انواع پارچه مبلی موجود در بازار ایران به همراه اسم پارچه ها

انواع پارچه مبلی و مهمترین نکات برای خرید

در بازار ایران انواع پارچه مبلی مناسب برای مبل سلطنتی یا همان مبل استیل، مبل راحتی و مبل کلاسیک وجود دارد. در ادامه به معرفی بهترین و پر طرفدارترین پارچه های مبلی می پردازیم و ویژگی های هر کدام را ذکر می کنیم:

پارچه مبلی پورش

این پارچه یکی از محبوب ترین ها در بین ایرانی هاست. این پارچه در دو مدل ساده و گلدار به فروش می رسد. مدل ساده پارچه پورش مناسب برای هر دو مدل مبلمان راحتی و کلاسیک است و مدل گلدار را معمولا فقط در مبلمان کلاسیک استفاده می کنند. از ویژگی های این پارچه می توان به کش بافت بودن آن و همینطور جنس مخملی و پرزدار آن اشاره کرد. برای تمیز کردن پارچه پورش می توانید از اسفنج و یک شوینده ملایم مثل شامپو بچه استفاده کنید.

معرفی انواع پارچه مبلی به همراه ذکر مهمترین نکات برای خرید

پارچه مبلی مازراتی

پارچه مازراتی تنها در یک مدل که آن هم کاملا ساده و بدون گل و طرح است تولید می شود. پارچه مبلی مازراتی کاملاً مناسب مبلمان راحتی است. در مقایسه با پارچه پورش، پرز این پارچه خیلی کمتر و بافت درشت تری دارد است. برای تنیز کردن پارچه مازراتی همانند پورش می توانید از اسفنج و یک شوینده ملایم استفاده کنید.

معرفی انواع پارچه مبلی به همراه ذکر مهمترین نکات برای خرید

پارچه مبلی مسکو

پارچه ای با ضخامت بالا که پشت آن حالت نمد مانند دارد. از ویژگی های پارچه مسکو می توان به طول عمر بالا و نداشتن خواب اشاره کرد. ضخامت بالای این پارچه باعث شده کاملا مناسب انواع مبلمان راحتی به خصوص مبلمان چستر(به علت وجود لمسه کاری) باشد.

معرفی انواع پارچه مبلی به همراه ذکر مهمترین نکات برای خرید

پارچه مبلی ملیتا

یکی از محبوب ترین پارچه های مبلی موجود در بازار است و همانند پارچه مسکو ضخامت بالایی دارد. همانطور که می دانید استفاده از سبک های مختلف مبل راحتی مثل مبل چستر و مبل ال شکل به طور روزانه و مداوم است و پارچه ملیتا به علت ضخامت بالایی که دارد مناسب این سبک از مبلمان است و باعث افزایش طول عمر آن ها می شد. خصوصیات پارچه ملیتا همانند پاچه مسکو است با این تفاوت که نقش و طرح متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

معرفی انواع پارچه مبلی به همراه ذکر مهمترین نکات برای خرید

پارچه مبلی جاسمین

پارچه جاسمین از خانواده پورش است که دارای بافت ریزتر و نرم تری است و ضخامت بیشتری نسبت به پورش دارد. این پارچه نیاز به مراقبت بیشتری دارد. همچنین این پارچه دارای خواب است و سایه می اندازد. پارچه جاسمین همانند پورش کش بافت است و یکی از گزینه های ایده آل برای مبلمان راحتی است.

معرفی انواع پارچه مبلی به همراه ذکر مهمترین نکات برای خرید

پارچه مبلی ساتن

از این پارچه در دو سبک مبل کلاسیک و سلطنتی استفاده می شود. تنوع بالای گل و طرح، ویسکوزیته و تراکم بالای تار و پود، ضخامت بیشتر نسبت به پارچه های مخمل مثل پورش و مازراتی از ویژگی های پارچه ساتن است. این پارچه به علت کشباف نبودن مناسب مبل راحتی نیست و در هنگام خرید باید به این نکات توجه شود. دو نمونه ‍‍‍پارچه مارال و سلین جزء دسته پارچه ساتن هستند.

معرفی انواع پارچه مبلی به همراه ذکر مهمترین نکات برای خرید

پارچه مبلی شانل

پارچه شانل بسیار شبیه به پارچه ساتن است با این تفاوت که گل های این پارچه حالت برجسته دارد. این پارچه نیز مناسب مبلمان استیل و کلاسیک است و به علت کشباف نبودن تار و پود آن نباید در مبل راحتی استفاده شود.

معرفی انواع پارچه مبلی به همراه ذکر مهمترین نکات برای خرید

انواع پارچه مبلی از لحاظ جنس

پارچه را می توان از مواد مختلفی از جمله مواد طبیعی، مصنوعی و یا ترکیبی از این دو ساخت. هر ماده مزایا و معایب خاص خود را دارد بنابراین مقایسه آن ها برای بدست آوردن پارچه مناسب برای ظاهر و سبک زندگی مهم است.

معرفی انواع پارچه مبلی به همراه ذکر مهمترین نکات برای خرید

پارچه مبلی تولید شده با الیاف طبیعی

پارچه مبلی تولید شده از الیاف طبیعی معمولا مقاومت کمتری نسبت به الیاف مصنوعی دارد. از معروف ترین پارچه های تولید شده از الیاف طبیعی می توان به پارچه های نخی، کتان، مخمل، ابریشم و چرم اشاره کرد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

پارچه مبلی نخی

پارچه رو مبلی نخی نرم و بادوام است اما مستعد چروک شدن است و به‌ راحتی آلوده می‌شود. از آنجا که اغلب پارچه های نخی می‌توانند با آب و صابون تمیز شوند, استفاده از این نوع پارچه مبلی بسیار رایج است. به این نکته باید توجه کرد که پارچه مبلی نخی اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید ممکن است کم‌کم محو شود و ظاهر خود را از دست بدهد.

معرفی انواع پارچه مبلی به همراه ذکر مهمترین نکات برای خرید

پارچه مبلی کتان

پارچه کتان از گیاه کتان تهیه می شود و یکی از انواع پارچه استفاده شده برای روکش مبلمان است. این جنس از پارچه مبلی، مناسب برای هر دو فضای دوستانه و رسمی است. کتان به طور طبیعی مقاومت بالایی در برابر گرد و خاک دارد، اما همانند پارچه نخی به راحتی چروک می شود. برای تمیز کردن مبلمان با پارچه کتان می توانید با دستمالی مرطوب آن را تمیز کنید و یا حتی بشویید.

معرفی انواع پارچه مبلی به همراه ذکر مهمترین نکات برای خرید انواع پارچه مبلی و مهمترین نکات برای خرید

پارچه مبلی مخمل

پارچه مخمل که یاد آور حس نرمی و لطافت است همیشه جزء پارچه های مبلی محبوب در بین خریداران مبل بوده و استفاده از مخمل در دکوراسیون خانه طرفداران خاص خود را دارد . در گذشته پارچه مخمل قیمت بسیار بالایی داشت و فقط افراد ثروتمند توانایی خرید آن را داشتند ولی امروزه به کمک پیشرفت تکنولوژی این نوع پارچه با هزینه معقول تولید می شود و در دسترس مردم قرار می گیرد. اگر از پارچه مخمل برای مبلمان خود استفاده می کنید بهتر است آموزش تمیز کردن مبل مخملی را بخوانید.

معرفی انواع پارچه مبلی به همراه ذکر مهمترین نکات برای خرید

پارچه مبلی ابریشمی

افرادی که به دنبال ایجاد فضایی شکیل به همراه مبلمان لوکس برای منزل خود هستند معمولا انتخاب اولشان برای پارچه رومبلی، پارچه ابریشمی است. این پارچه که با طرح های متنوع و زیبا تولید می شود به مراقبت زیادی نیاز دارد ولی اگر خوب از آن مراقبت کنید عمر طولانی خوهد داشت. از معایب آن می توان به قیمت بالا و مقاومت پایینش در برابر نور خورشید اشاره کرد. در آخر اگر نگران خراب شدن پارچه ابریشمی مبلمان خود هستید می توانید از کاور مبل پارچه ای برای حفاظت و افزایش طول عمر آن استفاده کنید.

معرفی انواع پارچه مبلی به همراه ذکر مهمترین نکات برای خرید انواع پارچه مبلی و مهمترین نکات برای خرید

پارچه مبلی چرم

مبلمان چرمی مناسب برای هر دو سبک دکوراسیون کلاسیک و مدرن است. اگر به دنبال ایجاد ظاهری شیک و مدرن برای پذیرایی خود هستید مبل با روکش چرم انتخاب ایده الی برای شما خواهد بود. معمولا پارچه مبلی چرم قیمت بالایی دارد و مناسب افرادی نیست که می خواهند خریدی اقتصادی انجام دهند. از ویژگی های مثبت پارچه مبلی چرم می توان به عدم ایجاد آلرژی و تمیز کردن مبل چرم با یک دستمال مرطوب اشاره کرد.

معرفی انواع پارچه مبلی به همراه ذکر مهمترین نکات برای خرید

انواع الیاف مصنوعی به کار رفته در پارچه مبلی

الیاف مصنوعی (یا ساخته شده توسط انسان) مانند پلی استر نسبت به فیبرهای طبیعی (مانند نخ و کتان) در برابر محو شدن و لکه شدن مقاومت بیشتری دارند. بسیاری از پارچه های مبلی، از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته می شوند تا بهترین ویژگی های هر دو نوع پارچه را داشته باشند. ب عنوان مثال پارچه مبلی بافته شده از نخ پنبه ای و پلی استر القاء کننده حس نرمی پنبه اما با مقاومت بیشتر در برابر محو شدن و چروک شدن است. یکی از مشکلات اصلی پارچه های ترکیبی امکان خراب شدن بافت پارچه و ایجاد نقطه هایی بر روی آن است. انواع مختلف الیاف مصنوعی وجود دارد که معمولا در پارچه های مبلی به کار می روند که به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم.

معرفی انواع پارچه مبلی به همراه ذکر مهمترین نکات برای خرید انواع پارچه مبلی و مهمترین نکات برای خرید

الیاف مصنوعی آکریلیک (Acrylic)

آکرلیک سبک و نرم است. همچنین در برابر سایش، چروک شدن و محو شدن مقاوت بالای از خود نشان می دهد. اگر مبلمان شما در معرض نور آفتاب و یا در نزدیکی یک پنجره قرار دارد پارچه مبلی از جنس آکلریک یک انتخاب عالی برای شما است. برخی از پارچه های آکلریک قابل شستشو هستند در حالی که برخی دیگر نیاز به تمیز کردن با مواد ویژه ای دارند.

الیاف مصنوعی نایلون (Nylon)

نایلون به عنوان یک از مقاوم ترین الیاف ها شناخته می شود و بسیار با دوام است. تولید کنندگان پارچه معمولا پارچه های ظریف مثل مخمل را با نایلون ترکیب می کنند تا از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری شود و طول عمرش افزایش یابد. اگر پارچه مبلی که تهیه کرده اید از الیاف نایلون در ساختش استفاده شده است باید به این نکته توجه داشته باشید که به نور حساس است و برای تمیز کردن آن باید از پاک کننده های مبتنی بر حلال استفاده شود.

الیاف مصنوعی پلی استر (Polyester)

پلی استر نیز همانند نایلون قوی و بادوام است و معمولا با سایر الیاف ترکیب می شود تا مانع پوسته شدن و محو شدن آن ها در مقابل نور خورشید شود. از دیگر ویژگی های مثبت پلی استر مقاوم در برابر چین و چروک و تغییر شکل است. بعضی از پلی‌استرها را می توان با آب و صابون شست و برخی دیگر ممکن است به یک پاک کننده مبتنی حلال نیاز داشته باشند، پس بهتر است به راهنمای شستشوی آن مراجعه نمایید یا از فروشنده در این مورد سوال کنید.

الیاف مصنوعی میکروفایبر (Microfiber)

پارچه مبلی تولید شده از الیاف میکروفایبر همانند سایر الیاف مصنوعی از مقاوت بالایی برخوردار است. پارچه میکروفایبر از ترکیب الیاف پلی استر و نایلون ساخته می‌شود. این پارچه مبلی مزییت های زیادی دارد به طور مثال نوع بافت این پارچه به گونه ای است که در برابر نفوذ مایعات مقاوم است و در صورت ایجاد لکه بر روی آن به راحتی تمیز می‌شود و کاملا مناسب افرادی است که کودک و یا حیوان خانگی دارند.

پارچه مبلی با فناوری نانو (Nano)

نانو از آن تکنولوژی های جذابی است که امروزه به خاطر مزیت هایی که دارد بر سر زبان ها افتاده است. پارچه‌های مبل تولید شده با فناوری نانو ضد آب، ضد لک، ضد باکتریال و مقاوم در برابر آسیب شوینده ها هستند. متاسفانه بعضی فروشنده های غیر معتبر پارچه معمولی را به عنوان پارچه نانو معرفی می کنند، پس بهتر است از فروشگاه مبل معتبر و تخصصی اقدام به خرید این نوع پارچه کنید.

منبع: توک مارکت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *