پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل

پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل، این ۶ خونه ایرانی بهتون میگن!

 

نقشه، اندازه و مساحت نشیمن و پذیرایی خانه ها تاثیر بسیاری در نوع چیدمان وسایل، جهت قرارگیری مبلمان و گردش فضا دارند و در صورت رعایت اصول و دکوراسیون و طراحی داخلی صحیح است که فضای مطلول و زیبا حاصل می شود. در صورتی که فضا تفکیک شده نباشد و با پلان مربع یا مستطیل شکلی روبرو شوید، انتخاب نحوه چیدمان مبلمان و همچنین میز ناهارخوری محدودیت پیدا می کند. در این مطلب علاوه بر ذکر برخی نکات مهم در مورد اینکه پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل، می توانید نمونه هایی از دکوراسیون خانه های ایرانی از تورهای خانه گردی چیدانه را نیز مشاهده کنید که با توجه به فرم نشیمن و پذیرایی خود، چه نوع چیدمانی را انجام داده اند. 

پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل، این ۶ خونه ایرانی بهتون میگن! - وبسایت رابو

خانه اول: پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل؟

  • سبک دکوراسیون: تلفیقی
  • رنگ های غالب: سبز، نارنجی، قهوه ای و کرم
  • پذیرایی مستطیلی کوچک

ما به دلیل علاقه ای که به فصل پاییز داشتیم، این رنگ ها را برای دکوراسیون خانه انتخاب کردیم و در ترکیب رنگ ها سعی کردیم هارمونی مناسب بین آنها رعایت شود تا آرامشی که مد نظرمان بود را از آنها بگیریم. سبک خانه ما به نظرمان مدرن و تا حدودی مینیمال است ولی از فرش ایرانی هم کنار وسایل مدرن استفاده کرده ایم.

پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل، این ۶ خونه ایرانی بهتون میگن! - وبسایت رابو

همانطور که در مطلب چیدمان زیبا برای نشیمن های مربع شکل آپارتمان های کوچک گفته شده است، قبل از هر چیزی باید با دقت فضای نشیمن خانه را بررسی کنید. ببینید چند فضای ورود و خروج به فضای نشیمن خانه شما محدود می شود و این دریچه ها در چه موقعیتی قرار دارند. در فضای داخلی ساختمان های معمول امروزی معمولا درب ورودی اصلی و مسیر راهروی فضاهای خصوصی (اتاق خواب ها) به فضای نشیمن خانه محدود می شود. البته بازشوی اپن آشپزخانه را نیز نباید فراموش کرد. بنابراین با دقت ببینید و در نظر بگیرید که مسیر رفت و آمد (سیرکللاسیون) به چه شکل صورت خواهد گرفت.

بعد از این مرحله، با توجه به ابعاد موجود در فضا تصمیم بگیرید. مثلا اگر فضا کوچک باشد، آیا قرار است میز ناهارخوری را هم در کنار مبلمان قرار دهید یا اینکه دکوراسیون غذاخوری فضای جداگانه و مخصوص به خودش را دارد؟ آیا قرار است یک دست مبل در این فضا قرار بگیرد یا در همین متراژ کم هم به دنبال تفکیک دکوراسیون نشیمن و پذیرایی هستید؟ پس با توجه به این سوالات و پاسخ هایی که خودتان باید آنها را مشخص کنید، گزینه های متعددی وجود دارند که در ادامه در موردشان صحبت می کنیم.

اگر فضا محدود و کوچک باشد، پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل؟

در این مورد باید گفت که اگر نشیمن و ناهارخوری در این فضا قرار می گیرند، پلان مستطیل شکل بهتر است زیرا می توانید با یک خط فرضی دو فضای مربعی داشته باشید که این دو کاربری به راحتی از هم جدا می شوند. البته می توانید دو کاربری را به عنوان نشیمن و پذیرایی جداگانه هم تعریف کنید. در مطلب چیدمان مبلمان در پذیرایی مستطیل شکل آپارتمان گفته شد که در نشیمن های مستطیل شکل کوچک، بهتر است مبلمان را پشت به یکی از دیوارها بگذارید و از دیوار مقابل به عنوان دیوار پشت تلوزیون استفاده کنید. از مبلمانی با فرم باریک و کم جا استفاده کنید. در چنین حالتی یکی از انتخاب های شما می تواند مبل ال شکل باشد و بهتر است از گذاشتن وسایل و مبلمان اضافه پرهیز کنید تا بتوانید این نشیمن کوچک را بزرگتر جلوه دهید.

 

پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل، این ۶ خونه ایرانی بهتون میگن! - وبسایت رابو

خانه دوم: پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل؟

  • رنگ های غالب: آبى سبز، طوسى و کرم
  • سبک دکوراسیون: کلاسیک
  • پذیرایی مستطیلی کوچک

به طور کلی باید بگوییم که خانه رویایی که همیشه در ذهنمان داشتیم کف لمینیت شده با توناژ گرم و دیوارهای نقاشی شده بود. به همین دلیل هم سعی کردیم که در خانه مان به سراغ همین ایده آل ها برویم و آنها را پیاده کنیم.

پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل، این ۶ خونه ایرانی بهتون میگن! - وبسایت رابو

برای انتخاب این نوع از مبلمان نیز باید بگوییم که بر خلاف ظاهر خود، از بسیاری از نمونه های مشابه مبل راحتی کم جا تر بود و در نتیجه می توانستیم راحت تر از آن در دکوراسیون منزل خود استفاده کنیم. علاوه بر این پایه مبلمان نیز در انتخابمان تاثیر بسیاری داشت، چرا که به راحتی می توان زیر آن را تمیز کرد و از این نظر بسیار مناسب و بی دردسر بود.

ولی اگر پلان مربعی باشد، کار کمی دشوارتر می شود و در صورت تفسیم، فضاها کمی از حالت معمول خارج می شوند. ولی اگر قصد دارید در یک فضای مربعی فقط یک دست مبل و نهایتا تلویزیون را قرار دهید، بهترین گزینه پیش رویتان قرار دارد، یعنی فضای مربع شکل. در مورد خانه های کوچک توصیه می شود پذیرایی مربع شکل خود را فقط به یک کاربری اختصاص دهند و در صورت امکان میز غذاخوری را به دکوراسیون آشپزخانه منتقل کنند. 

در این صورت گردش در فضا و رفت و آمد به راحتی صورت می گیرد و نیازی به محدودیت استفاده از وسایل هم به وجود نمی آید. حتما شما هم به خانه هایی رفته اید که صرفا برای آنکه همه وسایل را به زور کنار هم جا دهند، چقدر رفت و امد به سختی انجام می شود یا میز ناهارخوری به گوشه ای رانده شده است که حتی در صورت لزوم استفاده که از کنار دیوار برداشته می شود هم فضا بسیار تنگ و کوچک به نظر می رسد.

پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل، این ۶ خونه ایرانی بهتون میگن! - وبسایت رابو

خانه سوم: پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل؟

  • سبک دکوراسیون: تلفیقی، بوهو
  • رنگ های غالب : طوسی، زرد، قرمز و چوب
  • پذیرایی مربع کوچک

اغلب وسایل چوبی هستند تا گرمی و اصالت را به خانه بدهند و حس طبیعت را القا کنند. رنگ مبلمان قرمز، طوسی و زرد است که مانند تاچ ­هایی روی بوم خاکستری رنگ نشسته ­اند و با اکسسوری ­های خانه که مانند اجزای ریز تابلو هستند، تناسب پیدا کرده­ اند و گردش چشم را در خانه ایجاد می ­کنند و باعث شلوغی و گیج کننده کردن فضا نمی ­شوند. در واقع ما بیس چیدمان را بر اساس فرم، رنگ، تناسبات و گرمی قرار دادیم.

 

پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل، این ۶ خونه ایرانی بهتون میگن! - وبسایت رابو

برای گرم کردن فضا و ایجاد تناسب از رنگ ­های زرد، خاکستری و قرمز استفاده کردیم. همچنین رنگ چوب گرمی فضا را بیشتر و حس طبیعت را القا می کند. من سبک بوهو را بسیار دنبال می ­کردم زیرا دارای جزییات فراوان، اصالت و تلفیقی بودن فضا است و اغلب مثل گالری ­های نقاشی می ­ماند که ساعت ­ها می­توان در آنجا ماند و روی جزییاتش تمرکز و اندیشه کرد.

در متراژ بزرگ خانه، پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل؟

فضاهای بزرگ محدودیت کمتری دارند و اصل قبلی تفکیک فضا به دو نیمه، یعنی خط فرضی راحت تر ترسیم می شود. تصور کنید که در یک فضای بزرگ که بخش اصلی خانه، فارغ از اتاق خواب ها و آشپزخانه مربع شکل است، حتی امکان تقسیم مربع به سه مستطیل یا چهار مربع کوچکتر نیز وجود دارد که هر کدام قرار است وظیفه یک کاربری به خصوص را بر عهده داشته باشند. پس در این صورت تفاوت چندانی ندارد که پلان موچود شما مربع باشد یا مستطیل.

 

پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل، این ۶ خونه ایرانی بهتون میگن! - وبسایت رابو

خانه چهارم: پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل؟

سبک دکوراسیون: تلفیقی
رنگ های غالب: طوسی و رنگ چوب
پذیرایی مربع نسبتا بزرگ
خب باید بگویم که ما عاشق خانه های اروپایی و کلاسیک هستیم. به علاوه اینکه به سبک مدرن هم علاقه داریم. به همین دلیل هم سعی کردیم که با کمک سبک تلفیقی به سراغ علاقه مان برویم و خانه مان را همان طور که دوست داریم چیدمان کنیم.

پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل، این ۶ خونه ایرانی بهتون میگن! - وبسایت رابو

باید بگویم که از نظر ما سادگی هیچوقت تکراری نمی شود. به همین دلیل هم همیشه سعی کردیم که با حفظ این سادگی به دنبال مکانی دنج باشیم، جایی که خلوت، خنک، سبز و پرنور باشد. از وقتی به یاد دارم ساده و خلوت بودن فضای منزل برایمان مهم‌ترین گزینه در طراحی دکوراسیون منزل بوده است.

پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل، این ۶ خونه ایرانی بهتون میگن! - وبسایت رابو

خانه پنجم: پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل؟

  • سبک دکوراسیون: مدرن و مینیمال
  • رنگ های غالب: زرد و طوسی
  • پذیرایی مستطیل بزرگ

از آنجایی که هر دوی ما به فضاهای مینیمال علاقه داشتیم سعی کردیم که این حس و حال را در خانه خودمان نیز حفظ کنیم. ما فکر می کنیم که خلوت و راحت بودن دکوراسیون منزل ما یکی از ویژگی هایی است که به آن حس خانه بودن می دهد.

پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل، این ۶ خونه ایرانی بهتون میگن! - وبسایت رابو

خوشبختانه من و همسرم در طراحی دکوراسیون داخلی خانه اختلاف سلیقه ای نداریم و به همین دلیل هم در نهایت توانستیم به خانه مورد علاقه هر جفتمان دست یابم. سعی کردیم که در حد امکان از وسایل کم حجم استفاده کنیم تا فضای خانه تنگ و کوچک تر به نظر نرسد. علاوه بر این نیز تا جای ممکن ار تهیه و نگهداری از وسایل غیر کاربردی و تزئینی اجتناب کردیم.

پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل، این ۶ خونه ایرانی بهتون میگن! - وبسایت رابو

خانه ششم: پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل؟

  • سبک دکوراسیون: تلفیقی
  • رنگ های غالب: طوسی و سفید
  • پذیرایی مربع بزرگ

سبک چیدمان را با دیدن مدل های مختلف دکوراسیونی برگزیدیم. خرید وسایل حدود 6 ماه زمان برد، مدل ها را از پینترست انتخاب و مشابه آنها را در فروشگاه ها پیدا می کردیم. حتی تا 6 ماه بعد از اینکه ساکن خانه شدیم هم خرید وسایل ادامه داشت. برای ما مهم بود که همه وسایل با هم هماهنگی داشته باشند و سر حوصله آنها را خریدیم. 

پذیرایی مربع بهتره یا مستطیل، این ۶ خونه ایرانی بهتون میگن! - وبسایت رابو

از آنجایی که رنگ طوسی، رنگ خنثی است، هر وقت که بخواهیم می توانیم با رنگ دیگر ترکیبش کنیم و این گونه برایمان تکراری و خسته کننده نمی شود. در دکوراسیون خانه ما سبک مدرن و کلاسیک تلفیق شده است و در بعضی قسمت ها از سبک وینتج هم استفاده کردیم چون از تنوع لذت می بریم. فضای روبروی تلویزیون به مقدار زیادی حس خانه بودن را به ما می دهد. چون معمولا زمان های آزادمان را آنجا می گذرانیم، با هم حرف می زنیم، سریال مورد علاقه مان را تماشا می کنیم و دورهمی های دوستانه مان را برگزار می‌کنیم.

منبع : چیدانه

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *