انواع چوب در صنعت مبلمان

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

اگر در خرید مبل چوبی تازه وارد هستید، تصمیم گیری در مورد خرید، می تواند بسیار سخت باشد. زیرا وجود انواع چوب در صنعت مبلمان، قدرت انتخاب را دشوار کرده است. انواع چوب مبل کدام است؟ چه چوبی برای مبلمان مناسب است؟ بهترین چوب در صنعت مبلمان کدام است؟ بهترین چوب برای مناطق رطوبتی شمال کشور کدام است؟  این ها همه سوالاتی هستند که شما هنگام خرید مبل، با آن ها مواجه می‌شوید. پس برای انتخاب بهترین نوع چوب برای مبلمان مورد علاقه خود و اطلاع از خصوصیات آن، با ما همراه باشید.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

از آنجا که مبل ها از عناصر اجتناب ناپذیر یک خانه هستند، می‌توانند حس و حال خانه شما را عوض کنند و به فضای اتاق نشیمن شما رنگ و روح تازه‌ای ببخشند.

همانطور که احتمالاً مدت زمان زیادی را صرف تحقیق و بررسی کردید، جواب این سوالات به همان سادگی که در نگاه اول به نظر می‌رسد، ساده نیست. گفتن بهترین چوب مبل برای استفاده شما، به عوامل مختلفی نظیر مقدار بودجه شما برای خرید، میزان استفاده شما از مبل و… بستگی دارد. علاوه بر همه این ها، نوع و کیفیت چوب به کار رفته در یک مبل، به فرآیند ساخت آن مبل نیز بسیار وابسته است و تأثیر زیادی بر سطح کیفیت مبلمان چوبی دارد.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

قبل از اینکه در مورد کیفیت چوب ها بحث کنیم، بیایید انواع چوبی را که برای ساخت مبلمان استفاده می‌شود را بررسی کنیم.

دو نوع اصلی از مواد چوبی وجود دارد:

  • چوب جامد، که شامل هر دو نوع چوب سخت و چوب نرم است.
  • چوب ساخته شده توسط بشر، که یک ماده مهندسی شده است و اغلب از ترکیبات چوب واقعی و مواد مصنوعی بدست می‌آید.

چوب جامد برای ساخت مبلمان

چوب جامد چوبی است که کاملاً از الوار به دست آمده و در نهایت یک محصول مستقیم از درخت بدست می‌آید. در ساخت مبلمان دو نوع چوب واقعی وجود دارد:

  • چوب سخت (Hardwoods)
  • چوب نرم (Softwoods)

که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می‌پردازیم.

چوب های سختی که در مبلمان استفاده می‌شوند (Hardwoods)

می‌دانستید چوب سخت از چوب نرم، نرمتر است!؟ چوب سخت از درختان برگریز به وجود می‌آید، که به طور کلی رشد کند تری دارند. طبق مطالعات انجام شده، در مبلمان چوبی با کیفیت بالا، انواع چوبی که بیشتر دیده می‌شود، همه از خانواده چوب های سخت هستند.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

همانطور که از نام Hardwoods (چوب های سخت) مشخص است، این گونه چوب ها بادوام تر از Softwoods (چوب های نرم) هستند. با توجه به این ساختار کلی، چوب های سخت، برای کف سازی و اسکلت بندی مبلمان با کیفیت، بیشتر استفاده می‌شوند؛ در حالی که چوب های نرم، معمولاً در ساخت پنجره ها، درب ها و همچنین تا حدودی در مبلمان کاربرد دارند. انواع چوب های سخت، که در ادامه بیشتر با ویژگی های آن ها آشنا می‌شوید، در صنعت مبلمان بیشتر کاربرد دارند.

چوب گیلاس

چوب گیلاس رنگ تیره‌ای دارد و معمولاً توسط افراد حرفه‌ای برای دکوراسیون های مدرن انتخاب می‌شود. زیرا این چوب به دلیل کارایی و زیبایی منحصر به فرد خود، برای ساخت مبلمان، کفپوش، درب ها، کابینت ها، منبت کاری و ساز های موسیقی استفاده می‌شود و به آن ها جلال و شکوه خاصی می‌بخشد. یکی از جالب ترین ویژگی چوب گیلاس این است که با گذشت زمان تیره رنگ می‌شود؛ این روند تغییر رنگ، به آن ظاهری بسیار غنی و زیبا می‌بخشد. این رنگ همان چیزی است که اکثر مردم به رنگ گیلاس می‌شناسند.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

از طرفی رنگ این چوب زمانی که تازه برش خورده، صورتی کمرنگ است و پس از مدتی به رنگ طلایی و قهوه‌ای تیره در می‌آید. این چوب به دلیل رنگ باشکوه و مرتب خود، در تولید مبلمان درجه یک، به‌ویژه برای میز و صندلی های لوکس و مدرن، ارزشمند است. برای اطلاع از صندلی های اداری استاندارد؛ به مطلب صندلی اداری ارگونومیک مراجعه فرمایید. مبل چوب گیلاس، چوبی نسبتاً سخت، انعطاف پذیر و دوام بالایی دارد، که به همین دلیل می‌تواند در برابر خراشیدگی و فرورفتگی مقاوم باشد. که همین ویژگی، باعث شده تا گران قیمت تر از دیگر چوب های موجود در بازار باشد. روی هم رفته، ارزشش به قیمتی که برای آن پرداخت می‌کنید، می‌ارزد.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

آلرژی و مسمومیت چوب گیلاس

بررسی ها نشان داده که در مواردی با خارش و سوزش جزئی همراه بوده است. اما تا به حال مشکل جسمی خاصی از کار کردن با چوب گیلاس گزارش نشده است.

چوب گردو

درخت گردو دارای چوبی بسیار زیبا، دانه مستقیم و با بافت‌های ریز (که برای منبت‌کاری بسیار مناسب) است، که سختی و تلخ بودن آن باعث شده تا حشرات چوب‌خوار تمایلی به خوردن این چوب نداشته باشند. که همین ویژگی، باعث شده تا از چوب گردو برای محیط های باز نیز استفاده شود. رنگ این چوب از قهوه‌ای شکلاتی تا زرد متغیر است. و نوع دیگر آن، بیان شده از رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای تیره و گاهی سیاه متمایل است (دارای رگه های سیاه). معمولاً از چوب گردو به دلیل استحکام بالا، بسیار در اسکلت بندی مبلمان استفاده می‌شود؛ زیرا در برابر کشش و خم شدن و همچنین فشارهای وارده، مقاومت خوبی دارد و چوبی نیمه سنگین محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید:  راهنمای خرید مبلمان کلاسیک ؛ ویژگی‌های بهترین مبل کلاسیک

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

چوب گردو معمولا در ساخت کنسول ماشین‌های لوکس، منبت‌کاری سر تاج مبل‌های استیل و معرق‌کاری استفاده می‌شود. این چوب در کار های تزئینی و فانتزی و ساخت مجسمه ‌های چوبی، تولید کابینت، درب، ابزارآلات موسیقی، تولید روکش و اشیا چوبی نیز به‌ وفور کاربرد دارد.

آلرژی و مسمومیت چوب گردو

بررسی ها نشان داده که کار کردن مداوم با چوب گردو می‌تواند باعث حساسیت پوستی شود. نکته‌ حائز اهمیت این است که آلرژی ها و مسمومیت های گفته شده در این مطلب برای افرادی است که مستقیما با این نوع چوب ها سر و کار دارند و مدام آن ها را لمس و استفاده می‌کنند؛ استفاده آن ها به عنوان چوب مبل، به هیچ عنوان به صورتی نیست که شما در خانه یا محل کار خود مدام این نوع چوب ها را لمس و مستقیم با آن ها در ارتباط باشید.

چوب بلوط

از انواع بلوط قرمز، سفید و مشکی؛ بلوط ایرانی در دسترس تر است. از ویژگی مهم چوب بلوط، تراکم بالا و استقامت آن است که در زمان های قدیم، یکی از مهمترین مصالح ساختمانی بوده است. چوب بلوط اغلب به دلیل داشتن دانه های مواج قابل مشاهده و متمایز، در هنر صنایع دستی کاربرد بسیاری دارد. با یک خراطی حرفه‌ای (در صنایع مبلمان)، دانه های مواج این چوب به خوبی برجسته می‌شوند و ظاهر بی نظیری به مبلمان خانه شما هدیه می‌کند.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

نقطه ضعف این چوب علی‌رغم زیبایی فوق العاده‌اش، این است که با گذشت زمان به رنگ زرد تغییر می‌کند. اما از طرفی بلوط قرمز،کمی تیره و متخلخل تر از گونه های دیگر بلوط است. در کل بلوط ها، چوبی مناسب برای مبلمان به حساب می‌آیند. این چوب به دلیل مقاوم بودن در برابر سایش و رطوبت، بهترین گزینه برای تهیه پارکت، صنایع مبلمان روکش، میز و صندلی، تراورس (چوب های نصب شده در زیر ریل راه آهن)، ساخت واگن و کشتی سازی است.

آلرژی و مسمومیت چوب بلوط

هنگام کار با چوب بلوط حتماً مراقب باشید، چرا که چوب بلوط از دسته‌ چوب ‌های حساسیت‌ زاست و این نوع حساسیت، علائمی مانند خارش چشم و پوست را به همراه دارد.

چوب راش

این نوع چوب به دلیل بافت همگن و درجه سختی مناسب خود، یک انتخاب محبوب برای انواع مبلمان، میز و صندلی و سایر وسایل داخلی و خارجی است. راش، چوبی سخت، محکم، سنگین و دارای موج‌ های زیبایی است. مبلمان ساخته‌شده با این چوب سنگین‌تر از موارد مشابه می‌باشند.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

البته لازم به ذکر است که سنگینی مبل شما به عوامل بسیاری نظیر نوع چوب، نوع مبل (مبل کلاسیک، مبل راحتی، مبل استیل)، نوع سفارش، کلاف مبل و… بستگی دارد. چوب راش به علت اینکه بهتر منبت کاری می‌شود، از گونه چوب های محبوب صنایع مبلمان به شمار می‌آید و از بیشتر چوب‌ها در این زمینه بهتر است، زودتر از چوب ‌های دیگر خشک می‌شود و بعد از رنگ ترک برنمی‌دارد. رنگ چوب راش معمولاً زرد خامه‌ای یا قهوه‌ای مایل به زرد است که به محیط گرما و روشنی خاصی می‌دهد. معمولا از این چوب به دلیل انعطاف‌پذیری و زیبایی، در دکوراسیون های مدرن و لوکس بسیار استفاده می‌شود. یکی دیگر از جنبه های چوب راش که باعث جذابیت آن در صنعت مبلمان می‌شود، سطح ظاهری نسبتاً تمیز آن است؛ که یک سبک طبیعی و ارگانیک شفافی را برای فضای داخلی و خارجی فراهم می کند.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

سطوح فلت آهنی این چوب بسیار ساده است که همین دلیل باعث شده تا با ظرافت خاصی پیر شود. مبلمان چوب راش، با نگهداری مناسب می‌توانند برای سال های زیادی زیبا به نظر برسند. کاربرد این چوب در ساخت درب ها، پنجره ها، مبلمان، میز و صندلی، سرویس خواب‌، بوفه و انواع صندوق ها بسیار دیده شده. و مصرف آن بیشتر از دیگر چوب ها است. در نهایت می‌توان گفت: چوب راش همه ‌فن‌حریف است و در عین زیبایی دوام بسیار زیادی هم دارد. برای اطلاع بیشتر از مزایا و معایب و تشخیص مبلمان با این چوب، در مطلب مبل با چوب راش کامل به بررسی آن پرداختیم.

چوب افرا

درخت افرا در جنگل های شمال ایران فراوان و گونه هایی از آن را در باغ ها و پارک های بزرگ، برای زینت کاشته می‌شود. رنگ روشن و کرمی همراه با نقش و نگار های دانه‌ای صاف این چوب، آن را به یک انتخاب محبوب در میان بسیاری از متخصصان تبدیل کرده است.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

از دیگر خصوصیات این مبل چوب افرا می‌توان به سختی، سنگینی، خوشکار بودن و مناسب برای صنایع کفپوش، مبلمان، روکش سازی، لوازم آشپزخانه، ساخت تخته های چند لایه، رویه میز ها و قابلیت کنده کاری و ظریف کاری اشاره کرد.

چوب ماهون (ماها گونی یا آکاژو)

آکاژوها به دودسته آکاژوی آمریکایی و آفریقایی تقسیم می‌شوند، که اغلب آکاژوی آفریقایی در بازار ایران یافت می‌شود. چوب ماهون یکی از چوب های سنتی در ساخت مبلمان است.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمانآشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

رنگ درون ‌چوب ماهون، قرمز قهوه‌ای و برون‌ آن، سفید مایل به صورتی‌ است. بافت یکدست و وجود پرمگس های درخشان و براق که با تغییر جهت نور، درخشش متفاوتی دارند. از ویژگی ‌های شاخص این نوع چوب است. این نوع چوب نیمه سخت، با استحکام و سنگینی متوسط، که از جمله زیبا ترین چوب‌ های جهان محسوب می‌شود؛ که از آن برای ساخت مبلمان گران قیمت بسیار استفاده می‌شود. وزن چوب ماهون نسبت به دیگر انواع چوب سخت، سبک تر است؛ اما مقاومتی همچون چوب بلوط دارد.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

ویژگی بارز این چوب در دنیا، مصرف گسترده آن در مصنوعات تزیینی است که آن را به پر مصرف‌ترین چوب دنیا تبدیل کرده است. چوب ماهون برای مبلمان و درب های ورودی یک انتخاب درجه‌ یک محسوب می‌شود.

چوب های نرمی که در مبلمان استفاده می‌شوند (Softwoods)

چوب نرم بر خلاف پسر عموی خود (چوب سخت)، از درختان مخروطی (یا همیشه سبز) وجود می‌آید  و با سرعت بیشتری رشد می‌کنند. در نجاری، اصطلاح “چوب نرم” صرفاً اصطلاحی نیست که به سختی اشاره داشته باشد، بلکه بیشتر به گیاه شناسی درختان اشاره دارد. به طور خلاصه، چوب های نرم، مخروطیان (گیاهان مخروطی) هستند، در حالی که چوب های سخت به عنوان گیاهان گلدار (آنژیوسپرم ها) دسته بندی می‌شوند. چوب های نرم لزوماً نرم تر از چوب های سخت نیستند، بلکه دامنه تراکم در چوب های سخت، کاملاً مشابه چوب های نرم است. در هر دو گروه تغییرات زیادی در سختی واقعی چوب وجود دارد. از طرفی چوب های نرم معمولاً در صنایع ساختمانی و تولید خمیر کاغذ و محصولات مشابه، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. که در ادامه به بررسی چند نمونه از چوب های نرم می‌پردازیم.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

چوب صنوبر (سپیدار یا سفید)

چوب درخت صنوبر به عنوان چوب نرم شناخته شده که پایدار، قوی و به راحتی تحت تأثیر هوا و رطوبت قرار نمی گیرد. و معمولاً برای ایجاد میز، صندلی و مبلمان استفاده می شود. قیمت مناسب این چوب باعث شده تا خانواده ها از آن به عنوان یک انتخاب اقتصادی خوب یاد کنند. و معمولاً ارزشمندتر از ظاهرش به نظر می‌رسد. چوب سپیدار (صنوبر) و چوب درخت کبوتر در بازار به اسم چوب سفید نیز معروف است. چوب ‌های سفید به دلیل سست و شکننده بودن، بیشتر برای قسمت هایی که منبت کاری ندارند، استفاده می‌شود؛ و معمولا برای مبلمان راحتی قابل ‌استفاده هستند.

چوب کاج

برای خانواده درختان کاج به سه نوع دسته بندی بر می‌خوریم که عبارت اند از:

  • چوب کاج اروپایی
  • چوب کاج بلسان (یا چوب نراد)
  • چوب کاج ارزان قیمت

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

کاج اروپایی

گونه اروپایی کاج، بافت و ساختار منحصر به ‌فرد این گونه باعث شده تا برای دکوراسیون لوکس و گران‌ قیمت، گزینه‌ ارزشمندی باشد. این چوب به دلیل زمینه تیره رنگ و رگه های روشنی که درون خود دارد، فضای رنگی فوق العاده‌ای به اتاق شما می‌بخشد. این گونه از کاج، برای تیر های چوبی سقف‌، مبلمان و ساخت تزئینات دیواری، مناسب به نظر می‌رسند. چوب سیاه کاج اروپایی، باارزش، ضد آب و بادوام است. الوار های این گونه کاج به خاطر نداشتن گره شاخه‌ای، محبوبیت زیادی در صنعت قایق‌سازی دارند.

کاج بلسان

چوب کاج بلسان یا چوب نراد که از خانواده کاج است که به رنگ‌ های سفید، قهوه‌ای و با رگه‌ های صاف و ظریف دیده می‌شوند. چوب نراد یکی از انواع چوب های وارداتی از روسیه هستند، که عمدتاً برای صنایع مبلمان، خمیر کاغذ و جعبه‎سازی به کار می‌رود. شیره و صمغ درخت بلسان به‌عنوان چسب شفاف استفاده می‌شود که از مواد تشکیل‌ دهنده رنگ ‎های روغنی است.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمانآشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

چوب درخت کاج بلسان (نراد) رنگی سفید تا سفید مایل به کرم تا قهوه‌ای مایل به صورتی دارد. این چوب راست تار و دارای نقش های زیبایی است. نراد چوبی است سبک، نرم و کم‌ دوام، که کار با آن را آسان کرده و در کار های ساختمانی، قفسه سازی، بسته‌بندی از آن استفاده می‌شود.

کاج ارزان قیمت

گونه ارزان قیمت چوب کاج، چوبی نرم، با تنوع بسیار، راست تار، سبک و کم دوام است که زود می‌پوسد و قوام خود را از دست می‌دهد. که از آن برای ساخت جعبه، مبلمان و همچنین در صنایع کاغذ سازی استفاده می‌شود. چوب کاج عطر خوبی به فضا می‌دهد و درعین‌ حال برای طراحی فضا های دنج و گرم مناسب است.

چوب توسکا

توسکا، چوبی با چگالی کم، بسیار نرم و از وزن نیمه سنگین تا سبک متغییر است. لازم به ذکر است که هر دو نوع این چوب (نیمه سنگین و سبک) در مجاورت آب مقاومت خود را حفظ کرده و رطوبت را به‌خوبی تحمل می‌کند. اما ضعف این چوب کم‌ دوامی آن هست که در شرایط نیاز به دوام، مانند کفپوش، نامناسب است.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

مبل چوب توسکا به دلیل پرداخت، رنگ ‌پذیری و ابزار خوری خوب، یکی دیگر از چوب ‌هایی است که بسیار در صنایع مبلمان کاربرد دارد. و از طرفی این چوب در ایران به دو گونه توسکای قشلاقی و ییلاقی، به‌ وفور یافت می‌شود. که همین دلیل باعث شده تا مبل های ساخته ‌شده با این چوب، از قیمت مناسب تری برخوردار باشند.

درب ها، پنجره ها و مبل هایی که از چوب توسکا ساخته‌ شده اند، ظاهری طلایی ‌رنگ و روشن به خانه می‌بخشند. این چوب به دلیل گرمای رنگ خود و فضای دل‌نشینی که فراهم می‌کند، برای استفاده در اتاق کودک بسیار گزینه مناسبی است.

چوب سرو

چوب این درخت بافتی طرح دار، نسبتاً نرم، سبک و مقاوم در برابر آب و هوای مرطوبت است. اما دانه مستقیم بودن این چوب باعث شده تا گزینه مناسبی برای مبلمان در فضای داخلی نباشد! و بیشتر برای فضا های باز استفاده می‌شود؛ زیرا در برابر پوسیدگی و محیط های مرطوب مقاومت خوبی دارد.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

رنگ این چوب قرمز متمایل به قهوه‌ای است، که کار کردن و رنگ آمیزی آن، بسیار آسان است. چوب سرو را بیشتر برای پوشش داخلی کابینت ها، نرده ها، روکش دیوار ها و قاب پنجره ها استفاده می‌کنند؛ زیرا نسبت به دیگر مواد چوبی قیمت مناسب تری دارد.

چوب های وارداتی ایران (چوب روسی)

واژه چوب روسی در بازار ایران، به هر نوع چوب سفید رنگ وارداتی از روسیه گفته می‌شود. که انواع مختلفی از جمله نراد، راش، کاج، بلوط، صنوبر، نوئل و … دارند؛ این چوب ‌ها از گونه‌ های مختلف درختان نرم یا سخت گرفته می‌شوند که به صورت الوار، به کشور های دیگر صادر می‌شوند. بهترین چوب مبل برای مناطق رطوبتی شمال کشور”چوب نَراد” است که از گونه چوب های روسی و وارداتی به حساب می‌آید. این چوب بسیار مقاوم در برابر رطوبت و پوسیدگی، فاقد مجاری صمغی، راست تار، سبک، بسیار شکننده و برای سنباده‌ خوری مناسب است.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمانآشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

طبق تحقیقات انجام شده، چوب های روسی (منحصرا چوب نراد)، به دلیل سبکی و ضریب الاستیته بالا، معمولا در کلاف های داخلی و اسکلت مبلمان به کار می‌روند. از نقاط ضعف چوب نراد این است که، نمی‌توان از آن برای نما و ظاهر مبلمان استفاده کرد، زیرا در حین منبت کاری و شکل دهی روی کار، به سادگی ترک بر می‌دارد و می‌شکند. چوب نراد اغلب به رنگ سفید مایل به قرمز، کرم مایل به قهوه‌ای و قرمز نیز دیده می‌شود. این چوب در صنایع مبلمان و کاغذ سازی (خمیر کاغذ) بسیار کاربرد دارد.

آلرژی و مسمومیت چوب روسی

استفاده و ارتباط مستقیم با چوب روسی، به ‌مرور زمان باعث ایجاد آلرژی پوستی در بعضی از افراد می‌شود.

مبلمان چوبی مهندسی شده (ساخت بشر)

اگرچه این چوب ها، از نوع جامد نیستند؛ اما چوب های مهندسی یا ساخته شده، حاوی انواع مختلفی از چوب های طبیعی هستند که در ساخت مبلمان چوبی نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. بیایید برخی از چوب های مهندسی شده توسط بشر را مورد بحث قرار دهیم که در دهه های گذشته، گزینه اصلی بسیاری از افراد بوده است. از رایج ترین چوب های مهندسی و ساخته شده توسط بشر، تخته سه لا، نئوپان و تخته خورده چوب است، که از چسباندن ذرات چوب به یکدیگر در زیر گرما و فشار شدید، باعث ایجاد این چوب ها می‌شود.

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

7 مزیت چوب های مهندسی شده

  • ارزان قیمت و اقتصادی تر از چوب های جامد
  • همه کاره بودن (قابل استفاده در همه مصنوعات چوبی)
  • زیبایی و بافت چوب را دارا هستند.
  • ضد آب
  • ضد شعله
  • سفت، محکم و با دوام
  • پایداری بیشتر مبلمان تولید شده با این نوع چوب ها

آشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمانآشنایی با ویژگی های انواع چوب در صنعت مبلمان

در این مطلب سعی بر آن بود تا اطلاعات و تجربیات مفیدی را در زمینه چوب مبل در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و امیدواریم که اینطور باشد؛ شما از کدوم نوع چوب در دکوراسیون منزل یا محل کار خود استفاده کرده‌اید؟ اصلا اطلاع دارید؟

منبع: توکا مارکت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *