حیاطی زیبا و کاربردی

حیاطی زیبا و کاربردی

حیاطی زیبا و کاربردی

وقتی هوا رو به خنکی می‌رود سخت است که در مورد نشستن در هوای پاییزی بیرون خانه و یا گذارندن وقت در کنار استخر یا برکه‌ای کوچک در فضای بیرونی خانه خود رویاپردازی نکنیم. اما اگر باغ یا حیاط شما در خواب زمستانی فرو رفته است، اصلا دست از کار نکشید و ناامید نشوید. شما می‌توانید این فضا را تبدیل به مکانی فوق‌العاده زیبا و خاص کنید و از بودن در آن لذت ببرید. چه باغ یا حیاط شما کوچک باشد چه بزرگ، به‌روز کردن و توسعه دادن آن مادامی که شما یک برنامه دقیق و روشن داشته باشید کار کاملا ساده‌ای است. با فکر کردن و تعیین کردن نیازهای اساسی، استفاده حداکثری از تمام فضاهای ممکن، برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند، و استفاده از یک سبک مشخص و مناسب، می‌توانید به باغ یا حیاطی دست یابید که همه نیازهای شما را در فضای بیرونی خانه خود برطرف می‌کند و شما را در داشتن شب‌ها و روزهای مفرح و جذاب یاری می‌کند.

1. نیازهای اساسی و ملزومات اصلی خود را تعیین کنید.
سازش و به توافق رسیدن مهم‌ترین بخش در برنامه‌ریزی برای به روز کردن یک باغ است. اگرچه همه ما به داشتن برکه دوست‌داشتنی پر از ماهی، یک استخر پرآب و زلال، و مناظر زیبا بسیار علاقه داریم، اما خب طبیعی است که نمی‌توان همه چیزهایی که به آن علاقه داریم را در یک فضای مشخص در کنار هم داشت و نمی‌توان به آن ایده‌آل رویایی دست یافت. پیش از آن‌که ذوق‌زده شوید و برای خرید وسایل مورد نیاز به فروشگاه‌های وسایل باغبانی بروید، مدت زمانی را وقت بگذارید و در ساعات مختلف روز چرخی در حیاط خود بزنید و به این فکر کنید که نیازهای اصلی شما چیست و با اضافه شدن چه چیزهایی می‌توان این نیازها را برطرف کرد. چه عناصری هستند که بدون آن‌ها نمی‌توانید در فضای بیرونی خانه خود زندگی کنید و به نوعی جزء نیازهای اساسی شما به حساب می‌آیند؟ آیا می‌خواهید در فضای بیرونی خانه خود تفریح کنید؟ آیا یک پاسیو و یک فضای غذاخوری در فضای بیرونی خانه برای شما مهم و ضروری است؟ تمام این جنبه‌ها را بررسی کنید و بر اساس آن دیگر کارها و برنامه‌های خود را شکل دهید.

یک حیاط کوچک بهانه بسیار خوبی است که به تخیل خود اجازه خودنمایی بدهید و برنامه‌ها و کارهای مختلفی را در آن تجربه و آزمایش کنید. این فضا که به دقت در مورد آن برنامه‌ریزی شده است (عکس بالا) دارای یک مسیر بسیار کوچک اما زیبا، باغچه‌های کوچک مرتفع، و یک زمین شنی جذاب و خاص است. اگر برای تمام اجزا و فضاهای باغ خود برنامه داشته باشید و به آن فکر کنید، تعجب خواهید کرد که چقدر فضا در اختیار دارید و چقدر راحت می‌توانید کارهای متفاوت و متنوعی در آن انجام دهید.

از عکس بالا کاملا مشخص است که هدف مالک این خانه از طراحی این باغ ایجاد فضایی برای آرامش و آسایش است. یک پاسیوی سنگ‌فرش شده برای تفریح و سرگرمی در فضای بیرون خانه، فنس‌هایی برای ایجاد حریم که با درخت مو پوشیده شده‌اند، یک برکه کوچک که روی آن یک پل زیبا طراحی شده‌ است، و مجموعه زیادی از گل‌ها و گیاهان مختلف باعث شده‌اند که بیش‌ترین استفاده از این فضا شود و در عین حال تمام نیازهای مالک آن برطرف شود.

تصمیم‌گیری در مورد نیازهای اساسی و ملزومات ضروری به شما کمک می‌کند تا در مورد میزان پولی که می‌خواهید بابت این کار خرج کنید تصمیم بگیرید. بیش‌تر بر روی مواد و مصالحی که در چشم هستند و باید دارای کیفیت خوبی باشند، مانند سنگ‌فرش‌های پاسیو، مسیرها و راه‌های سنگی، مبلمان، و غیره، سرمایه‌گذاری کنید. این هزینه‌ها را در بخش‌های دیگری می‌توانید جبران کنید مانند کاهش هزینه‌های مربوط به آبیاری گیاهان و گل‌ها (البته اگر ممکن است) و خریدن وسایلی که خیلی مهم نیستند از دسته‌دوم فروشی‌ها یا جمعه‌بازارها. هم‌چنین برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید بخشی از وسایل نه چندان ضروری را از مراکز بازیافت خریداری کنید.

2. کل فضای خود را در نظر بگیرید.
علاوه بر طراحی منظره به راه‌ها، کفپوش‌ها، و چیزهایی از این دست نیز فکر کنید. همان‌طور که به فکر فضاهایی برای گل‌ها و گیاهان هستید به جای انسان‌ها هم در درون حیاط هم فکر کنید، در غیر این صورت به خوبی و راحتی نمی‌توانید از فضای بیرونی خانه خود لذت ببرید. مالک این خانه به خوبی برای طراحی این فضا برنامه‌ریزی کرده و قسمت‌های مختلف باغ را بر اساس کارکردشان از هم جدا کرده است. پیاده‌روهای آجری نشان‌دهنده فضای باغ هستند و در انتهای آن یک فضای غذاخوری برای ساکنان این خانه طراحی شده است.این که تصمیم بگیرید از فضای فیزیکی بیش‌تری در طراحی باغ خود استفاده کنید به این معنی نیست که باید حتما از قطعات بتنی یا موادی از این دست استفاده کنید. فضای باغ خود را با استفاده از انواع مختلف سنگ‌ها و سنگ‌فرش‌ها طراحی کنید تا به ظاهری جذاب و متفاوت دست یابید. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید ترکیب سنگ‌های ریز، سنگ‌های درشت، سنگ‌فرش‌ها، و سطوح بتنی جذابیت بصری زیبایی به این باغ داده است و کنتراست فوق‌العاده جذابی با فضای سبز پیرامون آن ایجاد کرده است.از فضاهای عمودی غافل نشوید. دیوارها و فنس‌ها همان‌قدر مهم هستند که سطح زمین. با استفاده از درخت مو، گیاهان پیچی، چراغ‌های آویز، چراغ‌های دیواری، و یا حتی قاب عکس یا آینه فضاهای عمودی باغ خود را زیبا و جذاب کنید.

تقسیم کردن باغ خود به فضاهای مختلف و به شکل‌های مختلف باعث می‌شود باغ شما بزرگ‌تر و دل‌بازتر به نظر برسد. با استفاده از حاشیه‌های سنگی یا آجری فضاهای سبز، سنگ‌فرش‌ها، و مناظر دیگر را از هم جدا کنید تا باغ شما به قسمت‌های مختلف با کاربردهای متفاوت تقسیم شود. در این کار استفاده از بافت‌های مختلف را فراموش نکنید. (بیشتر بخوانید:نمونه سنگ فرش باغ )

3. پلان در نظر گرفته شده برای طراحی باغ خود را روی کاغذ بیاورید.

وقتی در این مورد که می‌خواهید چه عناصری در باغ شما حضور داشته باشند تصمیم گرفتید و نحوه استفاده از فضاهای مختلف باغ برای شما روشن و واضح شد، پلان کلی باغ خود را روی کاغذ بیاورید. وقتی یک پلان دقیق (و با مقیاس درست) در مورد نحوه قرارگیری فضاها در کنار هم و چگونگی ترکیب آن‌ها با هم در اختیار داشته باشید روند انجام کارها برای شما (و یا فردی که با شما در این کار همکاری می‌کند) راحت‌تر و دقیق‌تر می‌شود و از این مسئله اطمینان پیدا می‌کنید که باغ شما دقیقا شبیه همان چیزی می‌شود که برای آن برنامه‌ریز و طراحی کرده‌اید.هنگام برنامه‌ریزی و طراحی حیاط خود منظره محوطه را از خانه نیز در نظر بگیرید. شما می‌خواهید که وقتی به سمت باغ می‌روید این فضا از نظر شما جذاب و زیبا باشد، اما این باغ باید از پنجره‌های اتاق خواب شما نیز زیبا و خوشایند به نظر برسد. ایجاد حسی از تقارن و تعادل در طراحی باغ باعث می‌شود که باغ شما از زاویه دید کسی که در درون خانه هم قرار گرفته زیبا و جذاب باشد. گاهی نگاه کردن به باغ از درون خانه از بودن در آن لذت‌بخش‌تر است.

به این فکر کنید که می‌خواهید محوطه مخفی را در کجا قرار دهید. این فضا می‌تواند یک فضای مخفی باشد که در آن از روزهای خنک پاییزی و نوشیدن یک نوشیدنی خنک لذت ببرید و یا فضایی باشد که از دیده شدن و به چشم آمدن بی‌نظمی‌ها یا سطل آشغال موجود در باغ جلوگیری می‌کند. این فضای بیرونی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، دارای فضای مخفی هوشمندانه‌ای است که در آن باربکیو، سطل آشغال، و مبلمان اضافه پاسیو برای زمان‌هایی که نیاز به نشیمن‌های بیش‌تری در باغ هست پنهان شده‌اند.

4. از یک سبک ساده و برجسته در طراحی باغ خود استفاده کنید.

طرح رنگی و تم کلی طراحی باغ خود را ساده انتخاب کنید. قرار دادن تعداد زیادی وسیله با رنگ‌ها و سبک‌های مختلف به سرعت چشم را خسته می‌کنند و باغ را تبدیل به فضایی خسته‌کننده و کسل‌کننده می‌کند. همه شما می‌خواهید که باغ شما یک فضای آرامش‌بخش و زیبا باشد.‌ فضایی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید دارای طراحی بسیار مینی‌مالیستی است و اگرچه دارای نیمکت‌ها و وسایل تزئینی اندکی است، اما همه آن‌ها دارای رنگ‌مایه‌های خنثی یکسانی هستند و از این طریق فضایی آرامش‌بخش و زیبا در باغ ایجاد شده است.

اضافه کردن یک نقطه کانونی در فضای انتهایی باغ باعث می‌شود تا چشم سریعا توجه‌اش به این منطقه جلب شود و از این طریق فضای باغ بزرگ‌تر و باز‌تر به نظر می‌رسد. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید استفاده از فنس‌ها در کنار دیوارهای سنگی و پنجره‌های بزرگ باعث ایجاد نقطه‌ کانونی کاربردی در این باغ شده است. وجود پنجره‌ها در دیوار باعث ورود نور طبیعی به داخل می‌شود و دیوارها مانعی در برابر منظره زیبای باغ از بیرون ایجاد نمی‌کنند. یک برکه کوچک، یک گلدان بزرگ، یا یک مجسمه نیز می‌توانند چنین فضایی را در انتهای باغ ایجاد کنند.

اگر شما یک باغ کوچک دارید، این فضا (عکس بالا) می‌تواند ایده‌های خوب و مناسبی به شما برای طراحی‌ باغ‌تان بدهد. جزئیات خاصی به فضای خود اضافه کنید که معمولا در فضاهای داخلی خانه وجود دارند و فضا را زیباتر و چشم‌گیرتر می‌کنند. استفاده از آینه شیوه فوق‌العاده خوبی برای خلق این توهم است که فضای باغ شما از آن چیزی که واقعا هست بزرگ‌تر و بازتر است.

گوی‌های آینه‌ای در کنار معبرهای موجود در باغ خانه خود بگذارید و یا آن‌ها را در فضاهای دیگر استفاده کنید تا نور طبیعی در باغ شما پخش شود. این گوی‌ها همان تاثیراتی را در فضای باغ ایجاد می‌کنند که یک آینه در فضا ایجاد می‌کند، اما این گوی‌ها جذابیت بصری و زیبایی بیش‌تری نسبت به یک آینه دارند.

کاشتن گل‌ها و گیاهان در میان حاشیه‌های کم‌ارتفاع (و یا حتی بدون حاشیه) باعث می‌شود تا فضای باغ شما عریض‌تر به نظر برسد و در عین حال وجود سطوح مختلف در باغ باعث ایجاد حسی از بافت و بُعد می‌شود. این کار در فضای باغی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید انجام شده است.استفاده از سطوح مختلف در حیاط ها یا باغ های خانه‌های که بر روی تپه یا دامنه کوه ساخته شده‌اند و زمین آن های آن شیب دار است راه بسیار هوشمندانه ای است. به جای این‌که باشیب تپه بجگنید با آن کنار بیایید. اضافه کردن باغچه‌های مرتفع که دارای گل‌ها و گیاهان بلند هستند همان تاثیری را در فضا ایجاد می‌کند که حاشیه‌های موجود در یک باغ. بدیهی است که نگهداری از گل ها و گیاهان در درون باغچه بسیار راحت تر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *