مناسب ترین کفپوش

مناسب ترین کفپوش، موکت یا پارکت؟

 این دو مورد از متداول ترین متریال های کاربردی برای کفپوش محسوب می شوند اگرچه این دو کاملا متفاوت تر از یکدیگر هستند. یکی یک ماده کاملاً مصنوعی ، نرم ، لطیف و ارزان با طول عمر نسبتاً کوتاه است ، در حالی که دیگری یک کفپوش طبیعی ، سخت و گران قیمت است که احتمالاً بیشتر از خود خانه دوام خواهد داشت. با این حال ، هر دو نقش و جایگاه خود را به عنوان کفپوش در دکوراسیون هر فضایی ایفا می کنند ، و ممکن است با توجه به نیاز های شما و در مکان های مختلف خانه خود ماربرد بهتری داشته باشند زیرا هر کدام دارای ویژگی های مختلفی هستند که باعث می شود آنها در محیط های خاصی مطلوب باشندو  نیازهای خاص خود را برآورده سازند. شناخت ماهیت  این مواد به شما این امکان را می دهد تا در مورد چگونگی استفاده بهتر از آنها در مکانهای مختلف ، آگاهانه انتخاب کنید با دکوبوم در ادامه همراه باشید….

موکت در مقابل پارکت

فرش های مدرن و موکت ها در بازار در دو نوع  با نخ والیاف مصنوعی مانند نایلون تا پلی استر و برخی از الیاف طبیعی یا عمدتا پنبه یا پشم ، تشکیل می شوند. موکت ها عمدتا به صورت رولی یا در ابعاد مشخص مربعی برای مصرف کنندگان به مقدار مورد نیاز سفارش داده می شوند.

پارکت ها نیز به طور کلی به یکی از دو شکل ارائه می شود. کف پوش چوبی با استفاده از از الوار چوب طبیعی که از درختان چوب سخت وچوب خرد شده گرفته شده و آسیاب می شوند. اینکفپوش ها روی سطح بالایی ظاهری صاف اما در قسمت پایین کمی خشن باقی می مانند . لبه ها با شیارهای باریک و زبانی شکل می گیرند که به آنها اجازه می دهد تا در هنگام نصب تخته ها از هم جدا و یا به هم متصل گردنند.

شکل دیگری از کفپوش  با نام رایج لمینت با چسباندن یک لایه سطح نسبتاً نازک از چوب سخت واقعی به یک لایه اصلی ضخیم (و ارزان تر) از تخته سه لا با کیفیت بالا ایجاد می شوند. این کفپوش ها  دارای هزینه مقرون به صرفه تر ی هستندلمینت ها نیز دارای ساختاری مشابه زبان و شیار و به همان روش کفپوش های چوبی سخت نصب می شوند.

مناسب ترین کفپوش، موکت یا پارکت؟ - وبسایت رابو

کف پوش های چوبی  موکت
هزینه: گران تر ارزان تر
دوام: ممکن است ۱۰۰ سال یا بیشتر طول بکشد تا ۱۰ سال
ارزش املاک و مستغلات: اارزش املاک و مستغلات را اضافه می کند هیچ مزیتی برای املاک و مستغلات
تمیز کردن: تمیز کردن آن برای سطوح گسترده و مرطوب بسیار آسان است به راحتی تخلیه می شود ، اما حذف لکه ها سخت است
آسایش: کف سخت ، سرد و مطابق با درجه محیط کف نرم و گرم ، با امکان رطوبت
اتاقهای مناسب: هر اتاق به جز حمام و زیرزمین اتاق های خواب ، فضاهای تفریحی
ملاحظات بهداشتی: عالی برای مبتلایان به آلرژی امکان ایچاد آلرژی و غبار

ظاهر:

موکت

موکت ها از نظر رنگ ، بافت و احساس منتقل کننده به کاربران تنوع بیشتری را ارائه می دهد ، اما  در کل هم پارکت ها و لمینت ها و هم موکت های امروزه با تنوع نامحدودی از رنگ، طرح و فرم در بازار موجود هستند تا تقریباً هر نوع نیاز و سلیقه طراحی داخلی را برآورده سازند. فرش نه تنها از نظر ظاهری نرم بلکه از نظر کاربردی نیز برای بسیاری فضاها انتخاب بسیار خوبی محسوب می شود .

مناسب ترین کفپوش، موکت یا پارکت؟ - وبسایت رابو

چوب

ظاهر کفپوش های چوبی برای هر کسی قابل تشخیص است و جذابیت اصلی آن رنگ های طبیعی چوب و الگوی جذاب چوب است که بسته به نوع چوب متفاوت است. کفپوش های چوبی سخت بیانیه ای جسورانه ایجاد می کنند ، به همان اندازه که پا احساس سختی دارد  احساس پایداری و طبیعی بودن را برای افراد  ایجاد میکند.

اگرچه این موضوع عمدتاً از اولویت های شخصی است ، اما بیشتر مردم کفپوش های چوبی را جذاب تر و لوکس تر ازموکت یا فرش می دانند.

مقاومت در برابر آب و گرما:

موکت

الیاف مصنوعی مورد استفاده در بیشتر فرش های مدرن ، آنها را در برابر صدمه در برابر آب بسیار مقاوم می کند ، اما مهم است که از ریزش آب به داخل لایه پشتی یا در زیر آن جلوگیری کرد زیرا می تواند در زیر فرش فرو رود. به همین دلیل ، فرش یا موکت هرگز برای مناطق مرطوب مانند حمام یا جاهایی که احتمال ریختن آن وجود دارد ، مانند آشپزخانه ها ، توصیه نمی شودعلاوه بر آن موکت ها نیز به راحتی در اثر گرما آسیب می بیند ، از جمله سوزاندن سیگار یا قرارگیری  قابلمه های گرم و در صورت وجود میتوانند آتش سوزی جدی در خانه ایجاد یا بعضی از موکت ها می توانند گازهای سمی را منتشر کنند.

چوب سخت

کفپوش چوبی در هر مکانی که آب یا رطوبت حضور مداوم باشد توصیه نمی شود ، اگرچه اغلب در یک آشپزخانه خوب ا به نظر میرسد زیرا ، می توان بلافاصله آن را پاک کرد اما برای آشپزخانه و برای نصب زیرزمین توصیه نمی شود ، زیرا رطوبت زمین اغلب از درون دال بالا می روداما لمینت ها انتخاب های بهتری نسبت به پارکت ها هستند

بهترین برای مقاومت در برابر آب و گرما:

نه موکت و نه چوب سخت برای شرایط مرطوب یا دائمی مرطوب مانند حمام یا برای مناطق زیرزمینی توصیه نمی شود. ضمن اینکه هردو قابلیت آتش سوزی را دارند

مراقبت و تمیز کردن:

موکت

تمیز کردن روتین . مداوم مخصوصاً موکت کار سختی نیست اما بعضی ها احساس می کنند تمیز کردن فرش کاملاً غیرممکن است زیرا لکه ها خیس می شوند و به طور دائمی باقی می مانند اما قطعا راهکارهایی برای لکه ها وجود دارد همینطور  وجود گرد و غبار و میکروباکتری ها که به راحتی در الیاف گیر می کنند. فرش را برای افرادی که از آلرژی رنج می برند یا دارای وسواس خاصی  هستند ، یک انتخاب ضعیف محسوب می کند.

مناسب ترین کفپوش، موکت یا پارکت؟ - وبسایت رابو

چوب

کفپوش های چوبی به راحتی تمیز می شوند.  جاروبرقی ساده باعث حذف گرد و غبار و شستشوی دوره ای یا تمیز کردن با یک پاک کننده چوب باعث حذف بیشتر عمق و بیشتر لکه ها می شود.

بهترین راه حل برای مراقبت و تمیز کردن: چوب سخت

چوب سخت به عنوان کفپوش مراقبت آسان تری ایجاد  میکند زیرا نسبت به لکه هاکمتر مستعد است و  گرد و غبار و ی ایجاد نمیکند.

دوام و نگهداری:

موکت

نگهداری روزمره و یا سرویس تمیز کردن حرفه ای ممکن است عمر فرش شما را طولانی کند ، اما بندرت موکت ها  بیش از یک دهه یا بیشتر عمر میکنند.

چوب

با نگهداری اصولی، کفپوش چوبی می تواند چندین دهه دوام داشته باشد و با به کارگیری برخی از مواد با سطح بالاتر می توانند برای نسل ها دوام بیاورند. علاوه بر این ، چوب سخت جامد ساییده شوند و مجددا اصلاح شوند  بیشتر کفها می توانند سه یا حتی چهار بار  درطول عمرخود دوباره تجدید شوند.

بهترین برای دوام و نگهداری: چوب سخت

کفپوش چوبی از نظر دوام و نگهداری از مزایای بیشتری برخوردار است.

هزینه

موکت

بیشتر موکت های معمول نسبت به کفپوش رهای چوبی بسیار ارزان تر است اگرچه فرش باید هر چند سال یکبار تعویض شود ، اما باز نسبت به هزینه ها مقرون به صرفه تر است.

چوب

هزینه کفپوش های چوب بسته به طبیعی و یا مصنوع در رنج های متوسط تا بالا در بازار موجود هستند.

بهترین قیمت:موکت

موکت  یک کفپوش بسیار ارزان قیمت است ، اما به یاد داشته باشید که احتمالاً هر ۱۰ سال یکبار دیگر آن را جایگزین خواهید کرد.

طول عمر:

موکت

موکت ها به طور کلی در ۱۰ سال یا کمتر آماده جایگزینی هستند.

چوب

کفپوش های چوبی عمر بسایر طولانی دارند و دو یا چند نسل  نیز میتوانند از ان استفاده کنند..

بهترین حالت برای طول عمر: چوب سخت

امید به زندگی کفپوش چوبی آنقدر نسبت به فرش برتر است که حتی ارزان ترین کفپوش را از موکت ارجح می سازد..

اندازه ها

موکت

فرش به طور معمول به صورت رول هایی در دسترس است ، هر اندازه که مشتری بخواهد بریده می شود

چوب

کفپوش های چوبی به طور معمول در به صورت قطعاتی در ابعاد مختلف قابل ارائه هستند

بهترین برای اندازه:

مزیت اندازه ای خاصی برای موکت یا چوب سخت وجود نداردو کاملا بستگی به اولویت شما دارد.

ارزش فروش مجدد:

موکت

موکت معمولاً از آنجایی که به عنوان یک کفپوش ارزان قیمت و کوتاه مدت شناخته می شود ، ارزش املاک و مستغلات را اضافه نمی کند. با این حال ، موکت های جدید مطمئناً نقش موثری در دکوراسیون ایفا میکنند.

چوب

کفپوش چوب ارزش  بیشتری نسبت به فرش به عنوان یک انتخاب طراحی در کاربری ها مسکونی دارد. به دلیل داشتن ماده طبیعی و به دلیل ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به موکت ، از نظر ظاهری مجلل به نظر می رسد. بسته به نوع چوب انتخاب شده و چگونگی اتمام آن ، چوب می تواند به عنوان یک ماده کفپوش اعتبار بی نظیری ایجاد کند.

بهترین قیمت برای فروش مجدد: چوب سخت

متخصصان املاک و مستغلات و خریداران احتمالی خانه ، کف پوش های چوبی را بیش از موکت ترجیح می دهند

مناسب ترین کفپوش، موکت یا پارکت؟ - وبسایت رابو

راحتی و صدا:

موکت

شاید اصلی ترین مزیتی که فرش نسبت به چوب سخت دارد ، راحتی آن باشد. فرش نرم است و در زیر پاهای برهنه بسیار عالی است این به خصوص در اتاق خواب ها ، اتاق های کودکان و برخی از مناطق خانوادگی و اتاق نشیمن ، جایی که می خواهید فضای راحتی و آرامش ایجاد کنید ، آرامش بخش است. موکت بسیار گرمتر از کف چوب است ، به خصوص در یک صبح سرد زمستانی

نرمی  وگرمی موکت  نیز سطحی با خاصیت ضد صدا عالی ایجاد می کند. با وجود فرش ، سطح کل کف  عایق بندی شده است تا سر و صدای آن به راحتی بالا یا پایین نرود.

این واقعیت که فرش بسیار نرم است ، آن را به یک انتخاب کف پوش ویژه و ایمن تبدیل می کند . با وجود چوب سخت ، سر خوردن یا  سقوط می تواند منجر به جراحات و شکستن اشیا  شود ، اما فرش ها سطح بالشتکی را در سرتاسر اتاق ارائه می دهند. این می تواند مورد توجه جدی در خانه هایی با کودکان کوچک یا ساکنان مسن باشد..

چوب

یک شکایت بزرگ در مورد کفپوش های چوبی این است که آنها سر و صدا هستندافراد اغلب شکایت می کنند که می توانند صدای قدم روی هر پله را بشنوند. هر چند چوب دارای یک برتری آسایش مهم است که بر خلاف موکت  می تواند گرد و غبار و میکروارگانیسم ها را به خود نگه نمیدارد اما صدا از مواردی است که ممکن است برای برخی مهم تر باشد.

چوب سخت همچنین می تواند برای کسانی که نگران استفاده از مصالح ساختمانی سبز هستند جذاب باشد. بیشتر موکت ها عمدتاً از فرآورده های نفتی تصفیه شده ساخته می شوند که به هیچ وجه طبیعی نیستند. چوب سخت ماده ای طبیعی است که از درختانی ساخته شده است که می توانند مجدداً جایگزین شوند. با این وجود ، هنگام خرید مواد چوبی کمی تحقیق کنید و مطمئن شوید که آنها توسط یک شرکت سازگار با محیط زیست با روشی سازگار با محیط زیست تولید شوند.

بهترین  برای راحتی و صدا: فرش

برای راحتی فوری ، فرش مزیت آشکاری نسبت به چوب سخت دارد. اما مالکان خانه به مصالح ساختمانی “سبز” با کیفیت برتر کفپوش های چوبی رای می دهند.

مناسب ترین کفپوش، موکت یا پارکت؟ - وبسایت رابو

 در حالت کلی می توان گفت:

طبق اکثر استانداردهای مقایسه ، کفپوش های چوبی به وضوح نسبت به فرش ، از ماندگاری بهتر ، ظاهر ظریف تر و ارزش بهتر املاک و مستغلات برتر هستند. اما موکت می تواند در جایی که راحتی  و امنیت اصلی ترین نگرانی شما است ، یا جایی که بودجه مسئله ای دارای اولویت  باشد ، انتخاب خوبی باشد. فقط کافی است هر ۱۰ سال یکبارموکت را جایگزین کنید.

منبع : دکوبوم

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *