نکات راهنمای خرید آباژور برای روشنایی بهتر خانه – بخش اول

نکات راهنمای خرید آباژور برای روشنایی بهتر خانه – بخش اول

نکات راهنمای خرید آباژور برای روشنایی بهتر خانه - بخش اول

اگر قرار باشد در مکانی برای چند ساعت آرامش داشته باشید، ترجیح می‌دهید آن مکان با لامپ‌های متعدد روشن شده یا روشنایی ملایمی داشته باشد؟ اگر گزینه دوم را ترجیح می‌دهید، قطعا باید به فکر خرید آباژور برای خانه خود باشید. آباژور به انگلیسی Lampshade گفته می‌شود و امروزه یکی از المان‌های مهم در نورپردازی خانه به شمار می‌آید. با توجه به اهمیت استفاده از این المان در نورپردازی خانه باید به نکات زیادی توجه کنید. به این منظور توصیه می‌کنیم که متن پیش رو را از دست ندهید، زیرا تمام آنچه باید در انتخاب آباژور بدانید را در این متن به شما می‌گوییم.

ابعاد و اندازه‌های استاندارد

غیر قابل انکار است که زیبایی آباژور شما به اندازه کلاهک آن بستگی دارد. باید بدانید که هیچ استانداردی برای اندازه کلاهک‌های آباژورها تعریف نشده است. از این‌رو باید ابعاد شیدها را با توجه به محیط خانه خود انتخاب کنید. اصولا اندازه کلاهک‌ها باید بزرگ‌تر از پایه آباژور باشد، اما این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که این شیدها بیش از حد بزرگتر یا بیش از اندازه کوچکتر نباشد. زیرا کلاهک‌های بسیار بزرگ فضای زیادی اشغال می‌کنند. از طرفی شیدهای کوچک ممکن است فاصله بسیار کمی با لامپ داشته باشند و در اثر گرما دچار سوختگی شوند.

نکات و راهنمای خرید آباژور

کدام خانه‌ را دیده‌اید که دکوراسیون آن با وجود آباژور زیبا نشده باشد؟ اگر شما نیز به المان‌های روشنایی در منزل خود اهمیت می‌دهید و به دنبال انتخاب آباژور برای خانه خود هستید، حتما باید به چند نکته در این مورد دقت کنید.

 آباژور رومیزی یا ایستاده؟

در اولین قدم پیش از هرچیز انتخاب کنید که آباژور مورد نظر شما رومیزی یا ایستاده باشد. برای این منظور ابتدا باید فضایی را برای آباژور مد نظر قرار داده باشید. سپس با توجه به آن فضا انتخاب کنید که آباژور از کدام نوع باشد. به عنوان مثال در خرید آباژور برای پاتختی یا میزهای کوچک کنار مبل، باید سراغ مدل‌های رومیزی بروید. اما اگر برای فضایی از خانه به دنبال آباژور هستید که هیچ وسیله‌ای در آن چیده نشده، بهتر است از آباژورهای ایستاده استفاده کنید. زیرا این دسته از آباژورها فضای کمتری اشغال می‌کنند.

سبک دکوراسیون منزل

اگر می‌خواهید بهترین آباژور را برای منزل خود انتخاب و خریداری کنید، پیش از هرچیز ابتدا سبک لوازم، وسایل و چیدمان منزل خود را در نظر بگیرید. گاهی تمام وسایل خانه شما سبک مدرن دارند. در این صورت خرید آباژوری کلاسیک به رنگ طلایی بدون شک از زیبایی‌های خانه شما کم می‌کند. اما در عوض اگر همین آباژور را در خانه‌ای با سبک کلاسیک قرار دهید، زیبایی فضای خانه شما دوچندان خواهد شد. بنابراین پیش از هرچیز سبک خانه خود را بررسی کنید. اگر خانه‌ای کلاسیک دارید، آباژوری کلاسیک و اگر خانه‌ای مدرن دارید، آباژور مدرن خریداری کنید.

رنگ شید

پیش از آنکه سراغ رنگ کلاهک آباژور خود بروید، ابتدا مشخص کنید که این آباژور را برای تامین نور محیط خانه خود می‌خواهید یا صرفا جنبه زیبایی دارد؟ اگر قصد استفاده از نور آباژورها را دارید، باید مدل‌هایی با رنگ تیره را حذف کنید. زیرا رنگ‌های تیره نور کمی از خود عبور می‌دهند. از این‌رو بدون آن‌که در نورپردازی خانه تاثیر داشته باشند، تنها جنبه زیبایی دارند.

این روزها اما طراحی‌های جذاب و متفاوتی از آباژورها در بازار مشاهده می‌کنیم. برخی از مدل‌ها کلاهک‌هایی به شکل مرسوم ندارند. در این آباژورها معمولا به جای شید از قطعات سنگ یا نمک استفاده می‌کنند. این دسته از آباژورها نیز جنبه تزیینی دارند و در عبور نور از خود چندان موفق نیستند. مدل‌های دیگری هم مشاهده می‌کنیم که در آن‌ها از هیچ کلاهکی استفاده نشده است. در این آباژورها از لامپ‌های ادیسونی استفاده می‌شود که از لحاظ دکوراتیو جذابیت زیادی دارد.

شکل ظاهری

جالب است بدانید که در اصول دکوراسیون داخلی به شکل ظاهری شیدهای آباژور نیز توجه می‌شود. به‌خصوص اگر قرار باشد آباژور روی میز قرار بگیرد. در این صورت باید کلاهک آباژور با میز شما از لحاظ ظاهری تناسب داشته باشند. به عنوان مثال برای خرید آباژوری که قرار است روی میزهای عسلی گرد قرار بگیرد، بهتر است گزینه‌هایی با شید دایره‌ای را بررسی کنید.

جنس کلاهک

یکی دیگر از فاکتورهایی که انواع مختلف آباژور را رقم می‌زند، جنس کلاهک آن است. شاید در ابتدا این موضوع برای شما بی‌اهمیت باشد، اما واقعیت این است که جنس شید در میزان نوردهی آباژور نقش زیادی دارد. معمولا کلاهک‌ آباژور از جنس پارچه‌ای یا پلیمری است. در این میان مدل‌هایی که کلاهک پلیمری دارند، نور کمتری از خود عبور می‌دهند. معمولا در خرید آباژور اتاق خواب گزینه‌هایی موفق هستند که نور کمتری داشته باشد. در این صورت هنگام خواب چشمان شما را اذیت نکرده و خواب را نیز مختل نخواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *