رنگ آجری چیست؟

رنگ آجری چیست و به چه رنگی می آید؟

رنگ آجری چیست و به چه رنگی می آید؟- وبسایت رابو

آجری به گونه ای از رنگ نارنجیِ باز گفته می شود که نامش را از رنگ آجرهای ساخته شده از خاک رس گرفته است. رنگ آجری به انگلیسی «سالمون» گفته می شود؛ رنگ گوشت ماهی قزل آلای استرالیایی به نام سالمون. آجری یک رنگ اشباع، گرم و ملموس به حساب می آید که کاملا با سبک های ساحلی و مینیمال هم خوانی دارد. رنگ رُس احساس خوب ارتباط با طبیعت را به انسان انتقال می دهد و هر کجا که می خواهید تکه ای از طبیعت را در فضای خود بسازید، می توانید آن را به کار ببرید.

چه کسی اولین بار این رنگ را کشف کرد؟

اولین باری که رنگی به نام آجری یا همان سالمون انگلیسی، نام گذاری شد، سال ۱۷۷۶ میلادی بود؛ البته اگر به ۱۷۰۰ تا ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد و تمدن دره سند برگردیم؛ زمانی که گلدان ها و ظروف سفالی ساخته شدند، منشا شکل گیری این رنگ را می یابیم. به یکی از پرطرفدارترین طیف رنگ های آجری در زبان انگلیسی، تراکوتا گفته می شود. تراکوتا (Terracotta) به معنی سفال است. در ایران این رنگ زیاد به چشم می خورد؛ خصوصا در شهرها و محله های قدیمی تر مرکزی ایران.

چه رنگ هایی در کنارهم رنگ آجری را ساختند؟

آجری به طور گسترده برای ساخت مجسمه، ظروف سرو، بشقاب و اشیای مختلف به کار می رود. این رنگ به صورت مجزا از گدازه های آهنیِ واکنش خاک رس با اکسیژن در آتش ایجاد می شود که یک رنگ غنی و زیبا خلق می کنند. در پاسخ به سوال رنگ آجری چگونه درست می شود؟ باید بگوییم که در حقیقت طیف های این رنگ یا همان سالمون شامل طیف های مختلف رنگ قرمز است که به نارنجی و از آن به قهوه ای تیره کشیده می شود. این رنگ در سیستم رنگ شناسی ترکیبی از ۸۹ واحد رنگ قرمز، ۴۵ واحد سبز، ۳۶ واحد آبی با ۷۰ واحد رنگ خنثی، تشکیل شده است. با افزودن سفید و سیاه می توان طیفی از آجری روشن تا آجری تیره را ساخت.

آجری های دوست داشتنی

دو سایه از از این رنگ در میان رنگ ها بیشتر به چشم می خورند؛ اول سایه ای که به رنگ قهوه ای تمایل دارد و کمی صورتی در آن می بینید و دومین سایه، متمایل به رنگ نارنجی و صورتی است. این دو رنگ تفاوت بسیار ظریفی باهم دارند و شاید هر کسی نتواند آن ها را از هم تشخیص دهد؛ چون در نگاه اول هر دو رنگ تا حدودی شبیه هم هستند؛ اما اگر در جایی هر دو رنگ را به کار ببرید؛ متوجه می شوید که نمای خانه و دکوراسیون داخلی با هر کدام از آن ها، حسی متفاوت به بیننده القا می کند.

آجری روشن

یکی از طیف های این رنگ، که بیشترین شباهت را به رنگ ماهی سالمون دارد، آجری بسیار روشن است؛ در واقع این رنگ، روشن ترین رنگ در طیف رنگ های آجری به حساب می آید. کد آجری روشن در سیستم های دیجیتالی به صورت زیر است:
Hex triplet: #FFA07A
HSV: (17°, ۵۲%, ۱۰۰%)
RGB: (255, 160, 122)

آجری صورتی

در این طیف رنگی از خانواده رنگ های آجری، صورتی غالب است و در جمع مداد شمعی های کرایولا، آن را سالمون صدا می زنند. این طیف رنگی، یکی از زیباترین مشتقات رنگ های آجری است که می توان از آن به زیبایی در چیدمان خانه استفاده کرد. آجری صورتی رنگ را می توانید با کدهای زیر در سیستم های دیجیتالی پیدا کنید:
Hex triplet:#FF91A4
HSV:(350°, ۴۳%, ۱۰۰%)
RGB:(255,145,164)

آجری تیره

این رنگ هم یکی از زیباترین طیف رنگ های آجری است و از رنگ ماهی سالمون کمی تیره تر است. در این طیف رنگی، شدت رنگ قهوه ای از سایر رنگ ها، بیشتر است. نکته جالب توجه این است که در زبان های HTML و CSS، این رنگ و دو طیف رنگ قبلی، با نام های Light Salmon، Salmon و Dark Salmon تعریف شده اند.
Hex triplet:#E9967A
HSV:(15°, ۴۸%, ۹۱%)
RGB:(233, 150, 122)

تراکوتا

طیف تراکوتا، کاملا به رنگ ظروف سفالی اشاره دارد و طبیعی ترین رنگ در رنگین کمان آجری، به حساب می آید. کد رنگ تراکوتا به صورت زیر است:
Hex triple:#E2725B
HSV:(10°, ۶۰%, ۸۹%)
RGB:(226, 114, 91)

چه رنگی آجری را کامل می کند؟

رنگ های مکمل، یعنی رنگ هایی که در چرخه رنگ، مقابل یکدیگر قرار می گیرند. به عنوان یک هنرمند، شما باید رنگ های مکمل را بشناسید تا بتوانید بهترین رنگ ها را انتخاب کنید. استفاده از مکمل آجری در دکوراسیون، باعث می شود که این رنگ متعادل تر دیده شود و ترکیبشان می تواند رنگ هایی خنثی درست کند. مکمل های آجری در دکوراسیون می تواند سایه های سبک از سبز، آبی، آبی خاکستری، سبز خاکستری یا فیروزه ای باشد. رنگ متضاد تراکوتا نیز عبارت است از آبی نفتی. رنگ های صورتی، قرمز، خردلی و کرم نیز با آجری هم خانواده اند.

رنگ آجری نماد چیست؟ نمادهای این رنگ پاییزی

ماهی سالمون منبع غذایی بسیاری از افراد است و یک منبع غذای غنی محسوب می شود. رنگ این ماهی، می تواند نمادی از باروری و نشانه ای برای سلامتی باشد. رنگ صورتی آجری، رنگی محبوب و سرشار از عشق و احساسات است و می توانید روابط خود را با آن پرورش دهید. این رنگ نمادی از طبیعت است و در آن مفاهیمی چون زندگی، پایداری، رشد و استحکام دیده می شود. از دیگر احساسات و مفاهیمی که این رنگ به محیط شما می بخشد، موارد زیر هستند:

  • آرامش؛
  • عشق؛
  • زنانگی؛
  • خاطرات؛
  • تحسین و احترام.

در برخی موارد نیز آجری می تواند نمادی از عدم بلوغ و بی تجربگی باشد.

کدام رنگ ها آجری را زیباتر می کنند؟

رنگ آجری با رنگ هایی نظیر صورتی کبود، خاکستری، آبی و فیروزه ای به زیبایی هماهنگ می شود.

آجری با چه رنگ هایی ست می شود؟

رنگ آجری و صورتی کبود:

ترکیب آجری و صورتی کبود یک ترکیب بسیار شیک است که در کاتالوگ برندهای مطرح می توانید آن را مشاهده کنید. این ترکیب رنگی بیشتر برای طراحی های مدرن، ظریف و زنانه کاربرد دارد. رنگ های خنثی کننده این ترکیب رنگ، بژ و سفید هستند.

رنگ آجری و خاکستری:

ترکیب آجری روشن با خاکستری، ترکیبی ظریف و خاص پسند از دو رنگ آجری و خاکستری است که در هر کجا می توانید آن را به کار ببرید. گرمی رنگ آجر از سردی خاکستری کم می کند و یک تعادل مناسب بین دو رنگ ایجاد می کند؛ به همین دلیل، این ترکیب رنگی، اثری ظریف، آرام و درخشان را به وجود می آورند.

رنگ آجری و آبی:

این ترکیب رنگی بیشتر در خانه های مراکش و ریاض دیده می شود. رنگ گرمی مثل آجری می تواند سردی رنگ آبی را بگیرد و با درخشش بیشتری که به آن می دهد، یک محیط جذاب ایجاد کند. ترکیب این دو رنگ بسیار زیبا و باظرافت است و کنتراست دو رنگ، جلوه ای خاص به آن ها می دهد.

آجری و فیروزه ای:

هر کسی ترکیب این دو رنگ را دیده باشد، اثر فریبنده و جادویی آن ها را درک کرده است. دو رنگ فیروزه ای و آجری روشن برای دیوار در کنار هم نمادی از آسمان و زمین را می سازند و یکدیگر را کامل می کنند.

روانشناسی رنگ آجری

یک آدم آجری، چه شخصیتی دارد؟

آجری، گرما و امید بخشی خود را از رنگ نارنجی، انرژی و تحرک خود را از قرمز و شادی را از رنگ زرد گرفته اند. این رنگ، قدرت عاطفی را در زمان های دشوار نشان می دهد و کمک می کند در موقعیت های ناخوشایند ناامیدی و درد ما بهبود یابد. نگاه کردن به رنگ زیبای آجری می تواند میزان تنفس، ضربان قلب و شدت تپش قلب شما را بالا ببرد و محرک انرژی جنبشی شما باشد.
اگر آجری را یک انسان تصور کنید، شخصیتی خوش بین و نشاط بخش دارد که همیشه جوان است و خودانگیزی زیادی از خود نشان می دهد. این انسان آجری می تواند در موقعیت های دشوار اقتصادی، چشم انداز مثبتی به شما نشان دهد و با اعتماد به نفسی که دارد، به شما اجازه درنگ در کارها را نمی دهد. کسانی عاشق این رنگ هستند که اغلب خوش مشرب اند و به خوبی می دانند چطور خود و دیگران را سرگرم کنند. این افراد ممکن است گاهی نیز به دنبال جلب توجه دیگران باشند.

آجری در دکوراسیون

خانه ای به درخشش خورشید

سالیان سال بود که فضای داخلی سفید رنگ، مدرن ترین و رایج ترین سبک در دکوراسیون خانه ها بود. یک خانه کاملا سفید، شاید بزرگتر به نظر برسد؛ ولی همیشه سرد و بی روح است و تمیز نگه داشتن آن کار راحتی نیست. خوشبختانه از سال ۲۰۱۹، دوباره رنگ های گرم و اشباع، جسورانه وارد صحنه طراحی دکوراسیون شدند و در حال حاضر رنگ های متمایل به قرمز و قهوه ای؛ مثل رنگ های آجری، محبوب ترین آن ها هستند.
به تازگی رنگ تراکوتا، راه خود را از سرامیک ها و کاشی ها به طیف وسیع تری از محصولات باز کرده و در بسیاری از قسمت های داخلی خانه دیده می شود.

رنگ آجری به چه چیزهایی بیشتر می آید؟

در ایتالیا به آجری، زمین پخته شده می گویند که کاملا شخصیت گرم و طبیعی این رنگ را توصیف می کند. شما می توانید از این درخشش جذاب در هر کجای خانه خود استفاده کنید. در ادامه برخی از عناصر داخلی خانه که می توانید با این رنگ، به آن ها جلوه بیشتری ببخشید را با هم بررسی می کنیم:

دیوارهای نقاشی شده

برجسته ترین راه برای استفاده از رنگ آجر در فضای داخل خانه، رنگ آمیزی دیوار اتاق ها با این رنگ است؛ اگر چه یک خانه یک دست با آجری برای دیوارها، می تواند کمی ترسناک به نظر برسد و باید حتما به دنبال یک رنگ خنثی برای آن باشید. نشستن کنار یک دیوار آجری ، حس امنیت و آرامش و دنج بودن به شما می دهد.

ملحفه و بالشتک

یکی از راه های غیر متعارف ولی جذاب برای به کار بردن این رنگ در فضای خانه، استفاده از منسوجات آجری رنگ است. اگر شما بتوانید از این آجری های زیبا در کنار یک رنگ خنثی مثل سفید برای روتختی خود استفاده کنید، بسیار زیرکانه، اتاق خواب آجری خلق کرده اید. فضای حمام و سرویس بهداشتی معمولا یک مکان کاملا سفید و استریل شده است که با کمک چند حوله آجری می تواند بسیار جذاب تر به نظر برسد.

اکسسوری

اگر شما چندان علاقه ای به حضور بیش از حد آجری مثل رنگ آجری دیوار، در خانه خود ندارید، بهتر است که در اجزای کوچک خانه نظیر گلدان ها، قفسه های کتاب، کنسول، شمع، جاشمعی و… از این رنگ استفاده کنید. یکی دیگر از لوازم جالب برای کاربرد این رنگ، چراغ های آویز خانه است.

سطوح کاشی کاری

یک روش سنتی برای کاربرد آجری در طراحی داخلی خانه، جاسازی آن میان کاشی کاری هاست. این سبک رنگ در کاشی کاری بیشتر در کشورهای اسپانیایی، فرانسوی یا ایتالیایی دیده می شود.

مبلمان

اگر می خواهید اتاق نشیمن آجری خلق کنید می توانید از این رنگ برای مبلمان، میزهای عسلی یا میز اصلی جلوی مبل ها یا حتی میز ناهارخوری استفاده کنید. به خاطر داشته باشید، برای داشتن تعادل و هماهنگی در فضا، شما باید هر رنگ را تنها سه بار به کار ببرید.

خلاصه کلام اینکه

رنگ پاییزی آجری، اگر چه یادآور برگ های پاییز سرد است؛ رنگی گرم و گرمابخش محسوب می شود. نام آجری روی این رنگ در ایران از نام آجرهای رسی خانه های قدیمی گرفته شده است. اگر نمی دانید که رنگ آجری چه رنگی است باید بگوییم، این رنگ قرمز مایل به قهوه ای یا صورتی بوده و در طیف های رنگی مختلفی دیده می شود. نکته جالب توجه در این رنگ، این است که با کمی افزایش درجه قهوه ای در آن، رنگی کاملا مردانه و سرسخت خواهد بود؛ در حالی که کمی صورتی بیشتر، آن را تبدیل به یک رنگ ظریف و زنانه می کند.
سفال رسی، از رنگ های پرطرفدار برای طراحی های مدرن به شمار می روند. این رنگ گرم و آرام را می توان با رنگ هایی مثل سفید، کرم، صورتی، سبز و طیف های رنگ آبی ترکیب کرد. تمامی طیف های رنگی آجری محبوبند و در هر جایی مثل مبلمان، فرش، ظروف، پارچه، اکسسوری و… می توان آن ها را به کار برد.

منبع : خوگر نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *