چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ … قسمت دوم

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ … قسمت اول

حال قبل از این که به معرفی رنگ‌هایی که با هم ست می‌شوند بپردازیم بهتر است نکاتی را در رابطه با ست کردن رنگ‌ها با یکدیگر مرور کنیم. ابتدا به ده نکته پایه‌ای در مورد تئوری رنگ‌ها به منظور به کارگیری در خانه که باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید اشاره می‌کنیم و سپس چند نمونه از ست و ترکیب رنگ های مناسب برای منزل را معرفی می‌کنیم.

چگونه از چرخ رنگ باید استفاده کنیم؟

منظور از چرخ رنگ دایره‌ای است که در آن رنگ‌ها بر اساس اصول  و قواعد تئوری رنگ‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند و ویژگی‌های هر رنگ با کناری خود دارای یک بخش اشتراکی است. این چرخ در ادامه بررسی ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل بسیار به کار گرفته خواهد شد.

مانند یادگیری قواعد ریاضی در سال‌های ابتدایی مدرسه که اصول و قواعد شمارش و حساب را به شما آموزش می‌دادند، به منظور تبدیل شدن به یک دکوراتور یا طراح سطح بالا یا متوسط، نیاز است که قواعد اساسی و پایه‌ای در مورد رنگ‌ها را یاد گرفته و به کار ببندید. به سادگی این چرخ یک نمایش دیداری از چگونگی ترکیب رنگ‌های اصلی و تشکیل رنگ‌های ترکیبی را به نمایش در می‌آورد. با آشنایی با این چرخ دیگر حدسیات جایی در میان افکار شما به منظور ترکیب رنگ‌ها نخواهد داشت و شما با قاطعیت خروجی ترکیب دو یا چند رنگ را ادعا خواهید کرد. بیشتر رنگ‌ها از این 12 رنگ موجود پدید می‌آیند اما با ادامه همین ترکیب‌ها و حرکت به سمت تاریکی یا روشنی رنگ، بی نهایت ترکیب جدید حاصل خواهد شد.

در صورتی که یادگیری یا به خاطر سپردن این مجموعه رنگی برای شما سخت و دشوار است باید به شما نوید بدهیم که سایت‌های بسیاری در این زمینه در حال فعالیت هستند که شما را از حفظ کردن و به خاطر سپردن جزییات نجات می‌دهند. کار از آنچه گفته شد نیز ساده‌تر شده و با انتخاب‌های دیجیتالی پیش از ترکیب رنگ‌های واقعی خروجی یا نتیجه مورد نظر شما به نمایش در خواهد آمد.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت دوم

رنگ‌های پایه چه رنگ‌هایی هستند؟

برای این که بتوانید به ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل دست یابد یکی از مهم‌ترین موارد دانستن این موضوع است که رنگ‌های پایه‌ای به چه رنگ‌هایی گفته می‌شود. شرط خواهیم بست که وقتی پاراگراف قبلی را مطالعه کردید از خود نپرسیدید چرا 12 رنگ؟ آیا از خود پرسیدید چطور ممکن است که چرخ رنگی از دوازده رنگ تشکیل شده باشد؟ در حالی که رنگ کمان که مظهر نمایش رنگ‌ها است از هفت رنگ تشکیل شده است؟ درست است که این موضوع کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما به مطالب فوق اعتماد کنید. در حقیقت این دوازده رنگ سایه‌هایی از رنگ‌های اصلی و ترکیب شده هستند که از کنار هم قرار گرفتنشان چرخ رنگ‌ها را پدید می‌آورد.

رنگ‌های اصلی در ترکیب رنگ ها: این رنگ‌ها عبارت‌اند از قرمز، آبی و زرد. این رنگ‌ها هرگز از ترکیب رنگ‌ها دیگر به وجود نخواهند آمد.

رنگ‌های درجه دوم: شامل رنگ‌های نارنجی بنفش و سبز هستند. این رنگ‌ها از ترکیب رنگ‌های اصلی پدید می‌آیند.

رنگ‌های درجه سوم: این رنگ‌ها که سایه‌هایی از تر کیب رنگ‌های اصلی و درجه دوم هستند، به رنگ‌های درجه سوم معروف شده‌اند.

دوازده رنگ معرفی شده نقطه عطفی برای شروع هیجان انگیز دنیای رنگ شناسی است. این خانواده از رنگ‌ها به شما کمک می‌کنند تا دنیای اطرافتان را بهتر تجزیه کنید.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت دوم

تغییر دادن رنگ‌ها توسط رنگ‌های خنثی

زمانی که یکی از رنگ‌های پایه‌ای را انتخاب کردید، ساختن تعداد زیادی از رنگ‌های هم خانواده آن کار بسیار آسانی است. تمام آنچه که شما باید انجام دهید این است که رنگ خود را با رنگ‌های خنثی ترکیب کنید تا آن را سبک‌تر ( رقیق‌تر ) یا سنگین‌تر ( غلیظ‌تر ) کنید. در طراحی داخلی منازل این نوع رنگ‌ها را تون یا سایه می‌نامند و به منظور طراحی داخلی از تون‌ها استفاده می‌کنند.

رنگ: بر اثر اتفاقی که از شکسته شدن نور سفید و تجزیه آن به طیف‌های مختلف روی می‌دهد خروجی به دست می‌آید که به آن رنگ گفته می‌شود.

سایه: از عمل تاریک کردن رنگ‌های منتخب توسط رنگ سیاه سایه شکل می‌گیرد.

تون: تاریک کردن به کمک خاکستری تون را پدید می‌آورد.

بیشتر هنرمندان برای به دست آوردن رنگ‌های مورد نظر خود آن‌ها را در آثار هنری مانند نقاشی‌ها به کار می‌بردند تا حس و اثر رنگ را درک کرده و سپس به استفاده گسترده از آن بپردازند. اما امروزه این چنین نیست که شما بخواهید چنین کاری انجام دهید. تکنولوژی به کمک بشر آمده و با دستگاه‌های رایانه‌ای این کار را  برای شما صورت می‌دهد. حتی بعضی از نرم افزاره‌ای موبایل نیز می‌توانند به راحتی این کار را برای شما انجام دهند. به همین راحتی می‌توانید پالت رنگی خود را انتخاب کرده و با خیال آسوده به ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل خود بپردازید.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت دوم

به دست آوردن ( فهمیدن ) میزان درجه حرارت رنگ‌ها – سردی و گرمی رنگ

ممکن است شما نیز به گوشتان خورده باشد که رنگ‌ها نیز دارای درجه حرارت هستند. ممکن است یک اتاق نشیمن با رنگ خود حس گرما به شما منتقل کند و به محض ورود به اتاق یکی از دوستان خود رنگ دیوارهای آن حس سرما را برای شما تداعی کند. این درجه حرارت است که محل قرار گیری رنگ‌ها بر روی چرخ رنگ را مشخص می‌کند. برای این که در راه رسیدن به ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل، موفق عمل کنید ضروری است در مورد درجه حرارت رنگ‌ها اطلاعات مناسبی داشته باشید.

قرمز، نارنجی و زرد اغلب به عنوان رنگ‌های گرم توصیف می‌شوند. شاخصه‌های این رنگ‌ها جوش و خروششان است که به انسان انرژی می‌دهد. در فضا ایجاد صمیمیت و راحتی می‌کنید وقتی این رنگ‌ها را ببینید. در مقابل این‌ها آبی‌ها و هم خانواده‌هایشان سرد هستند. سبزها نیز به سردی می‌گرایند. این رنگ‌ها برای آرامش بخشی یک فضای ساکن مانند اتاق خواب به کار آیند.

در کنار استفاده از درجه حرارت رنگ‌ها یک نکته بسیار حائز اهمیت است و آن توجه به اندازه محیط است. مثلاً با استفاده از یک رنگ گرم مانند قرمز برای یک فضای کوچک چیزی جز اضطراب و پریشانی چیزی عاید شما نخواهد شد. در طرف مقابل با پوشاندن یک فضای بزرگ به رنگ‌های سرد مانند آبی و سرمه‌ای حس ترس و عدم اعتماد به نفس در شما قوت خواهد گرفت. پس هنگامی که برای مکانی رنگی را بر اساس درجه حرارتش انتخاب می‌کنید به سایز محیط نیز توجه لازم را داشته باشید تا محاسبات تئوری شما به منظور دست یابی به ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل دچار مشکل نشود.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت دوم

تمهیداتی برای رنگ‌های مکمل

زمانی که به  سمت ایجاد یک طرح کلی برای استفاده از رنگ‌ها حرکت کنید، ساده‌ترین بخش این طرح به دست آمدن رنگ‌های مکمل است. این طرح به این صورت رخ خواهد داد که معمولاً از دو رنگ در این کار استفاده می‌شود و بر روی چرخ رنگ رنگ‌های منتخب دو به دو رو به روی هم قرار می‌گیرند. به این صورت که یکی از رنگ‌ها اگر رنگ غالب یا اصلی باشد، رنگ رو به رو به حالت لهجه رنگ مورد نظر عمل کرده و مکمل آن به حساب خواهد آمد. برای مثال این نمونه‌ها را مشاهده کنید. قرمز با سبز، نارنجی با آبی و زرد با بنفش. در این دسته ترکیبی، کنتراست یا شدت رنگ بسیار بالا است و این موضوع باعث می‌شود تا بتوان از این رنگ‌ها در دوزهای کمتر نیز استفاده کرد و طیف‌های متنوعی ساخت. با توجه کردن به نقاط حساس در محیط خانه می‌توانید ضمن استفاده هوشمندانه از رنگ‌ها با کمک گرفتن از مکمل‌های همان رنگ‌ها هنر خود را به رخ سایرین بکشید. با این حال باید دقت داشته باشید که هر گاه طرح رنگی خود را انتخاب کردید و یا حتی آن را به کار بردید. هیچ گاه رنگ‌های خنثی را فراموش نکنید چرا که این رنگ‌ها باعث می‌شوند یک فضای استراحت برای چشمان به وجود بیاید و مانع از خستگی یا زدگی چشم‌ها شود، نکته ی مهمی که در ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل حتما باید به آن توجه شود.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت دوم

مکمل‌ها در ترکیب رنگ ها با هم

اگر پس از انتخاب طرح رنگی خود و همچنین رنگ‌های مکمل آن دچار تردید شدید که ممکن است رنگ‌های منتخب شما کمی بیش از حد خودنمایی کرده یا در ذوق بزند بهترین راه حل برای شما استفاده از مکمل‌های اسپلیت است. برای انتخاب طرح رنگ خود ابتدا از سایه‌ رنگ اصلی استفاده کنید تا در مرحله بعد اگر نیاز ببه تغییر در ساختار طرح رنگ آمیزی شما شد به راحتی بتوانید به سمت رنگی دیگر تغییر مسیر دهید. در گام بعدی به جای انتخاب رنگ مستقیم به عنوان رنگ مکمل از دو یا سه سایه کم رنگ‌تر رنگ مکمل استفاده کنید. با این ترفند هم رنگ متضاد به کار گرفته‌اید و هم این که رنگ‌ها دارای شدت و اذیت کنندگی نخواهند بود.

استفاده از سایه‌ها چه در لهجه (accent)‌ و چه در رنگ اصلی همواره این طور القا می‌کنند که اتاق یا فضا به سمت تعادل در حرکت است و غلبه رنگ‌ها به زیبایی در کنار هم نشسته‌اند و وقتی رنگ‌های خنثی را نیز به جمع آن‌ها اضافه کنید دیگر هیچ چشمی از دیدن آن‌ها خسته نخواهد شد. تعادل برقرار شده و خبری از آشفتگی رنگی در میان نیست و الگوی مناسبی برای رسیدن به ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل بدست خواهد آمد.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت دوم

انتخاب طرح رنگی مشابه

هنگامی که طرح رنگ خود را می‌خواهید برگزینید لازم نیست به طور ثابت از دو رنگ با حالت رنگ اصلی و مکمل استفاده سود، می‌توانید با سه رنگ کار خود را پیش ببرید. ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل اصول و قواعدی دارد که خوشبختانه این اصول بسیار منعطف و قابل تبدیل شدن به یکدیگر هستند، از این رو ممکن است در بسیاری از موارد حتی موردی پیش بیایید که در راستای قواعد تئوری رنگ‌ها است اما هیچ کجا نامی از آن برده نشده و منحصراً به ذهن شما خطور کرده است . همین انعطاف باعث می‌شود طرح رنگ شما یک حالت منحصر به فرد ایجاد کرده و شما را جزو اولین سازندگان و استفاده کنندگان نام ببرد، و نام شما برای همیشه در بین انسان هایی که در تلاش بودند تا به ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل دست یابند باقی بماند.

در حالت مطرح شده می‌توانید دو رنگ اصلی را که انتخاب کردید یک رنگ نیز برای رنگ سایه در نظر بگیرید. این رنگ سوم حالت‌های مختلف را شامل می‌سود، مثلاً می‌تواند سایه باشد یا تون، یا حتی خنثی. برای نمونه می‌توانید رنگ‌های انتخاب کنید که رنگ سوم ترکیبی از دو رنگ مکمل باشد و بی شمار حالت متفاوت…

رنگ‌های انتخابی قرمز و زرد و نارنجی یکی از این سه گانه های متمایز است. سه‌گانه خاص دیگر می‌تواند قرمز بنفش و آبی باشد. با نگاه کردن این مثال‌ها متوجه منظور ما خواهید شد.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت دوم

در بخش استفاده از سه گانه‌های فوق حالتی در انتخاب‌ها وجود دارد که برای ایجاد تسلط بر نحوه انتخاب رنگ بسیار مفید است و آن قانون ۶۰-۳۰-۱۰ است، نام این قانون که نسبت موفقیت به آن گفته می‌شود منظور را به صورت کامل به ذهن متبادر می‌سازد و نیاز به توضیحات دیگر ندارد. این قانون را همواره در ذهن تثبیت کنید تا ملکه ذهن شما شود، رنگ اصلی ۶۰ درصد طرح رنگ شما را تشکیل خواهد داد، رنگ مکمل ۳۰ درصد آن را و سایه یا لهجه مورد نظر ۱۰ درصد از طرح رنگ را تشکیل می‌دهد. با این دیدگاه کار شما نیز آسان‌تر می‌شود.

در میان سه گانه های مطرح دنیا طرح رنگی وجود دارد که امروزه از پرطرفدارترین‌های دنیا شده و طراحان نیز به دلیل توجه اغلب مردم به این طرح رنگ آن را پر تکرار در طراحی‌های خود به کار می‌گیرند. سیاه ، سفید و خاکستری به همراه سایه‌های روشن و تاریک این مجموعه که در دکوراسیون‌های به سبک مینیمال، مدرن و معاصر یا همان دکوراسیون امروزی دیده می‌شوند همین سه گانه معروف است. آیا شما نیز این مجموعه را جز علاقه مندی‌های خود می‌دانید؟ پاسخ مثبت یعنی این که شما از سبک‌های امروزی لذت می‌برید و در ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل باید آن را لحاظ کنید.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت دوم

طرح رنگی سه تایی

در بخش قبل به طور مختصر از سه گانه‌های رنگی صحبت‌های شد. اکنون به شما خواهیم گفت که طرح سه تایی مذکور چقدر با اهمیت است. نکته این بخش در مقایسه با توضیحات قبلی اعطای فضای برابر به هر سه رنگ است که با این حرف قانون نسبت موفقیت کنار گذاشته می‌شود و هر رنگی با نسبت مساوی در کنار سایر رنگ‌ها هنر خود را به نمایش در می‌آورد.

یکی از عالی‌ترین مثال‌های برای این سه تایی های معروف، زرد، قرمز و آبی است که جز رنگ‌های اصلی بوده و سازنده رنگ‌های مکمل. همین موضوع در کنار هم قرار گرفتنشان را هیجان انگیز تر می‌کند.

این رنگ‌ها و چیدمان صورت گرفته تصویری با کنتراست بالا را ارائه می‌دهند که شاخصه اصلی آن‌ها جلب توجه بیش از حدشان است. خلوص رنگ‌های استفاده شده صد درصدی بوده و هیچ توناژ یا سایه‌ای در آن‌ها ترکیب نمی‌شود. با این الگو شما اگر بخواهید سه گانه مطرح شده را به کار ببرید مکان‌های خاصی این اجازه را برای شما صادر می‌کنند. دلایل آن هم در سطرهای بالاتر ذکر شد. این مکان‌ها اتاق کودک است که به شدت با رنگ‌ها مأنوس می‌شود و نیاز ذهنی وی نیز این موضوع را طلب می‌کند . بخش دیگر فضای دکوراسیون با در خانه برای به کارگیری این رنگ‌ها سرویس بهداشتی است که همین بخش هم محدودیت‌های دارد. دقت کنید شما هرگز نمی‌توانید دو مجموعه از سه تایی‌های رنگ اصلی را یکجا به کار بگیرید. چرایی این موضوع کاملاً روان‌شناسانه است. خارج شدن از توازن رنگی در محیط و همین طور ایجاد یک فضای مشوش و گیج کننده از جمله این موارد است. شلوغی محیط با این ترکیب به حد بالایی می‌رسد، حال تصور کنید دو مجموعه از این سه تایی ها در یک فضا به کار گرفته شوند. واقعاً محیط غیر قابل تحملی پدید خواهد آمد. این مورد اثری است که در دست یابی به ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل اثر سو می گذارد.

از آنجایی که این رنگ‌ها به شدت چشم گیر هستند در اصطلاح به آن‌ها رنگ‌های زنده نیز گفته می‌شود. محیط مورد تست یا به کارگیری این رنگ‌ها همواره متأثر از وجود آن‌ها بوده و شاید نتواند دیدنی‌های خود را به چشم بینندگانش برساند. البته یک مزیت در این مجموعه دیده می‌شود که اگر فضایی توانایی ارائه خاصیت‌های خود را نداشت، می‌توانید با این سه گانه شاداب آنجا را نجات دهید. هر چند این سر زنده بودن و نشاط خوب است اما برای اتاقی که محل آرامش و استراحت است باید رنگ‌های به کار گرفته شوند تا آرامش دهنده باشند نه آزار دهنده.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت دوم

سه گانه چهارتایی

می‌خواهیم کمی ماجرا را پیچیده‌تر کنیم. البته این موضوع میان طراحان و افرادی که به صورت طبیعی و طولانی مدت با آن سر و کار دارند امری عادی بوده و بر آن مسلط شده‌اند، اما برای کسانی که به تازگی در حال یادگیری بوده یا تسلط کمی بر موضوع تئوری رنگ‌ها دارند ممکن است دشوار و کمی پیچیده باشد.

با این حال با همراهی و ادامه این مطلب تمامی موارد برای شما نیز آسان خواهد شد.

با انتخاب چهار رنگ در طرح رنگی سه گانه خود عملاً قوانین بخش قبلی زیر سؤال می‌رود، اما نکته ظریفی که در این بین است شبهات را برطرف خواهد کرد. اما نکته چیست. در حقیقت ما در حال استفاده از دو مجموعه دو تایی هستیم که رنگ‌های متضاد را شامل می‌شوند. پس حتی نزدیک سه گانه ها نشدیم. در بخشی که سایه‌ها وارد می‌شوند عملاً سایه یا تون‌ها نقش این چهار رنگ را که به یک مستطیل رنگی تبدیل شده‌اند وارد فاز سه تایی ها می‌کند. در این حالت اهمیت دمای رنگ‌ها به شدت حائری اهمیت خواهد بود تا بتوان یک بالانس کامل و دقیق میان این رنگ‌ها ایجاد کرد. باید در ابتدا از چهار رنگ موجود دوتا را سرد و دو رنگ باقی مانده را نیز گرم مورد استفاده داد.

عدم رعایت این نکات ریز ولی حیاتی ممکن است زیباترین اتاق شما را به یک اتاق چندش آوری و زشت تبدیل کرده و یا اتاق بدون توانمندی و خصوصیت را به یک فضای چشم نواز و زیبا تبدیل کند.

اکنون که در میان چهار رنگی‌ها محاصره شده آید و از اجسام رنگی برای ایجاد توازن استفاده می‌کنید بهتر است این نکته را نیز در بین کار مراعات کنید. به دلیل این که اجسام رنگی در کنار دیوارهای رنگی یک دل‌زدگی به وجود می‌آورند و چشم را سریع خسته می‌کنند، مناسب است از پترن‌ها در محتوای رنگی خود کمک بگیرید. این اتفاق باعث می‌شود هم توازن رنگ‌ها، هم چیدمان و هم ساختار کلی خانه رنگ و بوی یک طراحی حرفه‌ای به خود بگیرد. حتماً توجه داشته باشید که از یک یا نهایتاً دو پترن ( یا الگوی طرح دار رنگی ) در طرح رنگ خود استفاده کنید. این الگو های نو می تواند شما را سریع تر به ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل خود نزدیک کند.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت دوم

چهارگانه‌های رنگی (طرح رنگ مربعی)

عملکرد این بخش مانند نکته هشتم است. در این بخش به جای تمرکز بر چهار رنگ اصلی بر روی سایه‌ها تأکید خواهد شد و از طرفی رنگ‌های دو به دو و متضاد جای خود را به چهار رنگ با نسبت مساوی خواهند داد.

این چهارگانه شامل یک رنگ اصلی، یک رنگ مکمل و دو رنگ باقی مانده از سایه‌ها هستند. در این بخش است که شما با انتخاب دو سایه خنثی فضایی لطیف و تسکین دهنده می‌سازید و یا با دو سایه خشن و سفت محیط را انرژیک و پر شور می‌کنید. انتخاب دست شماست. مانند بخش هشت تناسب دمایی رنگ‌های منتخب اینجا نیز اهمیتش را مشخص می‌سازد، رنگ‌ها در توازن هنرنمایی بهتری خواهند داشت. یک الگوی متفاوت و خاص نیز در این بین به چشم می‌خورد که پرطرفدار است. استفاده از یک رنگ با فرمت سایه و سه رنگ به حالت لهجه یعنی یک رنگ اصلی تلطیف شده و سه رنگ مکمل سازگار با هدف. این نوع چیدمان‌ها با توجه به کاربری محیط کمی سخت بوده و تسلط بر آن نیاز به تمرین زیاد و مشاهده نمونه‌های این چنینی است.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟ ... قسمت دوم

ادامه دارد …

پایان قسمت دوم

 

منبع : توکامگ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *