دکوراسیون پذیرایی مربع شکل ایرانی

راهنمای گام به گام دکوراسیون پذیرایی مربع شکل ایرانی

راهنمای گام به گام دکوراسیون پذیرایی مربع شکل ایرانی - وبسایت لتو

معماران، پذیرایی خانه ها را در اشکال هندسی متفاوتی طراحی می کنند. اشکال مربع و مستطیل رایجترین اشکال هندسی پذیرایی ها هستند. از آنجا که پذیرایی خانه مانند چهره خانه است و نشان دهنده شخصیت اعضا و ساکنان آن خانه، دکوراسیون آن از اهمیت بالایی برخوردار است. افراد خانه و یا مهمانان در بدو ورود به خانه وارد پذیرایی می شوند، خانواده برای تعامل و ارتباط در این فضا گرد هم می آیند. همچنین این روزها تماشای تلویزیون برای فیلم و مسابقات فوتبال درپذیرایی صورت می گیرد.همه اینها نشان دهنده اهمیت پذیرایی است. در این مطلب سعی شده است تا تمام نکات لازم برای طراحی دکوراسیون پذیرایی مربع شکل ایرانی و چیدمن مبلمان را در اختیارتان قرار دهیم.

راهنمای گام به گام دکوراسیون پذیرایی مربع شکل ایرانی - وبسایت لتو

۱- اولین مرحله در دکوراسیون پذیرایی مربع ایرانی

با توجه به ابعاد پذیرایی و محل قرار گیری پنجره ها، درها و محل های عبور و مرور در آن می توان یک نقشه کلی از آن رسم کرد. به این صورت که شما می توانید با مقیاس مشخصی بر روی کاغذ ابعاد پذیرایی را در نظر گرفته و با توجه به ابعاد آن و ابعاد مبلمانی که مدنظرتان است، چیدمان آن را مشخص کنید. البته این روش برای چیدمان دیگر اتاق ها نیز به کار می آید. درست کردن شابلون مبلمان، شومینه، تلویزیون و… به همراه ابعاد آنها کمک می کند تا شما بتوانید به خوبی بر مزایا و معایب ایده هایتان آگاهی پیدا کنید.

راهنمای گام به گام دکوراسیون پذیرایی مربع شکل ایرانی - وبسایت لتو

۲- سایز مبلمان متناسب با ابعاد فضا

برای تهیه وسایل و تجهیزات لازم برای دکواسیون پذیرایی مربع شکل، ابتدایی ترین اقدام، توجه به ابعاد پذیرایی است. اگر پذیرایی ابعاد بزرگی داشته باشد و شما مبلمانی کوچک بخرید، قطعا میزان زیادی از فضا بلااستفاده می ماند، همچنین اگر مبلمانی بزرگ برای فضایی کوچک تهیه کنید، مشکل کمبود جا خواهید داشت. پس رعایت تناسب و توجه به اندازه ها در تهیه مبلمان یک اصل مهم در دکوراسیون داخلی پذیرایی است.

راهنمای گام به گام دکوراسیون پذیرایی مربع شکل ایرانی - وبسایت لتو

۳ – مشخص کردن کارکردهای فضا

برای شروع باید مراحل زیر را برای دکوراسیون پذیرایی مربع شکل ایرانی طی کرد. اولین مرحله مشخص کردن کارکرد های فضاست. برای مثال آیا می خواهید از این فضا تنها برای نشیمن استفاده کنید؟ یا اینکه تلویزیون، میز ناهار خوری، شومینه و کتابخانه نیز در این فضا قرار می گیرند؟ با پاسخ به این سوال کارکرد پذیرایی برایتان کمی روشن تر خواهد شد.
مهم ترین کارایی فضای پذیرایی برای خانه های ایرانی مخصوصا خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، پذیرایی از مهمانان است. در خانواده های قدیمی تر اغلب مهمانان زیادی در فضاهای خانه ها دور یکدیگر جمع می شوند. برای یک چنین موقعیتی باید دقت کنید که پوشش فرش برای تمام خانه ضروری است. بهترین راه برای پوشش تمام کف خانه استفاده از موکت های با پرز بلند است. چرا که به خوبی می توانید آن را در ابعاد مورد نظرتان تهیه کنید. بعد از تهیه موکت می توانید برای روی آنها از فرش های با نقوش ایرانی و در ابعاد کوچکتر استفاده کنید. تنها در این حالت است که می توان سفره های سرتاسری برای پذیرایی از مهمانان انداخت.  این در حالیست که در خانه جوان تر ها معمولا این کارکرد به این صورت وجود ندارد، چرا که هم ابعاد خانه ها کوچک تر شده است و هم دید و بازدیدها مانند گذشته نیست. گاهی به دلیل کمبود جا می بینیم که در گوشه پذیرایی میز کار و یا پیانو نیز قرار گرفته است.

راهنمای گام به گام دکوراسیون پذیرایی مربع شکل ایرانی - وبسایت لتو

۴ – انتخاب سبک دکوراسیون پذیرایی مربع شکل ایرانی

در مرحله بعد نوبت به انتخاب سبک مورد علاقه تان می رسد. مثلا اگر انتخابتان دکوراسیون مدرن است، جزئیاتی که برای فضا در نظر می گیرید، مانند مبلمان، نورپردازی، قاب عکس ها و مجسمه ها، بهتراست در همان سبک انتخاب شوند، اما اگر مدل های تجملی تر و کلاسیک تر را می پسندید بهتراست از المان هایی که شاخصه این سبک هستند بهره ببرید. برای انتخاب سبک بهترین راه مطالعه در مورد انواع سبک ها و شاخصه های آنها و دیدن نمونه های مختلف چیدمان هاست. (در سایر مقالات خوگرنیوز می توانید در مورد انواع سبک ها مطالعه کنید.)

راهنمای گام به گام دکوراسیون پذیرایی مربع شکل ایرانی - وبسایت لتو

۵- چیدمان مبل ها در دکوراسیون پذیرایی مربع شکل ایرانی

بعد از مشخص کردن کارکردهای فضا و انتخاب سبک، وارد مراحل عملی دکوراسیون داخلی می شویم. انتخاب نقطه کانونی فضا اولین مرحله پیش رویتان است. نقطه کانونی به معنی نقطه ای که توجه بیننده در هنگام ورود به فضا به آن جلب می شود. تلویزیون، شومینه، کتابخانه ، کمد بوفه و… نقاط کانونی به حساب می آیند و سایر اجزا مانند مبلمان و اجزا نشیمن حول آن چیدمان می شوند.
بزرگترین مبل، که معمولا مبل سه نفره است درست روبروی نقطه کانونی قرار می گیرد و باقی اجزا به صورت قرینه و یا غیر قرینه، با توجه به موقعیت درها و پنجره ها، در اطراف آن چیده می شوند. این ماهستیم که با انتخاب نقطه کانونی، نوع چیدمان خانه را مشخص می کنیم. برای مثال اغلب اوقات کاناپه سه نفره روبروی تلویزیون قرار می گیرد و میز جلومبلی در جلوی آن. مبل های دیگر با توجه به مکان های عبور و مرور اتاق و محل پنجره ها، در قسمت های دیگر به گونه ای قرار می گیرند که اجزا قرینه باشند و تمامی مبل ها و صندلی ها برای یک ارتباط خانوادگی مناسب دور یکدیگر قرار بگیرند.

راهنمای گام به گام دکوراسیون پذیرایی مربع شکل ایرانی - وبسایت لتو

۶- انتخاب فرش

یک نکته مهم در دکوراسیون خانه های ایرانی، انتخاب فرش است. فرش های ایرانی اغلب پر از طرح و رنگ هستند. برای داشتن یک پذیرایی متعادل، توجه به نقش و طرح اجزای خانه بسیار ضروری است، چرا که استفاده بیش از حد از نقوش چشم ها را در طولانی مدت خسته می کند و باید در کنار فرش پر نقش و نگار حتما از مبل ها، پرده ها و دیگر اجزای ساده بهره برد. امروزه فرش هایی با تنوع رنگی کمتر و با نقوش ساده تر نیز طراحی می شوند. ابعاد فرش های ایرانی به صورت استاندارد، ۳ متر در ۴ متر، ۲.۵ متر در ۳.۵ متر  و ۲ متر در ۳ متر است، که البته فرش ها با ابعاد سفارشی نیز مخصوص فضای مورد نظرتان با ماشین یا دست بافته می شوند. همان طور که می بینید، ابعاد فرش ها اغلب مستطیلی هستند. برای پذیرایی مربع شکل می توان با استفاده از مبل ها و فضای عبور و مرور ابعاد مناسب فرش را انتخاب کرد. مثلا قسمتی از پذیرایی که بدون فرش می ماند را محل قرار دادن تلویزیون در نظر گرفت.

راهنمای گام به گام دکوراسیون پذیرایی مربع شکل ایرانی - وبسایت لتو

۷- استفاده از فضای پذیرایی برای چند کارایی مختلف

اگر کمی ابعاد پذیرایی تان بزرگتر از حد معمول باشد می توانید در کنار فضای نشیمن و مبلمان، میز ناهار خوری، یک فضا مخصوص چایخوری دونفره و یا فضایی مخصوص مطالعه در نظر بگیرید. در این حالت برای تقسیم کردن فضا می توانید از فرش ها و یا نورپردازی مخصوص استفاده کنید. فرش ها به خوبی می توانند قسمت های مختلف خانه را از هم تفکیک کنند. همچنین نورپردازی های متفاوت با روشن تر نشان دادن یک محیط تمرکز را بر روی همان نقطه قرار می دهند.

همانطور که دیدید همه چیز در دکوراسیون پذیرایی مربع شکل به خود شما بستگی دارد. این شما هستید که با توجه به علایقتان دست به انتخاب مبل، قاب نقاشی، مجسمه، پرده و غیره می زنید. نکات بالا تنها به شما کمک می کنند تا با آگاهی بیشتری انتخاب کنید.

منبع : خوگر نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *