اصول مهم و راهنمای انتخاب روکش مبل

اصول مهم و راهنمای انتخاب روکش مبل

اصول مهم و راهنمای انتخاب روکش مبل

انتخاب یک روکش مناسب برای مبلمان کار سختی نیست اما باید نکاتی را در این باره در نظر بگیرید. باید به وزن، بافت، الگو و رنگی که می خواهید دقت کنید و همه این عوامل را در کنار هم مد نظر قرار دهید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید اما برای انتخاب یک روکش مناسب مبلمان، باید چه عواملی را در نظر گرفت؟ در این قسمت از دنیای مد نمناک در این باره توضیح خواهیم داد پس برای انتخاب کردن روکش مناسب مبلمان به نکات زیر توجه کنید.

روکش مبل

جنس پارچه

مهم ترین گزینه این است که ببینید جنس پارچه در برابر شعله و آتش مقاوم است یا خیر؟ سپس انواع دیگر پارچه را هم بررسی کنید. بعضی از افراد از پارچه های مصنوعی استقبال می کنند اما بعضی دیگر فقط کیفیت را در نظر می گیرند و به دنبال پارچه هایی با الیاف طبیعی هستند. همچنین بعضی از این پارچه های مصنوعی بوی خاصی دارند که باید آن را هم در نظر بگیرید.

قابلیت شستشو

اگر منزل شما خیلی زود کثیف می شود و گرد و غبار در آن زیاد است، باید پارچه ای را انتخاب کنید که لک غذا، کثیفی و هر آلودگی دیگری را کمتر نشان داده شود و اینکه به راحتی بتوانید آن را داخل ماشین لباسشویی بیندازید.

دوخت پارچه

پارچه ای که دوخت متراکم داشته باشد را می توانید به جای پارچه هایی با دوخت های شل و وارفته استفاده کنید تا شکل خود را بیشتر حفظ کند. سعی کنید از بافت های سفت و ریز استفاده کنید که مقاومت بیشتری در برابر نور و رنگ پریدگی دارند.

وزن پارچه

پارچه های نخی یا ترکیبی و پارچه های ابریشم معمولاً وزن سبک تری نسبت به انواع دیگر پارچه ها دارند. هرچقدر که وزن پارچه سبک تر باشد، شستشو و استفاده از آن راحت تر است و حس بهتری را برای شما ایجاد خواهد کرد.

بافت روکش

پارچه ای را هنگام انتخاب روکش، انتخاب کنید که محکم بافته شده است. پارچه انتخابی شما نباید طوری باشد که پارچه زیر را نشان دهد مگر اینکه شما این را بخواهید.

الگوی تاروپود

الگوی تاروپود بر ظاهرمبلمان، تاثیر فراوان دارد. قبل از انتخاب روکش مبل خود، الگوی تاروپود را در نظر بگیرید. پارچه های بافت دار مانند طرح جناغی، گل دار یا جین می تواند جذاب تر و همچنین در برابر چین وچروک مقاوم باشد.

رنگ پارچه

بعضی از روکش های مبل اگر در طول روز در معرض نور کامل خورشید قرار بگیرند، ممکن است رنگشان از بین برود. پس حتما در این مورد سوال کنید. معمولا رنگ های خنثی و رنگ های روشن دیرتر از رنگ های تیره رنگشان را از دست می دهند.

بافت لینن یک انتخاب سنتی و مناسب برای روکش مبل است اما ممکن است بیش از حد کشسان باشد. پارچه های براق مانند ساتن هم می توانند نور را انعکاس دهند و احساس روشنی را در منزل افزایش دهند اما شاید وقتی که به آن ها دست می زنید احساس سرما کنید و این حس در هوای سرد برای شما خوشایند نباشد.

پارچه هایی مثل پشم یا ترکیب پشمی مخمل معمولاً نور را به خودشان جذب می کنند بنابراین باید رنگ های روشن تری را انتخاب کنید که به دکوراسیون منزل تان بیاید.

نکاتی برای انتخاب رنگ روکش مبل

برای انتخاب رنگ مناسب روکش مبل به نکات زیر توجه کنید:

  • برای انتخاب رنگ روکش مبل به دکوراسیون فضای داخلی توجه کنید و روکشی را انتخاب نمایید که با پارکت یا لمینت چوبی استفاده شده در منزلتان هماهنگ باشد.
  • برای انتخاب رنگ روکش مبل به رنگ دیوار توجه کنید و سعی کنید تا جای ممکن رنگ ها را با هم هماهنگ کنید.
  • برای انتخاب رنگ روکش مبل به اندازه فضا و مساحت خانه توجه کنید و اگر فضای بزرگی ندارید، بهتر است رنگ پارچه مبل را تک رنگ و ساده انتخاب کنید تا فضایتان شلوغ و کوچک تر به نظر نرسد.
  • در انتخاب رنگ روکش مبل به رنگ فرش و پرده ها نیز توجه داشته باشید.

طیف مناسب برای انتخاب رنگ روکش مبل

  1. انتخاب جنس پارچه روکش برای مبلمان با رنگ روشن کمی چالش برانگیز است و تمیز کردن مبل رنگ روشن تا حدودی سخت بوده و لکه و آلودگی به سرعت بر سطح آن می نشیند اما رنگ روشن به روشن تر و بزرگ تر نشان دادن فضای خانه ی شما به دلیل انعکاس نورکمک می کند.
  2. طیف تیره برای انتخاب رنگ پارچه مبل کلاسیک و رنگ مبل راحتی شیک مناسب است و اگر رفت و آمد زیاد، کودک خردسال و حیوان خانگی دارید، انتخاب رنگ روکش مبل از طیف تیره انتخابی بسیار هوشمندانه خواهد بود.
  3. رنگ های خنثی یکی از انتخاب های خوب برای رنگ پارچه مبل راحتی و رنگ پارچه مبل کلاسیک است و این رنگ ها را می توان به راحتی با فضا و سایر وسیله ها هماهنگ نمود.

    انواع پارچه ها برای روکش مبل

    برای انتخاب بهتر روکش مبل حتما باید انواع پارچه های مناسب را بشناسید، انواعی که شامل:

    پارچه نخی

    اگر می خواهید ظاهر مبلمان خود را به یکباره زیبا کنید، نخ جنسی عالی برای روکش های مبلی است، زیرا در برابر نور و آسیب کاملا مقاوم است. معمولا انواع مختلفی از پارچه های نخی در بازار موجود است که در رنگ های متنوع دیده می شوند. فقط مراقب باشید پارچه در نزدیکی جایی که احتمال آتش سوزی و شعله وجود دارد، قرار نگیرد.

    پارچه میکروفایبر

    میکروفایبر معمولاً جنس مناسبی برای استفاده در روکش مبل ها است. ظاهر خوبی را به شما ارائه می دهد؛ حتی برای دکور خانه هم از آن استفاده می کنند. میکروفایبر دارای مقاومت در برابر لکه است و به راحتی با یک پارچه مرطوب و تمیز می شود. دوخت آن نیز به گونه ای است که در برابر ناخن کشیدن یا هر چیز تیزی مقاومت نسبتا خوبی دارد.

    مخمل

    پارچه پشمی متراکم یا مخمل می تواند گزینه مناسبی برای رومبلی ها باشد. این پارچه ها در طیف متنوعی از رنگ ها در دسترس هستند و در برابر شعله و آتش مقاوم خواهند بود.

    چرم

    چرم یک گزینه ایده آل است فقط شاید بزرگ ترین نگرانی شما در مورد قیمت آن باشد. معمولاً در دنیای مدرن روکش های مبل چرم گزینه بسیار عالی هستند که در برابر لکه مقاومت نشان می دهند و پاک کردن آن ها با دستمال مرطوب به راحتی انجام می گیرد و کاملاً ساده است.

    لاتکس

    اگر به دنبال این هستید که روکش مبل خود را عوض کنید اما استفاده روزانه از مبلمان خود ندارید و فقط به دنبال یک ظاهر لوکس هستید، انواع مختلفی از پارچه های لاتکس در بازار موجود هستند که بافت پارچه آن ها کمی شل است اما ظاهر بسیار جذابی را ایجاد خواهند کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *