چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ … قسمت اول

حتما شما هم مثل خیلی از آدم ها وقتی قصد خرید وسیله ای را برای منزلتان را دارید، بعد از بررسی کیفیت و قیمت و حتی شاید قبل از این ها به این فکر میکنید که آیا رنگ وسیله جدیدی که قصد خریدش را دارید (مبل، فرش، آباژور و…) با رنگ بقیه اجزای اتاقی که قرار است در آن قرار بگیرد، ست می شود یا نه؟ این سوال تقریبا پرتکرار ترین سوال به هنکام خرید وسیله ای جدید برای دکوراسیون منازل است؟ چرا که ست کردن رنگ ها یا همان ترکیب رنگها نقشی اساسی را ایفا می کنند و بدون شک یکی از معیار‌های زیبایی دکوراسیون منازل رنگ است. اینکه چه رنگ هایی با هم ست می شوند و  انتخاب رنگ‌هایی که در کنار هم قرار می‌گیرند از اصولی است که نه تنها در چیدمان بلکه در مسائلی مثل ست کردن رنگ لباس، لوازم شخصی، پارچه مبلی و … نیز مهم و نیازمند توجه است. ما در این مطلب قصد داریم به همین سوال علاقمندان به طراحی دکوراسیون پاسخ دهیم که چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ پس با ما همراه شده و با انواع ترکیب رنگ‌ها آشنا شوید.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟

رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی منازل اهمیت فراوانی دارند. اما بسیاری از افراد عادی، اطلاعی از روش صحیح ست کردن رنگ‌ها با یکدیگر ندارند. دانستن نکاتی در زمینه هارمونی رنگ‌ها به انتخاب‌های شما در زمینه‌های مختلف از جمله ست کردن لباس و دکوراسیون منزل کمک می‌کند. دانستن این نکات به صورت اصولی به شما کمک می‌کند تا رنگ‌های متفاوت را به بهترین شکل با یکدیگر ترکیب کنید.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت اول

اصول ابتدایی ست کردن رنگ ها با هم

اولین مسئله‌ای که در ست کردن رنگها با هم هر شخص با آن مواجه خواهد شد، پیدا کردن رنگ مناسب برای اتاق‌های مختلف است. راه حل این مسئله در دستان شماست. برای یافتن رنگ مورد علاقه و مناسب باید فضای منزل خود را به صورت کلی در نظر بگیرید و با اعتماد به احساس خود و با توجه به علایق، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. نکته‌ای که باید برای انتخاب رنگ مناسب مد نظر قرار دهید این است که هر رنگ در فضا‌های گوناگون آثار متفاوتی دارد. به عنوان مثال رنگ‌های سبز و آبی به دلیل اینکه سبب ایجاد آرامش درونی در فرد می‌شوند، از نظر روانشناسی به عنوان رنگ مناسب اتاق خواب مناسب‌تر هستند. پس قبل از انتخاب رنگ مناسب، از تاثیراتی که رنگ‌ها بر روان انسان می‌گذارند آگاه شوید.

دومین نکته در زمینه انتخاب رنگ باید به آن توجه کنید این است که در صورتی که می‌خواهید فضای اتاقتان بزرگ به نظر برسد، سعی کنید از رنگ‌های روشن استفاده کنید. اما برخی از افراد برای ایجاد فضایی گرم و صمیمی، ترجیح می‌دهند از رنگ‌‌های تیره استفاده کنند. یکی از محاسن استفاده از رنگ‌های تیره برای دیوار‌ها این است که ارتفاع سقف اتاق را بیشتر نشان داده و حس بدی را منتقل نمی‌کند.

سومین نکته درباره رنگ‌آمیزی دیوار‌ها، استفاده از چند رنگ برای دیوار‌های اتاق است که می‌تواند به وسیع نشان دادن اتاق کمک کند.

نکته‌ دیگری که باید برای رنگ‌آمیزی دیوار‌ها مد نظر قرار دهید، رنگ تابلو‌ها و وسایلی است که قصد دارید روی دیوار نصب کنید. سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که بین رنگ تابلو‌ها و رنگ دیوار‌ها هارمونی وجود داشته باشد.

پس از اینکه ست ترکیب رنگ خود را انتخاب کردید، بهتر است برای ایجاد ارتباط بیشتر بین وسایل، از یک رنگ حداقل در دو جای اتاق استفاده کنید.

بهتر است برخی از وسایلی که درکنار یکدیگر قرار می‌گیرند مانند پرده و مبل، یکی از سه حالت خنثی کننده، مکمل یا مشابه را داشته باشند. در ادامه به تعریف هریک از این اصطلاحات می‌پردازیم.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت اول

مفاهیم اولیه در زمینه ترکیب رنگها

قبل از اینکه بدانیم چه رنگ هایی با هم ست می شوند باید اطلاعاتی راجع به خود رنگ‌ها داشته باشیم. در اینجا ما، شما را با این مفاهیم آشنا می‌کنیم:

رنگ‌های اولیه‌، پایه و اساس تشکیل بقیه رنگ‌ها هستند. زرد، قرمز و آبی رنگ‌های پایه‌اند.

با ترکیب رنگ‌های زرد و آبی، رنگ سبز تشکیل می‌شود. از ترکیب قرمز و آبی، رنگ بنفش به دست می‌آید. با تلفیق زرد و قرمز، رنگ ‌نارنجی به وجود می‌آید. رنگ‌های سبز، بنفش و نارنجی رنگ‌های ثانویه نام دارند.

اصولا رنگ‌ها به سه دسته Shade(شید)، Hue(هیو) و Tint( تینت) تقسیم می‌شوند.

  • رنگ Shade؛ از ترکیب مقدار کمی رنگ سیاه به رنگ‌ها، رنگ شید تشکیل می‌شود.
  • رنگ Hue به حالت اصلی رنگ بدون اضافه کردن رنگی گفته می‌شود. رنگ‌های ثانویه‌ای که از ترکیب دو رنگ تشکیل می‌شوند بدون اینکه رنگ ‌سفید یا مشکی به آن‌ها اضافه شود هیو محسوب می‌شود.
  • رنگ Tint با ترکیب مقدار کمی رنگ سفید به رنگ‌ها تشکیل شده است.

منظور از تن (tone) یا اصطلاحا تناژ در رنگ ‌شناسی اضافه کردن یک رنگ خنثی مانند رنگ خاکستری یا سیاه و سفید به رنگ اصلی است. به عبارت دیگر Tint  و Shade نوعی تن محسوب می‌شوند.

هدف از تعریف حالت‌های مختلف رنگ در اینجا به این دلیل است که شما می‌توانید از ترکیب طیف دیگر رنگ‌های آن برای ست کردن وسایل اتاقتان استفاده کنید.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت اول

روش صحیح ترکیب رنگها با یکدیگر

بسیاری از افراد، روش صحیح ست کردن رنگ‌ها یا همان ترکیب رنگها با یکدیگر را نمی‌دانند. ما در این بخش،  همانطور که در ابتدای این مطلب هم گفته شد، قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چه رنگ هایی با هم ست می شوند ؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدایی‌ترین راه حل، استفاده از چرخه رنگ است. در واقع چرخه رنگ نمایانگر رنگ‌های هیو (Hue) یا اصلی در کنار هم است. در این چرخه، رنگ‌ها از نظر گرم و سرد بودن از یکدیگر جدا شده‌اند. برای استفاده از چرخه رنگ و یافتن رنگ‌هایی که با هم هارمونی دارند شما چند راه حل پیش روی خود خواهید داشت.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت اول

اولین راه حل این است که در مواقعی که شما قصد دارید شیء خاصی، به طور ویژه مورد توجه قرار بگیرد از رنگ‌های مکمل استفاده کنید. به عبارت بهتر رنگ‌های مکمل با هم در تضادند و این تضاد، سبب می‌شود تا برخی از اشیاء بیشتر به چشم بیاید. برای اینکه ابتکار عمل بیشتری داشته باشید و دستتان برای انتخاب رنگ‌ها باز باشد می‌توانید از رنگ‌های شید یا تینت استفاده کنید. به عنوان مثال رنگ قرمز تیره و در نقطه مقابل رنگ سبز روشن را انتخاب کنید.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت اول

دومین راه حل تقسیم رنگ‌های مکمل است. در این روش از سه رنگ استفاده می‌شود. به این صورت که با توجه به چرخه رنگ، دو رنگ کنار هم را در نظر گرفته می‌شود و رنگی که در مقابل آن قرار می‌گیرد، رنگ سوم این ترکیب است. در این روش نیز رنگ‌ها با هم تضاد دارند. به عنوان مثال ارغوانی، آبی و زرد.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت اول

سومین و رایج‌ترین راهی که برای ست کردن رنگ‌ها باهم وجود دارد استفاده از رنگ‌های مشابه است. در این شیوه نیز از سه رنگ استفاده می‌شود رنگ‌های این ترکیب باید در چرخه رنگ کنار هم باشند از به کارگیری رنگ‌های سرد و گرم در کنار یکدیگر خودداری کنید. بهتر است در این ترکیب از رنگ‌های تینت استفاده کنید. به عنوان مثال رنگ‌های سبز، آبی و آبی فیروزه‌ای رنگ‌های مشابه محسوب می‌شوند.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت اول

راه حل چهارم استفاده از یک رنگ برای کلیه وسایل دکوراسیون می‌باشد. تنها تفاوت بین آن‌ها در کم رنگی و پررنگی است. مثلا سبز فسفری، سبز چمنی و سبز روشن از این دسته هستند.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت اول

راه حل پنجم برای اینکه بدانید چه رنگ هایی با هم ست می شوند استفاده از رنگ‌هایی است که در چرخه رنگ با فاصله، یکسان از یکدیگر قرار گرفته‌اند. این رنگ‌ها با وجود تضاد زیادی که از هم دارند، هارمونی بیشتری نسبت به رنگ‌های مکمل دارند. به عنوان مثال رنگ‌های زرد، قرمز، آبی از جمله رنگ‌هایی هستند که می‌توانید با هم ست کنید. نکته‌ای که باید در استفاده از این ترکیب مد نظر قرار دهید، این است که به دلیل تضادی که بین این رنگ‌ها وجود دارد باید با فاصله زیاد از هم به کارگرفته شوند.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت اول

راه ششم که دشوار‌ترین راه برای این است که بدانید چه رنگ‌‌‌هایی با هم ست می‌شوند، استفاده از چهار رنگ مکمل در یک فضا است. پیشنهاد ما برای استفاده از این ترکیب این است که از یک رنگ به عنوان زمینه و از دیگر رنگ‌ها به عنوان لهجه (رنگی متفاوت نسبت به رنگ اصلی و پس زمینه که به عنوان زینت استفاده می‌شود) استفاده کنید. به عنوان مثال رنگ‌‌های سبز، نارنجی کم رنگ، قرمز و آبی چهار رنگ مکمل محسوب می‌شوند. برای انتخاب یک ترکیب رنگ خوب دکوراسیون، بهتر است از حدود ۶۰٪ از رنگ‌ زمینه ۳۰٪ از رنگ‌ ثانویه و تنها ۱۰٪ از رنگ‌ لهجه یا رنگ زینتی استفاده کنید.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت اول

ادامه دارد …

پایان قسمت اول

 

منبع : توکامگ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *