تاثیر روانی رنگ بر دکوراسیون داخلی و مبلمان چگونه است؟

اتاق نشیمن - مبل کرم رنگ - کوسن نارنجی - نور ملایم پنجره - کف موکت کرم رنگ

تاثیر روانی رنگ بر دکوراسیون داخلی و مبلمان

به بررسی تاثیر روانی رنگ و رنگ کاری بر دکوراسیون داخلی پرداخته شده است. رنگ تاثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روی افراد میگذارد و افراد واکنش های متفاوتی نسبت به رنگ های مختلف از خود نشان می دهند، عکس العمل افراد به فاکتورهای متعددی نظیر فرهنگ، جنسیت، سن، موقعیت احساسی و ذهنی، به تجربه های خاص فردی بستگی دارد. البته نوع و شدت این واکنش ها نیز منحصر بفرد است . رنگ ها دارای نیروی خاصی هستند و هر یک از طیف ها یک احساس عمیق را در محیط القا می کنند. رنگ ها عمیقا بر حالات، روحیه، رفتار و روابط عمومی و اجتماعی تاثیر میگذارند و سبب میشوند شما شدیدا احساس اعتماد به نفس و یا احساس نشاط  و سرزندگی کنید و همچنین این امکان وجود دارد که احساس کسلی و بی حوصلگی را به شما القا کنند. رنگی که برای دکوارسیون اتاق های منزل خود انتخاب و استفاده میکنید نیز عمیقا در حالات روحی و روانی حاکم در منزل شما موثر است. بنابراین به نقش و تاثیر انواع رنگها در محیط بایستی توجه داشت تا انتخابی صحیح و مفید داشته باشید و بتوانید از محیط پیرامون خود لذت ببرید. در رنگ کاری فضای داخلی بسته به محیط بایستی فاکتور های متفاوتی را در نظر گرفت :

–         سن کاربر؛

–          نوع فعالیت؛

–         رنگهای طبیعی موجود در محیط؛

–         شکل و حالت آیرودینامیکی محیط

سالن پذیرایی - لوستر با نور ملایم - مبلمان با رنگ های سبز و زرشکی -

 رنگ یکی از جالب ترین جنبه های دکوراسیون است. طراحان دکوراسیون و محیط های اداری امروزه بیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساکنین خانه توجه میکنند. هر یک از ما احتمالاً ایده هایی درباره رنگ های مورد علاقه خود داریم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما برای انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای محل زندگی و منزلمان است .

امروزه ثابت شده است تاثیر روانی رنگ بر دکوراسیون داخلی و مبلمان براحتی روی سیستم عصبی، قدرت بینایی، سیستم گوارش، حالات روحی روانی افراد و اخلاق فردی آنها تاثیر میگذارند، بنابراین برای استفاده مفید از رنگ لازم است اثر روانشناختی آن را که میتواند در انتخاب دکوراسیون، لباس، محیط و… وارد عمل شود، درک کنیم. گاه به کارگیری رنگ های نامناسب ، تاثیرات منفی بر مذاهب، فرهنگها، خلق و خوی افراد و راندمان کاری گذاشته که در دراز مدت تاثیرات مخرب آن آشکارا به چشم میخورد.  طراحی داخلی و ساختمانی شامل کاربردی از بسیاری از عناصر بهم پیوسته از قبیل ، فضا ، شکل ، ساختار ، نور ، بافت می شود و یکی از تصمیمات مهم در مورد دکوراسیون داخلی رنگ و رنگ کاری میباشد. رنگ جزء مهمی در ایجاد سطح کیفی داخل ساختمان است، می بایست قبل از هرچیز طرح کلی رنگ را در روند طراحی مورد بررسی قرار داد. بهترین رویکرد نسبت به انتخاب رنگ این است که آن را جزء مهمی در طراحی در نظر بگیرم به جای آنکه آن را به شکلی سطحی و پیش پا افتاده بعد از اتمام کار مورد توجه قرار دهیم . طراحی موثر رنگ ها هیچ هزینه اضافی در ساخت و نوسازی داخل ساختمان تحمیل نمیکند. فقط کافی است که آن را از جلوتر در دستور کار قرار دهیم. بهترین کار این است که رنگ های وسایل و دیوارها را به منظره جزئی در اهداف کلی طراحی در نظر بگیریم . آیا محیط باید آرام بخش یا شاد یا هیجان انگیز باشد ؟ آیا سطح داخلی باید یک پیش زمینه خنثی را برای اساس منزل داشته باشد و یا خود به تنهایی تند و چشمگیر به نظر برسد ؟ موفقترین طراحی های داخلی رنگها در مقابل اهداف کلی طراحی بسیار تاثیر پذیرند. اولین گام تعیین اهداف طراحی است . سپس مشخص کنید که آیا رنگ می تواند در پدید آوردن حالتی به کار رود یا به عنوان راه حلی برای مشکلات مربوط به طراحی داخلی عمل کند. رنگ، ابزار مناسبی برای جلب توجه به سوی جنبه های مطلوب و یا استتار جنبه های نامطلوب محیط است . برخی از وظایف مهمی که بر عهده رنگ است شامل موارد زیر است

–         برانگیختن احساسات و ایجاد حال و هوای خاص در محیط.

–         متمرکز و یا منحرف کردن توجه.

–         تنظیم مقیاس فضا برای این که کوچکتر و یا بزرگتر به نظر برسد.

–         تقسیم و تعیین فضا.

–         وحدت و یا یکپارچگی فضا.

سالن پذیرایی - مبلمان بنفش - فرش صورتی - نور ملایم

تاثیر روانی رنگ بر دکوراسیون داخلی و مبلمان

ویژگی : رنگی الهام بخش و موقر است حس هدف مندی و انگیزه را در فرد القا می کند.

 کاربرد : در اتاق خواب و اتاق نشیمن . هم چنین از طیف ملایم آن مثلا بنفش یاسی نیز برای اتاق نشیمن ,اتاق خواب و سرویس های بهداشتی مناسب می باشد.

منبع: دکتر پلاس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *