محبوب ترین سبک های طراحی داخلی

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

سبک های مدرن، صنعتی، معاصر و … این فهرست همچنان ادامه دارد. به همین دلیل یکی از چالش های اصلی مردم در مورد طراحی داخلی این است که آنها از سبک مورد علاقه و شخصی خود اطلاع ندارند یا نمی توانند آن را توصیف کنند. البته با وجود این همه تنوع در سبک های طراحی، پیدا کردن سبک مناسب برای هر فرد خیلی مشکل است. بعضی افراد هم با ترکیب عناصری از چندین سبک، طرح مورد نظرخود را ایجاد می کنند. بنابراین آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی و درک اصول ابتدایی آنها می تواند برای تقویت ایده های مطلوب شما کمک بزرگی باشد. از طرفی توانایی شناخت سبک های مختلف، چشم اندازهای الهام بخشی از خانه آینده شما را در ذهن تان ایجاد می کند و به این ترتیب می توانید چارچوبی برای تعریف زیبایی شناسی شخصی خود بسازید.

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

پس برای شروع یک پروژه  طراحی بهتر است اطلاعات قابل قبولی در مورد سبک ها و تفاوت آنها با یکدیگر داشته باشیم پس با هم نگاهی می اندازیم به چند نمونه از محبوب ترین سبک های طراحی داخلی.

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

سبک های طراحی داخلی – سبک مدرن

سبک مدرن (Modern) طیف وسیعی دارد و معمولا به خانه ای با خطوط واضح و منظم و ترکیب رنگی ساده اطلاق می شود. مواد مورد استفاده در این سبک فلز، شیشه و استیل هستند. مشخصه این سبک، سادگی است که در تمام عناصر به کار گرفته شده، موج می زند حتی در مبلمان. واژه هایی مثل صاف، براق و شیک، سبک مدرن را تداعی می کند. در این سبک خبری از لوازم جانبی فراوان و شلوغی نیست

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

سبک معاصر

با آنکه سبک های مدرن و معاصر(Contemporary) متفاوت هستند اما اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. تفاوت سبک معاصر و مدرن در این است که سبک معاصر بر اساس دوره و زمانه خودش شکل می گیرد اما سبک مدرن شکلی از طراحی است که از قرن بیستم آغاز شد. از طرفی سبک معاصر انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و به چارچوب خاصی پایبند نیست و می تواند جلوه ای از سلیقه جمعی در هر دوره باشد. به عنوان مثال ممکن است خطوط خمیده را در سبک معاصر ببینیم در حالی که در سبک مدرن این خطوط وجود ندارد.

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

سبک مینیمال

سبک مینیمال (Minimalism) یکی از محبوب ترین سبک ها در میان مردم است. این سبک از مدرنیزم الهام می گیرد و به مراتب از آن ساده تر است. ترکیب رنگی در آن خنثی و مبلمان ساده است و هیچ کدام از وسایل دکوری و لوازم جانبی پر زرق و برق نیستند. در واقع نهایت سادگی و حذف عناصر اضافه مشخصه بارز این سبک است.

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

محبوب ترین سبک های طراحی داخلی – سبک صنعتی

سبک صنعتی (Industrial) همانطور که از نامش پیداست از دوران صنعتی شدن جوامع الهام می گیرد. هر یک از عناصر این سبک حس ناتمام بودن را القا می کند و دیدن آجر و چوب به صورت خام و کانال کشی ها در نمای ظاهری دکوراسیون متداول است، همچنین سقف های بلند، الوارهای قدیمی و چراغ های آویز فلزی از عناصر به کار گرفته شده در این سبک است. به خاطر استفاده از چوب و فلزات به شکل خام، ترکیب رنگی در محیط خنثی است و افزودن یک یا دو قطعه هنری یا عکاسی می تواند جلوه پر رنگ و لعابی به فضا ببخشد.

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

سبک مدرن قرن میانه

سبک مدرن قرن میانه (Mid-Century Modern) تداعی کننده شیوه طراحی در میانه دهه ۱۹۰۰ (۱۹۵۰ و ۱۹۶۰) است. سبک مدرن قرن میانه، بازگشت به طراحی آن زمان است و به علاوه بعضی از عناصر سبک مینیمال را هم دارد. کاربردی بودن و سادگی محور اصلی این سبک است و بر فرم های ساده یا طبیعی مثل صندلی های تخم مرغی شکل و استفاده آسان از طرح های معاصر تاکید دارد. این سبک به راحتی مکمل دیگر طرح های داخلی است و به یکپارچگی فضای داخلی و خارجی کمک می کند.

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی (Scandinavian) در واقع نوعی ادای احترام به زندگی ساده مردم شمال اروپا است. مبلمان استفاده شده در عین سادگی و زیبایی مثل یک اثر هنری است. از دیگر ویژگی‌های رایج در سبک اسکاندیناوی، می‌توان به ترکیب رنگی تمام سفید و ترکیب عناصری مثل چوب، پلاستیک‌های براق، آلومینیوم های لعابی و استیل و کفپوش‌های ورقه ای و پهن اشاره کرد. اگر رنگ دیگری به جز سفید وجود داشته باشد اغلب در آثار هنری، الیاف طبیعی کوسن ها یا یک قطعه مبلمان شاخص دیده می شود. نورپردازی طبیعی و استفاده از لوازم جانبی کمتر و مبلمان کاربردی از دیگر ویژگی های سبک اسکاندیناوی است.

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

سبک های طراحی داخلی – سبک سنتی

سبک سنتی (Traditional) از احساسات اصیل اروپایی سرچشمه می گیرد و شامل عناصر کلاسیک، مبلمان مجلل و لوازم جانبی فراوان است. در خانه های سنتی اغلب از چوب های تیره و پرداخت شده، رنگ های غنی، بافت های متنوع و خطوط منحنی استفاده می شود. در این سبک تنوع زیادی در طرح و بافت مبلمان وجود دارد و استفاده از پارچه های مخملی، ابریشمی و گلدوزی شده رایج است. در سبک سنتی شاهد عمق، لایه بندی و ابعاد بیشتر در طراحی هستیم.

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

سبک انتقالی

سبک انتقالی (Transitional) یکی از سبک های محبوب است چون ترکیبی از سبک های مدرن و سنتی است و تعادلی مناسب و غیرمنتظره بین آن دو ایجاد کرده است. در سبک انتقالی ممکن است عناصری از سبک مدرن مثل استیل و شیشه وجود داشته باشد و در عین حال از مبلمان مجلل و پرده های مخملی سبک سنتی هم استفاده شود. در این سبک از ترکیب رنگی نسبتا خنثی برای خلق فضایی آرامش بخش استفاده می شود که هم جلوه ای زیبا و مجلل دارد و هم فضایی گرم و صمیمی را به وجود می آورد.

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

سبک فرنچ کانتری

رنگ های گرم و خاکی در کنار مبلمان چوبی قدیمی و منبت کاری شده از ویژگی های سبک فرنچ کانتری (French Country) است. این سبک از خانه های کشاورزی فرانسه الهام گرفته است. در این سبک ممکن است از طیف های ملایم و گرم رنگ قرمز، زرد یا طلایی در کنار مواد طبیعی مثل سنگ و آجر استفاده شود. مجموعه ای از ظروف چینی، پارچه های سنگین و روتختی های تزئین شده از دیگر ویژگی های سبک فرنچ کانتری است.

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

سبک بوهمی

سبک بوهمی (Bohemian) هم یکی از سبک های محبوب در دکوراسیون داخلی است. این سبک بازتابی از یک زندگی آرام با کمترین قوانین است و تنها از خواسته های قلبی شما پیروی می کند. درخانه های بوهمیایی می توان براساس سلیقه شخصی صاحبخانه، مبلمان قدیمی و وسایل روشنایی، منسوجات و فرش هایی از سراسر جهان را پیدا کرد یا مجموعه ها و وسایلی که از سمساری ها یا در طول سفرهای خود خریده اند. در هنگام استفاده از سبک بوهمی، استفاده از بالش های روی زمین ( floor pillows)  و ایجاد فضایی راحت برای نشیمن رایج است. این سبک می تواند گلچینی از وسایل مثل یک لوستر فوق العاده شیک با یک فرش فرسوده و یک صندلی قرون وسطایی باشد. در سبک بوهمی، حالت لسه فر(laissez faire)  وجود دارد به معنای بگذار هر چه می خواهد انجام دهد و به سمت آنچه دوست دارید، پیش می روید. البته این به معنی نادیده گرفتن قراردادهای معمول نیست بلکه بازتابی از سلیقه شما در میان طرح ها و رنگ‌های متنوع است که در نهایت می تواند فضایی دلنشین خلق کند.

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

محبوب ترین سبک های طراحی داخلی – سبک روستایی

سبک روستایی (Rustic) از عناصر طبیعی الهام می گیرد و در آن از مواد طبیعی مثل چوب و سنگ به شکل خام و اغلب ناتمام استفاده می شود تا فضایی آرام به سبک خانه های روستایی ایجاد کند. در سبک روستایی ممکن است بخش هایی با تقلید از فضای بیرونی به خانه اضافه شود تا طبیعت را به خانه بیاورد مثل سقف های طاقی شکل از تیرهای چوبی یا کفپوشی از چوب های بازیافتی. امروزه در بیشتر طرح ها، سبک روستایی را با مبلمان و لوازم جانبی مدرن ترکیب می کنند.

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

سبک شابی شیک

سبک شابی شیک (Shabby Chic) از عناصر قدیمی الهام می گیرد اما در مقایسه با سبک بوهمی و دیگر سبک ها لطیف تر و زنانه تر است. مبلمان در این سبک شبیه مبلمان قدیمی است یا به شکلی رنگ آمیزی می شود که عتیقه به نظر برسد. ترکیب رنگی در این سبک مجموعه ای از رنگ های روشن، سفید وکِرم است. چراغ های روشنایی و دیوار آویزها تزئینی است و جنبه زنانه این سبک را به رخ می کشد.

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

سبک فریبنده هالیوودی

سبک فریبنده هالیوودی (Hollywood Glam)که به سبک هالیوودی سلطنتی (Hollywood Regency)  هم معروف است دکوراسیونی بسیار شیک، لوکس و مجلل دارد. این سبک عناصری از طراحی ویکتوریایی را در خود دارد مثل مبلمان با شکوه مخملی، پارچه های تافته و عتیقه‌جات. در ترکیب رنگی هم معمولا از رنگ‌های برجسته و تند مثل بنفش، قرمز و فیروزه‌ای استفاده می شود.

آشنایی با محبوب ترین سبک های طراحی داخلی - وبسایت رابو

سبک های طراحی داخلی – سبک ساحلی

سبک ساحلی (Coastal) به نام سبک همپتونز (Hamptons)  هم شناخته می شود که برگرفته از تفرجگاه ساحلی همپتونز در شمال شرقی آمریکا است. از ویژگی‌های رایج در این سبک می توان به استفاده از ترکیب رنگ های روشن و سایه های خنثی در کنار آبی و سبز اشاره کرد. مبلمان اغلب سفید یا بژ هستند و لوازم جانبی از دریا الهام می گیرد. بالش های راه راه سفید و آبی، پنجره های بزرگ، لوازم چوبی و مبلمان راحتی به رنگ سفید از دیگر ویژگی های رایج در سبک ساحلی کلاسیک است. هدف اصلی از این نوع طراحی خلق محیطی آرام و راحت با الهام گرفتن از دریا و اقیانوس است.

منبع : خوگر نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *