گل‌ها و گیاهان در دکوراسیون محیط

مزایای استفاده از گل‌ها و گیاهان در دکوراسیون محیط

اگر به عقب برگردیم و زندگی انسان‌های گذشته را که در هوای سالم تنفس می‌کردند را با انسان عصر حاضر که ساعت‌ها به جز هوای ناسالم و گاز‌های سمی چیزی تنفس نمی‌کند مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که انسان امروز بیش از پیش به محیطی پاک و عاری از هرگونه گاز‌های آلوده کننده نیاز دارد؛ جایی که بتواند هوای پاکیزه تنفس کند و لحظه‌ای عمیقا آرامش یابد. اگر قرار باشد ایجاد این مکان با گل‌ها و گیاهان و آوردن آن‌ها به محیط خانه، کار میسر شود آیا بی درنگ این کار را انجام نمی‌دهید؟

مزایای استفاده از گل‌ها و گیاهان در دکوراسیون محیط - وبسایت رابو

تاثیر حضور گل‌ها و گیاهان در محیط

مطالعات بسیاری نشان داده است گل‌ها و حضور آن‌ها در هر محیطی باعث ایجاد نشاط و شادی خواهد شد. دشوار است که بدانیم چه عاملی این احساس را در درون ما تحریک می‌کند، اما به هرحال آنچه که مهم است دانستن این موضوع است که حضور آن‌ها برای احساس سرخوشی ما بسیار مفید است. حال سوال اینجاست که چقدر به نشاط و شادی خود و افرادی که در یک محیط با شما همراه هستند اهمیت می‌دهید؟ آیا تا به حال اقدامی در این جهت انجام داده اید؟ امروز قصد داریم با مرور دلایلی علمی، به شما نشان دهیم که گل‌ها تا چه میزان در این زمینه، تاثیر گذار می‌باشند.

– گل‌ها روحیه شما را تقویت می‌کنند

یکی از اصلی‌ترین مزایای حضور گل‌ها در هر محیطی، تاثیر آن‌ها روی سلامت ذهن انسان هاست. شاید اولین تحقیق برای روشن کردن این تاثیر در سال ۱۹۶۰ تحت عنوان پژوهشی با نام flower power” ” در جهت سنجش تاثیرات حضور گل‌ها و گیاهان شکل گرفت. محققان طی این پژوهش‌ها از تاثیر گل‌ها و گیاهان در محیط خانه روی خلق و خوی ساکنین صحبت کردند. هم چنین در سال ۲۰۰۸ دو دانشمند به نام‌های پارک و منسون تحقیقاتی را روی بیماران و تاثیر حضور گل‌ها و گیاهان روی کاهش درد ادراک شده آن‌ها مشاهده کردند. آن‌ها در تحقیقات خود، از عملکرد مثبت روانشناسی در حالت کلی از وضعیت بیماران صحبت کردند.

– گل‌ها باعث آرامش شما می‌شوند

نتایج تحقیقاتی نشان می‌دهد که در کار‌های پر استرس و تنش زا که افراد به طور معمول استرس زیادی را تحمل می‌کنند، حضور گل‌ها می‌تواند باعث افزایش تمرکز و در نهایت آرامش بیشتر آن‌ها شود. گل‌ها و گیاهان در محیط‌های پر استرس و تنش زا به آرام شدن افراد کمک بسیاری می‌کنند. این تحقیق ۸ ماهه نشان داده است در محیط‌هایی که گل‌ها و گیاهان حضور داشته اند، به نسبت مکان‌هایی که گل‌ها و گیاهان حضور نداشته اند، بهره وری تا ۱۵ درصد افزایش یافته است و این نتیجه بسیار جالب توجه است. اگر هنوز برای آوردن گل‌ها و گیاهان به محیط خود قانع نشده اید پس با ما همراه باشید تا در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید.

– گل‌ها و گیاهان، هوا را تمیز می‌کنند

علاوه بر مزایای بی شماری که وجود دارد، یکی از نکاتی که باعث می‌شود بسیاری از افراد از گل‌ها و گیاهان در محیط‌های کاری و زندگی خود استفاده کنند، این است که گیاهان باعث پاکیزه شدن هوای محیط نیز می‌شوند. این امر می‌تواند منجر به بهبود عملکرد تنفسی شما شود؛ همچنین کاهش استرس و توانایی تمرکز بیشتر، از اثرات دیگر حضور آنهاست. بسیاری از گیاهان می‌توانند حتی آلوده کننده‌های هوا از قبیل بنزن، فرمالدئید را از هوا بزدایند و این عامل باعث خواهد شد سلامتی افراد در محیط افزایش پیدا کند.

گل‌ها و گیاهان در منزل

‌می‌گویند خانه جایست که قلب ما آنجا باشد و شما باید در محیط منزل خود احساس آرامش بیشتری داشته باشید. همانطور که در آزمایش‌ها مشخص شده بود، تاثیر قرار دادن گل‌ها و گیاهان در محیط منزل باور نکردنی است، پس چرا دسته‌ای از گل‌های تازه را به محیط منزل خود وارد نمی‌کنید؟

مزایای استفاده از گل‌ها و گیاهان در دکوراسیون محیط - وبسایت رابو

شما می‌توانید دسته گلی تازه را در اتاق خواب خود نگه داری کنید. همچنین می‌توانید از گل‌های تازه در سایر فضا‌های خانه خود استفاده کنید. مثلا می‌توانید از گل‌ها در میز شام استفاده کنید و البته نتایج تحقیقاتی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد قرار دادن یک گلدان پر از گل روی میز شام می‌تواند حال ذهنی شما را مثبت کند و بر روحیه شما تاثیر بسیار زیادی بگذارد، 

گل‌ها و گیاهان در محیط کار

بسیاری از ما زمان زیادی را در محیط کار به سر می‌بریم. گاهی نیز محیط کار برای ما تا حد زیادی خسته کننده به نظر می‌آید. زمان‌هایی را تصور کنید که در محیط کار نمی‌توانید بر روی کار‌های خود تمرکز کنید و حواس تان جای دیگری است؛ چرا در این وضعیت یک گلدان با چند شاخه گل به محیط خود اضافه نمی‌کنید؟
قرار دادن گلدانی از گل در محیط کار شما می‌تواند به جوان سازی محیط کمک کند و سطح اکسیژن را افزایش دهد و این باعث می‌شود شما در محیطی سالم و پاک تنفس کنید و از طرفی در بهبود سطح تمرکز و در نتیجه بهتر فکر کردن شما تاثیر زیادی می‌گذارد و از طرفی می‌توانید روی کار‌های خود بهتر تمرکز کنید. همچنین تحقیقات زیادی این موضوع را آشکار ساخته اند که نگاه کردن به گل‌ها و گیاهان سبز می‌تواند خلاقیت ما را نیز افزایش دهد و این موضوع در سطح کاری ما می‌تواند به موفقیت ختم شود.

مزایای استفاده از گل‌ها و گیاهان در دکوراسیون محیط - وبسایت رابو

همچنین وجود گل‌ها و گیاهان در محیط کار، نه تنها از طریق بصری می‌تواند برای ما جذابیت ایجاد کند، بلکه استشمام بوی گل‌های تازه نیز به ما در این محیط کمک می‌کند. بوئیدن گل‌های تازه نشان داده است که می‌تواند سطح استرس ما را کاهش دهد و باعث شود در محیط کار کم‌تر عصبانی و نگران شویم و باوجود همه‌ این موارد، باعث می‌شود حال بهتری را در محیط کاری خود تجربه کنیم. مطالعات زیادی تاثیر بوی گل‌ها را در احساس آرامش بیشتر قبل از ارائه‌های مهم، آزمون‌های استخدامی و.. مشخص ساخته است، پس؛ از این به بعد قبل از اینکه برای آزمونی آماده شوید یا در تدارک سخنرانی در محیط کار خود باشید، بایستید و گل‌ها را بو کنید.
جالب است بدانید طبق تحقیقی در دانشگاه تگزاس، مشاهده شده است که حضور گل‌ها و گیاهان در محیط‌های کاری، سطح خلاقیت افراد و قدرت حل مسئله آن‌ها را تا حد بسیار زیادی افزایش داده است و همچنین تعداد ایده‌هایی که آن‌ها برای بهبود کسب و کار ارائه می دادند نسبت به شرکت‌هایی که از گل‌ها و گیاهان بهره نمی‌بردند بیشتر بوده است. لازم است بدانید قراردادن گیاهانی با برگ‌های پهن شاید بهترین انتخاب برای قرار دادن روی میز کار شما باشد، به این دلیل که می‌تواند موجب افزایش مثبت نگری شما نسبت به کار و محیط شما شود.

گل‌ها و گیاهان در محیط‌های درمانی

فرستادن گل برای افرادی که بیمار و یا افسرده هستند، اگرچه می‌تواند به منزله هدیه‌ای برای آنان در نظر گرفته شود، اما در واقع ارسال گل برای آنان بیشتر از یک هدیه است و ماهیت درمانی آن فراتر از چیزی است که ما فکر می‌کنیم.

مزایای استفاده از گل‌ها و گیاهان در دکوراسیون محیط - وبسایت رابو

این ممکن است موجب تعجب شما شود، اما در واقع گل‌ها بسیار بیشتر از نگاه کردن و بوییدنشان برای ما اهمیت دارند و تاثیرات فوق العاده‌ای بر ذهن و روان ما دارند. تحقیقات نشان داده است حضور گل‌ها و گیاهان در اتاق بیماران در بیمارستان موجب این شده است که آن‌ها درد کمتری را احساس کنند و به صورت کلی احساس بهتری نسبت به بیمارانی که در محیط شان از گل و گیاه بی بهره بودند درک کنند. این تحقیقات نشان داده است که حضور گل‌ها و گیاهان موجب بهبود عملکرد ضربان قلب و فشار خون آن‌ها نیز شده است.

مطالعات علمی گل‌ها و گیاهان

چند سال قبل انجمن علوم باغبانی آمریکا در طی پژوهشی به نتایج برجسته‌ای در خصوص تاثیر گل‌ها و گیاهان بر روی بیماران دست یافت. در طی این پژوهش، گروهی از بیماران از گروه دیگر جدا شدند و داخل اتاق‌هایی تحت درمان قرار گرفتند و گروه دیگر نیز در مجاورت این گروه، در اتاق‌های جداگانه‌ای قرار گرفتند؛ با این تفاوت که در اتاق‌های گروه اول این آزمون، گیاهان و گل‌های بسیاری قرار داده شد، ولی در اتاق گروه دیگر خبری از گل‌ها و گیاهان نبود. نتایج نشان داد بیمارانی که در اتاقی که تحت تاثیر حضور گل‌ها و گیاهان قرار داشتند احساس بسیار بهتری داشتند و روند درمانی آن‌ها بسیار سریع‌تر پیش رفت و زودتر به بهبودی دست پیدا کردند.
جزئیات تحقیق مشخص ساخت گروهی که در معرض گل‌ها و گیاهان قرار داشتند، در طول درمان نیاز کم تری به دارو‌های آرام بخش پیدا می‌کردند و حتی کم‌تر در معرض دارو قرار داشتند. آن‌ها فشار خون پایین تری نسبت به گروه دیگر داشتند و همچنین ضربان قلب آن‌ها نیز در سطح مناسبی قرار داشت. آن‌ها کم‌تر از وضعیت بیماری خود خسته می‌شدند و عصبانی نیز نبودند و بطور کلی در وضعیت روانی مثبت تری نسبت به افرادی که در اتاق مجاور خود قرار داشتند، بودند. نتایج این تحقیق ضرورت استفاده از گل‌ها و گیاهان در درمان بیماران و برگرداندن روحیه این افراد را روشن ساخت.
همچنین در تحقیق دیگری که در مجله «روش‌های درمانی معاصر پزشکی» به چاپ رسید، مشخص ساخت که یک دسته گل می‌تواند تا حدود زیادی از سطح استرس کم کند. در طی این تحقیق به گروهی از دانشجویان دختر دسته گلی داده شد تا در اتاق‌های خوابگاه دانشگاهی خود قرار دهند و پس از چند روز در طی آزمونی مشخص شد سطح استرسی این گروه نسبت به دانشجویان دیگر در آزمون‌های دانشگاهی در سطح بسیار پایین تری قرار دارد.

مطالعات علمی در خصوص رنگ گل‌ها و تاثیرات آن

همچنین در ادامه تحقیقات ذکر شده، به رنگ گل‌ها و تاثیراتی که بر روان ما می‌گذارند نتایج جالبی به دست آمده است. در یکی از این نتایج مشخص شده است رنگ گل‌هایی که روشن‌تر است و به درجه اشباع کم تری رسیده است می‌تواند در آرامش روانی ما نقش بیشتری داشته باشد و گل‌هایی به رنگ‌های تیره و اشباع‌تر در افزایش هیجانات ما نقش بیشتری دارند.

مزایای استفاده از گل‌ها و گیاهان در دکوراسیون محیط - وبسایت رابو

شاید خوب باشد در این مورد به رنگ گل‌ها و معنای تعداد و رنگ آن‌ها نیز نگاهی بیندازید تا بتوانید رنگی را انتخاب کنید که با حالات روانی شما بهتر باشد. مثلا برای نمونه می‌توانیم اشاره کنیم به رنگ سبز و مزایای فوق العاده این رنگ در گل‌ها و گیاهان برای احساس آرامش، تاثیر رنگ زرد روی اعتماد به نفس و تاثیر رنگ قرمز روی احساسات مرتبط با قدرت.

توصیه‌هایی برای حضور گل‌ها و گیاهان در محیط شما

همانطور که به تفصیل بیان کردیم، حضور گل‌ها و گیاهان در محیط نه تنها زیبایی به ارمغان می‌آورند بلکه بهره وری را نیز افزایش می‌دهند؛ از تصفیه هوای محیط تا مزایای بی شماری برای سلامتی افراد، تنها گوشه‌ای از دلایلی است که باید برای اضافه کردن این موجودات زنده و دوست داشتنی به آن‌ها رجوع کنیم. حال توصیه‌هایی برای شما به جهت انتخاب مناسب‌ترین گل‌ها و گیاهان خواهیم داشت.

گیاهانی که هوا را پاکیزه می‌کنند
سانسوریا
گندمی

مزایای استفاده از گل‌ها و گیاهان در دکوراسیون محیط - وبسایت رابو

آلوئه ورا
پیتوس طلایی
ژربرا
آزالیا
بگونیا

گیاهانی که موجب انرژی مثبت در محیط می‌شوند
اسپاتی فیلوم
بامبو

مزایای استفاده از گل‌ها و گیاهان در دکوراسیون محیط - وبسایت رابو

ارکیده
سانسوریا

گیاهانی که موجب افزایش خلاقیت در محیط می‌شوند
فیلودندرون

مزایای استفاده از گل‌ها و گیاهان در دکوراسیون محیط - وبسایت رابو

نتیجه گیری

بهترین راه این است که در هر محیطی که هستید، اطراف خود را با گل‌ها و گیاهان پر کنید تا علاوه بر تاثیرات روانی فراوان که روی خلق و خوی شما می‌گذارد، سطح روانی و حالات روانی خود را در حالتی بهینه قرار دهید. چه چیزی زیبا‌تر از این که در محیطی تنفس کنید که علاوه بر زیبایی و جذابیت بصری، باعث شود آرامش بیشتری نیز داشته باشید و احساس بهتری کنید؟ پس درنگ نکنید و گل‌ها را به محیط خود اضافه کنید.

منبع : خبر گزاری صدا و سیما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *