رنگ یاسی و نحوه استفاده از آن در دکوراسیون خانه

همه چیز در مورد رنگ یاسی و نحوه استفاده از آن در دکوراسیون خانه

همه چیز در مورد رنگ یاسی و نحوه استفاده از آن در دکوراسیون خانه - وبسایت رابو

رنگ یاسی، رنگ گل های یاس خوشه ای یا یاس بنفش است و نام آن از همین گل گرفته شده است. رنگ یاسی به دلیل آرامشی  که القا می کند، نماد آرامش، عشق و مهربانیست. این رنگ آرامش بخش جزو بهترین رنگ ها برای فصل بهار شناخته می شود و طرفداران زیادی به ویژه در بین خانم ها دارد. همچنین از آن جایی که این رنگ جذاب در دکوراسیون خانه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد در این مطلب ما به بررسی نحوه استفاده از این رنگ و پالت رنگی مناسب به آن در هر نوع طراحی و به طور ویژه در دکوراسیون داخلی خانه پرداخته ایم. اما قبل از آن بهتر است کمی بیشتر این رنگ آرام را بشناسیم.

رنگ یاسی به چه رنگی گفته می شود؟

رنگ یاسی رنگی ملایم تر و کمرنگ تر از رنگ بنفش است. این رنگ مانند تمام طیف های رنگ بنفش، از ترکیب یک رنگ گرم یعنی قرمز و یک رنگ سرد یعنی آبی ساخته می شود که سفید نیز به آن ها اضافه شده است. این رنگ خود طیف گسترده ای دارد که ترکیب رنگ آن ها متفاوت است. برای همین هم این رنگ با توجه به میزان رنگ قرمز و آبی که در ترکیب آن به کار رفته باشد، می تواند به عنوان یک رنگ گرم و یا رنگ سرد شناخته شود.
رنگ اسطوخودوسی یا لاوندر، ملایم ترین و سردترین یاسی است که جزو رنگ های خنثی حساب می شود. همچنین رنگ یاسی روشن بیشتر به صورتی نزدیک است و در ترکیب آن از رنگ قرمز بیشتر از رنگ آبی استفاده شده است و برعکس، در ترکیب رنگ یاسی تیره که به بنفش متمایل تر است از رنگ آبی بیشتر از رنگ قرمز استفاده شده است.
استفاده از سفید بیشتر در ترکیب این رنگ باعث می شود یاسی پاستلی به وجود بیاید. این رنگ بسیار ملایم است و طرفداران زیادی دارد. علاوه بر این اگر اندکی رنگ مشکی هم به رنگ ها اضافه کنیم در این صورت یاسی کدر به دست می آید، که یک رنگ زیبا برای دکوراسیون منزل است.

تاریخچه رنگی که سلطنتی است

یاسی به انگلیسی لایلیک (Lilac) نامیده می شود که اسم یاس بنفش است. از این رنگ برای اولین بار در سال ۱۷۷۵ استفاده شد. در گذشته بعضی از کشورها از این رنگ در مراسم عزاداری استفاده می کردند؛ برای مثال در بریتانیا در قرن نوزدهم این رنگ جزو سایه هایی بود که زنان در اواخر دوره عزاداری -که دیگر نیازی به استفاده از رنگ مشکی نبود- برای آرایش چشم استفاده می کردند.
همچنین این رنگ همچون رنگ بنفش یک رنگ سلطنتی است. رنگ بنفش قبل از سال ۱۸۵۶ بسیار گران بود و در دوران سلطنت ملکه الیزابت اول در انگلستان، فقط بستگان نزدیک خانواده سلطنتی مجاز به پوشیدن لباس هایی با رنگ بنفش بودند.
امروزه این طیف از بنفش یک رنگ محبوب زنان و دختران جوان است و در سال های اخیر از این رنگ در کنار رنگ بنفش به عنوان رنگ مخصوص جنبش های فمینیستی استفاده شده است.

روان شناسی رنگ های طیف یاسی

گفتیم که یاسی به دلیل آرامشی که القا می کند، نماد عشق و مهربانیست. اما در گذشته بعضی از قبایل جنگجو گل یاس بنفش را به عنوان یک گل جادویی می شناختند، این بنفش بسیار کمرنگ نیز همانند گل یاس دارای رمز و رازهایی است که باعث محبوبیت این رنگ شده است.
این رنگ طبق روانشناسی رنگ ها، یک رنگ تسکین دهنده تلقی می شود. بنابراین، استفاده از این رنگ چشم نواز در دکوراسیون منزل آرامش را به فضای خانه منتقل می کند و  شما را از استرس دور و به رویا نزدیک خواهد کرد.
افرادی که از یاسی استفاده می کنند از شخصیت دلسوز و وفاداری برخوردارند معمولا آن ها با دیگران بسیار رفتار دوستانه ای دارند و به نیازهای نزدیکان خود توجه می کنند و حتی ممکن است گاهی به خاطر مهربانی زیاد، از نیازهای شخصی خود غافل  شوند.

رنگ یاسی با چه رنگ هایی هماهنگی دارد؟

 اگر نمی دانید که چگونه از رنگ یاسی در پالت رنگ دکوراسیون خانه خود استفاده کنید در این بخش ما در مورد استفاده از این رنگ برای قسمت های مختلف خانه و همچنین  چگونگی هماهنگ کردن کردن این رنگ زیبا در دکوراسیون داخلی صحبت می کنیم.
از آن جایی که یاسی رنگ انعطاف پذیریست، علاوه بر رنگ های نزدیک به یاسی مانند رنگ بنفش، ارغوانی، صورتی و اسطوخودوسی که در کنار این رنگ برای دکوراسیون داخلی خانه بسیار مناسب هستند، می توانید رنگ های دیگری را نیز در کنار آن به کار ببرید. یادتان باشد که زرد مکمل رنگ اصلی خانواده این رنگ یعنی بنفش است و از این جهت بیشترین تضاد را با هم دارند. این کنتراست می تواند برای چشم گیر کردن بخشی از دکوراسیون که می خواهید مورد توجه باشد استفاده کنید. دیگر رنگ هایی که برای همنشینی با یاسی مناسبند:

  • یاسی + زرد
  • یاسی + سبز زیتونی
  • یاسی + آبی
  • یاسی + سرمه ای
  • یاسی + دودی (یاسی + خاکستری)
  • یاسی + سفید
  • یاسی + نقره ای

ترکیب رنگ یاسی برای اتاق خواب

برای استفاده از رنگ یاسی در اتاق خواب آسان ترین راه خرید مبلمان یاسی رنگ برای اتاق است. وسایلی مثل مبل، صندلی، کوسن، قاب عکس، پرده و… اما اگر به دنبال یک تغییر اساسی در دکوراسیون اتاق خوابتان هستید می توانید دیوارهای اتاق را به این رنگ یا اسطوخودوسی رنگ کنید. این کار ظاهر اتاق خواب شما را کاملا تغییر می دهد و یک فضای آرام و زیبا به وجود می آورد.
البته لازم نیست کل دیوارها را رنگ کنید، می توانید فقط یکی از دیوارها را انتخاب و آن را با رنگ یاسی رنگ آمیزی کنید. مثلا می توانید فقط دیوار پشت تختخواب و یا فقط دیوار پشت قفسه های کتاب را به این رنگ بیاورید همچنین می توانید از کاغذ رنگی با زمینه بنفش بسیار کمرنگ استفاده کنید.

رنگ یاسی برای اتاق خواب دخترانه

گفتیم که رنگ یاسی به طور ویژه ای رنگ مورد علاقه خانم هاست و برای تزیین دکوراسیون اتاق دخترانه، انتخاب بسیار مناسبی است.
اگر تم یاسی را برای تزیین اتاق خواب دخترانه انتخاب کردید، برای جذاب تر شدن اتاق می توانید از طیف های مختلف این رنگ مثل یاسی سیر، روشن ارغوانی در پالت رنگ دکوراسیون اتاق استفاده کنید.همچنین ترکیب رنگ بنفش با این رنگ برای اتاق خواب یک ترکیب فوق العاده جذاب و مورد پسند دختران است.
البته استفاده از رنگ های متضاد در کنار هم، نیز انتخاب جسورانه و زیبایی خواهد بود. از زرد می توانید به عنوان رنگ چاشنی در دکور اتاق استفاده کنید. رنگ چاشنی به رنگی می گوییم که با رنگ اصلی متضاد است و به مقدار کمی در تزیین اتاق استفاده می شود اما به دلیل تضادی که با رنگ اصلی دارد جلوه بصری بالایی را ایجاد می کند. همانطور که گفتیم زرد در چرخه رنگ دقیقا رو به روی بنفش است و از آن جایی که یاسی هم سایه ای از رنگ بنفش است، ترکیب این دو رنگ فوق العاده جذاب خواهد شد.

رنگ یاسی برای اتاق خواب عروس

ترکیب رنگ سفید، خاکستری و یاسی برای اتاق خواب عروس ترکیب رنگی ملایم و شیک خواهد بود. ترکیب این رنگ با سرویس خواب سفید ترکیب خیره کننده ای می شود. البته از آن جایی که سلیقه افراد متفاوت است و عده ای عاشق استفاده از رنگ های تیره در دکوراسیون اتاق خواب هستند، استفاده از ترکیب رنگ های یاسی و مشکی به این افراد توصیه می شود. این ترکیب رنگ، ترکیب رنگ فوق العاده مدرن برای دکوراسیون اتاق خواب عروس خواهد بود. برای این کار می توانید لوازم جانبی را مشکی انتخاب کنید و از رنگ یاسی برای رو تختی، پرده و دیوار پشت تخت استفاده کنید. غیر از دیوار پشت تخت می توانید از رنگ سفید برای رنگ بقیه دیوارها استفاده کنید.

رنگ یاسی برای اتاق خواب کودک

استفاده از این رنگ برای رنگ دیوارها و یا وسایل اتاق خواب کودک نیز انتخاب بسیار هوشمندانه ای است. این رنگ باعث افزایش خلاقیت در کودکان می شود. استفاده از ترکیب همنشینی این رنگ با آبی و سفید ترکیب های مناسبی برای اتاق خواب کودکتان می سازد. همچنین کنار هم قرار گرفتن رنگ های گرم و پر انرژی مثل نارنجی و زرد هم برای اتاق خواب نوجوان انتخاب مناسبیست. ترکیب یاسی با رنگ زرد و نارنجی فضایی پر انرژی و مثبت را به وجود می آورد.

رنگ لاوندر برای حمام و سرویس بهداشتی

استفاده از کاشی هایی به رنگ یاسی یا لاوندر با سرامیک خاکستری یا سفید و همچنین استفاده از ست سفید رنگ برای سرویس بهداشتی جلوه ای تمیز و زیبا به حمام و دستشویی خانه شما می دهد. همچنین برای تهیه شیر آلات بهداشتی می توانید از شیر آلات برنجی استفاده کنید که حس و حال سنتی دارد یا اگر طرفدار سبک مدرن هستید، از شیر آلات نقره ای در کنار طیف این رنگ برای حمام و سرویس بهداشتی استفاده کنید. ترکیب یاسی نقره ای یک ترکیب فوق العاده جذاب در دکوراسیون داخلی است.

رنگ بنفش کمرنگ برای آشپزخانه

این رنگ فقط برای اتاق خواب و حمام نیست بلکه به کار بردن این رنگ در آشپزخانه هم جالب است. برای مثال می توانید از صندلی هایی با این رنگ برای میز اپن یا میز آشپزخانه استفاده کنید، اگر کابینت های آشپزخانه شما سفید رنگ است، رنگ یاسی به آن می آید و همچنین این رنگ در کنار رنگ طبیعی چوب هم جلوه فوق العاده زیبایی خواهد داشت.

رنگ یاسی برای اتاق پذیرایی

پذیرایی از مهمانان در یک اتاق آرام و زیبا که با این رنگ تزیین شده است حس خوبی را به آن ها منتقل می کند. استفاده از مبلمان یاسی با نور پردازی کافی اتاق پذیرایی شما را مهمان نواز خواهد کرد. برای دکور کردن اتاق پذیرایی و یا اتاق نشیمن با این رنگ می توانید از ترکیب رنگ های یاسی – زیتونی، یاسی – سرمه ای، یاسی – دودی، یاسی – سفید و یاسی – مشکی استفاده کنید. همچنین طیف این رنگ به خوبی با هر سبکی هماهنگ می شود و جای خود را به راحتی در سبک دکوراسیون مینیمال، دکوراسیون روستیک، دکوراسیون اسکاندیناوی و… باز می کند.

رنگ یاسی برای اتاق مطالعه

اتاق مطاله فضاییست که افراد در آن به کار و مطالعه می پردازند و به بیشترین چیزی که نیاز دارند تمرکز و آرامش است. رنگ یاسی دقیقا همان رنگیست که برای اتاق مطالعه دنبالش هستید. می توانید رنگ دیوارها و یا رنگ قفسه کتاب را به این رنگ انتخاب کنید. این رنگ سرشار از انرژی مثبت است و اگر برای مطالعه تمرکز ندارید، این رنگ حال و هوای شما را عوض می کند و انرژی لازم برای خواندن، نوشتن و انجام پروژه های کاری و درسی را به شما می دهد.

رنگ یاسی برای اتاق غذاخوری

در طراحی اتاق غذا خوری علاوه بر توجه به طرح و رنگ مبلمان مناسب باید رنگی زیبا و متناسب با سبک دکوراسیون خانه برای دیوارها انتخاب کنید. رنگ یاسی یک رنگ اشرافی و مجلل است اما حس راحتی را به فضا منتقل می کند و می تواند گزینه مناسبی برای اتاق غذاخوری باشد.

طیف بنفش روشن برای ورودی خانه

ورودی خانه اولین تصویریست که دیگران موقع ورود به خانه شما می بینند برای همین نباید از آن غافل شد، با تزیین ورودی خانه با این رنگ علاوه بر اینکه ورودی خانه را جذاب و چشم گیر می کنید یک استقبال خوب هم از مهمانان خواهید داشت. در تصویر بالا استفاده از رنگ یاسی روشن در ورودی خانه باعث بزرگتر دیده شدن ورودی خانه شده است و همچنین استفاده از در یاسی رنگ جلوه فوق العاده شیک و زیبایی به خانه داده است.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد ویژگی های رنگ یاسی، رنگ های هماهنگ با آن و استفاده از این رنگ زیبا در دکوراسیون داخلی منزل صحبت کردیم اما علاوه بر دکوراسیون خانه، استفاده از این رنگ به خاطر حس خوبی که منتقل می کند برای محیط های کاری و اداری نیز بسیار مناسب است. در واقع در استفاده از این رنگ هیچ محدودیتی وجود ندارد و استفاده از آن برای دکوراسیون آرایشگاه ها، مغازه ها، مراکز پزشکی، گالری ها، مهدکودک ها و مدارس هم توصیه می شود. همانطور که در ابتدا گفتیم یاسی رنگ مناسبی برای استایل بهاری و لباس در فصل های بهار و تابستان است.

منبع : خوگر نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *