نکات، قوانین و اصول چیدمان منزل سنتی و مدرن از مبلمان و فرش تا رنگ

نکات، قوانین و اصول چیدماننکات، قوانین و اصول چیدمان

چیدمان منزل در هر سبک و سیاقی که باشد منزل به تبعیت از یک چهارچوب مشخص است. قوانین مربوط به چیدمان مردن و سنتی منزل از نظر اصول و قوانین، زمین تا آسمان با یکدیگر متفاوت هستند. اصولی که باید در مقیاس، رنگ بندی و چینش اکسسوری‌ها رعایت شوند. در این مقاله از ویکی ساختمون به تشریح اصول و قوانین چیدمان منزل پرداخته می‌شود.

ثبت سفارش آنلاین انواع خدمات چیدمان و دکوراسیون داخلی

اصول مهم چیدمان و دکوراسیون داخلی

  1. نور را دریاب: نور می‌تواند ریتم خلاقانه‌ای به یک فضای داخلی ببخشد.
  2. فرم را بشناس: معمولاً به پوسته بیرونی نسبت داده می‌شود.
  3. فضا را حس کن: محدوده در دسترس کاربران
  4. بافت را لمس کن: مشخصه‌ای است که با لمس کردن یا دیدن به چشم می‌آید.
  5. شکل را بیازمای: نقطه بیرونی یک شی را تشکیل می‌دهد.
  6. رنگ را در هم بیامیز: خاصیت بصری فرم است که در طراحی داخلی روی فرم تأکید می‌کند.
  7. حجم را بشناس: حجم عنصر مهم طراحی داخلی است.

قوانین کلی چیدمان منزل

قانون اول؛ سقف باید همیشه سفید باشد

کارشناسان چیدمان منزل همیشه عنوان کرده‌اند که رنگ سقف و درها باید سفید باشد. رنگ سفید چهارچوب زیبا و مشخصی را از فضا به دست می‌دهد و به طور معمول باعث بلندتر به نظر رسیدن سقف می‌شود. رنگ سفید برای هر اتاق و فضایی مناسب است.

قانون دوم؛ تمامی اکسسوری‌های مبلمان باید مکمل یکدیگر باشند

بسیاری از طراحان بر این باورند که تطابق مبلمان‌ها با یکدیگر اصلاً ضرورت ندارد اما نباید هم چندان بی‌خیال آن شد. به این معنا که تمام اکسسوری‌های یک اتاق باید یکدیگر را کامل کنند.

باید از زیاده روی پرهیز کرد. ست کردن همه اکسسوری‌های مبلمان با یکدیگر باعث ایجاد یک فضای حوصله سر بر و یکنواخت می‌شود. اما استفاده از المان‌هایی که یکدیگر را کامل می‌کنند باعث جذاب‌تر شدن فضا می‌شوند.
نکات، قوانین و اصول چیدمان

قانون سوم؛ به سلیقه و علاقه خود احترام بگذارید

مگر غیر از این است که هدف از این همه قانون و اصل به دست آوردن فضایی است که بتوانید در آن احساس آرامش داشته باشید. اما آیا در فضایی پر شده از اکسسوری‌ها و المان‌هایی که علاقه چندانی به آن‌ها ندارید، می‌توانید آرامش داشته باشید؟

پس سعی کنید سلیقه و علاقه خود را در اولویت قرار دهید. قبل از خرید هر اکسسوری یا اجرای هر گونه پلان و طراحی، حتماً با اصول خود آن‌ها را بسنجید.

قانون چهارم؛ در رنگ پردازی از ترند‌ها پیروی کنید

همه ما و کارشناسان حوزه چیدمان می‌دانیم که هر رنگی را نباید با هر رنگی به کار برد. از طرفی هم رنگ پردازی فضاهای مختلف منزل باید با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند. سبک دکوراسیون و به بیانی ساده مدرن یا سنتی بودن چیدمان نیز تأثیر عمده‌ای روی رنگ‌های به کار برده شده می‌گذارد.

بهترین کار بهره بردن از ترندها است که هر ساله معرفی می‌شوند. با کمک یک کارشناس می‌توانید ترندهای رنگی مناسب بخش‌های مختلف از منزل خود پیدا کنید. در استفاده از رنگ‌ها شجاع باشید اما زیاده روی نکنید. روانشناسی رنگ‌ها را در نظر بگیرید.

قانون پنجم؛ مبل‌ها یا کامل روی فرش یا کامل خارج از فرش

مبلمان‌ها و فرش از مهم‌ترین اجزای چیدمان‌ها به ویژه در خانه‌های ما ایرانی‌ها هستند. فرقی نمی‌کند که سبک مدرن را دنبال می‌کنید یا سنتی، در هر صورت باید تناسب لازم را میان این دو پیاده کنید. بهترین تناسب این گونه است که پایه‌های مبل یا باید به طور کامل روش فرش قرار بگیرند یا باید کاملاً خارج از فرش باشند.

قانون ششم؛ مبلمان را به دیوار نچسبانید

بسیاری به اشتباه بر این باورند که در اتاق‌ها و فضاهای کوچک باید مبلمان را به دیوار بچسبانند. اما واقعیت چیز دیگری است. اندازه اتاق در میزان فاصله مبلمان با دیوار تأثیر دارد اما نباید این فاصله را به کل نادیده گرفت.

وجود فاصله هر چند کم میان دیوار و مبلمان بر خلاف باور بسیاری باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا می‌شود. این فاصله را با اندازه اتاق خود تطبیق دهید.

قانون هفتم؛ تعادل را در مبلمان برقرار کنید

تعادل یکی از مهم‌ترین اصول در چیدمان منزل است. در چیدمان باید اندازه و جانمایی هر یک از اکسسوری‌های مبلمان را در نظر بگیرید. در این رابطه باید سعی کرد از المان‌هایی در اندازه‌های مختلف در مکان‌های مختلف استفاده کرد.

به این معنی که نباید تمامی المان‌ها و اکسسوری‌های قرار گرفته در یک مکان هم اندازه باشد. تفاوت باید با رعایت تعادل برقرار شود. علاوه بر اندازه و جانمایی باید به شکل اکسسوری‌ها نیز توجه داشته باشید. برای نمونه اگر مبلمان شما متشکل از مجموعه‌ای خطوط راست و مستقیم است، در نظر گرفتن میز جلو مبلی منحنی و گرد انتخابی خوب خواهد بود.

قانون هشتم؛ پرده‌ها باید اندازه مناسب داشته باشند

پرده‌ها جزء جدایی ناپذیر هر خانه با هر سبک چیدمانی هستند. فرقی نمی‌کند کدام اتاق است و سبک مدرن دارد یا سنتی، پرده باید از نظر اندازه با پنجره و اکسسوری‌های مبلمان هماهنگی داشته باشید.

پرده‌های کوتاه یا بلند، هر کدام به نوبه خود باعث شلخته به نظر رسیدن فضا می‌شوند. تعادلی که به زحمت میان اجزای مختلف چیدمان برقرار کرده‌اید به واسطه وجود یک پرده کوتاه یا بلند می‌تواند به طور کامل به هم بخورد.

منبع: ویکی ساختمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *