نورپردازی در دکوراسیون اتاق کودک

 

نورپردازی در دکوراسیون اتاق کودک

 

اصول مهم دکوراسیون اتاق کودک

همه ما از اهمیت روشنایی در زندگی باخبریم و میدونیم چه نعمت بزرگی هست که در زندگی روز مره ما وجود داره و اگر نبود چقدر همه چیز کسل کننده بود. نور میتونه به ما احساس راحتی و آرامش بده، همچنین روشنایی که به درستی و منحصر به فرد تنطیم شده باشه میتونه در جای مناسبش هیجان و شادمانی رو ایجاد کنه. در این مطلب میخوام به این موضوع جذاب در دکوراسیون اتاق کودکان صحبت کنم.

برای نور پردازی و دکوراسیون اتاق کودک باید به خاطر داشته باشیم که کودکان عاشق روشنایی هستند از این رو باید اتاقشون طوری نورپردازی بشه که تمام جنبه های روانی اونها در نظر گرفته بشه.

ویژگی های نور پردازی در دکوراسیون اتاق کودک

روشنایی باید کامل باشه، به طوریکه کودک احساس امنیت کنه. به همین مقدار هم باید نرم و ملایم باشه که کودک همواره در اون محیط احساس آرامش و راحتی داشته باشه. از همه مهمتر هم اینه که باید دنج باشه تا کودک بتونه در اون خواب کامل و خوبی داشته باشه. همچنین طوری باشه که برای کتاب خواندن یا نقاشی نور مناسبی داشته باشه و برای چشم زننده یا کم نور نباشه.

مشارکت کودک در انتخاب دکوراسیون اتاقش

بهترین اتفاقی که در نور پردازی اتاق کودکان میتونه بیفته اینه که اونها در تمام مراحل، حق انتخاب و نظر داشته باشن. اینکه بتونن رنگهای مختلف رو خودشون انتخاب کنن هم روی احساسشون نسبت به اتاقشون تاثیر مثبت میذاره و هم خیلی براشون سرگرم کننده است. به این شکل هم اونها میتونن یک اتفاق هیجان انگیز رو تجربه کنن و فکر کنن و هم شما با خیال راحت مطمئن میشید فرزندتون اون رنگ و دکور رو میپسنده. برای انتخاب نوع و مقدار نور بهتره فرزندتون رو شریک بگیرید و با توجه به سلایق و علایقش این کار رو انجام بدین. مثلا اینکه کودکمون به چه کارتون و شخصیتهایی عللاقه داره و یا چه رنگی رو دوست داره در این انتخابها موثر هست. مثلا اگر فرزندتون پسر باشه، احتمالا میخواد برای اتاقش فرمی از یک فوتبالیست رو داشته باشه و بلعکس اگر دختر باشه احتمالا علاقه داره اتاقش بازتابی از یک شاهزاده خانوم یا یک پروانه شناور رو داشته باشه.

استفاده از چراغهای سقفی برای نورپردازی در اتاق کودک

در نورپردازی و دکوراسیون اتاق کودک زمانیکه میخوابد چراغ سقفی برای اتاق کودکتون انتخاب کنین، مساحت اتاق، ارتفاع سقف و اینکه برای کدوم قسمت از اتاق هست موضوعاتی هستن که باید بهشون توجه بشه. اینکه از چراغهای آویز مثل لوستر ها استفاده کنین یا لامپهای بسته، همه بستگی به ویژگیهای اتاق فرزندتون داره. استفاده یکباره از چراغهای سقفی کمی محیط رو پر نور و خشن میکنه و تنها برای اتاقهای بزرگ مناسب هستن.

نورپردازی و دکوراسیون اتاق کودکان فقط به این منظور نیست که اتاقشون روشن بشه. همونطور که گفتیم باید به آرامش هم توجه کنه و امنیت و دنج بودن. علاوه بر همه اینها اتاق کودک باید جنبه آموزشی هم داشته باشه. چرا که کودکمون قراره در این فضا بزرگ بشه و ویژگیهای اخلاقی و رفتاریش در این دوره شکل میگیره. پس باید دقت خیلی زیادی بشه. از طرفی باید جنبه سرگرمی و تفریح و لذت بردن رو هم در این اتاق براش فراهم کنیم.

منبع : فارست

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *