بهترین روش تمیز کردن مبل در کوتاهترین زمان !

 

بهترین روش تمیز کردن مبل در کوتاهترین زمان !

 

پس از مدتی استفاده از مبلمان منزل خود، ممکن است دچار کثیفی و لکه هایی از چربی، غذا، نوشیدنی و… شود که شما می توانید برای کمتر شدن هزینه تعویض یا تعمیر مبلمان به تمیز کردن مبل خود بپردازید که ما در این مقاله ترفند هایی برای شست و شوی مبل از کثیفی ها را بیان می کنیم. نکته مهمی که در تمیز کردن مبل هائز اهمیت است داشتن اطلاعاتی درباره جنس پارچه مبل و چوب مبل است. مبلمان پارچه ای و چرم بدلیل خوش نشین بودن و راحتی آن ها بیشترین طرفدار را در بین بقیه مبلمان دارند اما مشکل اصلی این است که نسبت به سایر مبلمان زودتر دچار کثیفی و لکه می شوند که شست و شوی آن ها خیلی سخت تر از مبلمان چوبی بوده. تمیز کردن مبل امر بسیار مهمی است که باید با دقت تمام انجام شود زیرا اگر در شست و شوی مبل دقت کافی را نداشته باشید و نتوانید لکه ها و کثیفی ها را از روی آن پاک کنید علاوه بر بیشتر کردن کثیفی به پارچه هم آسیب می رسد. ترفند ها و روش های زیادی است تا بتوانید مبلمان خود را تمیز کنید پیشنهاد می شود این مقاله را تا انتها بخوانید.

نظافت سطحی مبل:

برای تمیز کردن مبل ابتدا باید با استفاده از جارو برقی سطح مبل را گرد گیری کرد و گرد و غبار های روی مبل را پاک کرد همچنین تمام شیارها را با استفاده از قطعه باریکی یا دسته جاروبرقی تمیز کرد. کوسن مبل یا همان بالشتک ها را برداشته و زیر آنها را جارو کنید. استفاده از یک پرز گیر برای از بین بردن پرزها و موهای روی سطح مبل، چون ممکن است جارو برقی تمام پرز ها و موها را از داخل بافت ها تمیز نکند.
البته این موضوع قابل ذکر است که شست و شوی مبل تنها تمیز کردن پارچه مبل نیست بلکه باید قسمت های چوبی و فلزی آن را هم تمیز کرد. مرحله بعد با برس باید گرد و غباری را که بر روی مبل جامانده است را پاک کرد. برای این کار از یک برس سفت و محکم استفاده کنید و هنگام برس کشیدن مراقب باشید به پارچه مبل آسیب نرسد. موها به طور کامل با جارو برقی تمیز نمی شوند که بعضی از جاروبرقی ها برای این کار قطعات مخصوصی دارند اما در صورت نبودن آن می توان از غلتک مخصوص استفاده کرد، روی مبل بکشید تا تمام موها و کرک ها تمیز شوند.

تمیز کردن قسمت های غیر پارچه ای مبل:

همانطور که میدانید تمیز کردن مبل و نظافت آن شامل قسمت های غیر پارچه ای هم می شود اما نکته مهم و قابل توجه که باید به آن توجه کرد، روشی است که قسمت های غیر پارچه ای را تمیز میکنیم در غیر این صورت ممکن است به آن قسمت ها آسیب برساند. برای قسمت های چوبی می توان از روغن های مخصوص و قسمت های فلزی از تمیز کننده های فلز استفاده کرد که باید دقت کرد تا مواد تمیز کننده بر روی پارچه مبل نریزد. اگر از اسپری تمیز کننده استفاده می کنید آن را مستقیم روی محل مورد نظر اسپری نکنید زیرا اگر بر روی پارچه اسپری شود رنگ پارچه را تغییر می دهد که برای این کار بهتر است اسپری را روی حوله ای اسپری کرد و سپس محل مورد نظر را اسپری کنید.

نحوه ی شست و شوی پارچه های مختلف مبل:

هنگام شستن مبل به برچسب آن توجه کنید زیرا روی آن جنس پارچه ی مبل، روش تمیز کردن مبل و همچنین نوع مواد شوینده ای که می توان استفاده کرد نوشته شده است اما در صورت نبود این برچسب هنگام خرید مبل از فروشنده آن سؤال کنید. علائم اختصاری روی برچسب به شرح زیر است:

S: برای شست و شوی مبل فقط از شوینده های خشک استفاده کنید.

O: پارچه از مواد ارگانیک ساخته شده فقط با آب سرد شست و شو شود.

X: وجود این علامت یعنی باید با برس و یا جارو برقی تمیز شود و بعد با شامپوی مخصوص تمیز گردد.

W: برای تمیز کردن مبل از آب خالی یا بخار آب استفاده شود.

WS: می توان از شوینده های مایع همراه با بخارشو استفاده کرد و هم از شوینده های خشک.

شست وشوی مبل:

 برای حفظ رنگ و دوام داشتن پارچه مبل باید پس از شامپو زدن و شست وشوی مبل از تثبیت کننده رنگ استفاده کنید. تثبیت کننده ها را می توان از فروشگاه و یا داروخانه تهیه کرد که بهتر است ابتدا یک قسمتی از پارچه مبل را امتحان کرد تا با نحوه کار آن آشنا شوید.

حالا نوبت پیش نظافت است. با محلول آب و سرکه رقیق شده لکه ها و کثیفی های رو مبلمان را اسپری کنید و سپس با دستمال پاک کنید. برای مبلمانی که رنگ پارچه آن تیره است از آب استفاده می کنیم چون لکه ها خیس خورده و راحت تر پاک می شود.

در یک ظرف نسبتا بزرگ 3 لیتر آب ریخته و 3 پیمانه از شامپوی غیر شیمیایی را درون آب حل کنید بعد پارچه ای را آغشته به محلول تمیز کننده کرده و روی قسمتی از مبل تست کنید و ده دیقه اجازه دهید بماند. حال حوله کاغذی را روی محلی که تمیز کرده اید بزارید اگر حوله رنگ پارچه را به خود نگرفت یعنی میزان محلول آماده شده ماسب است و می توانید به شست وشوی مبل خود با استفاده از این محلول بپردازید.

مرحله بعدی برای تمیز کردن مبل بخارشو کردن مبل است تا کثیفی ها از بین برود. برای بخارشو کردن بهتر است دستگاه را در حالت ضعیف قرار داده تا به پارچه مبل آسیبی نرسد. اگر دستگاه بخارشو ندارید شما می توانید مبل را با حوله لطیفی با آب ولرم تمیز کنید.

بعد از بخارشو کردن نوبت شامپو زدن است اما این مرحله با مرحله ای که آب و شامپو را رقیق کردیم فرق دارد. در این مرحله اسفنج نرمی را خیس کرده و شامپو روی آن می ریزیم سپس چندین بار اسفنج را فشار دهید تا کف کند و به پاک کردن کثیفی ها از روی مبل می پردازیم.

بعد از کشیدن شامپو با استفاده از اسفنج نوبت پاک کردن کف ها از روی مبل است. اگر بخارشو دارید مکنده را فعال کرده و کف ها را پاک کنید در غیر این صورت از حوله نمناک استفاده کرده. سپس مبل را جایی که هوا تبادل ندارد قرار دهید تا خشک شود.

استفاده از شوینده های خشک:

برای تمیز کردن مبل می توان از شوینده های خشک هم استفاده کرد که نوعی حلال قوی هستند در واقع این شوینده ها هم مایع هستند اما چون در ترکیبشان  آب وجود ندارد آن ها را خشک گویند.

این نوع شوینده بو و بخار قوی دارد در هنگام استفاده از آن درب و پنجره ها را باز کنید. برای تمیز کردن مبل با استفاده از این نوع شوینده پارچه ای را تهیه کرده و روی آن کمی شوینده بریزید و شروع به پاک کردن مبل کنید. روی شوینده خشکی که خریداری می کنید دستورالعمل هایی وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد.

مانند کاری که در استفاده از شوینده های مایع برای تمیز کردن مبل انجام دادیم در این بخش هم ابتدا شوینده را روی بخش کوچکی از مبل تست کنید. پارچه را روی کثیفی ها قرار داده و بردارید و لکه ها و کثیفی هایی ک بیشتر است را چند بار این کار را روی آنها انجام دهید توجه کنید که پارچه را روی مبل نباید بکشد چون به پارچه مبل اسیب میرساند.

در آخر خود شوینده را از روی مبل باید پاک کنید. شوینده های خشک بدلیل ترکیبات شیمیایی که دارند ممکن است باعث تغییر رنگ پارچه شوند پس پارچه ای را نمناک کرده و سطح مبل را با آن تمیز کنید و پارچه نمناک را بعد از یک مرحله بشوید و آب آن را کامل بگیرید و مجددا این کار را انجام دهید تا شوینده بطور کامل از سطح مبل پاک شود. در این مرحله از تمیز کردن مبل باید اجازه داد تا با جریان هوا خشک شود.

استفاده از جوش شیرین:

همچنین روش دیگری که برای تمیز کردن مبل می توان انجام داد استفاده از جوش شیرین است. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری پودر شستشو را در ظرفی مخلوط کنید سپس یک فنجان آب گرم و 4 قاشق غذاخوری سرکه 9% را اضافه کنید و سپس خوب مخلوط کنید. محلول آماده شده را در یک آب پاش بریزید. محلول را به مدت 5 تا 10 ثانیه اسپری کنید در مرحله آخر مایع را با یک اسفنج پاک کنید. این روش کم هزینه ، غیر سمی بوده. با استفاده از جوش شیرین می توان تخت ها را هم از آلودگی و میکروب تمیز کرد به این صورت که جوش شیرین را توسط الکی روی سطح تخت بریزید و یک روز زمان دهید بماند سپس با جاروبرقی تمام جوش شیرین را از روی سطح مبل جمع آوری کرده.

منبع : بازار مبل ملایر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *