کاربرد های صندلی اپن چیست؟

کاربرد های صندلی اپن چیست؟

کاربرد های صندلی اپن چیست؟

در معماری غربی مخصوصا در قرن اخیر آشپزخانه به قلب خانه تبدیل شده. آشپزخانه اپن از اواسط قرن بیستم پایش را به خانه های ایرانی هم باز کرد و البته وسایل و چیدمان مخصوص به خودش را هم آورد. صندلی اپن یکی از همین وسایل بود که گاهی پشت قسمت کانتر رو به بیرون (مثلا سالن پذیرایی) قرار گرفت و گاهی به عنوان صندلی های غذاخوری اصلی داخل فضای آشپزخانه استفاده شد. شما چطور صندلی اپن را در خانه تان استفاده می کنید؟ آیا باید برای استفاده از این صندلی ها حتما مدل آشپزخانه هم اپن باشد؟

آشپزخانه اپن چیست؟

همانطور که از اسمش مشخص است آشپزخانه اپن یا آشپزخانه با طراحی باز نوع خاصی از آشپزخانه است که دیوار یا مرزی با بقیه فضاها ندارد (البته که بعضی از آشپزخانه های اپن می توانند یک یا دو دیوار یا دیوایدر داشته باشند). این فضا از اتاق های اطراف دیده می شود و وسایل و اکسسوری های داخلش هم قابل مشاهده هستند. آشپزخانه کاملا اپن برای خانه های نسبتا کوچک فوق العاده است چون هیچ فضایی حتی فضایی به باریکی یک دیوار یا دیوایدر کوچک را هدر نمی دهد و به فضاهای مختلف این اجازه را می دهد که به یکدیگر متصل باشند و خانه را بزرگتر از چیزی که واقعا هست نشان بدهند.

آشپزخانه اپن همچنین خانه را از حالت خشک و رسمی در می آورد و دوستانه تر می کند. می توانید از داخل آشپزخانه با اعضای خانواده یا دوستانتان حرف بزنید و صورتشان را ببینید. حتی وقتی مهمان دارید فرایند آماده کردن غذا شما را از آنها دور نخواهد کرد. آشپزخانه اپن بسته به مساحتش می تواند برای شما امکان ایجاد جزیره را هم فراهم کند که هم به عنوان یک میز غذاخوری عمل می کند و هم در نقش یک استند برای وسایل و دستگاه‌ های برقی آشپزخانه.

جزیره آشپزخانه را به فضای غذاخوری تبدیل کنید

همانطور که گفتیم در یک آشپزخانه اپن -البته بسته به مساحت آن- می توانید جزیره بسازید. جزیره در واقع نوعی از کانتر است که به جای اطراف (مجاور دیوار) در قسمت میانی آشپزخانه و به صورت مستقل قرار می گیرد. بیشتر آشپزخانه های مدرن جزیره دارند چون هم آنها را شیک و امروزی جلوه می دهد و هم فضایی کاربردی و پیشخوانی برای قرار دادن وسایل فراهم می کند. روی جزیره می توانید وسایل برقی، بشقاب ها و لیوان ها و حتی چند المان تزئینی مثل قاب عکس یا گلدان را قرار بدهید و در جزیره های کشو دار وسایلی که هیچ جایی برایشان ندارید را جا بدهید.

بعضی از جزیره ها روی خودشان یک سینک هم دارند که کار شستشو و آشپزی را در آشپزخانه آسان تر می کند. با قرار دادن چند صندلی اپن دور تا دور جزیره آشپزخانه تان از آن یک فضای غذاخوری بسازید و شام و ناهارتان را در نزدیک ترین نقطه به گاز صرف کنید. تبدیل جزیره به میز غذاخوری هم از رفت و آمد غیرضروری (و گاهی خسته کننده) بین اتاق غذاخوری و آشپزخانه راحتتان می کند و هم آشپزخانه را گرم تر و صمیمی تر خواهد کرد چون همیشه همه خانواده دور آن جمع می شوند. هنگام انتخاب صندلی اپن برای جزیره به ابعاد صندلی و آشپزخانه توجه کنید تا رفت و آمد بین جزیره و کانترهای اطراف سخت یا مختل نشود.

انواع صندلی اپن

هر کسی با هر سلیقه ای و در هر خانه ای می تواند یک صندلی اپن منحصر به فرد داشته باشد. اگر بخواهیم تک تک انواع صندلی اپن را با توجه به جنس بدنه و دوخت تشک بررسی کنیم ممکن است به صدها نوع مختلف برسیم. اما معمولا در طراحی و دکوراسیون داخلی این چند نوع کلی صندلی اپن مطرح هستند:

  •  بیسترو استایل (Bistro style): یکی از محبوب ترین انواع صندلی اپن که شامل یک صندلی زیبای چوبی با پشتی از همین جنس است و قابی فلزی دارد. این صندلی را در خیلی از رستوران ها، بارها و کافه های کلاسیک می شود دید و البته در خانه هم می توان استفاده اش کرد چون طراحی ساده و شیکی دارد.
  •  مدل ایستاده (Stationary style): این صندلی قسمت پشتی ندارد و خیلی برای استفاده در کافه و خانه راحت به نظر نمی رسد. مدل ایستاده بیشتر برای مطب های پزشکی و دیگر انواع کلینیک ها کاربردی است. قسمت نشیمن این مدل صندلی از مموری فوم ساخته شده و حلقه پایین به فرد کمک می کند با گذاشتن پاها بر روی آن از خواب رفتن و خستگی جلوگیری کند.
  • مدل باکت یا سطلی (Bucket stool): این مدل بیشتر در رستوران ها و کافه ها استفاده می شود چون پشتی و نیشمنگاهی محکم و نرم دارد که می توانند به خوبی وزن را تحمل کنند و البته تمیز کردنشان هم خیلی راحت است.
  • مدل فلزی پایین رفته (Distressed metal): این مدل حس و حالی صنعتی دارد و بیشتر در کافه و رستوران هایی استفاده می شود که به دنبال ایجاد یک فضای متفاوت هستند. البته که راحتی صندلی های پشتی دار را ندارد.
  • مدل بدون پشتی (Backless): این مدل های چوبی بیشتر به عنوان صندلی اضافه در اتاق های ناهارخوری شرکت ها و کافه ها استفاده می شوند ولی خیلی راحت می توانید در آشپزخانه هم آن را بگذارید.
  • مدل پاب (Pub style): با یک نشیمنگاه راحت از جنس وینل این صندلی خیلی ساده تمیز می شود و برای قرار گرفتن در کانتر آشپزخانه یا بار و رستوران ایده آل است.

کاربردهای مختلف صندلی اپن

همانطور که خواندیم صندلی اپن بیشتر در بارها و رستوران ها برای صرف غذا و نوشیدنی و یا در خانه برای نشستن و کار کردن پشت کانتر یا جزیره استفاده می شود. اما این صندلی ها را می توانیم جاهای دیگری از خانه هم بگذاریم و از کاربردشان لذت ببریم. البته که به خاطر پایه های بلند و نشیمنگاه خاصشان باید با دقت این جاها را انتخاب کنیم. با صندلی اپن می شود تقریبا هر میزی را به میز غذاخوری تبدیل کرد (اگر ارتفاع مناسب داشته باشد).

پس در اتاق غذاخوری تان این بار به جای صندلی های بزرگ و جاگیر غذاخوری، از صندلی های کوچک اپن استفاده کنید. همچنین اگر در اتاق خوابتان به یک صندلی نیاز دارید می توانید یکی از مدل های نشیمن دار و نرم را برای آن انتخاب کنید. خیلی از صندلی های اپن دسته های نرم و مناسبی دارند که آن ها را به صندلی های خوبی برای میزهای کار تبدیل کرده اند. برای اتاق کارتان در خانه، می توانید یک صندلی اپن انتخاب کنید، البته اگر مشکل یا درد خاصی در ناحیه کمر دارید قبل از این انتخاب باید کمی بیشتر تحقیق کنید.

استند گلدان

به دنبال یک پایه مناسب و متفاوت برای گلدان هایتان هستید اما هر چه می گردید بین مدل های تکراری چیزی چشمتان را نمی گیرد؟ یکی از استفاده های صندلی اپن می تواند استند گلدان باشد. گلدان هایی که ارتفاع نسبتا کمی دارند و برگ هایشان خیلی بالا نمی روند را انتخاب کنید و روی صندلی های اپنی بگذارید که ترجیحا بدون پشتی یا فلزی هستند. مثلا مدل فلزی بدون پشتی و مدل ایستاده، انتخاب های خوبی محسوب می شوند. حالا این صندلی اپن متفاوت با گل و گیاه های زیبای رویش می تواند هر جای خانه قرار بگیرد. از اتاق خواب گرفته تا گوشه پذیرایی و از تراس تا آشپزخانه.

فراموش نکنید که استفاده از صندلی اپن به عنوان استند به خودی خود فضایی که گلدان اشغال می کند را بیشتر می کند پس اگر گل هایی دارید که برگ های افتاده دارند و فضای زیادی را اطراف صندلی می گیرند بهتر است صندلی را در یک گوشه خلوت و پرنور قرار بدهید تا هم امکان رشد داشته باشد هم با وسایل و آدم ها برخورد نکند و آسیب نبیند.

در آشپزخانه های عادی از این صندلی استفاده کنید

چه کسی گفته که صندلی اپن را فقط می شود در آشپزخانه های اپن و اطراف جزیره ها استفاده کرد؟ این مدل صندلی به راحتی در هر آشپزخانه ای می تواند به عنوان صندلی غذاخوری استفاده شود و فضای راحت و شیکی را فراهم کند. همه چیز به بزرگی فضای آشپزخانه و البته میزان شناخت شما از مدل های مختلف صندلی بستگی دارد. صندلی هایی با نشیمنگاه و پشتی راحت برای خوردن غذا بهتر هستند چون طولانی تر می شود رویشان نشست و البته لازم نیست که برای غذا خوردن از روی صندلی تان به سمت میز خم شوید. رنگ صندلی های آشپزخانه تان را هماهنگ با میز، کانترها یا حتی پارچه رومیزی و پرده انتخاب کنید و از هارمونی آنها لذت ببرید. حتما قبل از خرید صندلی اپن برای میز ناهارخوری ارتفاع میز را محاسبه کنید.

صندلی رستورانی محبوب

در بسیاری از رستوران ها و کافه ها به جای مبل و صندلی های رسمی و بزرگ صندلی اپن استفاده می شود. تقریبا تمام مدل هایی که در این مطلب شناختیم برای رستوران مناسب هستند اما کاربردشان به طراحی داخلی، تم و مخاطبان، نوع غذایی که رستوران سرو می کند و البته بودجه مورد نظر برای چیدمان بستگی دارد. مثلا در یک آبمیوه فروشی که افراد زیادی به پشت کانتر آن می روند و در عرض چند دقیقه آبمیوه شان را می خورند و مکان را ترک می کنند مدل فلزی بدون پشتی می تواند کاربردی و زیبا باشد اما برای یک رستوران سطح بالا که غذاهای گرم و خانگی سرو می کند بهتر است صندلی اپن دسته و پشتی داشته باشد تا مشتری ها بتوانند مدت زمانی طولانی را پشت میزها بگذرانند.

در کافه ها هم معمولا صندلی اپن را زیاد خواهید دید چه پشت میزهای داخلی و چه در فضای باز، حیاط یا پیاده روی کافه. ماهیت کافه و قهوه فروشی با صندلی های اپن بیشتر جور است چون اقامت پشت میزهایش معمولا کوتاه تر است و دیدارها فوری انجام می شوند درست به اندازه خوردن یک لیوان قهوه.

صندلی اپن در ادارات

معمولا در ادارات صندلی های طبی و مخصوص کار را پشت میز ها می بینید همان صندلی های مشکی که ارتفاعشان قابل تنظیم است و معمولا چرخ هایی دارند که با استفاده از آنها می شود روی زمین تا چندین متر حرکتشان داد. اما برای دیگر فضاهای کاری و اداری مثل اتاق جلسات، اتاق استراحت و راهروها و غذاخوری صندلی اپن کاربرد زیادی پیدا می کند. بسته به این که فضای طراحی شده برای آن دفتر خاص مدرن است یا کلاسیک یا اصلا طراحی خاصی برایش انجام نشده نوع صندلی اپن مورد کاربرد در آنها متفاوت خواهد بود. برای اتاق هایی که کارکنان در آنها جمع می شوند، ناهار می خورند یا استراحت می کنند می شود صندلی های دارای پشتی (مدل باکت) را انتخاب کرد که نرم و راحت هستند و کمک می کنند خستگی چند ساعت کار از تن به در شود. برای فضاهایی مثل اتاق جلسات اما صندلی های رسمی تر و دسته دار مناسب تر خواهند بود.

صندلی اپن در آرایشگاه

در آرایشگاه های زنانه و مردانه هم می توانید صندلی اپن را ببینید. خیلی از صندلی هایی که برای مشتریان در آرایشگاه ها قرار داده می شود و باید روی آنها بنشینند و گاهی حتی ساعت ها وقت بگذارند در اصل صندلی اپن هستند. این صندلی ها بهتر است از نوع پشتی دار و با نشیمنگاه و حتی کوسن انتخاب شوند تا نشستن روی آنها فرد را خسته و دچار کمردرد نکند. بعضی از انواع صندلی اپن خاص که با یک اهرم بالا و پایین می روند و جهت پشتی شان هم تغییر می کند در آرایشگاه ها پرطرفدارتر هستند. البته که ممکن است هر آرایشگاهی یک کانتر غذاخوری یا رستوران کوچک هم داشته باشد. صندلی اپن برای غذاخوری آرایشگاه ها هم زیاد استفاده می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *