاده از عناصر شاخص مثل ظروف مسی یا سفالی حال و هوای گرم و مطبوعی به فضا می بخشد.
برای الهام گرفتن در مورد روایت طراحی می توانید از حال و هوای مشتری های خود کمک بگیرید. اما مهمتر از آن این است که خود را بشناسید. در واقع یکی از راه های رونق بخشیدن به چنین کسب و کارهایی، شناخت واقعی از هویت کاری است که انجام می دهید.
از طرفی دنباله روی مطلق از ترندها درست نیست بلکه باید آن ها را تعریف کنید. به این معنا که اگر ترندها را بر اساس آنچه در حال حاضر هستند پیاده کنید، کار شما نتیجه ای نخواهد داشت، شما همیشه باید یک قدم جلوتر باشید تا بتوانید در آینده هم حرفی برای گفتن داشته باشید.

عملکرد مطلوب و مناسب مکمل دکور رستوران شیک

مورد دوم که به اندازه اولین مورد در خلق تجربه ای دلنشین برای مشتری ها تأثیرگذار است، نحوه گردش کار یا عملکرد شما در فضای رستوران است. در این زمینه باید به موارد ویژه ای توجه داشته باشید: مشتری ها از کدام قسمت وارد رستوران می شوند؟ غذای سفارش داده شده چه مسیری را از آشپزخانه تا سر میز طی می کند و چگونه به مشتری تحویل داده می شود؟
اگر یک رستوران گردش کار و عملکرد مطلوبی نداشته باشد حتی با وجود دکوراسیون شیک و خیره کننده ای که دارد، هرگز موفق نخواهد شد.
در این میان موقعیت مکانی قسمت های مختلف از فضای رفت و آمد مشتری ها گرفته تا محل نشستن آن ها و نحوه چیدمان مبلمان، همگی در عملکرد و گردش کار رستوران تأثیرگذار هستند. اگر مشتری ها غذای خود را سرد تحویل بگیرند یا به راحتی نتوانند یک نوشیدنی سفارش بدهند، همه اثرات مثبت طراحی دکور شیک و جذاب شما از بین می رود و تأثیر بدی بر تجارت شما می گذارد.
بنابراین می توان گفت طراحی دکور رستوران شیک و عملکرد مطلوب و مناسب آن، لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

در این زمینه چند قانون طلایی وجود دارد:

  • قانون کلی برای تخصیص فضا به این صورت است که باید ۶۰ درصد فضا را به محل غذاخوری رستوران اختصاص داد و ۴۰ درصد باقیمانده را برای آشپزخانه، انبار و سرویس های بهداشتی در نظر گرفت.
  • فاصله بین میزها باید به اندازه ای باشد که در رفت و آمد خللی ایجاد نشود. بسته به نوع غذایی که در رستوران سرو می شود، فضای مورد نظر برای هر نفر با هم تفاوت دارد. بنابراین، در یک غذاخوری درجه یک و متوسط باید برای هر نفر فضایی به اندازه حداقل ۱.۸ متر مربع در نظر بگیرید. اما در فست فودها حداکثر به یک متر مربع برای هر نفر نیاز دارید. 
  • بنا به دلایل متعددی مشتری ها و پیشخدمت های رستوران باید به راحتی همدیگر را ببینند. مشتری ها باید احساس کنند که به درخواست هایشان در کمترین زمان ممکن رسیدگی می شود، از طرفی پیشخدمت ها هم باید نیاز مشتری را بدانند. بنابراین تعادل برقرار کردن بین چنین فضایی علاوه بر حفظ حریم خصوصی مشتری ها، یکی از مهمترین نکات در چیدمان و طراحی دکور رستوران شیک است.
  • این روزها در بیشتر رستوران ها از ایستگاه سرور یا میز میزبان استفاده می کنند اما این کار به احتمال زیاد باعث شلوغی و اختلال در رفت و آمد خواهد شد. اما با این حال اگر به دلایلی می خواهید در چیدمان و طراحی دکور رستوران شیک خود از چنین میزهایی استفاده کنید، بهتر است آن را در مجاورت قسمت های پر تردد مثل سرویس های بهداشتی قرار ندهید. فضای مرکزی رستوران محل ایده آلی برای آن است.
  • در طراحی دکور رستوران شیک باید به موقعیت مکانی قسمت های مختلف توجه کنید. به عنوان مثال باید پیدا کردن سرویس های بهداشتی برای مشتری ها راحت باشد. بعضی افراد از پرسش در این مورد احساس خوبی ندارند. بنابراین، اگر سرویس های بهداشتی در پشت دیوار یا یک راهرو قرار دارند نصب تابلوهای راهنما کمک کننده است. در ضمن بهتر است آن ها از فضای آشپزخانه دور باشند چون هر چقدر هم که سیستم کاری و مراحل طبخ غذا در رستوران شما تمیز و بهداشتی باشد باز هم از نظر ذهنی مجاورت این دو مکان چندان جالب نیست.
  • نکته بعدی که در دکور رستوران شیک اهمیت دارد نورپردازی محیط است. سیستم نورپردازی شما باید علاوه بر زیبایی و ایمنی، به تعمیرات و مراقبت کمتری نیاز داشته باشند و بتوان به راحتی شدت نور را در طول روز و ساعات مختلف تنظیم کرد.
  • شاید نظم بخشیدن به رفت آمد مشتری ها و کارکنان یکی از پیچیده ترین موارد در طراحی دکور داخلی هر رستوران است. چرا که مشتری ها باید به راحتی وارد شوند و پس از نشستن پشت میزها در اولین فرصت از آن ها پذیرایی شود. بنابراین جا به جایی مشتری ها و کارمندان بسیار مهم است. تا زمانی که رستوران شما یک ورودی کاملا وسیع و بزرگ ندارد باید میز میزبان را در کنار ورودی قرار دهید. به این ترتیب کارکنان شما مشتری هایی را که تازه وارد شده اند، راهنمایی می کنند و از طرف دیگر بدون آنکه ازدحام ایجاد شود، به خارج شدن بقیه مشتری ها سر و سامان می دهند.

معماری و دیگر ویزگی های فضای رستوران

معماری و ویژگی های آن نقش مهمی در حال و هوای رستوران دارد و طبیعتا روی خلق و خو و برداشت مشتری ها از محیط هم تأثیر می گذارد.

  • همه رستوران دارها می خواهند در همان بدو ورود تأثیر قابل توجهی روی مشتری ها بگذارند. به همین دلیل طراحی فضای ورودی بسیار مهم است. جالب است بدانید در بعضی رستوران ها ورودی های مختلف، با حس و حالی مشابه، طراحی می شود. به عنوان مثال در رستورانی در شهر وینستون ایالات مونتانا، مشتری ها از در پشتی وارد می شوند و از کنار دیوار شیشه ای آشپزخانه عبور می کنند. تماشای طبخ غذا در آشپزخانه به نوعی یک خوشامدگویی صمیمانه به آن ها است.
  • پخش موسیقی ملایم، نورپردازی های مطبوع و رنگ های گرم از عناصری است که مشتری ها  را به آرامش، صبر و حوصله بیشتر، سفارش دسر، قهوه یا نوشیدنی اضافی دعوت می کند. این حس و حال را می توانید با استفاده از صندلی های راحت و خوش نشین در مشتری ها تقویت کنید.
  • از طرف دیگر، اگر تا به حال توجه کرده باشید در فست فودها معمولا صندلی ها چندان راحت نیستند. در  واقع انتخاب این مدل صندلی ها عمدی است چون معمولا در فست فودها بهتر است مشتری ها سریع تر رستوران را ترک کنند تا صندلی ها برای مشتری های بعدی خالی شوند.

سخن پایانی

طراحی دکور رستوران شیک و منحصر به فرد در کنار صرف غذای با کیفیت  از مهمترین عوامل موفقیت در کسب و کار شما است. بنابراین امیدواریم با آگاهی از نکاتی که گفته شد بتوانید فضایی دلپذیر و دلنشین برای مشتری های خود خلق کنید.  خاطره  به یاد ماندنی از حضور در چنین محیطی آن ها را به مشتری های همیشگی شما تبدیل می کند

منبع : خوگر نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *