همه چیز درباره اتاق لباس در منزل

همه چیز درباره اتاق لباس در منزل

همه چیز درباره اتاق لباس در منزل

درست مانند تمام فضاهای خانه که طراحی می شوند اتاق های لباس نیز باید به دقت طراحی شوند و در صورت طراحی صحیح یکی از نقاط قوت خانه به حساب می آیند. این اتاق به جز ایجاد فضای خصوصی تعویض لباس فضایی بسیار عالی برای ذخیره و چیدمان وسایل را برایتان فراهم می کند. در ادامه در مورد قواعد و جزئیات لازم برای طراحی فضای اتاق لباس می پردازیم. طراحی به هیچ عنوان کار آسانی نیست و شما قطعا برای چیدمان و طراحی فضای داخلی به زمان احتیاج دارید اما اگر با راهنمای زیر جلو بروید می توان گفت که اطلاعاتتان برای شروع کافی خواهد بود.

نکات مهم در طراحی

  • بودجه ای که در اختیار دارید
  • فضایی که در اختیار دارید
  • میزان فضایی که برای ذخیره سازی لوازم احتیاج دارید

قبل از ورود به هر پروژه ای باید بدانید که به چه چیزهایی احتیاج دارید. اگر به تمام نیازها و امکانات موجودتان واقف باشید به خوبی می توانید وارد فاز طراحی شوید. به عنوان مثال اگر برای چیدمان وسایلتان فضای کمی احتیاج دارید اتاق لباس برایتان بسیار بزرگ و بدون استفاده خواهد بود. همچنین اگر خانه تان کوچک است در نظر گرفتن فضایی برای این اتاق تنها فضای مفید خانه تان را کم می کند. قبل از شروع مشخص کنید هدفتان از طراحی یک اتاق لباس چیست. تعیین هدف به انتخاب جزئیات کمک می کند و همین شما را در طراحی جلو می اندازد.

قبل از هرچیزی در مورد طرح های رایج اتاق لباس در دنیای طراحی با هم صحبت می کنیم. این فضاها بسته به نیاز و فضای در دسترس انواع مختلفی دارند. برخی از آنها بیشتر از بقیه طرفدار دارند و مورد استفاده طراحان قرار می گیرند.

اتاق لباس یک طرفه

کوچکترین نوع  Walk-In Closet نوع یک طرفه آن است طراحی متداول برای بیشتر خانه ها و آپارتمان ها که فضاهای بزرگی ندارند. کمدها در این نوع اتاق رو به روی در ورودی فضا قرار میگیرند و یک سمت دیوار خالی می ماند که مانند راهرویی دسترسی به تمام کمدها را امکان پذیر می کند. دیوار خالی یک سمت در این مدل طراحی بسیار مناسب نصب آیینه و آویزهای لباس است.

اتاق لباس دو طرفه

در این مدل  در ورودی به راهرویی باز می شود که کمدها در دیوارهای دو سمت آن قرار دارد. یک مسیر در وسط کمدها قرار دارد و اندازه  آن از اندازه کوچک تا متوسط است.

اتاق لباس جزیره دار

این نوع فضا درست مانند یک اتاق لباس دوطرفه است که در وسط آن یک جزیره است گاهی این نوع اتاق در سه طرف دیوار به شکل U کمد دارد و در مرکز آن یک جزیره قرار دارد. این اتاق لباس به فضایی با متراژ بالاتری نسبت به مدل های دیگر احتیاج دارد. و در خانه های بزرگ و بسیار لوکس دیده می شود.

اتاق لباس دور تا دور

در این نوع اتاق از فضا با حداکثر ظرفیت ذخیره آن استفاده می شود و روی سه دیوار مقابل در کمد قرار می گیرد. اندازه این نوع اتاق لباس در ابعاد متوسط تا بزرگ طبقه بندی می شود.

طراحی انواع موارد بالا بر اساس محل قرار گرفتن اتاق و اندازه آنهاست. می توان آنها را به طور کلی به سه دسته تقسیم کرد:

  • مربع و کوچک
  • بلند و باریک
  • بزرگ

دانستن میزان فضای ذخیره مورد نیاز و کشف محدودیت هایی که در ابعاد خانه تان دارید می تواند به شما کمک کند که با ترکیب انواع مدل ها یک مدل ایده آل برای خودتان طراحی کنید. به عنوان مثال اگر به یک کمد با اندازه متوسط برای وسایلتان احتیاج دارید می توانید از بقیه فضای در دسترس به عنوان کمد و میزی برای لوازم و تجهیزات آرایشی استفاده کنید. جزیره و میز اتو گزینه های بعدی برای فضاهای بزرگتر و لوکس تر هستند.

حد اقل یک اتاق لباس استاندارد که اندازه ای مناسب برای دو نفر دارد باید ۲ در ۳ مترمربع باشد. اگر می خواهید که اتاق به اندازه کافی جادار باشد و در سه دیوار آن فضای مناسب برای نصب کمد و در قسمت مرکزی فضایی برای نشستن وجود داشته باشد ۹ مترمربع حداقل فضای مورد نیاز است. و کوچکترین مساحت لازم برای یک اتاق لباس ۲ متر مربع است. یعنی فضایی به طول ۲ متر و عرض ۱ متر که یک سمت آن کمد نصب می شود و سمت دیگر راهرویی برای عبور و مرور دارد.

ابعاد استاندارد برای انواع مختلف

یک طرفه

کوچکترین اتاق لباسی که می توانید داشته باشید تنها از یک ردیف کمد در یک سمت دیوار تشکیل می شود، که عمق آن ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر است و کمدهای آن عمقی به اندازه ۶۰ سانتیمتر دارند. یعنی فاصله تردد و عبور و مرور حداکثر چیزی در حدود ۹۰سانتیمتر است.

دوطرفه

عمق یک فضای مناسب برای یک اتاق لباس دو طرفه می تواند از ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر متغیر باشد. عرض آن از اتاق لباس یک طرفه بزرگتر است و دو کمد ۶۰ سانتیمتری به صورت موازی در دو سمت فضا قرار دارد. ۹۰ سانتیمتر فضای خالی میان دو  ردیف کمد موازی برای عبورو مرور است. عرض کلی فضا از ۱۸۰ تا ۲۱۰ سانتیمتر متغیر است.

جزیره دار

اگر می خواهید که یک جزیره در وسط اتاق لباس قرار دهید به احتمال زیاد فضای کافی در اختیار دارید و نگران کمبود جا نیستید. در صورتیکه واقعا تمایل دارید در مرکز فضا جزیره ای قرار دهید بهتر است در هر سمت آن تا کمدها ۹۰سانتیمتر فضای خالی برای عبور و مرور در اختیار داشته باشید.

 نکات مهم در طراحی

  • کمدهایی که دو ردیف میله جالباسی یکی در پایین و یکی در بالا دارند بسیار کارآمدند. آنها معمولا در ارتفاع ۱۰۰ یا ۲۰۰ سانتیمتر از سطح زمین طراحی می شوند.
  • اگر در کمدتان تنها یک ردیف میله نصب می کنید ارتفاع مناسب برای نصب ۱۸۰ سانتیمتر است. در بالای میله های جالباسی می توانید قفسه بزنید تا از فضای بالای آن نیز حداکثر استفاده را ببرید.
  • به عنوان یک قاعده کلی فضایی با عرض ۱۲۰ سانتیمتر برای اتاق لباس یک طرفه مناسب است. فضایی با عرض ۱۸۰ سانتیمتر برای اتاق لباس با سه دیوار کمد و همچنین فضایی با عرض ۳ متر برای اتاق لباس جزیره دار مناسب است.
  • طبق استانداردهای آمریکایی عرض مورد نیاز برای کمدها باید بین ۱۹۳ تا ۳۰۵ سانتیمتر عمق داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *