راهنمای کامل رنگ ارغوانی

راهنمای کامل رنگ ارغوانی و نکاتی که در مورد این رنگ اسرارآمیز نمی دانستید

راهنمای کامل رنگ ارغوانی و نکاتی که در مورد این رنگ اسرارآمیز نمی دانستید - وبسایت

ارغوانی رنگی جذاب و چشمگیر است و هر کجا این رنگ را ببینیم توجه ما را به خود جلب می کند. رنگ ارغوانی در اصل از ترکیب رنگ های آبی و قرمز به دست می آید و در نتیجه ویژگی های هر دوی این رنگ ها را در خودش دارد. در ترکیب این دو رنگ هر چه رنگ آبی بیشتر باشد، رنگ حاصل شده به بنفش (Violet) و هرچه قرمز بیشتر باشد به ارغوانی (Purple) نزدیک تر است. ارغوانی از لحاظ شناخت رنگی مابین بین بنفش و زرشکی است ولی در چرخه رنگ بین آبی و قرمز قرار می گیرد و در پاسخ به ترکیب این رنگ چیست می توانیم بگوییم قرمز و آبی با درصد بیشتری از قرمز.
ارغوانی و بنفش در هر طیف رنگی که باشند خاص، اشرافی و باشکوهند. این رنگ یکی از رنگ های کمیاب در طبیعت است و گل درخت ارغوان یک نمونه نادر از حضور این رنگ در طبیعت است به همین خاطر رنگی غیرطبیعی یا مصنوعی تلقی می شود. در واقع اجداد و نیکان ما به جز مواردی انگشت شمار هیچ میوه، گل، پرنده یا در کل هیچ موجود زنده و طبیعی را به این رنگ ندیده بودند که البته تصور آن در دنیای امروز بسیار مشکل است. کد رنگ ارغوانی در سیستم های دیجیتال به قرار زیر است:
HSV (h, s, v): (300°, ۱۰۰%, ۵۰%)
SRGBB (r, g, b): (128, 0, 128)
Hex triplet: #800080

تاریخچه جالب و عجیب رنگ‌ ارغوانی

ارغوانی چه رنگی است؟ همانطور که گفتیم این رنگ به انگلیسی Purple نام دارد. این رنگ اولین بار در دوران ماقبل تاریخ ظاهر شد؛ زمانی که انسان ها از چوب منگنز و پودر هماتیت برای نقاشی از حیوانات و علایم دیگر بر دیوار غارهایی در فرانسه استفاده می کردند. همچنین رنگ ارغوانی را در حدود ۱۹۰۰ سال پیش از میلاد مسیح از نوعی حلزون دریایی تولید کردند و طی مراحلی با این رنگ به دست آمده، پارچه رنگ کردند. این رنگ بنفش غنی چون در شهر تیرا (Tire) در امتداد ساحل فنیقیا (Phoenicia) که همان لبنان کنونی است تولید می شد، به بنفش تیریان معروف شد.
روند تهیه این رنگ طولانی، دشوار و پرهزینه بود، چرا که باید هزاران حلزون پیدا می کردند، پوسته های آنرا می شکستند و از حلزون ها برای تولید این رنگ استفاده می شد. به مرور زمان بنفش تیریان به رنگی مختص پادشاهان، اشراف، کاهنان و افراد بلند مرتبه در سراسر مدیترانه تبدیل شد. برای رنگ کردن یک شنل سلطنتی باید چند هزار صدف دریایی کشته می شد تا ۱/۵ گرم رنگ خالص به دست آید. به همین خاطر سال ها از ارغوانی تنها برای رنگ کردن لباس پادشاهان و خاندان سلطنتی استفاده می شد. البته امروزه با پیشرفت صنعت نساجی این رنگ به راحتی تولید انبوه می شود ولی به خاطر پیشینه قوی ارغوانی این رنگ همچنان خاص و متفاوت است.
در قرون وسطی هنرمندان اغلب با ترکیب کردن رنگ های قرمز و آبی، ارغوانی درست می کردند. داوینچی معتقد بود این رنگ قدرت تفکر انسان را تا ده برابر افزایش می دهد. خوب است قبل از پرداختن به طیف های رنگی ارغوانی به خاطراتمان از این رنگ جذاب رجوع کنیم .

تصور عموم از رنگ ارغوانی

تصویر غالبی که از رنگ ارغوانی در خاطر ما نقش بسته بیشتر به نقش شخصیت های منفی کارتون ها و انیمیشن هایی بر می گردد که از بچگی تماشا کرده ایم و اکنون هم انیمیشن های جدیدی با همان مفهوم ساخته می شوند. این رنگ اغلب با قدرت، اصالت خانوادگی، اشرافیت و جاه طلبی نیز همراه است.
شخصیت پردازی در انیمیشن های والت دیزنی به گونه ایست که جادوگر شیطانی در زیبای خفته، نامادری سیندرلا، دکتر فاسیلیر در شاهزاده و قورباغه و ملکه بدجنس در انیمیشن محبوب سفیدبرفی و هفت کوتوله، همگی لباس هایی به رنگ ارغوانی بر تن دارند و همه این شخصیت ها به نحوی تشنه قدرتند. البته این رنگ همیشه هم نماد ضد قهرمان داستان ها نیست، مثلا در انیمیشن فروزن (Frozen) و علاالدین نیز که شخصیت ها نجیب زاده و بلند پروازند، رنگ های آبی و ارغوانی بسیار شاخص است که تقابل این رنگ ها کشمکش های درونی شخصیت ها را نیز نشان می دهد و همین موضوع بر جذابیت و اسرارآمیز بودن این رنگ می افزاید.

در فرهنگ های مختلف رنگ ارغوانی نماد چیست؟

ارغوانی نماد سیاره مشتری است. از دوران سزار رنگ بنفش یک رنگ سلطنتی محسوب می شد. در مصر ارغوانی پوشش بزرگان و کاهنان بوده است و در دین مسیحیت این رنگ نماد تقدس و عرفان و پایبندی معنوی است. در ایالات متحده قلب ارغوانی (Purple Heart) را به عنوان سمبل افتخار به سربازان مجروح یا کشته شده در جنگ اهدا می کنند. در آمریکای شمالی و اروپا نیز این رنگ نماد وفاداری است و بیشتر در لباس های سلطنتی، به خصوص شخص ملکه استفاده می شود. ارغوانی برای نخستین بار در ۱۹۵۳ رنگ انتخابی لباس ملکه الیزابت دوم در کاخ باکینگهام پس از تاجگذاری بوده است.

در آسیا رنگ ارغوانی نشانه چیست؟

 اما در تایلند این رنگ مخصوص بیوه های عزادار است. در آمریکای لاتین هم این رنگ نماد غم و اندوه است. در کشور های خاورمیانه ارغوانی نماد ثروت است. در ایران نیز پادشاهان لباس ارغوانی می پوشیدند و اکنون هم تسبیح هایی از سنگ های ارغوانی ساخته می شوند که نشان از بعد معنوی این رنگ دارد. بودایی ها نیز از سنگ امیتیس که به همین رنگ است تسبیح می سازند. در مجموع در بیشتر موارد ارغوانی نماد عقل و معنویت، ثروت و اصالت است. در روم این رنگ نماد ژوپیتر بوده است،ارغوانی نزد آزتک ها و اینکا ها سمبل عظمت است.

مکمل رنگ ارغوانی چیست؟

مکمل این رنگ، زرد است. همنشینی سبز ارغوانی هم یکی از متضادترین و چشمگیرترین ترکیب ها را می سازد.

طیف های رنگی ارغوانی

این رنگ‌ نه رنگ گرم است و نه سرد و همانطور که پیشتر اشاره کردیم از ترکیب دو رنگ اصلی آبی و قرمز به دست می آید. رنگ بنفش در میان رنگ های رنگین کمان از همه قویتر است و اولین رنگی است که توسط انسان ساخته شد انواع طیف های رنگ ارغوانی عبارتند از: ارغوانی تیره، روشن، سیر، دودی و پاستلی که هرکدام کاربرد های متنوعی دارد.
ارغوانی تیره بیشتر خرد و بزرگی، شکوه و تجمل و گاهی غم و اندوه را تداعی می کند.
ارغوانی روشن یادآور موضوعات خیال انگیز، فانتزی و عاشقانه است.
ارغوانی پاستلی نیز مانند دیگر رنگ های پاستلی در اصل سایه روشنتری از رنگ ارغوانی اولیه هستند و نماد سبکی، آرامش و لطافت است. این رنگ ملایم در صنعت لباس و دکوراسیون مصارف زیادی دارد.

انواع رنگ های ارغوانی

این رنگ تنوع بالایی دارد زیرا ترکیب رنگ های آبی و قرمز با درصد های متفاوت، رنگ های زیادی خلق می کند. از جمله انواع آبی، قرمز، شرابی و صوری.
رنگ قرمز ارغوانی(Red Purple ، آبی ارغوانی(Blue Purple ) و ارغوانی(Purple ) در میان انواع ارغوانی بیشترین فراوانی را دارند.
آبی ارغوانی همان رنگ یاسی یا ویولت است که از گل مگنولیا و یاس بنفش گرفته شده است.
ارغوانی صوری یا شاهانه همان ارغوانی است که از نوعی حلزون خاردار به دست آمده و پیشینه ارغوانی از آن ناشی می شود.
ارغوانی شرابی هم از جمله رنگ هایی است که در صنعت زیبایی کاربرد دارد.

رنگ ارغوانی در دکوراسیون

این رنگ به خاطر ویژگی های متمایزیش، در دکوراسیون داخلی نیز طرفداران خاص خودش را دارد و با تنوع رنگی که دارد خلاقیت را در وجودتان بیدار می کند و در نقاط مختلف خانه از  بازی کردن با تناژ مختلف این رنگ لذت می برید. از آنجایی که ارغوانی جزو رنگ های تند و بسته قرار می گیرد، نباید در دکوراسیون به تنهایی استفاده شود. پس برای چیدمانی زیبا به این رنگ، بهتر است رنگ های مکمل و هماهنگ با ارغوانی را به خوبی بشناسید. از رنگ روشن ارغوانی و یاسی تا ارغوانی تیره و مخملی همه اگر هوشمندانه به کار گفته شوند، به فضای خانه زیبایی و ‌جلوه خاصی می بخشند.

رنگ ارغوانی بر دیوار

این رنگ و طیف های تیره این رنگ برای دیوار ها مناسب نیستند و فضا را کوچک و دلگیر می کنند ولی اگر این رنگ روی ت ها یک دیوار متمایز کار شوند، در اجرا بسیار زیبا می شود و می توان آثار هنری جذابی هم به آن آویخت که روی دیوار ارغوانی مانند یک تابلوی بزرگ هنری می درخشد.
رنگ های ملایم نظیر یاسی با سفید برای دیوار ها ترکیب زیبایی ایجاد می کند. این رنگ به دیوار های خالی و بیروح جانی تازه می بخشد. دیوار ارغوانی در هر طیف رنگی که انتخاب شود در کنار دیگر اجزای دکوراسیون آن فضا نظیر مبل و پرده جلوه ای دو‌چندان میابد.

رنگ‌ ارغوانی برای اتاق نشیمن و پذیرایی

این رنگ، رنگی خاص است و انتخاب آن جسارت می خواهد. با استفاده از این رنگ در فضای نشیمن انرژی خوبی در اطراف شما جریان میابد. برای آنکه فضا برایتان خسته کننده و کسالت بار نشود می توانید از وسایلی چشمگیر به این رنگ برای اتاق استفاده کنید. اگر سبک منزل شما کلاسیک است، ارغوانی را کنار نقره و طلایی قرار بدهید، با این انتخاب پذیرایی شما اشرافی و بسیار برازنده خواهد شد. اگر فضای مدرنتر و هنری را ترجیح می دهید در کنار ارغوانی از رنگ های قرمز، آبی و سبز استفاده کنید نتیجه شگفت انگیز خواهد بود. مبلمان ارغوانی جلوه بسیار خوبی به فضای شما می بخشد و درعین حال اتاقتان را زنده و‌ پویا می کند. می توانید بسته به رنگ زمینه مبلمان، از کوسن ها و دیگر اکسسوری های سفید و صورتی هم استفاده کنید.
ترکیب ارغوانی در کنار مشکی فضای شما را غمبار می کند، در عوض ترکیب ارغوانی روشن (یاسی) در کنار قهوه ای شکلاتی یا ارغوانی تیره ( بادمجانی) در کنار بژ و طیف های خنثی قهوه ای به فضای شما گرما و صمیمیت می بخشد.

رنگ ارغوانی در اتاق خواب

این رنگ برای اتاق خواب محبوب و پرطرفدار است. اگر خواب اتاق تاریک و کم نور را ترجیح می دهید انواع ارغوانی تیره برای رنگ اتاقتان عالی هستند. ارغوانی برای زوج های جوان فضایی رمانتیک و شاعرانه خلق می کند. طیف های ملایم ارغوانی نیز در اتاق خواب پر طرفدار است، این رنگ برای اتاق خواب دختران نوجوان رویایی و زیباست به خصوص که با زرد، آبی، سبز یا صورتی تلفیق شود. برای اتاق کودک هم طیف های ملایم ارغوانی گزینه خوبی هستند و هم برای دختران و هم برای پسران به کار گرفته می شود. طیف های روشن ارغوانی در اتاق خواب، شما را از استرس های روزانه دور می کند و اگر قوه تخیلی قوی داشته باشید ارغوانی رنگی خیال انگیز و فانتزی است.
مکمل این رنگ زرد است که در کنار هم جلوه بسیار زیبایی دارند و انرژی خوبی هم در فضا ایجاد می کنند.
نکته؛ ترکیب ارغوانی با رنگ های برنز، سبز لیمویی و سبز نعنایی، خاکستری و خردلی نیز در طراحی های امروزی بسیار پرطرفدار است.

رنگ ارغوانی در حمام

طیف های متنوع ارغوانی برای حمام بسیار مناسب است و دیگر لازم نیست به دنبال رنگ‌ هایی متفاوت برای کاشی ها باشید که با ارغوانی هماهنگ شوند. البته این رنگ با رنگ هایی نظیر آبی و سبز نیز ترکیبی قوی ایجاد می کند.

رنگ ارغوانی در آشپزخانه

ارغوانی اشتها را تحریک می کند و همین دلیل کافیست تا این رنگ را برای آشپزخانه یا فضای غذاخوری مد‌نظر قرار دهید تا اشتیاق غذاخوردن چند برابر شود. کاشی های فوق العاده ای به این رنگ در بازار موجودند همچنین ارغوانی برای رنگ کابینت ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. جزیره ای بنفش در وسط آشپزخانه آن را تبدیل به نقطه ای کانونی می کند که همه چشم ها را خیره می کند. می توانید رنگ سفید را کنار ارغوانی قرار دهید تا فضا برایتان خسته کننده نشود.

اتاق کار ارغوانی

ارغوانی رنگی انگیزه بخش است و در فضاهای آموزشی و کار کاربرد فراوانی دارد. البته باید از این رنگ با فکر استفاده کنید تا فضای کار با تاریکی زیاد حواس شما را پرت نکند و شما را در رویا های دور و دراز فرو نبرد.

معانی پنهان و روانشناسی رنگ ارغوانی

ارغوانی ترکیبی از ‌آرامش بخشی و با ثبات آبی و رنگ قدرتمند و پرانرژی قرمز است. ارغوانی نشانه تغییر و تحول است و قدرتمندترین طول موج قابل مشاهده را در میان تمام رنگ های رنگین کمان دارد. این رنگ نماد قدرت، تحول و سلطنت است.

روانشناسی ارغوانی و شخصیت شناسی افرادی که ارغوانی رنگ محبوبشان است

علاقه و تمایل افراد به رنگ های مختلف تا حدودی شخصیت و ویژگی های آن ها را نیز بازگو می کند. کسانی که به این رنگ علاقه زیادی دارند اغلب افرادی حساس، داسوز و حمایتگرند. این افراد همیشه برای کمک به دیگران پیش قدم هستند و البته به خاطر همین خصوصیت گاهی مورد سواستفاده افراد سودجو قرار می گیرند. اگر ارغوانی مورد علاقه شماست، احساسات عمیق و روحیه آزاد اندیشی دارید و اطرافیان مجذوب انرژی و ویژگی کاریزماتیک شما می شوند.
کسی که رنگ ارغوانی را در انتخاب لباس، دکوراسیون و زندگیش به کار می برد اغلب فردی درون گراست که حتی ممکن است خجالتی به نظر برسد در حالیکه اینطور نیست. این افراد خلاقند و به عملکرد فردی علاقمند هستند در عین حال ایده آل گرا هستند و از نگاه غریبه ترها کمی عجیب و غریب به نظر می آیند چرا که زمان زیادی را در دنیای خیالی خودشان سپری می کنند.
اگر ارغوانی رنگ محبوبتان است به بعد معنوی زندگی علاقمندید و عمیقا در جستجوی معنای زندگی هستید. با این حال اگر همواره این رنگ شما را احاطه کند عصبی و‌ بدخلق می شوید، پس برای ایجاد تعادل در زندگی این رنگ را با طیف های مناسب نظیر سرخابی تلفیق کنید. مسئولیت پذیری جزو ویژگی های علاقمندان به این رنگ نیست و کنار آمدن با مشکلات واقعی زندگی برایشان مشکل است. این افراد از دیگران تقلید نمی کنند و علاقه ندارند دیگران از آن ها تقلید کنند.
همچنین بلندپرواز و صلح طلبند و معمولا در جایگاه اجتماعی مناسبی هم قرار دارند.
اگر ارغوانی محبوب شماست حتما عاشق سفر و شناخت فرهنگ کشور های دیگر هستید. در عین حال کمی تکبر و خودمحوری در وجودتان هست، چندان وقت شناس نیستید و حل چند موضوع به صورت همزمان شما را گیج و مضطرب می سازد.
از لحاظ روانشناسی رنگ ها بر خلق و خو و حتی رفتار ما تاثیر زیادی دارند اما احساساتی که هر رنگ در ما ایجاد می کند بر اساس تجربه شخصی و فرهنگ‌ هر جامعه متفاوت است. در کل عمیق ترین نیاز افراد علاقمند به ارغوانی مراقبه، امنیت عاطفی و کمال گرایی در همه ابعاد زندگیست.

نکته آخر

ارغوانی یکی از سخت ترین رنگ های قابل تفکیک برای چشم انسان است و به خاطر خطای دیدی که ایجاد می کند برای بازی های جالب خطای چشم از این رنگ زیاد استفاده می شود.
شما چقدر به این رنگ علاقمندید؟ و چقدر این رنگ را وارد زندگیتان کرده اید؟ امیدواریم‌ مطالعه این مطلب به پرسش های ذهنی شما در مورد ارغوانی پاسخ داده باشد و از خواندن آن لذت برده باشید.

منبع : خوگر نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *