نکات خانه تکانی شب عید

خانه تکانی شب عید

 

نکات خانه تکانی شب عید

 

خانه تکانی شب عید یکی از قدیمی ترین آداب و رسوم در کشور ماست، هرچندالان بیش تر خونه های آپارتمانی امروزی بدون انباری و حیاط  در طول سال تمیز و مرتب هستند ولی اکثر خانم ها سعی می کنند برای شب عید برقی به خونه بندازند.توصیه ما به خانم های خونه این هست که تمام کارها رو برای دقیقه ی نود نذارن و خرد خرد تو یکی دوماهی که وقتشون آزاد هست انجام بدن. امروزه کمتر کسی به طور تمام وقت در منزل هست و کارها رو اکثرمون باید تدریجی انجام بدیم تا به وقتش تموم بشه و از نتیجه راضی باشیم.مراحل داشتن یه خونه تمیز اون هم بدون نگرانی و فشار زیاد در هفت مورد براتون ذکر میشه:

1.از همین لحظه شروع کنید

خانه تکانی از جمله کارهایی محسوب میشه که برخلاف اسمش نباید شب عید انجام بشه، بلکه باید حداقل چند روز قبل از رسیدن لحظات تحویل سال شما کل کارهای نظافتی منزل رو به اتمام رسونده باشید، چون حجم کارها برای عید نوروز به قدری زیاد هست که باید وقت خالی داشته باشید برای رسیدگی به بقیه امور مثل پذیرایی از مهمان ها، ارسال کارت تبریک و خرید لباس عید.خب حالا چطور برای کارهای نظافتی منزل وقت بذاریم؟ باید بگم داشتن منزلی پاک و مرتب در طول تعطیلات اگر از روش مناسبی استفاده کنید راحت تر از اون چیزی هست که  تصور می کنید.مرحله اول؟! خانه تکانی رو قبل از رسیدن روزهای آخر سال انجام بدین. می تونید برای مثال دو یا سه ماه قبل تر شروع کنید. به این ترتیب هم فشار کاری روی خودتون رو کم می کنید و هم تایم بیش تری برای کارهای دیگه مثل تغییر دکوراسیون یا خرید لوازم جدید رو خواهید داشت.

2.فهرستی از کارها تهیه و آن را دوباره چک کنید

قبل از شروع به انجام کار لیست چیزهایی که باید شسته و تمیز شوند را تهیه کنید.کارها را اتاق به اتاق در نظر گرفته و برای انجام هر کار یک زمان حدودی در نظر بگیرید.به این ترتیب شما می توانید از زمان های پرت روزانه خودتون هم برای انجام بعضی کارهای کوچک استفاده کنید. مثلا از زمان پخش آگهی بین سریال برای قرار دادن لباس ها در لباس شویی.خب حالا شما به ازای اتمام هر کار یک تیک کنار فهرست می زنید، با دیدن این تیک ها حس خوشحالی در شما به وجود آمده و هربار سعی می کنید کارها را سریع و با کیفیت بهتر انجام دهید.

3.کمی این کار کمی آن کار

برای داشتن منزلی مرتب و درخشان لازم نیست شما حتما چند ساعت پشت سر هم وقت خالی داشته باشید.مثلا روزی نیم ساعت نظافت نتایج خوبی رو با خودش همراه داره.علاوه بر اون شما می تونید برای مثال طی حمام کردن خودتون کف حمام یا وان رو هم بشورید یا این که برای بعضی کارها یک زمان خاص مثلا قبل از خواب رو اختصاص بدین.

4.میانبر بزنید

اگر تا اینجا مراحل رو طی نکردید با این ترتیب گفته شده یا به هر علتی به نظرتون وقت کم میارید اصلا نگران نباشید.قسمت های اساسی مثل فرش، پرده و مبلمان تون رو تمیز کنید و بقیه قسمت ها مثل اتاق و کابیت ها که خیلی تو دید نیستن رو بعدا رسیدگی کنید.

5.تنهایی کار کردن ممنوع

همه کارها رو به تنهایی و با مشقت انجام ندهید. این عید فقط برای شما نیست و تنها بستگان شما نیستن که در این ایام مهمون خونتون می شن پس با یک اتحاد و نظم، آخرهفته که کل اعضای خانواده پیش هم هستن از همسر و فرزندانتون بخواین اتاق خودشون رو کم کم مرتب و یا گردگیری کنن به این ترتیب هم کارها سریع تر به اتمام می رسن هم با کمک کردن بهم حس خوبی به شما و فرزندانتون دست میده.

6.ساده کردن کار

بعضی وقت ها یک گردگیری یا دستمال کشیدن روی یک وسیله آسان تر از دور انداختن آن است.اما برای دراز مدت این روش جواب گو نیست، با کمی نظم و ترتیب دادن وسایل ریز و دست و پاگیر را کم کنید.لباس هایی که مدت زمان زیادی از آخرین باری که آن ها را به تن کرده اید گذشته است، لنگه های جوراب، لنگه بدلیجاتی که چند وقت است در وسایل شما جاخوش کرده، ظروف چینی که با چسب بهم چسبانده اید همه و همه را دور بریزید و در اولین فرصت در فکر خرید جاجورابی، جاکلیدی و این قبیل وسیله ها باشید که باعث مرتب شدن خرده ریزها می شوند.

7.تفریحی کار کنید

تمیز کردن معادل با فشار آوردن به خود نیست شما می تونید با یک موسیقی یا برنامه رادیویی خوب همراه باشید و کارهاتون رو انجام بدین.علاوه بر اون پیشنهاد دیگه من برای شما این هست که یک تشویق برای خودتون در نظر بگیرید که با اتمام موفق یک بخش از کارها اونو در حق خودتون انجام بدین این تشویق می تونه دعوت خودتون به صرف یک چایی و شیرینی خوشمزه یا حتی تماشای یک فیلم باشه.

 

منبع : بازار مبل ملایر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *