افزایش نور طبیعی خانه

ترفندهای طراحان برای افزایش نور طبیعی خانه

ترفندهای طراحان برای افزایش نور طبیعی خانه - وبسایت رابو

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا نور در معماری و طراحی داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است و چرا طراحان از ترفندهای مختلف برای افزایش نور طبیعی خانه استفاده می کنند؟ نور یکی از عناصر مهم و عوامل تأثیرگذار بر معماری ساختمان ها و شهرهاست و نورگیر بودن یکی از ویژگی های مهم بنا به شمار می رود و در معماری و طراحی داخلی بهره گیری از نور طبیعی اولویت اصلی است. شاید بتوان گفت یکی از دل انگیزترین لحظات در خانه هایی که از نور و روشنایی طبیعی برخوردارند، بیدار شدن با طلوع زیبای خورشید و دیدن نور و روشنایی آن در اتاق خواب و دیگر قسمت های خانه است که می تواند روز پرانرژی و شادی را برای اهالی خانه رقم بزند. البته فواید نور طبیعی از جنبه های زیبایی شناختی آن و حتی تاثیرات مثبت بر سلامت جسم و روان فراتر می رود

ترفندهای طراحان برای افزایش نور طبیعی خانه - وبسایت رابو

وقتی با طراحان داخلی در مورد احساس شان نسبت به نور طبیعی در خانه صحبت می کنیم سر شوق می آیند و با اشتیاق فراوان در مورد زیبایی و قدرت نور طبیعی در خانه بحث می کنند. بنابراین به نظر می رسد نوشتن مطلبی در این باره خالی از لطف نیست. پس پای صحبت شش نفر از طراحان داخلی در مورد مزایای نور طبیعی می نشینیم و از آنها می پرسیم چطور می توان بدون ایجاد پنجره های سقفی (skylight)، میزان نور طبیعی را در خانه افزایش داد و به حداکثر رساند.

ترفندهای طراحان برای افزایش نور طبیعی خانه - وبسایت رابو

چارو گاندی (Charu Ghandi) موسس و مدیر استودیوی طراحی الیسیون (Elicyon) در لندن، می گوید: «من شیفته درخشش نور خورشید در زمان طلوع و غروب  هستم و باید بگویم نبودن منبع طبیعی نور درخانه خلاء بسیار بزرگی است.» ایرنه گونتر ( Irene Gunter) بنیانگذار و مدیر خلاق استودیوی طراحی داخلی گونتر اند کو (Gunter & Co) هم موافق این موضوع است و می گوید: «گرایش به نور خورشید، بخشی از طبیعت انسان است.»

ترفندهای طراحان برای افزایش نور طبیعی خانه - وبسایت رابو

بن جانسون (Ben Johnson) مدیر استودیوی طراحی داخلی آلبیون نورد(Albion Nord) در همان ابتدای صحبت به معماری لوکوربوزیه (Le Corbusier)  اشاره می کند و  می گوید: « وجود نور طبیعی برای داشتن خانه ای زیبا، ضروری است.»  او می گوید:«تاریخچه معماری در واقع تاریخچه تلاش برای دست یابی به نور بیشتر است و موضوع اصلی در طراحی و معماری را رقم می زند.»

ترفندهای طراحان برای افزایش نور طبیعی خانه - وبسایت رابو

ترفندهای طراحان برای افزایش نور طبیعی خانه - وبسایت رابو

جانسون به نکته اس اساسی در مورد اهمیت نورطبیعی در خانه اشاره می کند. او می گوید: « فهمیدن مسیر حرکت نور خورشید به شما کمک می کند که نه تنها در مورد طراحی اتاق ها بلکه در مورد چیدمان مبلمان هم درست تصمیم بگیرید. ما همیشه قبل از شروع پروژه، روی مسیر حرکت خورشید و نور آفتاب و تاثیر آن بر ساختمان، بررسی های دقیقی انجام می دهیم ودر واقع نوریابی می کنیم. آگاهی از این گونه قواعد ساده به ما اجازه می دهد تا نور طبیعی را در زمان مناسب به اتاق های مناسب هدایت کنیم. ، فرایند طراحی، با توجه به نوریابی مسئله ای کاملا اساسی، ضروری و مختص انسان ها است. درست همانطور که در گذشته با ستاره ها مسیریابی می کردیم، امروز هم در مسیر خورشید زندگی می کنیم و پرتوهای آن را به درون خانه های مان می کشانیم. تنها با درک تاثیر نور و مسیر حرکت آن در فضا می توان ایده های طراحی را پرورش داد و مقدار نوری را که در خانه داریم کنترل و تقویت کنیم.»

ترفندهای طراحان برای افزایش نور طبیعی خانه - وبسایت رابو

به گفته مارتین والر (Martin Waller)  موسس لوازم خانگی و مبلمان اندرو مارتین (Andrew Martin)، ایده در اختیار گرفتن نور طبیعی به عنوان دستاوردی انسانی، موضوع تازه ای نیست. والر می گوید: « شما چراغ ها را روشن نمی کنید بلکه سایه ها را روشن می کنید. این همان بازی نور و سایه است که قرن ها پیش مصریان باستان برای درخشش اهرام مصر در مقابل نور خورشید از آن استفاده کرده اند، دروئیدها (صنعت گران عصر آهن) در استون هنج (Stonehenge)  برای دیدن طلوع خورشید در روز انقلاب تابستانی به کار برده اند و مایاها برای ساخت معابد در آمریکای مرکزی به خدمت گرفته اند و تا به امروز هم صادق است. نور طبیعی هم می تواند به اندازه نور مصنوعی رویایی، خیال انگیز و هنر آفرین باشد. به بازی پرتوهای نور در زمان طلوع خورشید روی یک اثر هنری یا یک قطعه مبلمان تزئینی فکر کنید. فوق العاده است اگر بفهمید چطور بدون اضافه کردن لامپ های کف، سقف و اطراف اتاق می توانید خانه را غرقِ در نور طبیعی کنید.»

ترفندهای طراحان برای افزایش نور طبیعی خانه - وبسایت رابو

لورا مارینو(Laura Marino) موسس استودیو طراحی داخلی ال و بنیانگذار گروه آلکِمای (Alchemi Group) پیشنهاد می کند برای انعکاس نور در خانه از آینه استفاده کنید، البته نه به شیوه ای که تا به حال انجام می دادیم. او می گوید: «یکی از ترفندهای استفاده از آینه این است که اگر چارچوب پنجره شما به اندازه کافی عمیق است آینه را داخل آن نصب کنید. از آن بهتر این است که اگر کرکره دارید، آینه را در قاب مستطیل شکل کرکره ها قرار بدهید.»

ترفندهای طراحان برای افزایش نور طبیعی خانه - وبسایت رابو

گاندی هم معتقد است استفاده از وسایل بازتاب کننده  نور، بهترین گزینه برای تقویت میزان نور طبیعی در خانه است. او می گوید: «یکی از روش های بازتاب نور در اتاق، قرار دادن آینه در جای مناسب یا استفاده از رنگ های براق به خصوص برای سقف و روکش های شفاف است. زیرا نوع بافت سطوح  و بازتاب پذیری آنها در تجربه ما از روشنایی اتاق نقش دارند و ترکیب درخشندگی نور خورشید روی بافت های برجسته، می تواند عمق و روشنایی بیشتری به فضای خسته کننده و گرفته اتاق بدهد.»

هرچند استفاده از مواد بازتاب کننده  می تواند مقداری از نور طبیعی خانه را افزایش دهد اما ممکن است همیشه بهترین روش برای این منظور نباشد. جانسون معتقد است که نور بازتاب شده، همیشه کیفیت مورد نظر شما را تامین نمی کند. از آنجا که نور طبیعی مثل گرما می تواند حسی از آرامش و راحتی را به خانه  ببخشد، او ترجیح می دهد برای تقویت این حس های دلپذیر در طراحی و چیدمان خانه، از موادی استفاده کند که نور ملایمی منتشر می کنند. در قسمت هایی از خانه که نور طبیعی محدود است و می خواهید آنجا را روشن تر کنید،  استفاده از الوارهایی با رنگ های گرم و  خطوط نازک و روشن در اتاق نتیجه بهتری می دهد.

ترفندهای طراحان برای افزایش نور طبیعی خانه - وبسایت رابو

ترفندهای طراحان برای افزایش نور طبیعی خانه - وبسایت رابو

کلارا یووِرت (Clara Ewart) طراح ارشد داخلی و معماری در استودیو کایتس گروو (Kitesgrove)  لندن هم معتقد است استفاده از  مواد طبیعی در اتاق نتیجه بهتری دارند و برای دریافت هرچه بیشتر نور موثرتر هستند. او می گوید: «نه تنها مواد طبیعی فضای روشن تر و شاداب تری ایجاد می کنند بلکه تابش نور طبیعی، ریزه کاری های آنها را برجسته تر می کند مثل رگه هایی که در سنگ مرمر یا بافت زبر چوب وجود دارد.»

ترفندهای طراحان برای افزایش نور طبیعی خانه - وبسایت رابو

یکی از ویژگی های مطلوب و مورد نظر در خانه، برخورداری از نور طبیعی است. گونتر عنوان می کند: «مشتری های ما از همان ابتدای خرید، هزینه ی زیادی بابت نور طبیعی پرداخت می کنند، از توجه ویژه به نورگیر بودن خانه تا سرمایه گذاری برای بیشتر کردن نوری که وارد خانه می شود. این موضوع یکی از مهمترین شرایط برای تصمیم گیری همه مشتری های ماست.» او داستان آخرین پروژه خود در مایفایر (Mayfair )  را تعریف می کند که گروه طراحی آنها بر پایه علم هندسه، جهت کفپوش چوبی خانه ای را تغییر داده اند تا فضای تاریک قبلی را نورانی کنند. یکی از گرانترین پروژه ها به معنای واقعی کلمه، پروژه ایستگاه آتش نشانی وست مینستر( Westminster) بود که گروه آلکِمای طراحی و بازسازی آن را  بر عهده داشت. در این پروژه ساختمان ایستگاه آتش نشانی به ۱۷ آپارتمان تبدیل شد و  معماران برای انعکاس بیشتر نور خورشید به داخل آپارتمان ها و درخشش بیشتر نما، موظف شدند تمام آجرهای نمای اصلی ساختمان را به شکلی براق و درخشان بازسازی کنند.

ترفندهای طراحان برای افزایش نور طبیعی خانه - وبسایت رابو

ترفندهای طراحان برای افزایش نور طبیعی خانه - وبسایت رابو

یکی دیگر از مثال های فوق العاده جالب از طراحی داخلی برای بهره بردن از نور طبیعی در مکان های دشوار، پروژه ای است که استودیو آلبیون نورد در پکن اجرا خواهد کرد. جانسون درباره این پروژه که دو سوم آن زیرِ زمین قرار دارد، می گوید: «می توان به این پروژه، کوه یخی گفت. کاملا معلوم است هدایت نور طبیعی به پایه ساختمان، آن هم در عمقی به اندازه چهار طبقه زیرِ زمین، یک چالش منحصر به فرد است.» او می گوید که برای این پروژه خاص، پنجره های بزرگ سقفی به ابعاد ۱۰ متر مربع در طبقه همکف ایجاد خواهیم کرد و به خاطر حفظ حریم شخصی در اتاق های پایینی، روی این پنجره ها حوضچه های آب قرار خواهیم داد.

در نهایت باید بگویم اگر آنقدر خوش شانس هستید که خانه ای سرشار از نور طبیعی دارید، درخشندگی آن را با کمک مواد طبیعی، جاسازی هنرمندانه آینه و استفاده از سطوحی با رنگ های براق دوچندان کنید. و اگر نور طبیعی ندارید می توانید از انواع پنجره های سقفی یا نورگیرهای لوله ای استفاده کنید. این نورگیرها بسته به نوعشان، با استفاده از آینه یا مواد بازتابنده، اتاق های تاریک شما را نور باران می کنند.

منبع : خوگیرنیوز

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *