کهربایی چه رنگی است

کهربایی چه رنگی است و تاریخچه و کاربرد آن در دکوراسیون چیست؟

کهربایی چه رنگی است و تاریخچه و کاربرد آن در دکوراسیون چیست -  وبسایت رابو؟

کهربایی رنگ گرم و روشنی است که در چرخه رنگ میان رنگ های زرد و نارنجی قرار دارد. نام این رنگ از سنگ عنبر یا کهربا گرفته شده که سنگی زینتی است و رنگش طیف وسیعی از رنگ های زرد، نارنجی، قهوه ای و قرمز را در بر می گیرد. درست مثل این رنگ که چنین سایه هایی دارد. رنگ کهربایی به انگلیسی آمبر (Amber) گفته می شود که از واژه عربی عنبر مشتق شده است.

کهربایی چیست؟

از آنجا که این رنگ بین رنگ های زرد و نارنجی قرار دارد بیشتر به طیف های تیره رنگ زرد شبیه است. کهربایی به دلیل ته رنگ گرمی که دارد گاهی طلایی به نظر می رسد اما گاهی اوقات به رنگ قهوه ای متمایل می شود.
در پاسخ به سؤال رنگ کهربایی چگونه ساخته می شود؟ باید گفت در واقع باید مقدار کمی رنگ قرمز را به پایه رنگ زرد اضافه کرد. بعد از آن می توان با تغییر نسبت ها به سایه دلخواه رسید.

تاریخچه رنگ کهربایی

این رنگ برای اولین بار در سال ۱۵۰۰ به عنوان یک رنگ استفاده شد. همانطور که گفتیم این رنگ نام خود را از کهربا گرفته است که همان رزین درخت عنبر است و از عصر حجر تاکنون به دلیل ظاهر زیبای آن ارزش زیادی دارد.
کهربا که در اصطلاح به آن سنگ کهربا می گویند در واقع یک سنگ نیست، بلکه رزین یا صمغ فسیل شده درخت همیشه سبز عنبر است اما شبیه سنگ های قیمتی است و البته مثل یک سنگ قیمتی هم با آن رفتار می شود و سال هاست در صنعت جواهر سازی محبوب است. حتی اولین پادشاه روسیه بعد از تاجگذاری در سال ۱۷۰۱ دستور داد در بازسازی قصر برلین از کهربا برای تکمیل دکوراسیون داخلی آن استفاده کنند.
رنگ کهربایی، یکی از سه رنگی است که در چراغ های راهنمایی در کنار رنگ های قرمز و سبز دیده می شود، جایی که راننده باید «منتظر بماند». هر چند تصور می شود چراغ های راهنمایی و رانندگی زرد رنگ هستند اما دستورالعمل های فنی هم در آمریکای شمالی و هم در اروپا آن را کهربایی می دانند. 
همچنین یکی از رنگ های نادر و زیبای چشم در دنیا به این رنگ است که طیفی از قهوه ای مایل به زرد یا طلایی دارد. این چشم ها به «چشم گرگی» معروف هستند چون رنگ چشم مشترک میان انسان و گرگ ها است.

باورهای جالب فرهنگ ها در مورد کهربا و رنگ کهربایی

در طول تاریخ، رزین درخت عنبر با سحر و جادو و جنبه های معنوی همراه بوده است، مواردی که شاید به این رنگ هم مربوط شود. در دوران روم و یونان باستان، زنان برای اطمینان از باروری مجسمه هایی کوچک به این رنگ به همراه داشتند. همچنین در دیگر فرهنگ های اولیه معتقد بودند که روح حیوانات پس از مرگ به کهربا تبدیل می شود. از آنجا که رزین درخت ها معمولا حاوی بقایای حشرات است، کهربا هم می تواند با دنیای طبیعی در ارتباط باشد.

تعابیر دیگر در مورد این رنگ به سایه های مختلف آن برمی گردد. از آنجا که کهربایی به رنگ زرد بسیار نزدیک است آن را با خورشید مرتبط می دانند. و شباهت آن به رنگ طلایی دلیلی برای ارزشمند بودن آن است. رنگ کهربای قهوه ای و طلایی را تسکین دهنده و شفا بخش می دانند.

کهربایی نماد چیست؟

این رنگ گرم و درخشان و انرژی بخش است. نشاط و شادابی این رنگ می تواند احساس خوشبختی را تقویت و جسارت را القا کند. در روانشناسی رنگ ها نمادی از سرزندگی، اعتماد به نفس و آرامش خاطر است.

روانشناسی افرادی که به رنگ کهربایی علاقه دارند

کهربایی با شادی همراه است به همین دلیل افرادی که به این رنگ علاقه دارند سرزنده و شاداب هستند و  بیش از هر چیز به دنبال خوشبختی می گردند. آن ها عاشق طبیعت و افرادی خوش برخورد و صمیمی و خونگرم هستند. شاید این افراد کمی دمدمی مزاج باشند اما به طور کلی می خواهند حال و هوای شاداب تری در خانه فراهم کنند تا دلیلی برای شادتر بودن داشته باشند.

چه رنگ هایی به کهربایی می آیند؟

کهربایی رنگ روشن و چشم نوازی است و در کنار طیف های قهوه ای تیره، قرمز، سبز و نارنجی فوق العاده زیبا به نظر می رسد. همچنین رنگ های نارنجی، زرد، پرتقالی وخردلی نزدیک به کهربایی هستند.

مکمل رنگ کهربایی

شناخت مکمل رنگ ها در طراحی هر چیزی اهمیت خاصی دارد چرا که می توان آن ها را با هم ترکیب کرد. هر چند در چرخه رنگ، مکمل کهربایی رنگ آبی است و این دو رنگ رو به روی هم قرار دارند اما از طیف های سبز آبی و همه سایه های روشن و عمیق بنفش هم می توان به عنوان مکمل آن استفاده کرد.  
استفاده از این ترکیب های متضاد، به خصوص در کنار طیف های زرد کهربایی، فضایی جذاب و مدرن می سازد. البته از آنجا که رنگ های مکمل تضاد بالایی با هم دارند انرژی فوق العاده زیادی به فضا می دهند. بنابراین بهتر است از این ترکیب ها به مقدار کم و جزئی و به شکلی هوشمندانه استفاده شود.
همچنین رنگ هایی که به خوبی با کهربایی و آبی سلطنتی هماهنگ می شوند عبارتند از: قهوه ای، سبز جنگلی، خرمایی، نارنجی تیره.

کد کهربایی در سیستم های دیجیتالی (۲۵۵،۱۹۱،۰)

رنگ کهربایی در سیستم سه رنگ آر جی بی (RGB)، از ۱۰۰ درصد قرمز، ۷۴/۹ درصد سبز و صفر درصد آبی تشکیل شده و در فضای رنگی چهار رنگ (CMYK) از صفر درصد فیروزه ای، ۲۵ درصد سرخابی، ۱۰۰ درصد زرد و صفر درصد سیاه ساخته شده است. اطلاعات کد این رنگ در سیستم های دیجیتالی به این صورت است:
hex riplet: #FFBF00
(۲۵۵،۱۹۱،۰) RGB    
(۰, ۲۵, ۱۰۰, ۰) CMYK
(۱۰۰, ۱۰۰, ۴۴.۹ °)HSB

طیف رنگی مختلف کهربایی

کهربایی هم مثل همه رنگ ها، طیف متنوعی دارد. بعضی از سایه های آن بیشتر زرد و برخی دیگر نارنجی هستند و حتی ممکن است هاله ای از رنگ قهوه ای داشته باشند. از میان آن ها به چند مورد اشازه می شود.

رنگ کهربایی عسلی:

برای افرادی که با این رنگ آشنا نیستند رنگ زرد مایل به نارنجی بیشترین شباهت را با رنگ کهربایی عسلی دارد. این طیف از این رنگ زرد بیشتری دارد و روشن تر از بقیه طیف های آن است. جالب اینجا است که سنگ کهربای عسلی هم از مدت ها پیش محبوبیت بیشتری در میان مردم دارد.

رنگ کهربایی روشن:

کهربایی روشن هم زرد نارنجی است اما کمی سفید در خود دارد. با اضافه کردن سفید می توانیم رنگ کهربایی روشن داشته باشیم.

رنگ کهربایی تیره:

در واقع هر چه طیف نارنجی یا قرمز کهربایی بیشتر باشد، تیره تر خواهد شد. در فضای رنگی چهار رنگ (CMYK )  اگر رنگ های بیشتری را با هم مخلوط کنیم سایه تیره تر این رنگ به دست می آید. کهربایی تیره رنگ زرد مایل به قهوه ای دارد.

رنگ کهربایی طلایی:

کد رنگ کهربایی طلایی در سیستم آر جی بی (۱۹۳،۱۴۹،۸۲) است. این رنگ در درجه اول یک رنگ از خانواده زرد است و در واقع مخلوطی از رنگ نارنجی و قهوه ای است.

استفاده ازاین رنگ در دکوراسیون

از این رنگ می توان  برای اضافه کردن عناصر شاخص و شاد در طراحی دکوراسیون استفاده کرد. ترکیب طیف گرم آن با قهوه ای تیره و قرمز، یک پالت رنگی شاد و خاکی برای طراحی دکوراسیون می سازد. یا ترکیب آن با سایه های تیره و عمیق سبز و سایه های نارنجی رنگ های زیبای طبیعت پاییزی را تداعی می کند.

در دکوراسیون خانه

استفاده از رنگ های کهربایی در دکوراسیون خانه حال و هوای دلپذیر و شادی را می سازد.  این رنگ هم مثل دیگر رنگ های خاکی تأثیری آرامش بخش و گرمای مطبوعی دارد. بنابراین، استفاده از این رنگ در دکوراسیون خانه فضایی دنج و دلنشین و راحت می سازد.

در اتاق خواب

استفاده از رنگ کهربایی در اتاق خواب به خصوص در قسمت مرکزی اتاق و روی تخت انرژی بیشتری را در فضا جاری می کند. بنابراین، انتخاب رنگ کهربایی برای عناصری مثل ست روتختی، کوسن ها، رنگ دیوارها  یا لوازم جانبی شاخص، احساس ثبات ،حمایت و اطمینان بیشتری را در شما القا خواهد کرد.

در آشپزخانه

کهربایی یک رنگ شاخص فوق العاده مناسب برای دکوراسیون آشپزخانه است. استفاده از این رنگ در لوازم جانبی، روکش تعدادی از کابینت ها یا رنگ حباب لوستر آشپزخانه فضایی انرژی بخش در این مکان فراهم می کند. حتی انتخاب طیف طلایی این رنگ در این قسمت از دکوراسیون خانه حس سرزندگی بیشتری به کل فضا می بخشد و به نظر می رسد انرژی های منفی را دور می کند.

رنگ آمیزی دیوارها به رنگ کهربایی

این رنگ زیبا یکی از بهترین گزینه ها برای نمای بیرونی خانه در کنار درها و پنجره های سفید است. از طرفی انتخاب این رنگ برای دیوارهای داخلی خانه هم، فضایی گرم و صمیمی می سازد. این رنگ به خوبی با الگوها و بافت های مختلف هماهنگ می شود و در کنار آبی تیره نمای خیره کننده تری خواهد داشت.

همچنین کهربایی انتخاب بسیار مناسبی برای زمینه دیوار گالری ها است. استفاده از قاب های طلایی روی این دیوار، روح تازه ای به پس زمینه لطیف آن می بخشد. انتخاب کهربایی برای رنگ آمیزی سقف با حاشیه ای سفید هم روش دیگری برای خلق فضایی چشم نواز و دلپذیر با استفاده از این رنگ است.

کلام آخر

از آنجا که این رنگ بسیار انرژی بخش است، اگر می خواهید حال و هوای تازه ای به فضا ببخشید  و شادابی و نشاط را در محیط جاری کنید، این رنگ انتخاب فوق العاده مناسبی است. اما به دلیل نزدیکی رنگ کهربایی به رنگ زرد بهتر است در استفاده از آن متعادل تر عمل کنید تا بدون آنکه بر محیط غالب شود از تاثیرات مثبت آن در دکوراسیون خانه بهره ببرید.

منبع : خوگر نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *