سرخابی، کاربردها، روانشناسی

سرخابی، کاربردها، روانشناسی، انواع و تاریخچه رنگ سرخابی

سرخابی، کاربردها، روانشناسی، انواع و تاریخچه رنگ سرخابی - وبسایت رابو

سرخابی رنگی است که در طیف های مختلفی از قرمز مایل به ارغوانی گرفته تا بنفش مایل به قرمز گستردگی دارد. اگر بخواهیم این رنگ را در چرخه های رنگی بررسی کنیم باید در جایی میان قرمز و آبی به دنبال آن بگردیم. سرخابی رنگی خاص است که گرچه گرم به نظر می رسد اما به طرز اسرارآمیزی می تواند سردی را هم در خود داشته باشد. این رنگ معمولا ما را یاد سرخاب و سفیداب می اندازد که از لوازم آرایشی در گذشته بوده اند اما جالب است بدانید همان سرخاب هم نامش را از گیاهی گرفته است که از آن ساخته می شود. گیاه سرخاب کولی که از تیره میخک سانان است. البته برای خیلی از افراد هم این رنگ یادآور شهرآورد است و جدال دو تیم اصلی پایتخت. سرخابی؛ دو حس و هویت متفاوت را به هم پیوند زده است. درباره این رنگ خاص و کاربردهایش در ادامه بیشتر بخوانید.

تاریخچه ساخت و نام گذاری رنگ سرخابی

این رنگ حاصل انقلاب شیمی صنعتی در اواسط قرن نوزدهم میلادی بود که با اختراع فردی به نام ویلیام پرکین در سال ۱۸۵۶ شکل گرفت و اولین رنگ ساخته شده با آنیلین مصنوعی محسوب می شود. آنیلین ماده ای روغنی و بی رنگ است که در ساخت مواد شیمیایی رنگ ها استفاده می شود.
موفقیت عظیم تجاری که این رنگ در صنعت رنگ ایجاد کرد، باعث شد تا سایر شیمی دانان اروپایی نیز به ایجاد و ساخت رنگ های جدید ترغیب شوند. در فرانسه فرانسوا-امانوئل ورگوین مدیر کارخانه شیمیایی لوئیس رافارد در نزدیکی لیون فرمول های مختلفی را امتحان کرد. سرانجام در اواخر سال ۱۸۵۸ یا اوایل ۱۸۵۹ آنیلین را با تتراکلرید کربن مخلوط و یک رنگ بنفش مایل به قرمز تولید کرد و آن را Fuchsine  نامید که برگرفته از رنگ گیاه فوشیا بوده است. او کارخانه رافارد را ترک کرد و رنگ خود را به یکی از تولیدکنندگان رنگ به نام فرانسیسک و جوزف رنارد برد و از سال ۱۸۵۹ شروع به ساخت و تولید رنگ کردند. در همان سال دو شیمیدان بریتانیایی به نام های چمبرز نیکلسون و جورج مول که در آزمایشگاه تولید کننده رنگ جورج سیمپسون واقع در جنوب لندن کار می کردند یک رنگ آنیلین دیگر که قرمز- بنفش بود، ساختند و نام آن را رزین گذاشتند. در سال ۱۸۶۰ میلادی به افتخار نبرد مجنتا (Battle of Magenta) که بین فرانسه و اتریش در مژنتا لمباردی ایتالیا رخ داده بود و فرانسه پیروز آن شد، نام این رنگ از رزین به مژنتا (Magenta) تغییر کرد و به یک موفقیت تجاری تبدیل شد. مژنتا یا مجنتا همان رنگی است که ما در فارسی به آن سرخابی می گوییم.

رنگ مکمل سرخابی چیست؟

رنگ های مکمل رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ رو به روی یکدیگر قرار می گیرند و متضاد با یکدیگرند. زمانی دو رنگ مکمل یکدیگر شناخته می شوند که از ترکیب آنها رنگ های خنثی چون خاکستری، سفید یا مشکی به دست بیاید. طبق چرخه رنگ گوته سبز و قرمز مکمل هم و زرد و بنفش نیز مکمل یکدیگرند اما در مدل رنگی آر جی بی سبز و مژنتا یا همان سرخابی مکمل هم هستند و به طور ویژه سبز جید به عنوان تکمیل کننده این رنگ شناخته شده است.

انواع رنگ سرخابی

قبل از اینکه سرخابی چاپ در دهه ۱۸۹۰ برای چاپ CMYK اختراع شود سرخابی الکتریکی در دهه ۱۹۸۰ برای نمایشگرهای رایانه اختراع شد. این رنگ انواع و طیف های مختلفی دارد که در ادامه با تعدادی از آنها آشنا می شویم.

سرخابی تیره

برای ساخت سرخابی تیره باید مقداری مشکی یا سبز به این رنگ اضافه کنیم تا رنگی تیره تر به خود بگیرد. همانطور که گفته شد رنگ سبز مکمل این رنگ است.

سرخابی روشن

برای ساخت این رنگ باید مقداری سفید به ترکیب اضافه شود تا جایی که رنگ به میزان روشنی دلخواه برسد.

سرخابی جیغ

برای پر رنگ کردن هرچه بیشتر رنگ سرخابی باید درصد قرمزی رنگ را افزایش دهیم. هرچه میزان قرمزی رنگ بیشتر باشد سرخابی جیغ تری بدست می آید.

رنگ های مناسب برای ست کردن با سرخابی

رنگ های آبی تیره، صورتی روشن و خاکستری بهترین ترکیب های رنگی را با این رنگ می دهند. برای ایجاد ترکیبی خیره کننده می توانید از این رنگ در کنار نارنجی، فیروزه ای، زرد یا طلایی استفاده کنید.
ترکیب سفید و این رنگ یکی از رویایی ترین ترکیب ها است و در عین حال ظاهری آرام و لطیف ایجاد می کند.

سرخابی نماد چیست؟

این رنگ ترکیبی از قرمز و بنفش است و انرژِی و قدرت هردوی این رنگ هارا با خود دارد. این رنگ نماد موارد زیر است:

  • تعادل
  • عشق جهانی
  • عزت نفس
  • همکاری

استفاده بیش از حد از این رنگ باعث می شود تا شخص دچار غرور یا اضطراب شود. بنابراین، با اضافه کردن رنگ سبز به این رنگ می توانیم این رنگ را به تعادل برسانیم. این رنگ کمک می کند تا آینده نگر و خلاق باشید و دست از ایده ها و فکرهای قدیمی بکشید. این رنگ رنگی محرک است و باعث می شود تا میزان معنویت و تخیلات شخص افزایش پیدا کند.

سرخابی در دکوراسیون

برای ایجاد تغییر و شکست دکوراسیون های سنتی باید از رنگ ها و ترکیب رنگی های جدید استفاده کنیم. یکی از رنگ هایی که ظاهر محیط را کاملا متفاوت می کند، مژنتا است. یکی از نکات اساسی در استفاده از مژنتا استفاده درست و ترکیب به جای آن با سایر رنگ ها است. رنگ سرخابی بسیار برای دکوراسیون مناسب است و به دلیل قدرتی که دارد شدت توجه ها را به سمت خود می کشد.

تونالیته های مختلف این رنگ چیست؟

درست مانند اکثر رنگ های دیگر مژنتا نیز رنگ و تناژهای مختلفی را ارائه می دهد که روشن ترین و شدیدترین سرخابی به صورتی فوشیا شباهت دارد با این تفاوت که پر رنگ تر و قوی تر است. سرخابی یکی از بیشترین گستردگی تناژ رنگ ها را داراست و نزدیک ترین رنگ به گارنت (قرمز تیره) است و ترکیب خاصی با بنفش دارد. بسیاری رنگ سرخابی را نزدیک به سبک کیچ می دانند. بدون شک این رنگ قدرت جلب توجه همه را دارد. سبک کیچ (Kitsch style) سبکی تجملاتی است. کیچ کلمه ای آلمانی به معنای پر زرق و برق و چشمگیر است.

اتاق پذیرایی

این رنگ به پذیرایی کمک می کند تا به سطحی از زیبایی و ظرافت برسد. در واقع باعث ایجاد تناوب و گردشی از گرما در اتاق شما می شود.

  • یکی از بهترین راه های استفاده از این رنگ به کار گیری آن در مبلمان است. استفاده از سرخابی در مبلمان باعث می شود جلوه ای برجسته به محیط القا شود. در صورت استفاده از سرخابی در مبلمان باید سایر عناصر اتاق را خنثی نگه دارید تا محیط شما بیش از حد رنگی به نظر نرسد.
  • اگر نمی خواهید زیاد محیطی رنگی داشته باشید می توانید از مبلمانی به رنگ خنثی استفاده کنید و کوسن های آن را به رنگ و طرح های سرخابی انتخاب کنید. این ترکیب را می توانید با سایر عناصر خانه به گردش در بیاورید برای مثال به جای کوسن می توانید از فرش یا آباژور سرخابی بهره ببرید.
  • در مورد دیوار ممکن است استفاده از این رنگ دقیقا همان چیزی باشد که شما نیاز دارید. پیشنهاد می شود تنها دیوار شاخص یا نهایتا چند دیوار را به رنگ سرخابی رنگ آمیزی کنید و سعی کنید سایر المان های خانه خنثی باشند تا همه چیز در حالت تعادل قرار بگیرد.

اتاق خواب

در اتاق خواب سرخابی باید خاص تر باشد و به گستردگی پذیرایی نمی توان از آن استفاده کرد. یکی از بهترین ایده ها برای اتاق خواب رنگ کردن دیوار پشت تخت با مژنتا است. طبیعتا سایر دیوار ها باید از رنگی ملایم و خنثی برخوردار باشند تا هماهنگی لازم در اتاق به وجود بیاید. از طرف دیگر ممکن است با افزودن یک فرش، روتختی یا چراغ سرخابی دکوراسیون را به بهترین شکل تکمیل کنید. (در صورت استفاده از اکسسوری های به این رنگ دیوارها نباید سرخابی باشند).

سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی یکی از فضاهایی است که این رنگ می تواند با ظرافت و زیبایی در آنجا نمایان شود. می توانید این رنگ را به دیوار یا در زیر سینک روشویی اضافه کنید. برای ایجاد تضاد هماهنگ کف و توالت باید سفید باشند. این رنگ با خاکستری یا کرم نیز بسیار خوب ترکیب می شود.

منبع : خوگر نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *