روانشناسی ترکیب رنگ

روانشناسی ترکیب رنگ دکوراسیون مغازه

روانشناسی ترکیب رنگ دکوراسیون مغازه - وبسایت رابو

در این مطلب جالب به نقش رنگ در میزان فروش مغازه ها می پردازیم و رنگ های مختلف را از لحاظ روانشناسی و جذب مشتری مورد بررسی قرار می دهیم. اگر خواندن این مقاله را آغاز کرده اید حتما جزو یکی از این دو گروه قرار دارید؛ یا درصدد راه اندازی یا بازسازی یک فروشگاه و مغازه هستید و یا کنجکاو و علاقه مند به دانستن نکات روانشناسی و تاثیر رنگ و محیط بر عملکردتان به عنوان یک مشتری به هر روی ما با روانشناسی ترکیب رنگ دکوراسیون مغازه سعی می کنیم به سوالات ذهنی شما در این موضوع پاسخ دهیم.

روانشناسی ترکیب رنگ دکوراسیون مغازه - وبسایت رابو

چند نکته در باب اهمیت ترکیب رنگ دکوراسیون مغازه

پیش از ورود به بحث و بررسی اینکه چه رنگی برای دکوراسیون مغازه بهتر است و هر رنگی چه تاثیری دارد، لازم است از اهمیت ترکیب رنگ دکوراسیون مغازه بیشتر بدانیم:

  •  ۷۳ درصد از تصمیمات خرید در فروشگاه گرفته می شود.
  • مشتریان بالقوه تن ها ۹۰ ثانیه پس از ورود به مغازه، ناخودآگاه بر اساس ظاهر آنجا قضاوت می کنند.
  • ۵۲ درصد از خریداران اگر فروشگاهی را از لحاظ زیبایی بصری نپسندند، دوباره به آن فروشگاه باز نخواهند گشت.
  • ۹۳ درصد از تصمیمات بر اساس زیبایی ظاهری گرفته می شود.
  • تبلیغات رنگی ۴۲ درصد بیشتر از سفید و سیاه مورد توجه قرار می گیرند و دیده می شوند.
  • تاثیرات غیر مستقیم رنگ بر نام تجاری و محصول:
  • رنگ، شانس شناخته شدن برند را تا ۸۰ درصد بالا می برد.
  • رنگ با افزودن محرک اضافه برای مغز، حافظه را افزایش می دهد.

روانشناسی ترکیب رنگ دکوراسیون مغازه - وبسایت رابو

رنگ ها و نقششان در برداشت انسان از دمای محیط

رنگ ها حتی این توانایی را دارند که هزینه های اداره مکان ها به خصوص سرمایش و گرمایش را کاهش دهند. بر اساس تحقیقات «سالی آگوستین» دکترای روانشناسی محیطی و متخصص در زمینه طراحی، رنگ‌ دیوار درک ما را از می زان دما تغییر می دهد. مثلا رنگ های گرم نظیر زرد، نارنجی و قرمز باعث می شوند اتاق گرمتر از آنچه هست حس شود و رنگ های سرد مانند سبز، آبی و بنفش روشن احساس سردتر بودن را در افراد ایجاد می کنند.

روانشناسی ترکیب رنگ دکوراسیون مغازه - وبسایت رابو

رنگ ها و نقششان در احساسات و عواطف

در طراحی داخلی فروشگاه همه چیز درباره احساسات است و رنگ ها در بیشتر افراد واکنش های احساسی را تحریک می کنند. این موضوع در نموداری که روبرت پلاتچیک تهیه کرده، قابل ملاحظه است.
هر چند در مورد اینکه هر رنگی چه احساساتی در فرد ایجاد می کنند قواعد کلی وجود دارد. این قوانین به هیچ عنوان جهانی نیستند. افراد با فرهنگ های مختلف در سراسر جهان در مورد هر رنگ خاص، افکار و احساسات متفاوتی دارند. همچنین تجربیات و خاطرات فرد در گذشته نیز احساسات او را در رابطه با یک رنگ خاص تحت تاثیر قرار می دهد.

روانشناسی ترکیب رنگ دکوراسیون مغازه - وبسایت رابو

استفاده از رنگ ها برای جذب بازار هدف در فروشگاه ها

در حالت کلی خریداران جوانتر اغلب جذب رنگ های غنی و پررنگ می شوند. در حالی که افراد مسن تر رنگ های ملایم و کمرنگ را ترجیح می دهند. پس باید ابتدا گروه هدفتان را در خرید محصول مشخص کنید.
برای انگیزه بخشیدن به خریداران، از رنگ های آبی زنگاری، قرمز و نارنجی استفاده کنید.
اگر گروه هدف شما بودجه خریداران است، در تبلیغات از رنگ های سورمه ای یا سبز اروپایی استفاده کنید.
اگر مشتری شما خریداران خانم هستند، آبی، بنفش و سبز بهترین انتخابند و در عین حال در این گروه باید از رنگ های نارنجی، قهوه ای و خاکستری دوری کنید.
اگر مشتری محصول یا فروشگاه شما آقایان هستند، رنگ های آبی، سبز و مشکی انتخاب های مناسبی هستند، اما از لکه کارگیری رنگ های قهوه ای، نارنجی و بنفش بپرهیزید.

روانشناسی رنگ های مختلف در طراحی مغازه و فروشگاه

بر اساس تحقیقات ارتباط می ان برندها، مغز انسان برای راهنمایی او در محیط فروشگاه برنامه ریزی نشده است. اما فضای فروشگاه به دقت به گونه ای طراحی شده است تا از ویژگی های مغز انسان بهره ببرد. به بیان دیگر در اصل مغز انسان تصمیم خرید را نمی گیرد بلکه مغز انسان خرید را توجیه می کند، پس نحوه طراحی مغازه به توجیه فرد در هنگام خرید کمک شایانی می کند.
حال باید ببینیم چگونه ترکیب رنگ دکوراسیون مغازه پاسخ های خاصی ایجاد می کند و چطور می توان از آن ها در تجارت خود استفاده کرد.

روانشناسی ترکیب رنگ دکوراسیون مغازه - وبسایت رابو
«رنگ قرمز» توجه افراد را به خود جلب می کند، ضربان قلب را افزایش می دهد و سرعت تصمیم گیری را بالا می برد، پس به همین خاطر از رنگ قرمز در بسته بندی، تابلو های فروش و تخفیف‌ های فوق العاده استفاده می کنند. به دلیل همین پیام شگفت انگیز« مرا ببین» در رنگ قرمز وجود دارد.
دلیل دیگر به کار بردن رنگ قرمز در حراج و فروش های فوق العاده این است که این رنگ تفکر تحلیلی را کاهش می دهد و افراد را به تصمیمات انگیزشی تشویق می کند. رنگ قرمز همچنین اشتها را تحریک می کند، به همین خاطر این رنگ را اغلب در فست فود ها و شیرینی فروشی ها می بینیم.

روانشناسی ترکیب رنگ دکوراسیون مغازه - وبسایت رابو

«رنگ صورتی» حس خوشبختی، خوشدلی، عاشقانه و آرامش را تداعی می کند. پس انتخاب رنگ صورتی در دارو های معده درد نظیر پپتو بیسمول تصادفی نیست، همین رنگ به تنهایی برای شروع تسکین معده درد فرد موثر است، یا مثلا در مسابقات ورزشی رختکن تیم مهمان را به رنگ صورتی در می آورند تا انرژی تیم مقابل را تخلیه کنند. پس از پایان جنگ جهانی دوم صورتی به رنگ واقعی دختران بدل شد و در جایگاه انتخاب اول محصولات زنانه، هدیه برای خانم ها و حتی کارت ها قرار گرفت. به نظر می رسد رنگ صورتی بلافاصله افراد را به فکر چیزهای زیبا می اندازد. به خصوص هنگامی که مناسبت هایی نظیر ولنتاین، خرید هدیه برای نامزد، همسر با مادر پیش می آید.

روانشناسی ترکیب رنگ دکوراسیون مغازه - وبسایت رابو

«رنگ نارنجی» مردم را خوشحال می کند. این رنگ انرژی زا و اشتیاق آور است و روی افراد تاثیر مثبت می گذارد. نارنجی رنگی انگیزه بخش است، به همین خاطر از این رنگ در بسیاری از محصولات و برند های ورزشی نظیر لباس و لوازم ورزشی و مکمل های ورزشی به کار گرفته می شود.

روانشناسی ترکیب رنگ دکوراسیون مغازه - وبسایت رابو

«رنگ آبی» امنیت و اعتماد را القا می کند. به همین دلیل این رنگ را در موسسات مالی می بینیم. آبی حس آرامش ایجاد می کند زیرا یادآور آسمان و اقیانوس است. اگر حیوانات خانگی پر سر و صدایی چون پرندگان خرید و فروش می کنید، خوب است پایین دیوار ها را با رنگ آبی تیره نقاشی و به تدریج با آبی روشنتر رنگ آمیزی کنید، بالاترین قسمت را نیز رنگ سفید بزنید. این کار درک مفهوم آسمان آبی را تقویت می کند.

روانشناسی ترکیب رنگ دکوراسیون مغازه - وبسایت رابو

«رنگ مشکی» تصویری کلی از قدرت، اقتدار و شیک بودن را ایجاد می کند. این رنگ برای فروشگاه های لوازم الکترونیکی چون تلفن های همراه و رایانه و همچنین در فروشگاه های پوشاک مردانه به کار گرفته می شود. رنگ سیاه غالبا رنگی مردانه است. همچنین در فروش محصولاتی که در مقادیر خیلی کم چون عطر تولید می شوند، انتخاب رنگ مشکی روش موثری برای جلب توجه محصولات است.
در فروشگاه های امروزی که پوشاک و وسایل جانبی آن به فروش می رسند، می توان از رنگ مشکی برای برجسته نمودن و جلوه بخشیدن به برخی از آیتم ها و پوشاک گرانقیمت و مجموعه های مناسب فصل استفاده کرد.
امیدواریم این مطلب جذاب و کاربردی مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

منبع : خوگر نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *