چیدمان اتاق نشیمن

چیدمان اتاق نشیمن، قلب خانه

چیدمان اتاق نشیمن، قلب خانه - وبسایت رابو

هر خانه ای هرچقدر بزرگ یا کوچک قلب تپنده ای دارد که نام آن اتاق نشیمن یا همان «هال» است. اما منظور از اتاق نشیمن چیست و ویژگی های این اتاق که قسمت بزرگی از روزمان را در آن می گذارانیم چیست؟ مهم ترین ویژگی اتاق نشیمن به عقیده من البته، این است که چیدمان این اتاق به گونه ایست که به نیاز و سلیقه تک تک اعضای خانواده توجه شده است. فرقی نمی کند که مادر خانواده ایده پرداز اصلی چیدمان اتاق نشیمن باشد یا عضوی دیگر، چیزی که آشکار است این است که اگر سر بگردانیم در هر گوشه و کنار این اتاق ردپایی از ساکنان آن را مشاهده خواهیم کرد. کوسنی که به بالشت زیر سر نوجوان خانه تبدیل شده، میز عسلی که پارکینگ ماشین ها و خانه عروسک های کودکان خانه است و مبل کنار پنجره ای که کتاب های پدر خانه روی آن جا خشک کرده اند همه و همه نشان از جریان داشتن زندگی در اصلی ترین اتاق هر خانه یعنی همان اتاق نشیمن دارند. در این مقاله سعی بر این است که تاریخچه و معرفی جامعی درباره اتاق نشیمن داشته باشم.

چیدمان اتاق نشیمن، قلب خانه - وبسایت رابو

منظور از اتاق نشیمن چیست

بهتر است ابتدا به سراغ پاسخ سوال اصلیمان یعنی سوال منظور از اتاق نشیمن چیست برویم. در گذشته های دور اتاق نشیمن محلی برای پذیرایی از مهمان بوده است. به مرور این اتاق تغییر کاربری داده و چیدمان آن از یک چیدمان خشک و رسمی به چیدمانی راحت بدل شده است. این اتاق در گذر زمان به اسامی متفاوتی مانند اندرونی، هال و اخیرا اتاق نشیمن نامیده شده است. اتاق نشیمن محلی برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده و وقت گذرانی است. معمولا در اکثر خانه ها تلویزیون هم در این اتاق قرار داده شده است. این اتاق بهترین مکان برای جمع شدن اعضای خانواده دور هم،‌ استراحت و تفریح است.
در گذشته اغلب خانواده های ایرانی تمایل چندانی به استفاده از مبلمان در اتاق نشیمن را نداشته اند و برای استراحت و وقت گذرانی نشستن روی زمین و فرش ایرانی را ترجیح می دادند و ست مبل هم بیشتر در دکوراسیون اقشار مرفه دیده می شد. در گذشته فرش یکی از مهم ترین وسایل خانه شمرده می شد. اغلب خانه های از فرش های بزرگ که سرتاسر اتاق نشیمن را پوشش دهد وترجیحا از فرش های دستبافت استفاده می کردند. تنها وسیله ای که بر روی فرش و کنار دیوار گذاشته می شد پشتی ها بودند و خانواده به داشتن فضایی وسیع و باز برای استراحت و حتی غذا خوردن روی زمین تمایل داشته اند. به مرور اما فرش های سرتاسری جای خود را به فرش های کوچک تر و پشتی ها جای خود را به مبل های کلاسیک یا کاناپه های راحتی دادند.

چیدمان اتاق نشیمن، قلب خانه - وبسایت رابو

دکوراسیون اتاق نشیمن

حالا که فهمیدیم منظور از اتاق نشیمن چیست زمان آن است دکوراسیون این اتاق را مورد بررسی قرار دهیم. معمولا در چیدمان این اتاق از مبل های راحتی ساده و در عین حال با کیفیت استفاده می شود. وسایل این اتاق عموما شامل مبلمان راحتی، میز عسلی، تلویزیون، شومینه و وسایل تزیینی مانند تابلو نقاشی یا عکس خانوادگی می شود. در خانه های کوچکتر که فقط یک دست مبلمان استفاده می شود، گاهی مبلمان رسمی تر ترجیح داده می شود. مدل هایی که هم برای پذیرایی از مهمان و هم استفاده روزانه مناسب باشند. در خانه های ایرانی ترجیح به استفاده از فرش های بزرگ در این اتاق است زیرا نشستن و دراز کشیدن بر روی زمین یا حتی غذا خوردن روی فرش اتاق نشیمن همچنان کار شایعی است.

چیدمان اتاق نشیمن، قلب خانه - وبسایت رابو

اصول چیدمان اتاق نشیمن در خانه های بزرگ

اگر در خانه ای فضا به مقدار کافی وجود داشته باشد بهتر است اتاق پذیرایی و محل غذا خوری با فاصله از اتاق نشیمن چیده شود. چیدمان اتاق نشیمن در خانه های بزرگ در تلویزیون و میز آن، یک دست مبل راحتی، فرش شش، نه یا دوازده متری و وسایل تزیینی خلاصه می شود. اگر در خانه فضای کافی وجود داشته باشد کتابخانه هم در گوشه دیگری از خانه گذاشته می شود تا مکان دنجی برای مطالعه ایجاد شود. در خانه های بزرگ انتخاب مبل های راحتی حجیم و راحت، انتخاب بسیار مناسبی است. بسته به تعداد اعضای خانواده می توان از مبلمان هفت، نه یا دوزاده نفره استفاده نمود.

چیدمان اتاق نشیمن، قلب خانه - وبسایت رابو

محل اتاق نشیمن

انتخاب اتاق نشیمن کار بسیار سخت و حائز اهمیتی است زیرا وقت زیادی در آن سپری خواهد شد. اتاق نشیمن بهتر است به گونه ای انتخاب شود که در کنار دارا بودن نور طبیعی سرتاسر پنجره نباشد زیرا اگر تلویزیون را در این اتاق قرار دهید نور زیاد در دیدن تصاویر واضح تلویزیون اختلال ایجاد می کند. میزتلویزیون نباید روبروی پنجره باشد. بهتر است اتاق نشیمن نزدیک به آشپزخانه باشد. دسترسی راحت به آشپزخانه دو مزیت دارد: اول اینکه معمولا یکی از استفاده های مرسوم این اتاق لم دادن روی مبل جلوی تلویزون و خوردن تنقلات است و نزدیکی به آشپزخانه این مهم را راحت تر می سازد، دوم اینکه اگر اتاق نشیمن چسبیده به آشپزخانه باشد، هنگام بردن و آوردن خوراکی اتاق های دیگر کثیف نخواهند شد.

چیدمان اتاق نشیمن، قلب خانه - وبسایت رابو

دکور اتاق نشیمن جدا

بهتر است در این اتاق از گلدان برای روی میز عسلی استفاده نشود زیرا که بسامد رفت و آمد به این اتاق بسیار بیشتر از اتاق های دیگر است و احتمال برخورد و شکسته شدن وسایل دکوری زیاد است. به طور کل چیدمان مینیمال برای اتاق نشیمن گزینه بسیار مناسبی است. از آنجایی که احتمالا در اتاق پذیرایی از تابلوهای نفیس استفاده خواهد شد، زدن عکس های خانوادگی بالای یکی از مبلمان های اتاق نشیمن ایده خوبی به نظر می رسد زیرا هم به زیبایی اتاق وهم به افزایش حس صمیمیت اعضای خانواده  کمک خواهد ک

چیدمان اتاق نشیمن، قلب خانه - وبسایت رابو

اصول چیدمان اتاق نشیمن در خانه های کوچک

در خانه های کوچک معمولا فضای زیادی برای جدا سازی کامل اتاق پذیرایی و نشیمن وجود ندارد. در خانه های کمتر از صد متر معمولا یک میز نهارخوری و یکدست مبلمان برای چیدمان خانه کافی است. یکی از راه های کاربردی برای جداسازی نسبی فضا در این مدل خانه ها استفاده از دو یا سه فرش شش متری به جای یک فرش ۱۲ متری است. با کمک فرش ها می توان فضا را کمی متمایز نمود. گذاشتن یک کاناپه سه نفره روبروی میز تلویزیون هم گزینه مقرون به صرفه و خوبی است. انجام این کار هم به راحتی بیشتر اعضای خانواده و هم به خراب نشدن مبلمان پذیرایی کمک خواهد کرد.

چیدمان اتاق نشیمن، قلب خانه - وبسایت رابو

دکور اتاق نشیمن

از آنجایی که در خانه های با فضای کم وسایل دکوری در همان اتاق نشیمن گذاشته می شوند بهتر است  به جای گذاشتن گلدان های بلند روی میز از ظرف های کوتاه و عرض زیاد استفاده کرد تا امکان افتادن و شکستن آن کمتر باشد. اگر به دیوار اتاق نشیمن تابلوهای نفیس نصب شده است، می توان چند قاب عکس کوچک عکس های خانوادگی را روی یکی از میزهای عسلی قرار داد. استفاده از مبل های چستر، کلاسیک، مبل راحتی رسمی و مبلمان چرم نسبت به مبل های استیل و سلطنتی گزینه بهتری برای چیدمان در خانه های کوچک است.
کلام آخر اینکه امروزه در بحث دکوراسیون داخلی خانه تمرکز از روی چیدمان مجلل و باب طبع مهمان به چیدمان های راحت و در نظر گرفتن سلیقه روزانه افراد خانواده رفته است. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که هنگام خرید وسایل برای اتاق نشیمن به چند نکته توجه داشته باشید: راحتی، کاربردی بودن، مینیمال بودن و سلیقه اعضای خانواده تان. امیدوارم خواندن این مقاله به گرم تر شدن و لذت بخش تر شدن اوقات دلپذیر گرد هم جمع شدن در اتاق نشیمن کمک کوچکی کرده باشد.

چیدمان اتاق نشیمن، قلب خانه - وبسایت رابو

منبع : خوگر نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *