مزایا و معایب کابینت های گلاس چیست ؟

مزایا و معایب کابینت های گلاس چیست و برای چه آشپزخانه ای مناسب است؟

مزایا و معایب کابینت های گلاس چیست و برای چه آشپزخانه ای مناسب است؟ - وبسایت رابو
تأثیر روکش کابینت های آشپزخانه بر ظاهر و فضای آن بسیار چشمگیر است. پس اگر قصد دارید آشپزخانه را تعمیر یا بازسازی کنید، باید با تمام توان روی جلوه کابینت ها تمرکز داشته باشید. طبق نتایج برآمده از نظرسنجی یک سایت معتبر دکوراسیون داخلی به نام «موضوع آشپزخانه» (Kitchen Matters) مردم ترجیح می دهند تا کابینت هایی یکدست داشته باشند، خواه مات و خواه براق، فقط کافی است که تمامی آنها از یک مدل باشند. کابینت های مات، آرامش و وقار را ارائه می کنند و این در حالی است که کابینت های با روکش براق نمایش خیره کننده ای از نور را به همراه دارند. شاید جالب باشد که بدانید کابینت های گلاس که امروزه در آشپزخانه های مدرن دوباره پرطرفدار شده اند. در دهه  ۱۹۷۰بسیار اجرا می شدند و سطوح صاف و کابینت های مدرن برای روکش های گلاس، به نسبت کابینت های سنتی طرح دار انتخاب بهتری هستند. در ادامه با این کابینت ها مزایا و معایبشان بیشتر آشنا می شویم.
روکش کابینت صرف نظر از جنس کابینت، می تواند ظاهری کاملاً متفاوت را برای آشپزخانه ایجاد کند. همانطور که گفته شد کابینت های گلاس برای آشپزخانه هایی به سبک معاصر مناسب تر از آشپزخانه های سنتی هستند و در بازسازی آشپزخانه های مدرن مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع کابینت نور را منعکس می کند و باعث می شود آشپزخانه روشن تر و بزرگتر به نظر برسد.
بنابراین؛ استفاده از کابینت های گلاس روشی عالی برای بازتر جلوه دادن فضاهای کوچک است. حتی اگر آشپزخانه ای با زمینه تیره طراحی شده باشد کابینت های براق با انعکاس نورشان مزیتی محسوب می شوند.
مزایا و معایب کابینت های گلاس چیست و برای چه آشپزخانه ای مناسب است؟ - وبسایت رابو

کابینت های گلاس نور را چطور منعکس می کند؟

همان طور که می دانید، استفاده از کابینت های گلاس نور اتاق را در یک زاویه خاص منعکس می کند که مقدار و قدرت انعکاس نور به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل عبارت هستند از:

  • الگوی روکش های گلاس
  • جنس روکش های گلاس
  • رنگ روکش های گلاس
  • نوع نوری که فضا را روشن می کند.

در انتخاب وسایل نورپردازی باید به چگونگی انعکاس نور و شدت بازتاب از سطح های گلاس توجه کرد. این نور انعکاسی علاوه بر تغییر در ظاهر یک اتاق چنانچه زیادتر از حد معمول  شود، می تواند  چشم ها را خسته کند. انتخاب شدت نور موجود در فضا و جانمایی روشنایی در کنار کابینت های براق امر مهمی است. این موضوع از آن جهت مهم است که اگر نقصی یا علائمی جزئی بر روی کابینت ها وجود داشته باشد در انعکاس نور موجود بیشتر از کابینت های مات نمود پیدا خواهند کرد و ارزش کار پایین خواهد آمد. چنانچه جنس روکش نیز از موادی انتخاب شود که کیفیت مناسب را نداشته باشند، پس از مدت زمان کوتاهی از شروع استفاده با همین مشکل مواجه خواهید شد.

مزایا و معایب کابینت های گلاس چیست و برای چه آشپزخانه ای مناسب است؟ - وبسایت رابو

کابینت روشن یا تیره؟

کابینت های براق و تیره صلابت و وقار خاصی دارند و استفاده از رنگ تیره در طراحی کابینت های آشپزخانه بسیار جسورانه است. شاید بهتر باشد به این نکته نیز توجه کنید که روکش تیره و براق کابینت هرگونه نقص ریز در سطح، مانند خراش یا اثر انگشت را بیشتر از نوع روشن خود نشان می دهد. پس اگر فرزند خردسال دارید بهتر است نسبت به انتخاب رنگ تیره احتیاط بیشتری انجام دهید. راه حل موجود برای آن دسته از مصرف کنندگانی که می خواهند آشپزخانه ای درخشان داشته باشند و پیاپی در فکر پاک کردن اثر انگشت فرزند دلبندشان نیز نباشند، این است که ردیف بالایی کابینت ها را از نوع های گلاس انتخاب کنند و در ردیف پایین از نوع مات بهره ببرند. به این ترتیب بازتاب نور که در سطوح بالایی و همان جایی که در زاویه دید بیشتری قرار دارند نقش آفرینی خواهد کرد و همچنین نیازی به نگرانی پیاپی از پاک کردن اثر انگشت کودک نیز نخواهید بود.
ترکیب دو رنگ تیره و روشن برای کابینت های براق نیز از این قاعده مستثنا نیست. کابینت های تیره را در جاهایی استفاده کنید که از انگشتان چسبناک دور هستند ( مخصوصاً اگر بچه دارید ) و کابینت های سطح پایین تر را به رنگ های روشن تر اختصاص دهید تا به راحتی اثر انگشت نشان داده نشود.

مزایا و معایب کابینت های گلاس چیست و برای چه آشپزخانه ای مناسب است؟ - وبسایت رابو

تمیز کردن کابینت های گلاس

تمیز کردن کابینت های با روکش براق بسیار راحت است و دردسرهای از بین بردن لکه ها از داخل و روی سطوح ناصاف را به همراه ندارد. یک پارچه مرطوب و نرم کافی است تا به کمک آن لکه های سطحی را از روی آنها پاک کنید. کابینت های های گلاس ضد آب هستند و به این ترتیب دیگر نیازی به آب بندی و یا روش های جلوگیری از پوسیدگی نخواهد بود.
با نگاهی منصفانه به کابینت های گلاس در می یابیم که همین درخشندگی و انعکاس نور از سطح آنها می تواند کمی دردسرساز نیز باشد و اثرانگشت، آلودگی و خراش را بیشتر از کابینت های مات در معرض نمایش بگذارد. اما همان طور که پیشتر گفته شد ، تمیز کردن آنها بسیار آسان است و تنها یک دستمال نرم برای از بین بردن لکه ها چاره ساز خواهد بود.

مزایا و معایب کابینت های گلاس چیست و برای چه آشپزخانه ای مناسب است؟ - وبسایت رابو

جنس روکش کابینت های گلاس از چیست؟

اکریلیک یک پلاستیک سخت مصنوعی با کیفیت بالاست که اغلب به صورت ورق استفاده می شود و جایگزین شیشه است. این نوع پلاستیک نسبت به خرد شدن مقاوم تر از شیشه است، به راحتی ترک نمی خورند، تراشیده نمی شوند و لک هم نمی گیرد.

مزایا و معایب کابینت های گلاس چیست و برای چه آشپزخانه ای مناسب است؟ - وبسایت رابو

نتیجه گیری

  • با توجه به میزان سطح انعکاس، آشپزخانه های گلاس می تواند فضا را بزرگتر و روشنتر نشان دهد و  آشپزخانه ای تمیز و درخشنده همان آشپزخانه ایست که هر طراحی دوست دارد ارائه دهد.
  • روکش های گلاس در دو نوع اکریلیک و لاکی ارائه می شود که در طیف رنگی گسترده و جلوه های متفاوت قابل دسترسی هستند.
  • در سبک مدرن و معاصر درخشندگی ویژگی مهمی است برای همین به های گلاس توجه ویژه می شود. کمدها و کابینت های بدون دستگیره و براق را در نظر بگیرید که هیچ سایه تاریکی بر روی آنها وجود ندارد و در ضمن گرد و خاک رویشان هم به حداقل رسیده است.
  • تمیز کردن آشپزخانه های گلاس راحت تر از آشپزخانه های مات است و به همین دلیل انتخاب بهتری برای کسانی است که بخواهند خیلی سریع از شر لک های احتمالی آشپزی راحت شوند.
  • به جز روکش های گفته شده شیشه صیقلی هم از سری محصولات برای روکش کابینت های معاصر است که شیشه گزینه گران تری است اما باعث می شود تا بیشترین انعکاس نور و ظاهر بی عیب و نقصی پدید بیاید.

منبع : خوگر نیوز 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *