محیط ها و دکوراسیون های اداری

ده سئوال از باسک و هرتزوگ طراحان مبلمان دانمارکی

ده سئوال از باسک و هرتزوگ طراحان مبلمان دانمارکی

محیط ها و دکوراسیون های اداری از فضا و حس و حال خشک و رسمی و رنگ های خنثی وتیره شان دور شدند و مرز بین مبلمان اداری و خانگی روز به روز در حال کمرنگ تر شدن است. با تغییر شیوه کار و نسل کارمندان و کارکنان و ایده های مدیریتی، دیگر ورود انواع صندلی های راحتی، پاف ها و بین بگ ها به لابی و حتی دفاتر کار اداره ها و شرکت ها کاملا پذیرفته شده است. البته هر دفتری که با مبلمان غیررسمی دکوراسیون شود لزوما طراحی موفقی ندارد. اگر می خواهیم این دکوراسیون ها کاملا موفق باشند باید از لحاظ احساسی هم مهیج باشند. این بخش مهمی از صحبت های دو طراح مبلمان دانمارکی فلمینگ باسک (Flemming Busk) و استفان هرتزوگ (Stephan Hertzog) مدیران شرکت باسک پلاس هرتزوگ (Busk + Hertzog) بود.

باسک دانمارکی است و هرتزوگ آلمانی-نروژی-دانمارکی. آن ها که استودیو طراحی شان را در سال ۲۰۰۰ در کپنهاگ تاسیس کردند مدتی است در لیسبون پرتغال اقامت کرده اند. جایی که وقتشان را با دقت صرف ساختن مبلمان اداری برای +Halle ,Studio TK و Softline می کردند. در هفت سال گذشته آن ها برای کارخانه هایی که در کانادا مبلمان اداری تولید می کنند ۱۵ محصول طراحی کرده ند. یکی از طرفداران آتشین آن ها شرکت مبلمان نینکامپر Nienkämper است که صندلی (Belle lounge) برای آنها طراحی شد. در ادامه متن طی یک مصاحبه با این دو طراح اسکاندیناویایی بیش تر آشنا می شویم.

لطفا کمی بیش تر در مورد صندلی Belle lounge برایمان بگویید؟

باسک: با این صندلی ما به فرهنگ و میراث دانمارکی بازگشتیم. اشاراتی به معمار آرنه یاکوبسن و ورنر پانتون که هر دو دانمارکی بودند، داشتیم. بعد این اشارات را با طراحی نرم و لطیفمان که به آن معروف هستیم، ترکیب کردیم.

هرتزوگ: دلیل خودنمایی این صندلی خط های شفاف و تمیز آن است. هیچ بخش اضافی در طراحی آن پیدا نمی کنید.

اخیرا چه چیز دیگری رو تکمیل کردید؟

هرتزوگ: در نمایشگاه نئوکان علاوه بر Belle lounge از دو محصول دیگر هم برای نینکامپر رونمایی کردیم. میز کنفرانس Plexus در ۲۵ نوع چوب مختلف در دسترس است. این میز که می توان ارتفاعش را تنطیم کرد به دیوار وصل می شود و می توان بدون کابل و به صورت بی سیم آن را تنظیم کرد.

برای Studio TK یک مجموعه به اسم Havn را ارائه دادیم که شامل مبلمان و صندلی راحتی می شود. این مجموعه ویژگی خاص خودش را دارد که شامل یک پشتی با شکلی خاص و قالبی چوبی می ‎شود. برای شرکت دانمارکی Softline امسال سه محصول ارائه دادیم: Baixa، یه صندلی راحتی وسط قسمت پشتیش به شکل خیلی ظریفی به دسته هاش منتهی می شود، Nuuk، یک صندلی همه کاره ای که پایه پیچی شکلی هم دارد و Cut، یه پاف بزرگ گرد که برش های نامتقارنی دارد.

برای آینده چه برنامه هایی دارید؟

باسک: برای نینکامپر داریم محصولات جدیدی که مثل میز کنفرانس بدون کابل و به صورت بی سیم کار کنند طراحی می کنیم. این گونه شرایط کاری در اداره ها راحت تر می شود. همچنین نمونه های اولیه ای رو یک مشتری جدید در جنوب آسیا ارزیابی می کنیم که این طراحی ها هم برای مشتری هم برای بازار یک چیز کاملا جدید هستند.

خود شما در چه مدل خانه ای زندگی می کنید؟

باسک: من در لیسبون در یک خانه سه طبقه که روی پشت بامش تراس دارد زندگی می کنم. در خانه با نمونه های اولیه، طراحی های تکمیل شده و مبلمانی که از طراحان دیگر است و دوستشان داشتم، احاطه شدم. همیشه صندلی Pylon تام دیکسون را تحسین می کردم و برای تولد ۵۰ سالگیم یک جفت از آن ها را به خودم هدیه دادم! آن ها الان در اتاق خوابم جای گرفته اند. در فضای بیرون صندلی های True Love را گذاشته ام که طراحی خودمان است. همچنین صندلی های Didi  و Hannah را در سالن پذیرایی با صندلی تخم مرغی ارنه یاکوبسن و سیستم مبلمان Noa ترکیب کرده ام. فرم Hannah همیشه من را سر ذوق می آورد و برای همین منظور هم طراحی اش کردیم.

هرتزوگ: من هم در لیسبون زندگی می کنم و هم در تنریف که در جزایر قناری است. مبلمان من در هر دو جا ترکیبی از طراحی های خودم و طراحان دیگر است. همچنین یک مجموعه مبلمان هم از سفرها و خانواده ام برایم مانده است. برای پشت بامم در تنریف میزی گذاشته ام که هدیه نینکامپر بود؛ میز بی سیم مخصوص که با چوب افرا ساخته شده است. در کتابخانه ام صندلی رویه دوزی شدیمان Havana رو دارم و عاشق نشستن روی آن هستم. هم خیلی راحت است هم از روی آن دید خوبی به تراس، کوه ها و غروب آفتاب دارم.

به نظرتان دوران کودکی یا سال های دیگر زندگیتان چگونه روی کارتان اثر گذاشته؟

باسک: من از یک خانواده کارگر می آیم. جایی که از نظر مالی در تنگنا بودیم پس اگر چیزی می خواستم یا باید پولش را جمع می کردم یا می ساختمش. دوران کودکی به من یاد داد روی چیزهایی که می سازم وسواس داشته باشم و تمیز درشون بیاورم. فکر می کنم همین نقطه شروعی برای طراحی های خالص و تمیزم بود. همان چیزی که امروز استودیوی ما ارائه می دهد.

هرتزوگ: بیشتر دوران کودکی من در کارگاه مادرم گذشت. جایی که لباس زنانه تولید و طراحی می شد. او همیشه سر و کارش با رنگ های زنده و با نشاط بود. کاری که منم با طراحی هایم می کنم. برای این تجربه هاست که وقتی با انواع رنگ و پارچه سر و کله می زنم احساس راحتی می کنم.

به نظرتان فرهنگ طراحی دانمارکی چگونه روی طراحیتان تاثیر گذاشته است؟

باسک: بچه های نسل من و بعد از ما، همه با صندلی و میز های ارنه یاکوبسن در مدرسه های عمومی بزرگ شدند. علاوه بر این، طراحی های معمارانه از ایستگاه های اتوبوس تا مبلمان شهری و ساختمان های عمومی دیده می شود. برای همین دانمارکی ها به طور ناخودآگاه در مورد کیفیت طراحی آموزش دیده اند.

هرتزوگ: در دانمارک طراحی جزئی از فرهنگ و هویت ملی است. وقتی که خانه کسی برای اولین بار می رویم به جای بردن یک جعبه شکلات، قطعات کوچک طراحی شده، مثل در بازکن، آب میوه گیر یا گلدان می بریم.

چه چیزی باعث شد که شما به لیسبون بیایید؟

هرتزوگ: بعد از پنج سال زندگی در لندن احتیاج به استراحت از زندگی سرسام آور شهری داشتیم. لیسبون یک شیوه زندگی جنوبی-اروپایی داره که با رگه هایی از زندگی برزیلی، آفریقایی و آسیایی ترکیب شده است آن هم به خاطر تاریخچه مستعمراتی که پرتقال دارد. این باعث شده است که این جا خیلی خاص باشد. با این روند زندگی از لندن خیلی آروم تر هنوز هم شهری پر از تنوع است که رستوران با کلاس و موزه و مغازه های شخصی و در خودش دارد. لیسبون جای خیلی راحت و سالمی برای زندگی است که به ما هم برای خلاقیت کمک می کند.

آیا شخص خاصی در این صنعت هست که شما تحسینش کنید؟

باسک: پل شرهلم (Poul Kjærholm) به خاطر طرز فکر و طراحی های مختصر و مفیدش روی من، وقتی که دانشجوی طراحی بودم، بیش ترین تاثیر را داشت.

هرتزوگ: من به طور خاصی (Patricia Urquiola) را دوست داشتم به خاطر استفاده اش از شکل ها و رنگ ها و کوک و بخیه های خاصی که با جزئیات بر رویه مبلمان می دوخت.

در حال حاضر چه چیزی می خوانید؟

باسک: Cape Cod Modern کتابی است در مورد معماری قرون وسطی. چند سال پیش این کتاب را در تعطیلات خریدم و فکر کردم این کتاب ممکن است چند ایده برای طراحی یک خانه بهم بدهد. حالا باید صبر کنیم تا نتیجه اش را ببینیم.

فضایی هست که حس و حالی شخصی نسبت به آن داشته باشید؟

باسک: رستوران پرادو در لیسبون یکی از موارد مورد علاقه من است. فضای داخلی توسط Arkstudio مرا به یاد اسکاندیناوی می اندازد و غذای آن پرتغالی مدرن است که آشپزخانه های جدیدتر نوردیک را به خاطر می آورد – بنابراین به نوعی بهترین کشورهای قدیمی و جدید خود را به دست می آورم.

هرتزوگ: موزه Fundación Guayasamín در پایتخت اکوادور. Oswaldo Guayasamín یکی از مهم ترین هنرمندان آمریکای لاتین است. جدا از ساختمانی با منظره زیبا که در کوییتو طراحی کرده در بیش تر کارهایش می توانید آگاهی و همدردی را که نسبت به فقیر ترین مناطق جهان داشته ببینید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *