چه اصول و قوانینی را باید برای چیدمان منزل رعایت کنید؟

نکاتی برای چیدمان منزل

متناسب با نوع طراحی فضا از کفپوش مناسب استفاده کنید

از اصول و قوانین چیدمان منزل می‌توان به استفاده از کفپوش مناسب اشاره کرد. گزینه‌های متداول متریالی که برای کفپوش‌ خانه‌ها استفاده می‌شود غالباً از جنس چوب، کاشی و سرامیک و سنگ هستند. که با توجه به سبک سلیقه‌ها از آن استفاده می‌شود. با توجه به میزان رفت وآمد در قسمت‌های مختلف خانه، اینکه از چه نوع کفپوشی استفاده می‌کنید بسیار حائز اهمیت است. برای مثال در محیط‌هایی مانند آشپزخانه که میزان رفت و آمد به مراتب بیشتر است و  نیز ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به نظافت داشته باشد استفاده از کاشی و سنگ، گزینه‌های مناسبی برای پوشاندن کف آشپزخانه است. برای چیدمان اتاق نشیمن که شامل اتاق‌خواب و سالن غذاخوری نیز می‌شود، استفاده از انواع کفپوش‌های چوبی، سنگ، کاشی، سرامیک و لمینت می‌تواند گزینه‌ی ایده‌آلی باشد. حمام و سرویس بهداشتی هم که قاعدتاً مرطوب‌ترین فضای خانه هستند و در آن همیشه با آب سر و کار داریم، بهتر است که برای همچین فضایی حتماً از کاشی، سرامیک، سنگ طبیعی، سنگ مرمر یا گرانیک استفاده شود. البته گزینه‌های کم‌هزینه‌تری هم هستند؛ مانند کاشی‌های وینیل که البته به اندازه کاشی یا سنگ بادوام نیستند.نکاتی برای چیدمان منزلنکاتی برای چیدمان منزل

استفاده از فرش به فراخور نیاز

الزامی به استفاده حتمی از فرش در سطوح مختلف خانه نیست. نکته مهمی که در قوانین چیدمان منزل وجود دارد، این است که گاهی باید تعصبات بی‌جا را کنار بگذارید. فرش یکی از مهمترین عناصر در طراحی دکوراسیون منازل است بخصوص ما ایرانی‌ها که از بدو تولد و به هنگام راه افتادن اولین چیزی که کف پاهایمان آن را احساس کرده‌اند، تار و پود فرش بوده‌است. با توجه به زیبایی بی حد و حصر این هنر دستی که فقط نزد ایرانیان است و بس؛ اما بدانید هیچگونه الزامی به استفاده از فرش در چیدمان منزل نیست، گاهی یک قالیچه هم می‌تواند آنچه را که شما انتظار دارید محیا کند. اما اگر قرار بر آن شد که از فرش در طراحی دکوراسیون و چیدمان منزل استفاده کنید، حتماً به تناسب آن با عناصر دیگر توجه داشته باشید. برای مثال ست کردن فرش با مبلمان، تناسب رنگی آن با نمای دیوار‌ها و کفپوشی که در زیر آن قرار دارد؛ نقش بسیار مهمی در زیباسازی فضای چیدمان ایفا می‌کند. به عنوان نمونه نقش و نگار‌های شلوغ فرش ایرانی در دکوراسیون امروزی، با مبلمانی به سبک مبل استیل همخوانی مناسبی خواهند داشت. و یا در انتخاب رنگ آن می‌توانید از الگوی تک رنگ (کروماتیک) و یا ترکیب رنگ‌های متضاد و مکمل استفاده کنید.نکاتی برای چیدمان منزلنکاتی برای چیدمان منزل

خورشید را به خانه راه دهید

استفاده از پرده به علت کاربرد‌های متنوع اعم از پوشش و حفاظت از حریم فضای داخل خانه، تنظیم نور محیط و … در اکثر خانه‌ها رایج است. اما انتخاب نوع پرده بسیار اهمیت دارد؛ اینکه شما کدام جنس از انواع پارچه پرده‌ای را برای پنجره‌ها و نورگیر خانه استفاده می‌کنید کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد اما این را هم بدانید که گاهی تمرکز بر روی زیبایی پرده شما را از جنس آن و تاثیری که در میزان روشنایی و نوردهی به محیط دارد، غافل می‌سازد. انواع پارچه‌هایی که بمنظور دوخت پرده از آنها استفاده می‌شود عبارتند از: دانتل، حریر، کتان و ساتن، ابریشم، مخمل و … . که با توجه به سلیقه شما در تنظیم روشنایی محیط از آنها استفاده می‌شود. برای مثال اگر محیط پذیرایی شما نورگیر مناسبی دارد و می‌خواهید تا نور زیادی به این فضا تابیده شود می‌توانید از پرده‌ای با جنس حریر استفاده کنید.

هوشمندانه بچینید و موانع را از جریان رفت و آمد حذف کنید

چیدمان مناسب یک محیط این امکان را می‌دهد تا افراد فضا را بصورت موثر طی کنند. اینکه یک نقطه مرجع یا یک نقطه کانونی را در ذهن تصور کنید و با در نظر گرفتن مواردی مانند دسترسی مناسب و آسان به سایر قسمت‌های خانه، دسترسی راحت به ضروریات مانند پریزهای برق و کلید‌های روشنایی، میزان سرمایش و گرمایش آن محیط و … اقدام به چیدن وسایل کنید. ممکن است مواردی دیگر وجود داشته باشد که در جریان رفت و آمد موثر باشد؛ درها و کشوهایی که به سمت داخل یا خارج باز و بسته می‌شوند و در هنگام استفاده از آنها فضای اضافه‌تری مورد اشغال قرار بگیرد.

استقرار مناسب، اصلی از قوانین چیدمان منزل

به عنوان حجیم‌ترین عنصر طراحی دکوراسیون و چیدمان منزل بسیار اهمیت دارد که مبلمان را چگونه و در چه جایی قرار دهید. پیش‌بینی و تامین فضای لازم برای استقرار مناسب وسایل از این جهت حائز اهمیت خواهد بود. به فاصله‌ی مبلمان با دیوار‌ها توجه کنید، بهتر است که آنها را با کمی فاصله از دیوار قرار دهید. فضای گفتمان را می‌توان با چینش مناسب مبلمان ایجاد کرد. به فاصله جلوی مبل یا کاناپه با جلومبلی، میز عسلی یا میز قهوه توجه کنید. اگر از فرش در طراحی دکوراسیون منزل استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که باید مبلمان را طوری قرار دهید که علاوه بر حفظ نمای فرش، از سر خوردن و حرکت فرش نیز جلوگیری کنید. اگر از میز ناهارخوری استفاده می‌کنید، آن را طوری قرار دهید که دسترسی به صندلی و رفت و آمد در اطراف آن بدون موانع و مشکل باشد.

منبع: توک مارکت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *