بازسازی، تعمیر و نوسازی خانه چه تفاوتی دارند؟

بازسازی، تعمیر و نوسازی خانه چه تفاوتی دارند؟

بازسازی، تعمیر و نوسازی خانه چه تفاوتی دارند؟

بازسازی خانه به معنی دوباره ساختن است، اما هر دوباره ساختنی، بازسازی محسوب نمی شود. بعضی از دوباره سازی ها حجم بسیار کمی دارند که به آن تعمیرِ خانه گفته می شود. برای مثال بخشی از کاشی های کف اتاق ترک برداشته و نیاز است تا تعمیر شوند. در بعضی مواقع، حجم دوباره سازی بسیار زیاد است به طوری که اسکلت کلی ساختمان تغییر کرده و خانه به نوسازی نیاز دارد. در بازسازی اسکلت کلی ساختمان تغییر داده نمی شود. بازسازی خانه تمام اقداماتی است که انجام می شود تا عمر یک ساختمان افزایش یابد. تعمیرات نیز به حفظ و نگهداری ساختمان کمک می کند.

در بازسازی خانه چه کارهایی انجام می شود؟

بازسازی خانه، مانند نازک کاری است. بازسازی شامل همه مراحلی است که پس از سفت کاری ساختمان انجام می شوند.

بعد از تصمیم برای بازسازی خانه، اولین و مهم ترین گام مشخص کردن دلیل و نوع بازسازی است. این گام اهمیت زیادی دارد. اگر ندانید کدام بخش و چرا قرار است بازسازی شود، ممکن است بودجه و منابع خود را کاملا دور بریزید.
بنابراین، داشتن طرح و برنامه اولیه و کلی برای تعیین آنچه بازسازی خواهد شد، اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا هرچقدر که این مرحله دقیق تر انجام شود، کارها با سرعت بیشتری پیش خواهند رفت. سردرگمی حین کار نیز از بین می رود. برای این کار، می توان لیستی از آن چه می خواهیم انجام دهیم را تهیه کنیم. در این راستا، جستجو و تحقیق در اینترنت کمک زیادی به افزایش آگاهی دقیق از شرایط و نحوه انجام کارمی کند.
میزان هزینه های لازم برای انجام کار را نیز مشخص کنید. پس از لیست کردن کارهای مورد نیاز، تعیین بودجه انجام می شود. برای این کار هم می بایست از کارشناسان و متخصصین این حوزه کمک بگیرید. هزینه های بازسازی شامل مواد و مصالح و دستمزد افراد می شود. کنترل و مدیریت هزینه ها در این مرحله بسیار مهم است. می بایست هزینه ها به گونه ای باشند که ارزش صرف وقت و منابع را داشته باشد. برای مثال، هزینه ی خرید و بازسازی یک خانه قدیمی نباید خیلی زیاد شود و حتی این هزینه باید خیلی کمتر از هزینه برای خرید یک خانه جدید باشد.

قصد بازسازی چه محلی از خانه را دارید؟

برای بازسازی خانه ابتدا باید تصمیم بگیرید قصد بازسازی چه محلی از خانه را دارید. برای مثال ممکن است قصد بازسازی آشپزخانه را داشته باشید. یا ممکن است بخواهید اتاق ها یا بخش های دیگری از خانه را بازسازی کنید. در ادامه بخشی از فرآیند بازسازی دو بخش مهم در خانه را توضیح خواهیم داد.

1. بازسازی آشپزخانه

بازسازی آشپزخانه به 2 صورت کلی و جزیی زیر قابل انجام است:
  • بازسازی کلی آشپزخانه:
در بازسازی کلی آشپزخانه احتمال دارد کاشی ها، سرامیک، لوله کشی سرد و گرم، لوله کشی برق، روشنایی و چیدمان لوازم آشپزخانه را تغییر دهید. یا ممکن است بخشی از دیوارها را برداشته و آشپزخانه را اُپن کنید. یا حتی امکان دارد طراحی کلی آن را تغییر و بخواهید آشپزخانه ای مدرن داشته باشید. بستگی به هدف تان دارد که چه کاری انجام دهید.
  • بازسازی جزئی آشپزخانه:
در بازسازی جزئی آشپزخانه، تنها بخشی از آیتم های گفته شده در بالا انجام می شود. ممکن است بخشی از دیوارها خراب شده و مجبور باشید آن را تغییر دهید. شاید دوست داشته باشید آشپزخانه را تغییر داده و اپن کنید. در تغییر دکوراسیون و بازسازی جزئی آشپزخانه، حتی ممکن است تغییرات بسیار کوچک مثل نصب برچسب روی کابینت انجام شود. حتی ممکن است بخواهید کابینت ها را تعمیر و ترمیم کنید. پس لازم است دقیق مشخص کنید چه نوع تغییرات و بازسازی را می خواهید انجام دهید.
در ادامه چند مثال از انواع بازسازی آشپزخانه را ذکر خواهیم کرد. موارد بازسازی آشپزخانه عبارت اند از:
  •  ایجاد تغییرات در کابینت آشپزخانه
  • تغییرات لازم در کاشی کاری و دیوارها
  • تغییرات لازم در نورپردازی آشپزخانه و اتاق ها
  • تغییرات لازم در طراحی کابینت و دکوراسیون آشپزخانه
  • تغییر پوشش کف آشپزخانه

2. بازسازی اتاق خواب

بازسازی اتاق خواب نیز مدل دیگری از بازسازی خانه است. اتاق خواب بخش مهمی از خانه است که تاثیر زیادی در زیبایی ظاهری و طراحی دکوراسیون دارد. هنگام بازسازی اتاق، با هزینه نسبتا کم می توان تغییرات زیادی ایجاد کرد. ایجاد تغییرات در اتاق خواب، زیبایی زیادی به دکوراسیون خانه می بخشد. رنگ آمیزی، استفاده درست چیدمان، ترکیب بندی مناسب، استفاده از کف پوش مناسب و … مواردی هستند که کمک می کنند بازسازی اتاق، جذاب و زیبا به نظر برسد.

سخن آخر

برای انجام تغییرات در دکوراسیون و نمای ظاهری خانه، لازم است تا تحقیقات مورد نیاز انجام شود. باید مشخص کنید چه کاری می خواهید انجام دهید. داشتن نقشه راه و طرح کلی برای بازسازی ساختمان، کمک می کند تا هزینه ها و منابع خود را دور نریزید.
درصورت داشتن هرگونه سوال و ابهام، می توانید آن را در بخش نظرات بپرسید. این مطلب را برای کسانی که می خواهند بازسازی خانه انجام دهند بفرستید تا آن ها نیز بتوانند منابع و هزینه های خود را مدیریت کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *