چطور با یک باغچه عمودی عایق حرارتی بسازیم

چطور با یک باغچه عمودی عایق حرارتی بسازیم؟ ترفندها و گیاهان مناسب باغچه عمودی

چطور با یک باغچه عمودی عایق حرارتی بسازیم؟ ترفندها و گیاهان مناسب باغچه عمودی - وبسایت رابو
دانه ها، خاک گلدان و چند‌گلدان زیبا؛ اینها هیچ فایده ای نخواهند داشت اگر‌که شما فضای کافی برای نگه داری آنها نداشته باشید. این روزها بیش از پیش از فواید نگهداری گل ها و گیاهان در خانه می شنویم. از تصفیه هوای آلوده شهرها گرفته تا از بین بردن امواج تلفن های همراه و اینترنت بی سیم، از زیبایی و چشم انداز طبیعی و پاک تا انواع ابداعات در زمینه گیاهان آپارتمانی… . حالا فرض کنید که ما محروم از طبیعت های بکر و دست نخورده، در خانه های کوچک آپارتمانی بدون فضا بخواهیم کمی از این زیبایی را همواره در کنار خود داشته باشیم… . راه حل مشکلات شما‌ مدتی ست وارد دنیای مد طراحی داخلی شده، باغچه های عمودی.
اگر فضای کافی برای گلدان و گلهایتان ندارید، اگر در آپارتمان زندگی می کنید، یا اینکه خانه تان نقلی و جمع و جوراست و حیاط بسیار کوچکی دارید، باغچه های عمودی می توانند به کمکتان بیایند. باغچه های عمودی چیزی نیستند جز مجموعه ای از گیاهان که به صورت عمودی روی دیوار قرار می گیرند و جلوه ای از طبیعت را به خانه شما می آورند. این باغچه ها هم قابلیت نصب بر روی دیوار های فضاهای داخلی را دارد و هم قابل نصب در فضاهای بیرونی مانند تراس، حیاط و حتی فضاهای شهری دیده می شود. اما به جز زیبایی و آوردن طبیعت به خانه این باغچه ها چه مزایای دیگری دارند؟
چطور با یک باغچه عمودی عایق حرارتی بسازیم؟ ترفندها و گیاهان مناسب باغچه عمودی - وبسایت رابو

باغچه عمودی به حفظ محیط زیست کمک می کند

هنگامی که باغچه های عمودی بیرون از خانه و به عنوان نما استفاده می شود، هم دیوار حایلی میان خانه و فضای بیرونی ایجاد می کند و هم جلوی باد و باران و تابش مستقیم نور خورشید را می گیرد. علاوه بر این، باغچه های عمودی با جذب گاز های سمی و پس دادن اکسیژن برای محیط زیست و شما بسیار مفید است. این باغچه ها همچنین می توانند منظره ای زیبا برای تراس، حیاط و یا بخشی از پاسیو خانه تان باشند.

چطور با یک باغچه عمودی عایق حرارتی بسازیم؟ ترفندها و گیاهان مناسب باغچه عمودی - وبسایت رابو

عایق های حرارتی و صوتی

شاید به نظرتان عجیب باشد که باغچه های عمودی می توانند عایق صوتی باشند. اما این کاربرد آنها اثبات شده است. برگ های گیاهان خاصیت جذب امواج صدا را دارند وقتی این گیاهان در مسیر حرکت صدا قرار می گیرند، می توانند صداها را جذب کنند و اجازه عبور آن به سمت دیگر را نمی دهند. این موضوع در برابر سرما و گرما نیز صادق است. باغچه های عمودی، با پوشش گیاهی شان به عنوان عایق حرارتی عمل می کنند و در فصول سرد مانع خروج گرما می شوند. همچنین در فصول گرم، از ورود گرمای بیرونی به فضای داخلی جلوگیری می کنند.

چطور با یک باغچه عمودی عایق حرارتی بسازیم؟ ترفندها و گیاهان مناسب باغچه عمودی - وبسایت رابو

چه گیاهی برای باغچه عمودی مناسب است؟

روش های مختلفی برای ایجاد باغچه عمودی وجود دارد و بسته به این که دیوار داخل یا خارج از خانه قرار دارد، نوع گیاهی که می توانید انتخاب کنید، متفاوت است. به علاوه میزان رشد گیاه هم موضوع مهمی است که باید مد نظر قرار داد. برای اینگونه باغچه ها معمولا از گل و گیاهان متفاوتی استفاده می کنند. اماهمانطور که گفته شد اغلب نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد، میزان ریشه گیاهان، قدرت رشد آنها، زیبایی و همچنین محل نصب آنهاست. به عنوان مثال، سبزیجات ریشه بلندی ندارند، بنابراین برای محیط های داخلی با فضای کم انتخاب خوبی هستند. پس انتخاب درختچه ها گزینه مناسبی برای این کار نباشد. اما انواع سبزیجات خوردنی با ریشه های کوتاهشان یکی از بهترین انتخاب ها برای این کار هستند. مخصوصا اگر در تراس متصل به آشپزخانه و یا یکی از دیوارهای کنار آشپزخانه نصب شوند.
گیاهان و گل های رونده یکی از انتخاب های خوب برای باغچه های عمودی اند. چرا که به خوبی می توانند یک دیوار را پوشش داده و با زیباییشان سرسبزی فوق العاده ای به محیط ببخشند.
اشاره شد که اینکه می خواهید باغچه های عمودی را در بیرون از خانه نصب کنید یا در داخل خانه، یکی از موارد مهمی است که در انتخاب نوع گیاهان انتخابی بسیار موثر است. گیاهانی که در محیط های بیرونی کاشته می شوند، اغلب باید توانایی مطابقت با انواع آب و هواهای سرد و گرم در فصول مختلف را داشته باشند. در این مورد باید توجه شود که میزان نور که به دیوار باغچه می تابد، اهمیت فوق العاده ای دارد.

چطور با یک باغچه عمودی عایق حرارتی بسازیم؟ ترفندها و گیاهان مناسب باغچه عمودی - وبسایت رابو

باغچه عمودی خود را بسازید

اگر کمی حوصله کارهای فنی خانگی مانند رنگ آمیزی، طراحی و نصب داشته باشید، با بودجه و هزینه کمی میتوانید یک باغچه عمودی در خانه و یا محل کارتان بسازید و با این کار در هزینه ها و هم چنین فضا صرفه جویی کنید.
قوطی های پلاستیکی بازیافتی که با نخ های کنفی از دیوار آویزان شده اند یکی از راحت ترین و دم دستی ترین راه ها هستند که در عین حال نتیجه بسیار زیبایی دارند.
پارچه های با بافت های بزرگ و سبدی و الیاف گیاهی می توانند گلدانهای بسیار زیبایی برای باغچه عمودی خانه تان باشند.
قوطی های فلزی کنسرو رنگ شده نیز گزینه های زیبایی برای نصب بر روی چارچوب های چوبی و کاشتن گیاهان هستتد.
شما حتی می توانید با کمترین هزینه پایه گلدان درست کرده و به دیوار پیچ کنید. یک قاب چوبی کهنه که بر روی یک گلدان کم عمق و بزرگ نصب شده باشد، یک قاب سبز و زنده به شما می دهد. تنها حواستان باشد که با دقت سیستم آب دهی گیاهان را از قبل پیش بینی کنید. اسپری آب، آبیاری قطره ای و یا نصب گیاهان درست بالای یکدیگر کمک میکند تا آب هدر نرفته و گیاهانتان سرحال و شاداب بمانند.

چطور با یک باغچه عمودی عایق حرارتی بسازیم؟ ترفندها و گیاهان مناسب باغچه عمودی - وبسایت رابو

یک باغچه عمودی حرفه ای

اما اگر بخواهید یک سیستم حرفه ای از باغچه عمودی را داشته باشید، بهتر است نصب و انتخاب را برعهده گروه های حرفه ای طراحی داخلی تاسیسات بگذارید. چرا که سیستم آبرسانی و عایق این گلدان ها بسیار مهم خواهد بود و باید به گونه ای طراحی و ساخته شوند که در عین زیبایی آسیبی به گل ها و گیاهان و مصالح ساختمانی چه در داخل خانه و چه در محیط بیرون وارد نکنند.
سیستم های آماده و نیمه آماده با قابلیت نصب خانگی نیز به تازگی وارد بازار شده اند و به راحتی در هر سایزی که تمایل داشته باشید، قابل نصب و راه اندازی اند.
به جای سفر و بیرون رفتن از خانه در این روزهای قرنطینه و دورکاری و کرونا، آوردن سر سبزی یه خانه می تواند روحیه تان را تغییر دهد و انرژی های منفی تان را به راحتی از بین ببرد.

منبع : خوگر نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *