رنگ دکوراسیون اتاق کودک

چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب است؟

چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب است؟ - وبسایت رابو

چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب است؟

نوزاد جدیدی در راه است، یا شما در حال نقل مکان به خانه دیگری هستید یا  یکی از فرزندان  از طرح و رنگ اتاقش خسته شده، پس وقت تزئین و تغییر دکوراسیون است! بنابراین، آبی برای پسران و صورتی برای دختران. به نظر آسان می رسد. اما در حقیقت انتخاب رنگ مناسب، به همین سادگی نیست. از نظر علم روانشناسی، رنگ ها تاثیر شگفت انگیزی بر روح و روان افراد دارند به همین دلیل امروزه انتخاب رنگ ها در دکوراسیون اهمیت ویژه ای دارد. رنگ ها می توانند الهام بخش، هیجان انگیز، آرامش بخش، التیام دهنده و حتی محرک باشند. این موضوع به خصوص در مورد کودکان صادق است که می توانند تاثیرپذیری بیشتری از محیط و رنگ ها داشته باشند. مطالعات روانشناسی نشان می دهد که رنگ ها می توانند حساسیت و توجه کودکان را پرورش دهد، بی قراری آنها را کم کند و اعتماد به نفس شان را بالا ببرد. بنابراین اهمیت انتخاب رنگ مناسب برای اتاق کودکان را نباید دست کم گرفت و این سوال پیش می آید که چه رنگی برای اتاق کودک مناسب است؟
هرچند پژوهشگران اطلاعات زیادی در مورد نحوه تاثیر رنگ بر روح  و جسم ما به دست آورده اند اما، این نتایج در مورد همه افراد صادق نیست و در این زمینه باید به تفاوت های فردی کودکان توجه داشت. اگر شما هم در مورد رنگ آمیزی اتاق کودک خود کنجکاو هستید، خواندن این مطلب می تواند برای شروع مفید باشد.چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب است؟

چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب است؟ - وبسایت رابو

۱. قرمز

رنگ قرمز انرژی زا و محرک ذهن است و ضربان قلب و تنفس را افزایش می دهد. با این حال بعضی از تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن بیش از حد در معرض  رنگ قرمز، منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه و عدم تمرکز می شود. در نتیجه انتخاب رنگ قرمز برای عناصرشاخص اتاق و به خصوص برای متعادل کردن رنگ های سرد فوق العاده است، اما احتمالا برای رنگ آمیزی دیوار اتاق یک کودک بی قرار و نا آرام، بهترین گزینه نیست.

چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب است؟ - وبسایت رابو

۲. نارنجی

رنگ نارنجی شاید یکی از ناشناخته ترین رنگ ها است و به ندرت استفاده می شود. اما در واقع  این رنگِ گرم، صمیمی و شاداب  برای اتاق کودکان بسیار مناسب است چرا که اعتماد به نفس، برون گرایی و استقلال آنها را تقویت می کند. ماهیت این رنگ به گونه ای است که فضایی راحت و آسوده در اختیار کودکان و دوستانشان قرار می دهد و ارتباطات اجتماعی و همکاری میان آنها را تقویت می کند.
البته مثل بقیه رنگ های گرم، استفاده افراطی از رنگ نارنجی می تواند منجر به تحریک پذیری بیشتر شده و  اثر معکوس داشته باشد. مثلا نارنجی می تواند کودکان خجالتی را به حرف زدن تشویق کند، اما استفاده بیش از حد از این رنگ احتمالا آنها را تحت فشار قرار می دهد و باعث تحریک پذیری شان می شود.
بهتر است از سایه های ملایم این رنگ در عناصر شاخص اتاق استفاده کنید. یا می توان نارنجی را با سایه های ملایم سبز، بنفش روشن یا یک رنگ خنثی مثل کِرم همراه کرد.

چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب است؟ - وبسایت رابو

۳. زرد

بیشتر افراد رنگ زرد را با احساس شادی و نشاط مرتبط می دانند. این رنگ به هر اتاقی حال و هوایی خوش و آفتابی می بخشد. همچنین برخی مطالعات نشان می دهد این رنگ روشن و شاد، انگیزه بخش است. طیف های تیره تر به افزایش تمرکز کمک می کند و طیف های روشن تر، باعث  تقویت حافظه می شود. البته مراقب باشید که از رنگ زرد  بیش از حد استفاده نکنید، چون درمقادیر زیاد ممکن است منجر به تحریک پذیری بیشتر، احساس اضطراب و حتی عصبانیت شود. بنابراین اگر کودکی دارید که دیر به خواب می رود یا زود بیدار می شود، رنگ زرد احتمالاً این مشکل را بدتر می کند. 
رنگ زرد وقتی با  خاکستری، آبی یا سبز همراه شود تاثیر بسیار خوبی دارد. این تعادل جنبه های مثبت رنگ زرد را، بدون  تحریک کردن کودکان، به نمایش می گذارد.

چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب است؟ - وبسایت رابو

۴. سبز

سبز، رنگی است که طراوت طبیعت و بازی در فضای باز را به داخل اتاق می آورد. این رنگِ طبیعی و آرامش بخش، تاثیری تسکین دهنده روی کودکان دارد. همچنین پژوهشگران دریافته اند که رنگ سبز احتمالا سرعت خواندن و درک مطلب را در  کودکان بهبود می بخشد. اگر فرزند شما بیشتر تکالیفش را در اتاق خود انجام می دهد، سبز می تواند یک انتخاب بی نظیر باشد.  رنگ سبز باعث کاهش اضطراب می شود، بنابراین دستتان باز است تا از این رنگ به اندازه ای که دوست دارید، استفاده کنید و ضرورتی برای به حداقل رساندن آن وجود ندارد.

چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب است؟ - وبسایت رابو

۵. آبی

وقتی صحبت از رنگ اتاق پسران است معمولا رنگ آبی به ذهن افراد خطور می کند. اما مطمئنا محاصره شدن در اتاقی به رنگ آبی می تواند برای هر دو جنس آرامش و اطمینان خاطر به همراه داشته باشد. درست برخلاف تاثیری که رنگ قرمز بر خلق و بر خو دارد، رنگ آبی احساس اضطراب و پرخاشگری را کاهش می دهد و فشار خون و ضربان قلب را پایین می آورد. بنابراین گزینه بسیار مناسبی برای اتاق کودکان بدخُلق  و عصبانی است و آنها احتمالا تاثیر آرامش بخش رنگ آبی اتاق را درک می کنند.
فقط مراقب باشید از این رنگ هم بیش از حد استفاده نکنید، چون اتاقی که مملو از رنگ آبی باشد، اثر آرامش بخش خود را از دست می دهد و منجر به افسردگی می شود. برای ایجاد تعادل، رنگ آبی را با  زرد همراه کنید.

چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب است؟ - وبسایت رابو

۶. بنفش

رنگ بنفش اغلب یادآور شکوه و جلال، بلندپروازی و اعتماد به نفس است. بنفش همچنین  رنگ شور و هیجان، خلاقیت، تفکر و معنویت است. این رنگ عمیق و هیجان انگیز، احساسات و مهربانی را در کودکان بیدار می کند و باعث می شود در مقابل افکار و احساسات دیگران هم سکوت کنند. اما اگر کودک شما حساس یا تحریک پذیر است شاید بخواهید از این رنگ تنها در عناصر شاخص اتاق استفاده کنید. بنفش بستگی به این که چه ترکیبی از آبی و قرمز در تولید آن به کار رفته باشد، می تواند گرم یا سرد باشد و زیاده روی در استفاده از نیز اثراتی منفی در پی داشته باشد.
شما می توانید رنگ بنفش را با رنگ متضاد آن یعنی نارنجی همراه کنید تا به اتاق روح تازه ای ببخشید. همچنین می توانید از سایه های تیره بنفش برای متعادل کردن رنگ های درخشان مثل سبز بهاری یا صورتی تیره استفاده کنید.

چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب است؟ - وبسایت رابو

۷. صورتی

صورتی یکی از اولین جواب هایی است که در رابطه با سوال چه رنگی برای اتاق کودک مناسب است به ذهنتان می رسد. گرچه رنگ صورتی معمولارنگی دخترانه به نظر می رسد اما این رنگ احساس آرامش را به هر دو جنس منتقل می کند. صورتی آرامبخش است و احساس همدلی را در کودکان تقویت می کند. بنابراین می تواند کودکان را به سمت رفتارهای دلسوزانه تر و با ملاحظه تری سوق دهد. شاید به این دلیل که صورتی با احساسات مادرانه همراه است. البته هر کودکی از مقدار زیاد رنگ صورتی خیلی زود خسته می شود و این موضوع بزرگترین نکته در مورد رنگ صورتی در مقایسه با سایر رنگ ها است. قرار گرفتن بیش از حد در معرض رنگ صورتی می تواند تحریک کننده باشد و منجر به سردرد شود. بنابراین بهتر است  آثار هنری، لوازم جانبی و پارچه های صورتی  را با زمینه ای خنثی هماهنگ کنید.

چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب است؟ - وبسایت رابو

۸. قهوه ای

قهوه ای طیفی کلاسیک و خاکی دارد و به کودکان کمک می کند تا در فضای اتاقشان احساس ثبات بیشتری داشته باشند و راحت تر در خانه بمانند. این رنگ به عنوان پس زمینه برای لکه های رنگی روشن روی دیوار، فوق العاده است و برای والدین این فرصت را فراهم می کند تا در کنار بهره مندی از القای حس ثبات بیشتر، خلاقیت بیشتری هم به خرج دهند.
البته کاربرد بیش از حد رنگ قهوه ای می تواند فضای اتاق را به میزان قابل توجهی تاریک کند و آن را کوچکتر یا حتی شاید دلگیر و خفقان آور نشان دهد. اگر فرزند ناآرامی دارید، محاصره کردن او در اتاقی به رنگ قهوه ای به شما توصیه نمی شود. برای آنکه فضای اتاق را کمی روشن تر کنید، رنگ خرمایی روشن یا بژ را به کار ببرید و از قهوه ای تیره در عناصر شاخص و برجسته اتاق استفاده کنید.

چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب است؟ - وبسایت رابو

۹. خاکستری

رنگ خاکستری وقتی در عناصر شاخص اتاق به کار می رود بسیار چشمگیر است، اما کاربرد آن به عنوان رنگ غالب در هر اتاق، می تواند احساس تنهایی را القا کند. اگر می خواهید رنگ خاکستری را در اتاق کودک خود بگنجانید، بهتر است آن را در کنار رنگ های دیگر قرار دهید. مثلا استفاده از رنگ خاکستری  درعناصر شاخص اتاق، یکنواختی رنگ زرد روشن را تعدیل می کند، یا کاربرد رنگ خاکستری  در کنار  طرح های رنگی غلیظ مثل  فیروزه ای یا سرخابی به متعادل کردن این رنگ ها کمک می کند.

چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب است؟ - وبسایت رابو

۱۰. رنگ های گرم

رنگ های گرم در بیشتر افراد احساس شادی، صمیمیت و راحتی را القا می کنند. این رنگ ها همچنین می توانند فضاهای باز و بزرگی فراهم کنند که جوانان در آن احساس راحتی بیشتر می کنند. البته این به آن معنا نیست که شما به رنگ های قهوه ای و خرمایی محدود هستید، بلکه می توانید از این رنگ ها به عنوان بستری برای سایه های روشن تر و برجسته تر استفاده کنید.

چه رنگی برای دکوراسیون اتاق کودک مناسب است؟ - وبسایت رابو

۱۱. رنگ های سرد

و اما آخرین طیف رنگ پیشنهادی ما در پاسخ به سوال چه رنگی برای اتاق کودک مناسب است رنگ های سرد است. عده ای از ما رنگ های سرد را به محیط های استریل و بیمارستانی مرتبط می دانیم اما رنگ های سرد با طیف روشن تر می توانند روی کودکان اثری آرامش بخش داشته باشند. به علاوه بیشتر این رنگ ها باعث می شوند که فضاهای کوچک کمی دلبازتر به نظر برسند. از طیف های مختلف رنگ کِرم به شکل لایه لایه استفاده کنید تا تضاد و لطافت ایجاد شود و برای رونق بخشیدن به فضا از پارچه هایی در رنگ های لطیف و دلپذیر استفاده کنید.

منبع : خوگر نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *