نورپردازی اتاق به اتاق خانه

نورپردازی اتاق به اتاق خانه را با این راهنما انجام دهید

نورپردازی اتاق به اتاق خانه را با این راهنما انجام دهید- وبسایت رابو

 

هر اتاق نیاز های نورپردازانه خاص خودش را دارد. از نکات جایگذاری مبلمان تا روشنایی و رنگ نور برای هر اتاق متفاوت است. چه به دنبال روش های ساده ای برای تغییر نورپرازی خانه باشید چه بخواهید نورپردازی خانه تان را از اول شروع کنید راهنمای اتاق به اتاق ما برای نورپردازی خانه به شما کمک کرده و نگرانی های رایجی که در این رابطه دارید را با راه حل هایی آسان از بین می برد.

 

نورپردازی اتاق به اتاق خانه را با این راهنما انجام دهید - سایت رابو

 

انواع نورپردازی خانه

قبل از شروع به راهنمایی درباره نورپردازی خانه به صورت مختصر با انواع نوپردازی و لایه بندی نور آشنا می شویم:
نورپردازی محیطی یا عمومی: این مل نورپردازی در هر اتاقی وجود دارد و به شما نور کافی برای دیدن و حرکت در اتاق را می دهد. با این که این نور را می توان با چراغ های رومیزی، آباژور ها و چراغ های کف تامین کرد اما معمولا این نور با چراغ های سقفی، پنل ها و لوستر ها تامین می شود. برای انتخاب لامپ با توجه به سلیقه شخصیتان عمل کرده اما سعی کنید از لامپ های کم مصرف استفاده کنید. همچنین با توجه به اندازه اتاق میزان نوری که اتاق نیاز دارد را انتخاب کنید.


نورپردازی با توجه به فعالیتی که در اتاق انجام می دهید: 
این نورپردازی به شما کمک می کند فعالیت هایی مانند مطالعه، آشپزی یا کار کردن را به راحتی انجام دهید. با توجه به فعالیت مربوطه این نور می تواند از منابعی مانند چراغ مطالعه یا چراغ های دیواری تامین شود. این چراغ ها نیازی به روشن کردن کل اتاق ندارند اما باید نور کافی برای انجام کار مورد نظر را در اختیار فرد بگذارند. نور خوب در این زمینه نوری است که چشم را نزد اما در عین حال نور کافی برای کاری که می خواهید انجام دهید در اختیارتان بگذارد.

یک لامپ در محدوده ۴۰ تا ۱۰۰ وات برای این نورپردازی مناسب است. البته این نور به سن فرد هم بستگی دارد. ممکن است در سنین بالا به لامپ هایی با وات بیشتر برای کار نیاز داشته باشید. همچنین این چراغ ها باید منعطف باشند تا به راحتی در همه جای اتاق نصب شوند. برای انتخاب رنگ به کاری که انجام می دهید توجه داشته باشید. رنگ های گرم برای مطالعه و رنگ های سرد برای مکان هایی مانند سرویس بهداشتی مناسب هستند تا شما را سر حال بیاورند. هر چه دمای یک لامپ کمتر باشد خطر کمتری دارد پس بهتر است از لامپ های LED استفاده کنید.


نور پردازی متمایز: 
از این نورپردازی برای برجسته کردن قسمتی از اتاق مانند یک اثر هنری، مجسمه یا قسمتی از معماری خانه استفاده می شود. برای این نورپردازی معمولا از چراغ هایی با نور مستقیم که شعاع نوری محدودی دارند و فقط یک منطقه کوچک را روشن می کنند، به کار می رود.

میزان نور این چراغ ها باید سه برابر روشن تر باشد تا چشم ها را به منطقه مورد نظر خیره کند. می توان این نورپردازی را با نورپردازی فعالیتی ترکیب کرده تا چراغ ها نقشی کاربردی نیز داشته باشند. اما اگر چراغ ها در این نورپردازی فقط جنبه تزئینی دارند از فانوس ها و لامپ های مد روز و شیک استفاده کنید.

لایه بندی نور: با ترکیب همه نورپردازی های قبلی همراه با نورطبیعی می توان نورپردازی خانه را لایه بندی کرده و با توجه به اتمسفری که می خواهید در اتاق بسازید از همه یا تعدادی از آن ها استفاده کنید. نقش نور طبیعی را در این لایه بندی دستکم نگیرید زیرا به غیر از روز هنگام شب هم مقداری نور طبیعی دارید که با توجه به آن لامپ های خانه را روشن می کنید. اگر هر لامپ کلید مخصوص به خود را داشته باشد کار لایه بندی نور بسیار راحتتر می شود زیرا می توانید با توجه به کاری که در اتاق انجام می دهید فقط تعدادی از لامپ ها را روشن کنید. با این کار هم بر لایه ها تسلط بیشتری داشته هم در مصرف برق صرفه جویی می کنید.

 

نورپردازی اتاق به اتاق خانه را با این راهنما انجام دهید - سایت رابو

نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه یکی از کابردی ترین و پر استفاده ترین اتاق های خانه است که یعنی به نورپردازی زیادی نیاز دارد. یکی از اشتباه های رایج در نورپردازی آشپزخانه استفاده از فقط یک چراغ برای روشنایی کل اتاق است که باعث می شود قسمت هایی از آشپزخانه تاریک باشند. بهتر است نورپردازی منعطفی داشته باشید و چراغ ها را با توجه به فعالیتی که انجام می دهید روشن بگذارید.

برای مثال هنگام آشپزی به نور بیشتر و هنگام خوردن شام به نور کمتری احتیاج دارید. از آن جایی که چراغ های آشپزخانه معمولا ساعات زیادی روشن هستند، بهتر است از چراغ های کم انرژی که گرمای کمتری هم تولید می کنند مانند لامپ های LED و CFL استفاده کنید. برای آشپزی از لامپ هایی با رنگ سرد و برای صرف شام از رنگ های گرم استفاده کنید تا فضایی صمیمی داشته باشید. برای لایه بندی نور مناطق مختلق آشپزخانه از جزیره گرفته تا درون کابینت ها را از هم جدا کنید.

برای مثال با نصب چراغ زیر کابینت های بالایی یک سطح روشن برای آشپزی داشته باشید. همچنین چراغ ها را به گونه ای نصب کنید که سایه بدنتان هنگام کار روی میزکار آشپزخانه نیفتد. اگر کابینت های بزرگی دارید و نمی توانید به راحتی وسیله مورد نظرتان را پیدا کنید، نصب یه ریسه نوری طنابی، درون کابینت کارتان را بسیار راحت می کند.

 

نورپردازی اتاق به اتاق خانه را با این راهنما انجام دهید - سایت رابو

نورپردازی اتاق خواب

از آنجایی که کاربرد اصلی این اتاق خوابیدن است افراد به نورپردازی اش توجه چندانی نمی کنند و کمترین میزان نور را برای آن در نظر می گیرند. اما مانند همه جای خانه این اتاق هم به لایه بندی نور احتیاج دارد. برای نور عمومی با توجه به اندازه اتاق چراغ هایی روی سقف یا دیوار نصب کنید.

بهتر است از لامپ هایی با وات کمتر استفاده کنید. اگر اتاق خوابتان محل کار و درس خواندتان نیز است، یک میز را به این کار اختصاص دهید و از یک چراغ مطالعه یا چراغ دیواری بالای میز با رنگ های سرد استفاده کنید تا به تمرکزتان کمک کند. نور متمایز برای اتاق خواب کاملا جنبه تزئینی دارد، پس می توانید از چراغ های دکوری، ریسه های رنگی یا شمع های  LED استفاده کنید. همچنین می توانید اطراف کمد یا آینه چراغ هایی با رنگ سرد نصب کنید تا به راحتی لباس پوشیده و خود را آماده کنید.

اگر یک آینه بزرگ دارید اطراف آن را با ریسه نوری تزئین کنید. با این کار هم خودتان را بهتر در آینه میبنید هم یک نورپردازی متمایز ساخته اید. به طور کلی رنگ های سرد مانند سفید و آبی موجب ترشح ملاتونین شده و شما را هوشیار نگه می دارد. اما رنگ های گرم مانند زرد برعکس عمل کنید و برای مطالعه یا فیلم دیدن مناسب هستند.

 

نورپردازی اتاق به اتاق خانه را با این راهنما انجام دهید - سایت رابو

نورپردازی سرویس بهداشتی

نورپردازی سرویس بهداشتی باید به گونه ای باشد که صبح ها شما را سرحال و شب ها با یک دوش موجبات آرامش شما را فراهم کند. نورپردازی سرویس بهداشتی می تواند کمی دشوار باشد زیرا از اتاق های دیگر کوچکتر است و معمولا پنجره ای رو به بیرون هم ندارد.

از نور عمومی محیط که بگذریم یکی از مناطقی که به نور بیشتری نیاز دارد روبروی آینه است. به جای نصب یک آویز بالای آینه چراغ هایی را اطراف آینه نصب کنید که هم طراز چشم های خودتان باشد. به این صورت در آینه سایه نمی افتد و شما به وضوح خودتان را می بینید. برای برداشتن وسایل از کشو به غیر از چراغ سقف می توانید مانند آشپزخانه یک رشته چراغ LED بالای کشو یا درونش نصب کنید. همچنین برای قسمت دوش یا وان چراغ اضافه ای تهیه کنید. بهتر است از رنگ هایی مانند نور طبیعی خورشید استفاده کنید تا وقتی در سرویس بهداشتی آماده می شوید به همان شکلی باشید که در فضا بیرون دیده می شوید.

 

نورپردازی اتاق به اتاق خانه را با این راهنما انجام دهید - سایت رابو

نورپردازی اتاق پذیرایی

این اتاق بیشترین استفاده را دارد و اولین اتاقی است که باید با توجه به کاربرد های متفاوتش باید نورپردازی شود. به دلیل اندازه بزرگتری که اتاق نشیمن نسبت به دیگر اتاق های خانه دارد می توانید از یک لوستر بزرگ برای تامین نور محیطی استفاده کنید. باید از منبع های نور بسیاری برای اتاق نشیمن استفاده کنید اما هیچ کدام از این منابع نباید نور زننده ای داشته باشند.

برای ایجاد یک فضا صمیمی استفاده از نور های گرم را فراموش نکنید. برای انجام فعالیت هایی نظیر مطالعه از چراغ های رومیزی یا آباژور ها با قابلیت تنظیم نور استفاده کنید. در ضمن هیچوقت بالای تلویزیون از نور متمایز استفاده نکنید زیرا در این صورت با خیره شدن به تلویزیون چشمتان دچار آسیب می شود. برای لایه بندی نور این اتاق از سقف شروع کرده و به پایین بیاید. برای سقف همانطور که قبلا ذکر شد از لوستر یا چراغ ها بزرگ با روشنایی زیاد استفاده کنید.

برای قسمت وسط و پایین اتاق از چراغ های رومیزی و آباژور استفاده کنید. نور های متمایزی که یک جسم خاص در اتاق را برجسته می کنند نیز جزو همین قسمت محسوب می شوند. بهتر است برای تابلو های هنری از چراغ های خمیده ای استفاده که بالای تابلو قرار می گیرند. این چراغ ها به خاطر حالتی که دارند صرفا یک منطقه کوچک را روشن می کنند.

 

نورپردازی اتاق به اتاق خانه را با این راهنما انجام دهید - سایت رابو

نورپردازی ناهار خوری

اتاق ناهار خوری جایی برای جمع شدن خانواده دور هم است پس باید یک نورپردازی صمیمی و گرم داشته باشد. مهمترین لایه نور در اتاق ناهار خوری نور عمومی است. این نورپردازی به همه میزان نور کافی برای حرکت امن در اتاق و خوردن غذایشان را می دهد. اتاق ناهار خوبی معمولا مکان مناسبی برای گذاشتن چند اثر هنری و مجسمه است که با نورپردازی متمایز همگی برجسته می شوند.

از آن جایی که در اتاق ناهار خوری فقط سرو غذا اتفاق می افتد به نورپردازی فعالیتی احتیاجی ندارد. منبع نور این اتاق ها معمولا یک لوستر چراغ های دیواری لوکس هستند. از آن جایی که مبلمان این اتاق محدود به میز و صندلی های ناهارخوری می شوند می توانید به راحتی از چراغ هایی که روی زمین قرار میگیرند و جنبه تزئینی هم دارند استفاده کنید. اگر از اتاق ناهار خوری استفاده های دیگر هم دارید از چند چراغ با رنگ های متفاوت استفاده کنید و برای هر کدام یک کلید جدا تعبیه کنید.

نورپردازی اتاق به اتاق خانه را با این راهنما انجام دهید - سایت رابو

نور پردازی اتاق کار

یکی از خوبی های دورکار بودن این است که می توانید اتاق کارتان را به هر شیوه ای که دوست دارید طراحی کنید. نورپردازی هم از جنبه های مهم این طراحی است. برای اتاق کار به چند لایه نور عمومی نیاز دارید زیرا نور کم شما را خواب آلود کرده و باعث می شود کارتان را به درستی انجام ندهید.

اگر با لپ تاپ کار می کنید حواستان باشد هیچ نوری مستقیم به صفحه سیستمتان نتابد زیرا باعث چشم درد و خستگی می شود. مهم ترین نور در این اتاق نور فعالیتی است پس بهتر از چراغ های رومیزی که جای زیادی نمیگرند استفاده کنید. نور متمایز از لزومات یک دفتر کار نیست اما می توانید از آن برای برجسته کردن لوح تقدیرها و مدارکتان روی دیوار استفاده کنید. برای لامپ هم از یک مدل کم مصرف یا رنگ هایی استفاده کنید که باعث از دست رفتن تمرکزتان نشود. برای مثال اگر در اتاق کارتان مشغول ساختن آثار هنری هستید بهتر است از رنگ های گرم استفاده کنید.

نورپردازی اتاق به اتاق خانه را با این راهنما انجام دهید - سایت رابو

 

نورپردازی ورودی یا راهرو

از آن جایی که استفاده از ورودی کوتاه مدت است و به درآوردن کفش و لباس ها منتهی می شود بسیاری نورپردازی آن را نادیده می گیرند. اما ورودی مقدمه ای از کل خانه است و باید به فرد احساسی خوشامدگو منتقل کند در نتیجه نورپردازی خانه در این قسمت هم اهمیت زیادی دارد.

اگر ورودی خانه تان دو طبقه است و پله ها کنار ورودی قرا دارند پس سقف مرتفعتری در این قسمت داشته و می توانید از یک لوستر برای نور عمومی استفاده کنید. برای ورودی های کوچک تر از لامپ های کوچک برای سقف یا دیوار استفاده کنید. آباژور ها یا آویز ها فضا را برای این مدل راهرو ها شلوغ و تنگتر می کنند. اگر هم یک راهروی طولانی دارید می توانید با قرار دادن یک کنسول چراغ های رومیزی داشته باشید. معمولا نور فعالیتی در این اتاق کاربردی ندارد اما اگر تابلو هنری یا یک آینه در راهرو آویزان کرده اید نور متمایز را از یاد نبرید.

نورپردازی اتاق به اتاق خانه را با این راهنما انجام دهید - سایت رابو

نورپردازی زیرزمین و یا انباری

اگر در خانه تان زیر زمین دارید احتمالا سالی یک بار از آن استفاده می کنید و نیازی نیست روی نورپردازی آن وقت بگذارید. اما اگر در یک آپارتمان زندگی می کنید و انبار خانه تان دارای یک پنجره کوچک با کمی نور طبیعی است می توانید از این فضا استفاده بهتری داشته باشید. گذشته از استفاده ای که از زیر زمین یا انبار دارید بهتر است نورپردازی آن با توجه به فعالیتی که انجام می دهید، سازگار باشد. معمولا پریز ها برق و محل نصب لامپ ها در زیر زیرمین از قبل تعبیه شده اند پس فقط در انتخاب لامپ دستتان باز است.

زیرزمین ها اتاق هایی کوچک با سقف هایی کوتاه هستند پس بهتر است برای نور عمومی از یک لامپ پرنور و در عین حال کوچک استفاده کنید. اگر از زیرزمین خانه  به عنوان اتاق رختشویی هم استفاده می کنید، چراغ هایی با رنگ سرد در این مناطق نصب کنید. اگر هم از زیرزمین به عنوان اتاق بازی یا یک نشیمن دوم استفاده می کنید به نور متمایز نیز احتیاج دارید. یک پیشنهاد مناسب نصب پنل های LED روی دیوار با برچسب طرح یک پنجره است. به این صورت خطای چشمی از یک پنجره واقعی ساخته اید.

نورپردازی اتاق به اتاق خانه را با این راهنما انجام دهید - سایت رابو

نورپردازی حیاط

حیاط ها محلی برای نشستن و لذت بردن از هوای آزاد است و برای لذت بردن از این فضا هم نیاز به یک نورپردازی مناسب دارید. ابتدا باید ببینید که می خواهید چه قسمتی از حیاط را به چه منظوری روشن تر کنی و سیستم برقکشی حیاط چه امکاناتی به شما می دهد و آیا نیازمند به تجیهزات دیگری برای تکمیل آن هستید یا نه. برای مثال
برای سرگرمی و بازی از حیاط استفاده می کنید؟
حیاط بزرگی دارید و برای امنیت بیشتر می خواهید گوشه های تاریک را روشن کنید؟
می خواهید با نورپردازی یک مسیر مشخص را تعیین کنید؟
یا قسمتی از حیاط مانند یک مجسمه یا یک عنصر معماری را برجسته کنید؟
هنگام روز، نور عمومی حیاط کاملا تامین می شود اما هنگام غروب و شب به چراغ هایی نیاز دارید تا مسیر و پله ها را ببینید. چراغ های فانوسی کوچک و ریسه های نوری طنابی شکلی که روی زمین قرار می گیرند برای این کار مناسب هستند. برای نور متمایز و برجسته کردن قسمتی از حیاط می توانید از چراغ های پایه میخی بهره ببرید. این چراغ ها که انتهای میخی شکلی دارند به راحتی در خاک فرو می روند و قسمت لامپ گردانی دارند و به هر جهتی که می خواهید قرار می گیرند.

اگر هم فعالیت خاصی مثل پخت و پز در حیاط انجام می دهید می توانید با ریسه های نوری  LED نور مورد نیازتان را تامین کنید. قبل از نصب این چراغ ها حتما با یک متخصص مشورت کنید زیرا نصب آن ها دور درخت و گیاهان به خاطر گرمایی که تولید می کنند ممکن است در طول زمان به گیاه آسیب برساند. برای حیاط از رنگ های گرم و از لامپ هایی که داغ نمی شوند استفاده کنید، در غیر این صورت لامپ ها پشه ها را به خود جذب می کنند. همچنین بهتر است از چراغ هایی استفاده کنید که یک محفظه کوچک در قسمت بالایی برای محافظت از لامپ دارند. به هر حال این چراغ ها در فضا باز قرار دارند و تغییرات آب و هوایی می توانند به سرعت خرابشان کنند.

در آخر در نظر داشته باشید که نورپردازی خانه و در کل هر مکان بسته به متراژ و اندازه آن دارد، پس با در نظرگرفتن اندازه فضا در نورپردازی خانه زیاده روی نکنید، اما سلیقه شخصی نیز یادتان نرود.

منبع: خوگرنیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *