طراحی دکور شرکت ها

در طراحی دکور شرکت ها چه نکاتی اهمیت دارد؟

در طراحی دکور شرکت ها چه نکاتی اهمیت دارد؟ - وبسایت رابو

طراحی و دکوراسیون مطلوب اداری با خلق محیطی شاد و کارآمد به حفظ کارکنان و جذب استعدادهای جدید کمک می کند. خوشبختانه، امروزه دکوراسیون شرکت ها از سبک سرد و اداری خود خارج شده اند و به سمت طراحی فضاهایی سودمند و پرنشاط که نشان دهنده هویت آن هاست، پیش می روند. بنابراین، می توان گفت که کار کردن در شرکت ها و ادارات دیگر به معنای ورود به یک کویر تاریک و برهوت برای هشت ساعت کاری در روز نیست؛ بلکه همه مدیران مشتاق الهام بخشیدن به دفاتر خود هستند و تلاش می کنند تا طراحی داخلی و دکوراسیون شرکت خود را تا حد امکان شخصی سازی کنند طوری که بازتابی از هویت تجاری آن ها باشد. در این مطلب می خواهیم مقوله طراحی دفاتر کار و دکور شرکت ها را با هم بررسی کنیم.

در طراحی دکور شرکت ها چه نکاتی اهمیت دارد؟ - وبسایت رابو

معنای طراحی و دکوراسیون اداری چیست؟

اصطلاح طراحی و دکوراسیون اداری نه تنها به جنبه های دکوراتیو و عملکردی یک فضای کاری اشاره دارد بلکه شامل مواردی چون پایداری، فناوری، سلامتی و آرامش و فرهنگ سازمانی هم می شود.
بنابراین طراحی و دکوراسیون اداری فرآیندی فراتر از تصمیم گیری برای چیدمان مناسب میز و صندلی ها است و به عنوان بخش حیاتی و جدایی ناپذیر در خلق یک فضای اداری موفق تلقی می شود. اما در زمان طراحی دکوراسیون اداری باید به سه جنبه اصلی توجه کرد: جنبه های فیزیکی محیط، جنبه های مربوط به فناوری و عوامل انسانی.

جنبه های فیزیکی

طراحی دفاتر باز لزوما مورد اقبال همه کارمندان نیست؛ در حالی که بعضی افراد این نوع چیدمان را می پسندند و معتقدند فرصت همکاری با دیگران در این نوع طراحی بیشتر است. همچنین طراحی داخلی و دکوراسیون مبتنی بر اکتیویتی بیس وورکینگ (ABW) که در آن افراد در روزهای کاری مختلف فعالیت های متفاوت دارند، این امکان را فراهم می کند که کارمندان در صورت تمایل از ایستگاه های کاری مشترک در فواصل زمانی مختلف استفاده کنند. این امر نه تنها به توانمندسازی کارمندان کمک می کند بلکه داشتن حق انتخاب محل کار، باعث افزایش بهره وری آن ها می شود.

جنبه های مربوط به فناوری

اگر زیرساخت های موجود در ساختمان متناسب با طراحی داخلی فضای کاری نباشند، کارمندان هم نمی توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. طبق یک یک نظرسنجی ۸۵٪ از کارمندان معتقدند که با فناوری مناسب کار خود را بهتر انجام می دهند و گزارش دیگری نشان می دهد که فقط ۱۳٪ از کارمندان در محل کار خود به ابزاری حیاتی مثل تبلت دسترسی دارند.
برای موفقیت در طراحی دکور شرکت ها، دسترسی به فناوری مناسب کاملا ضروری است. در واقع امکاناتی مثل پدهای شارژی بی سیم، نمایشگرهای لمسی یکپارچه (برای ارتباط داخلی)، سیستم های سمعی بصری و مدیریت کابل ها علاوه بر زیبایی، باعث بهبود شرایط کاری می شود.

عوامل انسانی

رمز موفقیت در طراحی دکور شرکت ها، مشورت با کارمندانتان و نظرخواهی از آن ها است، چرا که عدم آگاهی آن ها از آنچه قرار است در طراحی محل کارشان اتفاق بیفتد، خیلی زود باعث دلخوری و ناراحتی آن ها می شود.
شاید شما بخواهید دکوراسیونی با فضایی باز و دیوارهایی با رنگ های اصلی شاد و عناصری مهیج و سرگرم کننده مثل یک سرسره طراحی کنید. در حالی که تیم شما محیطی آرام و ساکت را برای کار کردن ترجیح می دهند. بنابراین همه جاذبه هایی که به خیال خود ایجاد کرده اید، احتمالا بلا استفاده باقی می مانند.
بنابراین حتما قبل از شروع پروژه طراحی دکور شرکت، با آن ها مشورت کنید و بپرسید چه می خواهند، حتی می توانید به سادگی از آن ها بخواهید که طرح مورد نظرشان را روی کاغذ بکشند. مسلما راضی کردن همه آن ها ممکن نیست، اما همین که به کارمندان خود فرصتی برای مشارکت داده اید، کافی است تا قدردان شما باشند.

در طراحی دکور شرکت ها چه نکاتی اهمیت دارد؟ - وبسایت رابو

ارتباط دکور شرکت ها با فرهنگ سازمانی

دراین رابطه تحقیقات گسترده ای انجام گرفته است و گزارش هایی مبنی بر این ادعا وجود دارد که طراحی و دکور اداری می تواند بازتابی از ارزش ها و اصول یک شرکت باشد؛ حتی روی این موضوع تاثیر بگذارد و آن را تغییر دهد.

انواع فرهنگ

اخیرا مشخص شده است که چهار نوع فرهنگ اداری وجود دارد و با روش های مختلف طراحی می توان آن ها را تقویت کرد.

  • فرهنگ همکاری: این فرهنگ را می توان به بهترین شکل با طراحی فضای باز و انعطاف پذیر و مناطق غیر رسمی و گروهی ایجاد کرد.
  • فرهنگ خلاقیت: با طراحی فضایی منعطف و استفاده از مواد طبیعی، مناطق گروهی غیررسمی و چند اتاق بسته ایجاد می شود.
  • فرهنگ کنترل: با اختصاص فضای فردی بیشتر، طراحی متقارن و سازمان یافته و فضاهای رسمی در فضایی بسته تر ایجاد می شود.
  • فرهنگ رقابت: با ترکیب فضاهای رسمی و غیر رسمی، تعداد فضاهای بسته کمتر یا متوسط و حد متوسطی از فضاهای فردی نسبت به گروهی و یک طراحی متقارن و سازمان یافته ایجاد می شود.

از برخوردهای فرهنگی اجتناب کنید

علی رغم روند رو به افزایش طراحی دفاتر کاری باز، شاید جالب باشد که بدانید برای انواع به خصوصی از سازمان ها و شرکت ها، طراحی فضاهای بسته و سازمان یافته تا حدودی مفیدتر است. شاید بتوان گفت در یک شرکت ترکیبی از «انواع» مختلف فرهنگ ها بهترکار کند. به بیان دیگر فرهنگ یک تیم بازاریابی متفاوت از گروه IT یا بخش حسابداری هر شرکت است.
پس برای دستیابی به یک طراحی موفق و موثر، باید امکان پیشرفت در کار را برای همه بخش ها و کارمندان خود در نظر بگیرید و به همین دلیل باید بدانید که چه نوع خرده فرهنگ هایی در کنار فرهنگ اصلی تجارت شما وجود دارد. هر چند بعید به نظر می رسد که یک نوع طراحی بتواند انتظارات همه بخش ها را برآورده کند.

هویت فرهنگی شرکت خود را بشناسید

شناخت هویت فرهنگی شرکت بسیار مهم است. گرچه ایده گرفتن از طراحی اداری بقیه سازمان ها و شرکت ها می تواند مفید باشد اما، مراقب باشید در دام «ما هم دفتری مثل گوگل می خواهیم» نیفتید. چرا که شاید طراحی فضایی با اتاق بازی و مبلمان مدرن جذاب باشد، اما در حقیقت، اگر فرهنگ سازمانی شما با شرکت گوگل یکی نباشد، استفاده از همان ایده های طراحی بعید است برای شرکت شما هم کارایی داشته باشد. بنابراین طراحی داخلی مطلوب باید با فرهنگ شرکت و ارزش های تجاری شما سازگار باشد و درعین حال شرایط مفید و قابل قبولی برای کارمندان فراهم کند.

در طراحی دکور شرکت ها چه نکاتی اهمیت دارد؟ - وبسایت رابو

ویژگی های برتر در طراحی دکور شرکت ها و ادارات

نورپردازی

نورپردازی یکی از عناصر اصلی در طراحی داخلی است و علاوه بر جنبه های زیبایی شناسانه محیط، می تواند بر مواردی مثل تصمیم گیری، بهره وری، خواب و سلامتی هم تاثیر بگذارد. از آنجا که نورپردازی سنتی اداری، به ویژه استفاده از لامپ های فلورسنت، تاثیر مناسبی روی کارمندان ندارد، شرکت ها با آگاهی از این موضوع روی نورپردازی مطلوب و با کیفیت و از آن مهم تر، به حداکثر رساندن نور طبیعی سرمایه گذاری می کنند تا نیروی کار شاداب تر و کارآمدتری داشته باشند.

در طراحی دکور شرکت ها چه نکاتی اهمیت دارد؟ - وبسایت رابو

رنگ

در طراحی دکور اداری انتخاب رنگ نباید خودسرانه یا محدود به برند تجاری شرکت باشد. تاثیری که رنگ های مختلف بر خلق و خوی افراد دارند موضوعی کاملا مستند است؛ بنابراین حداکثر استفاده از این نعمت در طراحی، کاملا منطقی است.

سلامتی و آرامش

مطمئنا، توجه به سلامتی و آرامش کارمندان به عوامل دیگری جز نور، رنگ و مبلمان بستگی دارد و توجه ویژه ای را می طلبد. مثلا وجود یک اتاق استراحت می تواند استرس ناشی از کار را به طرز چشمگیری کاهش دهد. همچنین دیوارهای گیاهی با القای حس آرامش، بهبود کیفیت هوا و کاهش سر و صدای محیط تاثیرات مثبتی در سلامتی روحی و جسمی کارمندان دارند. توجه به سلامتی و آرامش کارمندان در طراحی و چیدمان سازمانی و گوش دادن به نیازها و ترجیحات آن ها از اولویت های شما است و برای خلق فضایی شاد و سالم اهمیت حیاتی دارد.

مبلمان

در سال های اخیر مبلمان اداری پیشرفت فراوانی داشته است و شرکت ها مزایای سرمایه گذاری روی مبلمان با کیفیت، انعطاف پذیر و ارگونومیک را دریافته اند. از پیشگامان تولید مبلمان انعطاف پذیر می توان به شرکت هرمان میلر (Herman Miller) اشاره کرد. در این روش مدولار، کارمندان انعطاف لازم برای ایجاد حریم خصوصی در کارهای فردی یا گروه های کوچکتر را در اختیار دارند. بنابراین انتخاب مبلمان مناسب بخشی از طراحی مطلوب در دکور شرکت ها است.

در طراحی دکور شرکت ها چه نکاتی اهمیت دارد؟ - وبسایت رابو

پذیرش

اولین و مهم ترین دریچه برای معرفی تجارت شما، هم برای مشتریان و هم کارمندان، طراحی بخش پذیرش است. بنابراین به توجه ویژه ای نیاز دارد. گزینه های فراوانی برای طراحی مناسب این قسمت وجود دارد از جمله: نصب آثار هنری روی دیوارها، استفاده از مبلمان راحت و بادوام، نمایش تابلوی افتخارات و جوایز شرکت و استفاده از رنگ های روشن و برجسته.

در طراحی دکور شرکت ها چه نکاتی اهمیت دارد؟ - وبسایت رابو

ایجاد یک فضای مشترک چندمنظوره

از این فضا می توان هم برای جلسات گروهی و هم میزبانی از مشتریان و دیگر برنامه های عمومی استفاده کرد. ترکیبی از مبلمان کلاسیک و مدرن فضایی آرامش بخش در اختیار شما قرار می دهد.

در طراحی دکور شرکت ها چه نکاتی اهمیت دارد؟ - وبسایت رابو

اتاق کنفرانس

اتاق های کنفرانس نباید خسته کننده باشند. بنابراین می توانید برای میز اتاق کنفرانس از چوب طبیعی به سبک روستایی و از صندلی های سفید مدرن استفاده کنید. گلدان های بزرگ هم در اطراف اتاق طراوت بیشتری به فضا می بخشند.

در طراحی دکور شرکت ها چه نکاتی اهمیت دارد؟ - وبسایت رابو

به محتوای خروجی کار توجه کنید

دکوراسیون اداری هر فضایی باید با نوع کار متناسب باشد. بنابراین در طراحی و دکوراسیون هر فضای کاری باید از عناصری استفاده کرد که با محتوای خروجی آن هماهنگ باشد. در واقع نسخه واحدی برای دکوراسیون همه دفاتر وجود ندارد و هر شرکت دکوراسیون و طراحی مختص به خود را می طلبد.

منبع : خوگر نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *