تاریخچه دکوراسیون داخلی

تاریخچه دکوراسیون داخلی

تاریخچه دکوراسیون داخلی

برای معرفی انواع مدل دکوراسیون و دیزاین منزل ابتدا بهتر است تاریخچه مختصری در مورد دکوراسیون و دیزاین منزل گفته شود. اینکه از چه زمانی شروع شد و از کجا به کجا رسیده است. شواهد تاریخی نشان می‌دهد شروع چینش در محیط اطراف انسان‌ها به دوران انسان‌های پیش از تاریخ بر می‌گردد. این انسان‌ها در ابتدا با وسایل دست ساز خود درون غار شروع به چینش کردند. این وسایل با اشیاء مقدماتی شاخته شده بودند.

اگرچه در آن زمان تمرکز بیشتر به عملکرد بود اما غارنشین‌ها روی دیواره‌های غار نقاشی می‌کشیدند. این انسان‌ها از وسایل ابتدایی نظیر چوب، گل و لای و پوست حیوانات استفاده می‌کرده‌اند.

از این دوران که بگذریم به زمان پادشاهی مصریان، یونانی‌ها و رومیان می‌رسیم. مصری‌ها به نقاشی‌های دیواری تزئین شده معروف هستند که با زیبایی و به طور کامل در مورد اعتقادات، باورها و تاریخ خود به این طریق سخن می‌گفته‌اند. در تمدن‌های اولیه هنر در ستایش خدایان آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بعد از تمدن مصریان به یونانی‌ها و رومیان می‌رسیم. تمدن‌هایی که دموکراسی در آن‌ها شکل گرفت و هنر جایگاه ویژه‌ای داشت. این تمدن‌ها با توجه به روحیات خود از هنر در دکوراسیون داخلی بهره‌مند شدند. یونانی‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌ای در قبال ساخت ساختمان‌های بزرگ و ستون‌ها وضع کردند و در خانه‌های خود از نقاشی‌ها و گلدان‌ها برای تزئین استفاده می‌کردند.

اما پیشرفت طراحی از اروپا آغاز شد. پس از گذر از دوره‌های مختلف تاریخی که هر کدام تاثیر بسزایی روی چیدمان داخلی فضا گذاشتند به دوران گوتیک می‌رسیم که نقش پر رنگی در آغاز تحول در این زمینه را داشت. البته تمرکز بیشتر روی ساختمان‌هایی با مقیاس بزرگ بود که بیشتر آن‌ها فضاهای مقدس مذهبی را شامل می‌شدند. سقف فضا و دیواره‌ها برای کاشی کاری و نقاشی بیشترین توجه رو در این دوران داشت.

در قرن هجدهم و نوزدهم از معماری اغراق آمیز باروک گرفته تا انقلاب صنعتی و آرت دکو و آرت نوو طراحی داخلی به معنای امروزی جایش را میان مردم باز کرد. از آنجایی که سفر به دیگر نقاط جهان آسان‌تر شد و نظریه پردازان راحت‌تر با اندیشه یکدیگر آشنا شدند، در نتیجه دکوراسیون داخلی تحت تاثیر این اتفاقات قرار گرفت. با اختراع برق در این دوران روند طراحی داخلی کمی دگرگون شد.

در قرن ۲۰ و ۲۱ طراحی مدرن و به دنبال آن پست مدرن مورد توجه همگان قرار گرفت. بعد از اتمام جنگ جهانی و پشت سر گذاشتن خرابی‌ها و با توجه به شرایط موجود تمرکز ویژه‌تری به ساخت و سازها و دکوراسیون داخلی شد. مردم بیشتری توجه‌شان به طراحی درون خانه و اتاق‌ها رفت و کم کم سبک‌های امروزی شکل گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *